|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003 Innlegg: 128 Bosted: Bergen
|
Kants morallĂŠre
Jeg skal skrive en oppgave om Kants morallÊre og lurer pÄ om det er noen her som har veldig peiling?
Det hele er veldig fascinerende, han sier blant annet at man skal alltid bruke et menneske som et mÄl i seg selv, aldri et middel... men hvordan skal man klare det? Uansett hva man gjÞr, er det noe som blir brukt som et middel for Ä oppnÄ noe annet...
er det mulig tror dere? Ä alltid bruke et menneske som et mÄl?
|
_________________ AAAAAAAAAAAAAAANGST
Skrevet: Fre 20 Mai 2005, 14:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
woogie
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005 Innlegg: 14 Bosted: Trondheim
|
Kant skriver vel ikke at man aldri skal bruke mennesket som et middel. Det han skriver er at man _ogsÄ_ skal behandle mennesket som et mÄl i seg selv, og ikke bare som et middel. NÄr han sier dette er det en nÞdvendig konklusjon en mÄ ta ut i fra det kategoriske imperativ: "Handle bare etter en regel som er slik at du kan ville at den blir en allmenn lov." Moralen hans er utformet pÄ den mÄten at den er litt streng. "Du har plikt til Ä..." Moralen er ikke noe relativt - den har noe bestandig over seg.
Det interessante med Kant er at han mener Ä finne ut at moralen kommer forutfor erfaringen og at den er uavhengig av konsekvenser. Han starter blant annet sin praktiske filosofi med Ä si at det eneste ubetingede gode er god vilje. Et eksempel pÄ dette er at hvis en mann gir penger til RÞde Kors kun fordi han Þnsker Ä fÄ innpass hos en vennegjeng - sÄ er ikke handlingen moralsk selv om de pengene gÄr til Ä bedre livene til andre.
Filsofien hans baserer seg pÄ en tro pÄ at mennesket er autonomt (selvlovgivende). Dette bÄde frigjÞr mennesket og legger ansvar pÄ mennesket. Andre filosofier baserte seg ofte pÄ en lov gitt utenfor subjektet, f.eks at "Gud sier at...", "Naturen sier at...", "Staten sier at...."
En spennende diskusjon er om kristen morallÊre er moralsk i henhold til Kant. Kristen morallÊre blir jo nettopp begrunnet med at "hvis du gjÞr X, sÄ gir Gud deg innpass i himmelen." (Konsekvensetikk) Hvis Ärsaken til at du gjÞr en god handling er at Gud vil gi deg innpass i himmelen, sÄ er det jo god Ärsak til Ä kunne si at det ikke nÞdvendigvis er en moralsk handling for Kant.
Mulig kritikk av Kant er at hans morallÊre er for streng og for mye basert pÄ plikt. "Hva sÄ om mannen som ga penger til RÞde Kors fÄr innpass hos en vennegjeng? Andre mennesker nyter godt av pengene, og ikke nok med det - han fÄr det hyggelig han og." En annen er troen pÄ et fornuftig menneske og en tredje er "det forutfor erfaringen". Det er sikkert flere.
Vil gjerne presisere at dette er bare mine tolkninger - er ikke noen student i filosofi - sÄ noen veldig peiling har jeg ikke. Men hÄper det kan vÊre litt veiledende.. 
|
Skrevet: Lűr 21 Mai 2005, 01:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003 Innlegg: 128 Bosted: Bergen
|
Tusen hjertelig =) du sa ting litt enklere enn bĂžkene sier det...
men er det rett Ä si at Kant's moral kun er plikt-moral? Etikk er jo delt i flere "bÄser", konsekvens, plikt, formÄl, situsjon osv... Men det blir jo litt feil Ä bare tenke pÄ hva du har plikt til alltid... eller?
|
_________________ AAAAAAAAAAAAAAANGST
Skrevet: Lűr 21 Mai 2005, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
woogie
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005 Innlegg: 14 Bosted: Trondheim
|
Vel, siden han baserer seg pÄ at vi er selvlovgivende sÄ er det til syvende og sist kun oss selv som kan velge Ä vÊre moralske. Kant tar jo dermed utgangspunkt i et ganske nÞytralt menneske - vi kan bÄde gjÞre gode og onde handlinger. Det Kant gjÞr er at han sier at gode handlinger er mer Þnskelig enn onde - den eneste mÄten vi kan gjennomfÞre en morallÊre er dermed Ä si at folk har en plikt til Ä vÊre moralske - dvs vÊre god.
Men Kant sier ogsĂ„ at fornuften nĂždvendigvis vil finne ut at det er bedre Ă„ gjĂžre gode handlinger enn onde - sĂ„ slik sett er det ikke en plikt, men noe vi strengt talt Ăžnsker oss. NĂ„r vi sier at det er en plikt sĂ„ er det fordi han ogsĂ„ erkjenner at alle ikke har forstĂ„tt koblingen. (Ănsker han fortgang?)
Det er denne lÊren jeg mener kan kritiseres litt. Hvordan kan vi forstÄ - forutfor erfaringen - at det er bedre Ä gjÞre gode enn onde handlinger? Men kanskje det bare er noe jeg ikke har forstÄtt ennÄ...
|
Skrevet: Lűr 21 Mai 2005, 14:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg kunne dette en gang - sÄnn ca rundt ex.phil. Det jeg husker mest nÄ er at mye av det Kant sier egentlig ikke er sÄ vanskelig eller komplisert. Mannen bare kunne eller ville ikke skrive forstÄelig.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 22 Mai 2005, 00:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |