DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Evolusjon
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [34 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Evolusjon

Ville sklidd ut for mye Ä ta debatten der den opprinnelig startet, derfor denne trÄden.

Sitat: Jeg gjentar: Evolusjon er ikke tilfeldig.

Tror du det er tilfeldig at vi har tomler? Nope, nÄr en art finner ut at det er greit nok Ä bruke forbena til noe, sÄ vil det over tid skje forandringer som er nyttige sÄnn sett. Tror du det er tilfeldig at landdyr ikke har gjeller? Havet er jo der alt liv oppstod, og jeg kan ikke komme pÄ noen land dyr i farta som ikke har lunger. Evolusjon er ikke tilfeldig i det heletatt. Evolusjon kan vÊre resultatet av tilfeldige hendelser, som for eksempel at det har vÊrt overskyet i 80.000 Är. Da vil vi muligens fÄ en evne til Ä lettere ta opp vitaminer og nÞdvendige ting og tang fra lyset, eller rett og slett slutte Ä vÊre avhengig av det.

Mutasjoner, de er tilfeldige. Tror du forveksler mutasjoner og evolusjon.

Sitat slutt.

Det du peker pÄ er en interessant og ennÄ lite overtenkt effekt av at mennesker har bevissthet. Vi vet at vi vet. Derfor kan vi etterhvert selv med vilje pÄvirke hvordan menneskearten vil utvikle seg. Dyr flest har ikke denne evnen. De bare vet uten Ä vite at de vet, de er ikke seg selv bevisst pÄ samme mÄten.

Evolusjon er blant annet mutasjoner. Mutasjoner kan ha store effekter, mutasjoner kan ha smÄ effekter. Noen mutasjoner er skadelige, andre nyttige, og noen betyr ingen verdens ting. Mutasjoner er sÊrdeles vanlige, og er pÄ mange mÄter med til Ä skape genetisk variasjon innenfor en art. Noen variasjoner viser seg Ä funke bedre enn andre, og dermed viderefÞres disse gjerne i arten. Dette er somregel ikke noe man tenker bevisst over selv om man har evnen til det engang.

Tomler er sÊrdeles nyttige verktÞy, men de har ikke oppstÄtt som fÞlge av at menneskeartens forfedre bevisst ville dyrke dem frem i arten. Det bare var tilfeldigvis slik at tomler funker bra, og dermed utviklet arten bedre og bedre tomler over lang tid. Tilsvarende har forskjellige dyrearter langsomt men sikkert utviklet bedre og bedre organer for Ä puste i luft og ikke i vann. Ikke fordi det lÄ noen intensjon bak det hele, men fordi noen dyr rett og slett ad tilfeldige veier utviklet evnen. Amfibier var blant de fÞrste dyrene vi vet om som tok steget ut av vannet, og disse har noen ganske primitive lunger som funker sÄnn ca. Det samme med lungefisk som kan klare seg ganske bra pÄ land over lengre perioder. Men alle disse skapningene er avhengige av mye fuktighet for Ä fÄ i seg nok oksygen, og det blir meningslÞst Ä si at det er noe annet enn rene tilfeldigheter som gjÞr at de har utviklet evnen til oksygenopptak utenfor vann. Disse skapningene har ikke evnen til Ä ville noen forandring i seg selv, langt mindre i arten de tilhÞrer.

Det er fÞrst med menneskearten og muligens noen av de andre hÞyerestÄende primatene samt noen marine pattedyr som hvaler og delfiner at evolusjonen har resultert i skapninger med evnen til Ä tenke over sin egen eksistens. Men jeg er ikke engang overbevist om at det gjÞr at vi fÄr noen sÊrlig kontroll over hvilken vei menneskearten vil gÄ. Til det er verden for uforutsigbar og ja - tilfeldig.

Evolusjon har frem til nÄ ikke vÊrt noe man har villet. Evolusjonens gang er et resultat av en lang rekke tilfeldigheter hvor det ene har ledet til det andre, og ting har vist seg nyttige/unyttige/irrelevante alt ettersom.

Takk, jeg har lest min Darwin, og nok vitenskapsteori til Ă„ kunne dette.

InnleggSkrevet: Tor 19 Mai 2005, 22:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Uforutsigbar og ukontrollerbar er ikke nĂždvedigvis det samme som tilfeldig.

Det ser ut som dere opererer med forskjellige definisjoner pÄ tilfeldighet, og ville hatt nytte av Ä komme fram til en felles definisjon og fortsette diskusjonen derfra.

InnleggSkrevet: Fre 20 Mai 2005, 10:42
cassus
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 10 Mai 2005
Aldri sagt at det har noe med artens intensjoner Ă„ gjĂžre jeg. Jeg har sagt det ikke er tilfeldig, men jeg har aldri sagt at det er noen bevisst greie.

ting evolverer som resultat av miljÞet de er i osv. kjÞtt etere har tenner for Ä rive kjÞtt. plante etere har tenner for Ä knuse korn og frÞ og rÞtter osv. hvis alle tigrene fant ut at de skulle bli veggiser, sÄ hadde de sett helt anderledes ut om 30.000 Är eller hvor lenge det nÄ mÄtte ta Smile det blir jo pÄ en mÄte en bevisst greie da, Ä bli veggis, men du skjÞnner hva jeg mener. hvis en forandring skjer i naturen vil ogsÄ de som bor i det omrÄdet omsider fÞlge forandringen. sÄnn errebarre Smile

InnleggSkrevet: Fre 20 Mai 2005, 12:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg har da heller aldri hĂžrt noen betvile Cassus' mening? Det er vel tydelig at arter utvikler seg i takt med nĂždvendigheter/nyttigheter i forhold til omgivelsene?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 20 Mai 2005, 14:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Og hva er det som gjĂžr at omgivelsene er akkurat som de er, endrer seg som de gjĂžr, eller at en variasjon innenfor en art funker eller ikke funker i forhold til de omgivelsene? Rene tilfeldigheter. Ingenting annet.

InnleggSkrevet: Fre 20 Mai 2005, 22:03
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005
Er det noen motsetning mellom det at det finnes tilfeldigheter og at det er ting som har Ärsaker? Kan en ikke tenke seg begge? Kan f.eks kausalkjeder (Ärsak-virkning) oppstÄ uten Ärsak? Et slikt syn vil jo bÄde kunne forklare at veldig masse ser ut til Ä ha en Ärsak - men ogsÄ at uforutsette ting kan skje. Hvordan ble universet til ut av ingenting? Kanskje det bare skjedde... (forutsatt at universet ble til da....)

En fargerik konsekvens med et slikt livsyn er jo at alt kan skje. SelvfÞlgelig kan en stole pÄ at det mest usannsynlige sannsynligvis ikke kommer til Ä skje, men kanskje..

Om evolusjonen har en bevisst tanke bak seg er vel heller usannsynlig. (Gud) Mulig sÄ har det uendelig med bevisste forskjellige tanker bak seg....? Blandet med et snev av tilfeldigheter og en dÊsj med nÞdvendighet... Det er nÄ min lille arbeidshypotese...

InnleggSkrevet: Lűr 21 Mai 2005, 01:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det finnes ingen nÞdvendighet med i bildet - jeg tror nok universet som sÄdan er temmelig likegyldig med hensyn til om det finnes noe liv pÄ jorda eller ikke i det hele tatt.

SelvfÞlgelig er det Ärsak-virkning. Noe annet kan det vanskelig vÊre om vi ikke skal omskrive fysikkens lover radikalt Wink Men at det blir nettopp den Ärsak-virksningskjeden som det blir, er rene tilfeldigheter. Det kunne blitt noe helt annet, ogsÄ.

InnleggSkrevet: Sűn 22 Mai 2005, 00:37
cassus
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 10 Mai 2005
Er ikke snakk om skjebne og den slags humbug her da. En enkel teori brutt ned og komplisifistisifisert til de grader det her Razz var snakk om evolusjon da, ikke om miljĂžet forandrer seg etter ett mĂžnster eller noens vilje.

Evolusjon i seg selv er null tilfeldig. Klart, huden vÄr kunne vÊrt blÄ eller noe. Men til syvende Ä sist sÄ er evolusjon rett og slett tilpasning til det gitte miljÞ. og det er ikke sÄ mye tilfeldigheter ute Ä gÄr sÄnn egentlig. fisker er lange og slanke, fordi det gjÞr susen nÄr man har lyst Ä svÞmme framover. hadde det vÊrt styrt av tilfeldigheter ville vi hatt mye flere fisk som var for eksempel formet som en kube eller trekanta fisk som er flate foran og mÄ sloss som ett helvete med vannmotstand nÄr de vil svÞmme en tur.

HĂžne er jo en fugl som ikke kan fly, men det tror jeg bunner i at hĂžna er for dum til Ă„ prĂžve. kan hvis du vil!! Razz

InnleggSkrevet: Sűn 22 Mai 2005, 02:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Det jeg mente med bevisste tanker er at alle levende skapninger Þnsker noe - enten det er gjennom instinkt eller gjennom Þnsker slik vi har de eller pÄ en annen mÄte. De Þnsker Ä utvikle seg slik at de stadig bedre tilpasser seg det miljÞet de er i, eventuelt at de har en god ide som de Þnsker Ä gjennomfÞre "jeg vil fly"... Med nÞdvendighet mente jeg ikke at "noe mÄ skje fordi noen har bestemt det", men at av og til sÄ mÄ man tilpasse seg pÄ en mÄte som en kanskje ikke Þnsker. Eksempel hvis det er for lite mat i havet sÄ prÞver dermed fisken Ä tilpasse seg et liv pÄ land - ikke fordi fisken Þnsker Ä vÊre pÄ land, men fordi den mÄ ha mat. Selv utelukker jeg heller ikke at fisken hadde nok mat i havet - men sÄ sÄ den land ogsÄ fikk den lyst til Ä finne ut hvordan land var... Men for realister er kanskje det Ä tillegge litt vel mye tiltro til det bevisste liv til dyr/planter....? Vil presisere at jeg ikke tror at dyr/planter nÞdvendigvis tenker med sprÄk/fÞlelser ellerno sÄnt - bare at de har en bevissthet i form av at det er et helhetlig liv - til forskjell fra f.eks en stein. Steinen "mister" ikke noe hvis den brekker i to, mens treet mister en grein hvis noen brekker den av...

InnleggSkrevet: Sűn 22 Mai 2005, 12:24
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Alle levende skapninger Þnsker noe? VÄs. Ønsker er noe mennesker har - det er meningslÞst Ä tro at andre dyrearter ogsÄ har dem, det er Ä tre menneskelighet ned over hodene pÄ dyrene. Vi vet ingenting om hvorvidt andre skapninger Þnsker noe som helst, eller om det er noe helt annet de gjÞr.

Evolusjon er sÄ klart tilpasning til det gitte miljÞ, men det finnes haugevis av mÄter Ä tilpasse seg pÄ, som alle kan funke pÄ sitt vis. Cassus - du motsier deg selv nÄr du i ene Þyeblikket sier at evolusjon er null tilfeldig og sÄ i neste Þyeblikk sier at huden vÄr kunne vÊrt blÄ.

Fisk som er sÊrdeles dÄrlige til Ä svÞmme, og som andre dyr har lyst til og anledning til Ä spise overlever ikke. Derfor ser vi heller ingen slike arter. Andre fiskearter som ikke har noen naturlige fiender derimot, kan vÊre sÄ dÄrlige svÞmmere som bare mulig sÄ lenge det ikke hindrer dem selv i Ä skaffe mat. Og det finnes ganske mange fisk som ikke er spesielt effektive svÞmmere.

Med evolusjon er det aldri godt Ä vite hva som er virkning og hva som er effekt. FjÊr kan i utgangspunktet ha virket som isolasjon mot kulde, og tilfeldigvis vist seg Ä vÊre egnede til Ä ogsÄ dekke bÊreflatene pÄ en vinge, og bidra til Ä gi lÞft. Om noen dyr overlever fordi de kan fly, eller om de flyr fordi de har overlevd, er slettes ikke alltid lett Ä vite.

NÄr du ser hvor mange forskjellige dyrearter som finnes og hvor forskjellige de er, sÄ burde det vÊre temmelig Äpenbart at det finnes utrolig mange forskjellige mÄter for en art Ä overleve pÄ. Hvis evolusjon ikke var tilfeldig mÄtte den vÊre systematisk i stedet, og da ville jeg ventet en mye stÞrre ensretting og mye mindre variasjon mellom artene.

Anbefaler sterkt at man tar et kurs om evolusjon. Sier du at evolusjon ikke er tilfeldig har du enten ikke forstÄtt hva evolusjon er, eller ikke forstÄtt hva begrepet "tilfeldig" innebÊrer. Hvis evolusjon ikke er tilfeldig mÄ det vÊre noe annet - systematisk. Evolusjon er ikke systematisk - arter utvikler seg ikke som de gjÞr med nÞdvendighet.

InnleggSkrevet: Sűn 22 Mai 2005, 17:20
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Jeg er nok litt enig her, spÞrmsÄlet ligger ikke i evolusjon, men i "tilfeldig".

Ekte tilfeldigheter finnes ikke. Årsak virkning er tilfellet overalt, nĂ„rsomhelst, hvorsomhelst.

Om man ser smÄtt pÄ det kan en tenke seg et atom som flyr i en retning. Det skifter ikke retning utenom om den treffer noe. Om den treffer noe er det fordi et annet atom eller molekyl har truffet det. Hastighet og egenskaper til atomet ekller molekylet har mye Ä si for hva som skjer etter det, men det er bare en ting som kan skje.

"Tilfeldigheter" er noe mennesker har funnet opp fordi vi ikke kan se alt sÄ smÄtt, eller finne ut hvordan det er. Om det blir overskyet i 80.000 har det en god grunn. Flere gode grunner. Og hver av de grunnene har andre gode grunner. Alt i alt trekkes alt tilbake til... Big Bang? Det som var fÞr det? vet ikke.

Men om mennesker hadde hatt kapasitet til Ä vite hastighet, posisjon og kurs (noe jeg vet ikke er mulig, ja) sÄ ville vi kunne forutsi fremtiden.
Hvilket vi da faktisk ikke ville ha kunnet likevel, fordi om jeg for eksempel hadde visst at noe kom til Ä skje sÄnn at noen av mine nÊrme dÞde, ville jeg gjort noe annet enn det det sto jeg kom til Ä gjÞre, sÄnn at det ikke skjedde likevel. Dermed kan ingen som har mulighet til Ä gjÞre noe ha innsikt i den. Og dermed vil tilfeldighetsuttrykket fortsette Ä vÊre.

Vi kaller de tingene vi ikke vet Ärsakene til for tilfeldigheter, men de er der likevel, og mennesker kunne bare ha hatt blÄ hud om noe annet hadde skjedd et eller annet sted i historien, som igjen bare kunne skje om noe annet skjedde annerledes, som igjen... Og der har vi det. Det kunne ikke ha skjedd. Kall det skjebne, kall det hva du vil, men det er der. Ingenting er tilfeldig. ikke evolusjonen heller. men jeg betviler sterkt at noen styrer eller bestemmer det. det ville faktisk ikke funke. Da mÄtte kursen pÄ atomene og molekylene som jeg nevnte i sted endres, uten videre. Uten innspill fra andre atomer eller molekyler. Uten innspill fra en Gud, som mÄ vÊre fysisk for Ä kunne endre pÄ det, og altsÄ en del av hele "Skjebnen" han og.

Det var om tilfeldigheter.

SÄ var det litt om evolusjon. nei, ingen raser har bevisst utviklet seg. Men dyr har en bevissthet. De vet mye hva de vil. Min kanin, for eksempel gikk bort til vannskÄla si her om dagen og viste at hun drakk mens hun sÄ pÄ meg. VannskÄla var tom. Hun har aldri gjort dette fÞr. Hun tenker kanskje ikke pÄ samme mÄte som oss, men jeg er temmelig imot den menneskeopphÞyelsen som du driver med, for eksempel, Glahn. Aper har blitt lÊrt opp tli Ä snakke. Er de menneskelige av den grunn? De fÄr tli Ä tenke, i mindre grad en de fleste av oss, men fortsatt tenke. Det finnes noen hunder som er smartere enn enkelte mennesker. GjÞr det hundene menneskelige, eller menneskene dyreaktige?

Uansett kan mennesker i dag ikke (faktisk) utvikle seg sÄ mye bevisst. det har med likeverdighet Ä gjÞre. Om vi ville utvikle oss til det bedre og vi ville forbedre intelligensen, kunne vi frakte alle personer med Iq under 90 til Afrika, og alle Afrikanere med IQ over 90 til Europa/USA, og la personene i Afrika dÞ. Deretter gjÞre dette i fire-fem generasjoner, og vips! menneskeheten generelt ville vÊrt smartere. Man kunne gjÞre det samme med folk med sosial intelligens etterpÄ.
Hitler prÞvde pÄ dette under andre verdenskrig. SÄ vi kan si at vi er i stand til det, men vi er det egentlig ikke.

Da var jeg ferdig, tror jeg Very Happy

InnleggSkrevet: Man 23 Mai 2005, 10:59
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Et spÞrsmÄl som kan vÊre interessant er jo hvordan vi mennesker utvikler oss nÄ... Er det et spÞrsmÄl om interessene til 6 milliarder mennesker - smÄ beslutninger her og der, eller er det utelukkende "tilpasning til det gitte miljÞ". Er det ikke mulig at evolusjonen av og til prÞver Ä overskride "det gitte miljÞ"? Har vÄre Þnsker og drÞmmer en innvirkning pÄ evolusjonen?

Og nÄr det gjelder Ärsak-virkning/ "er det orden eller kaos?" sÄ var jeg av den oppfatning at kvanteteorier og sÄnn har funnet ut at det til syvende og sist er "ubestemt tilfeldighet i kjernen av alle naturlige prosesser." Men er det en ting jeg ikke er sÄ er det matematiker - sÄ hvis noen kunne fyllt meg inn pÄ dette omrÄdet sÄ ville jeg vÊrt veldig takknemlig! Er det virkelig umulig Ä forestille seg at noe skjer uten at det har en Ärsak?

InnleggSkrevet: Man 23 Mai 2005, 22:12
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Jepp. Helt umulig. Tenk deg for eksempel at en fotball ligger helt stille, og sÄ plutselig flyr den av gÄrde som om noen hadde sparket den.

Eller tenk deg at noen faktisk hadde sparket ballen, en vindstille dag, og den flÞy av gÄrde i lufta i en rett linje, og plutselig, like fÞr den traff bakken, endret den helt kurs, uten at noenting hadde truffet den.

I disse tilfellene er det mulig at det er noe annet som ikke er tatt i betraktning her, som faktisk gjorde noe med ballen, men alt i alt ville ikke noen av disse tilfellene funka.

Tenk deg sÄ at disse fotballene blir bytta ut med atomer, elektroner, fotoner, eller det det nÄ mÄtte vÊre. Det kan ikke oppstÄ av ingenting, det kan ikke endre kurs uten noen grunn. Alt i alt trenger alt en Ärsak for Ä kunne skje.

InnleggSkrevet: Tir 24 Mai 2005, 09:53
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Men atomer, elektroner osv er vel en del av det tradisjonelle bildet. Jeg var under den oppfatning at med nyere matematikk og fysikk sÄ har man kommet fram til en modell som ikke er sÄ deterministisk... Kvantefysikk og relativitetsteorien og sÄnn... (etterlyser fortsatt noen med peiling)

Dessuten kan man vel ogsÄ kritisere det du sier og... Vi vet strengt talt ikke at det er en kobling mellom foten og ballen.... Det er bare et statistisk fenomen at hver gang jeg sparker til ballen sÄ flyr den av gÄrde. SÄ jeg kan faktisk oppleve det at ballen plutselig flyr av gÄrde - det er jo det vi gjÞr hver gang. Det er bare hjernen din som lurer deg til Ä tro at det er en nÞdvendig kobling mellom beinet og ballen... Og hva fÄr deg til Ä tro at det er helt umulig at en ball plutselig snur i lÞse lufta? Statistikk vil vÊre mitt svar... Naturlovene til Newton er jo kun blitt "lover" fordi de har vist seg levedyktige i lang tid - selv om det nÄ er 100 Är ++ siden de ble motbevist som "naturlover"....

En annen ting - hvis ballen flyr i rett linje sÄ vil den vel strengt talt ikke treffe bakken (pÄ jorda) (hvis det ikke er en vegg eller et fjell ellerno der da)... Ikke en gang hvis den flÞy i en svakt krumma linje ville den nÞdvendigvis ha truffet bakken... En annen ting - kan noe bevege seg i en rett linje? Kan vi vite den rette linjen? Er ganske mange forskere som driver med dette spÞrsmÄlet nÄ...(er universet flatt?) Ting er ikke alltid slik de ser ut som....

Men til syvende og sist er det jo veldig kjekt Ä kunne stole pÄ sÄpass sterk statistikk som det Ärsak-virkning mellom bein og fotball er... Poenget mitt med Ä skrive dette er at en skal vÊre litt forsiktig med Ä vÊre bombastisk i Ä si at ALT har en Ärsak... Hva med det punktet da universet ble skapt? Forskerne klarer ikke Ä forklare det. Big Bang-teorien i seg selv er jo bare en slags hypotese som er "beste forklaring hittil"... Noen mener Ä vite at relativitetsteorien avskriver gravitasjonen som en kraft...(hva er en kraft?) Og selv relativitetsteorien er bare en teori. En har lÊrt pÄ skolen at summen av viklene i en trekant er 180grader, men sÄ viser det seg plutselig at det er jo ikke alltid...(ikke be meg gi bevis, er bare noe jeg har lest) En skal ikke slutte Ä stole pÄ at vi kan forklare veldig mye med stor sikkerhet - men det betyr ikke at det nÞdvendigvis KUN er sÄnn vi tror det er... En har jo dette med at stor usannsynlighet har en tendens til Ä oppheve seg selv..., men det betyr ikke at det ikke har vÊrt stor usannsynlighet...

InnleggSkrevet: Tir 24 Mai 2005, 13:15
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Tilfeldighet er ikke noe mennesker har funnet opp for Ä kunne holde styr pÄ ting. Grunnleggende fysikk tilsier at man for eksempel aldri vil kunne forutsi oppfÞrselen til atomenes byggestener - vi vet bare hva som er sannsynlig. Vi vet aldri nÞyaktig hvor et elektron befinner seg, men vi kan anslÄ hvor det er mest sannsynlig at det befinner seg.

Fysikkens lover tilsier Ärsak virkning - hvis A, sÄ B. Eventuelt hvis A, sÄ B med X % sannsynlighet. Men det fÞlger ikke fra fysikkens lover at det mÄtte vÊre A som ledet til B. Det kunne godt vÊrt C istedet. Fysikkens lover sier bare noe om hvordan krefter oppfÞrer seg, de bestemmer ikke hvilke objekter det er kreftene skal virke i eller pÄ. Vi vet ikke hvorfor verden inneholder akkurat de byggestenene den gjÞr - vi er bare i ferd med Ä beskrive de prinsippene som ligger til grunn for at byggestenene oppfÞrer seg som de gjÞr.

Jeg opphÞyer ikke mennesker. Jeg sier bare at man skal vÊre forsiktig med Ä ilegge dyr menneskelige egenskaper. Det er meget mulig at mange dyr tenker, men de tenker ikke nÞdvendigvis pÄ en mÄte mennesker kan sette seg inn i. Og langt i fra alle dyr vet at de vet - for eksempel er det svÊrt sjeldent at dyr er i stand til Ä skjÞnne at det er seg selv de ser i et speil. Og det er dette som er et nÞkkelpunkt - hvordan vet du at kaninen din vet at den vet? Det har du ikke noe grunnlag for Ä si noe om hverken den ene eller andre veien.

Aper har ikke blitt lÊrt opp til Ä snakke. Derimot har det blitt gjort mye forskning pÄ Ä lÊre aper tegnsprÄk. Noen studier er heller tvilsomme, andre mer oppmuntrende. Noen aper er utrolig flinke til Ä imitere, men det er ogsÄ alt de gjÞr - de bare etterligner. Dvergsjimpanser derimot, har vist seg Ä kunne bruke tegnsprÄk kreativt, og antagelig har de en eller annen slags form for primitivt sprÄk selv ogsÄ. Jeg har forÞvrig aldri sagt at alle dyr mangler de egenskapene som mennesker har - dvergsjimpanser har antagelig mange av dem. Det er ikke noe svart-hvitt skille mellom menneskelig/ikke-menneskelig.

Tilbake til tilfeldigheter og sannsynligheter - ettersom evolusjonsteorien er nÞdt til Ä forholde seg til fysikkens lover hvis den skal vÊre vitenskaplig, sÄ kan vi heller ikke snakke om annet enn tilfeldigheter i evolusjon. Gitt de artene vi har og det miljÞet de lever i kan vi kanskje si noe om hvorfor de har blitt som de har blitt og hvordan de kommer til Ä utvikle seg. Men evolusjonsteorien sier bare noe om hva mekanismene i arters utvikling er - den forutsier ikke at vi skal ha akkurat de spesifikke artene vi har.

Interessant spÞrsmÄl forresten - har harer utviklet hvit vinterpels fordi den gir god kamuflasje i snÞ, eller fordi hvit pels isolerer bedre mot kulde? Eller begge deler?

InnleggSkrevet: Ons 25 Mai 2005, 08:32
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Haren har hvit vinterpels fordi harer med hvit vinterpels har overlevd bedre enn andre harer om vinteren. Dermed er alle mulige fordeler de fĂ„r av fargen og kvaliteten pĂ„ pelsen en Ă„rsak til at harer er som de er. Årsaken til at det har blitt utviklet hvit vinterpels er en kombinasjon av mange tilfeldige mutasjoner, som til sammen har fĂžrt til stĂžrre tilpasningsdyktighet og videre stĂžrre sjanse for Ă„ overleve og fĂžre sine (muterte) gener videre.

Hm, forresten, fargen hvit har vel ingeting med hvor godt pelsen isolerer Ä gjÞre, det er det vel lengde og typen hÄr som bestemmer? Hvis fargen skulle ha en isolerende faktor mÄtte den i sÄ fall vÊrt svart, etter som svart tar til seg varmen fra sola mye bedre enn hvitt.

InnleggSkrevet: Ons 25 Mai 2005, 10:59
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Nja, isbjÞrnen har hvit pels, og den tÄler veeeldig kaldt klima.

Uansett, Glahn, du sier jo faktisk selv her at menneskene har funnet opp begrepet tilfeldigheter fordi vi ikke klarer Ä forutsi ting. Vi er ikke i stand til Ä definere bÄde farten, kursen og posisjonen til et atom samtidig, for eksempel, men det praktiske regnestykket, med alle faktorer og ledd, som ikke menneskene er i stand til Ä sette opp, er der. Fysiske lover forteller oss bare at vi ikke er i stand til Ä definere nÞyaktisg posisjon til et elektron, men den har en nÞyaktig posisjon, selv om vi ikke finner den.

Dvs, at siden mennesker ikke er i stand til Ä holde styr pÄ alt, bruker vi sannsynlighet og tilfeldigheter. Som du sier, Ärsak=virkning, og det er ofte flere Ärsaker, og vi kjenner som regel bare en del av dem.

Om du setter opp et mattestykke der du finner ut at hvis etter A, sÄ fÞlger B, og regner nÞyaktig pÄ det, vil du finne ut om det var A eller C, eller kanskje tilogmed D eller alle tre som sÞrget for B, og om A fÞrte til B, sÄ vil du droppe det med at C eller D kunne fÞre til A, fordi de ikke kunne det. 0% sjanse for dem, 100% sjanse for a. Sannsynlighet blir meningslÞst nÄr vi vet svaret.

Eneste problem er at vi vet ikke svaret i virkeligheten, vi vet ikke en gang stykket. Ergo bruker vi sannsynligheter. Og ting vi ikke finner direkte Ärsaker til kaller vi tilfeldigheter.

Til Woogie: Ledende teori (etter min oppfatning, iallefall) er at universet ikke begynte med det store smellet. universet har alltid vĂŠrt.
Man mener at vÄrt univers vil utvide seg og utvide seg til det tyngdekraften enkelt og greitt trekker fotonene som strekker det ut, tilbake igjen. Da vil det samles til en stor (liten i forhold til universet, grunnet den enorme tyngrekraften) kladeis med litt av hvert i, og smelle ut igjen; et nytt Big Bang.

For noen Är siden fant forskere opp et stoff kalt antimaterie. Dette utvinner de ved Ä smelle sammen to atomer i en hastighet pÄ litt over 2/3 av lysets hastighet. Antimaterie oppfÞrer seg akkurat som materie (sÄ vidt jeg vet), men med en gang det reagerer med materie utgir det 100% energi, sÄ forskning pÄ det har ikke kommet sÄ langt enda. Forskerne mener at dette stoffet blir dannet nÄr universet trekker seg sammen igjen, og all energien frigjÞres igjen i et nytt smell.

Dette kan tyde pÄ at selv det store smellet er en del av Ärsak-virkning-regelen.

Men du har i grunn rett. Det finnes en liten bit av sannsynlighet som tilsier at vi faktisk lever i en verden tilsvarende the Matrix. Vi kan vÊre bare dataprogrammer. Det kan hende alt vi oppfatter her er illusjoner pÄ en annen mÄte.

Vi vet ikke noen ting med 100% sikkerhet, sÄ derfor mÄ vi bruke sannsynlighet. Men det finnes fortsatt bare et riktig svar pÄ mattestykket.

Forresten, Glahn, jeg tror ikke kaninen min er veldig intelligent, men jeg viste den i et speil en gang. Den gikk bort og snuste, og var veldig ivrig i rundt tjue sekunder. Da gikk den og la seg. neste gang jeg viste den det (puttet et speil nedi buret) gjorde den ingenting. med andre ord, den er i god stand til Ă„ lĂŠre, og det er ikke bare etterligning. Men jeg vet ikke om den vet at den vet. Det er riktig.

ForÞvrig vil jeg ogsÄ pÄstÄ at de fleste egenskaper er noe alle har til en viss grad. Alle med en form for hjerne har en viss intelligens (jo,det er vitenskapelig bevist at en gullfisk kan kombinere en farge med mat), hvilket gjÞr at svart hvitt ikke funker sÄ bra her heller. Man kan eventuelt sette opp skjema med egenskaper og definere dem med forskjellige grÄtoner Razz

InnleggSkrevet: Ons 25 Mai 2005, 17:53
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hvit pels isolerer bedre mot kulde av fÞlgende grunn: hÄrene i pelsen er hvite fordi de er hule. Hule hÄr holder pÄ mer luft som varmes av dyrets kroppsvarme.

SpÞrsmÄlet skulle vel egentlig mer vÊrt om hvit pels er en god tilpasning mest fordi den kamuflerer, eller mest fordi den varmer bedre Wink

Nei, det er ikke vi som har funnet opp tilfeldigheter - tilfeldigheter er innebygget i verden rundt oss, vi har bare oppdaget dem. Samme hvor mye kunnskap og oversikt over kunnskap vi har vil vi aldri klare Ă„ forutsi hvor et elektron som kretser rundt et atom til enhver tid kommer til Ă„ befinne seg.

Poenget mitt med Ä bringe inn C var at selv om verden tilfeldigvis er slik at det er A og bare A som fÞrer til B, sÄ kunne verden godt ogsÄ vÊrt slik at det var C som fÞrte til B. Det er bare tilfeldig at verden ble akkurat som den ble. De fysiske lovene i den alternative verdenen hvor det er C som fÞrer til B kunne godt vÊrt nÞyaktig de samme som i den verdenen vi lever i.

ForÞvrig tror jeg man mÄ vise kaniner speil endel fler ganger enn bare to fÞr man kan si noe som helst om de hva de oppfatter om speilet og det de ser i det. At den ikke var interessert andre gangen kan komme av allverdens andre ting - kanskje den bare rett og slett hadde funnet ut at speilet ikke var noen interessant leke?

InnleggSkrevet: Ons 25 Mai 2005, 20:28
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Jadda. Kaninen min er ikke Einstein. Jeg bare synes man skal vĂŠre forsiktig med Ă„ kalle ting for menneskelige egenskaper, fordi mange andre arter har det i mindre eller stĂžrre grad.

Men, jo, du sier det egentlig selv. Man kan ikke vite nÄr og hvor et elektron befinner seg til enhver tid, og dermed mÄ vi ha tilfeldigheter, men elektronet har rent fysisk en bestemt posisjon og bane, selv om vi ikke vet hva den er.

Det er akkurat som at om du er i et tv-program, og skal velge mellom tre luker, der det er en pengegevisnst i en, og ingenting i de andre, sÄ virker det tilfeldig for deg, men jeg, som faktisk vet hvor pengene er, vet at det ikke er noen tilfeldighet i det hele tatt. Du velger A, mens pengene er i B. SÄ sier du kanskje at det var tilfeldig, og at de like gjerne kunne ha vÊrt i A. Jeg, som plasserte dem der, hadde for eksempel min B-dag (setter det litt pÄ spissen for Ä markere) den dagen. Da sier du kanskje at det var tilfeldig ogsÄ, at det skulle vÊre akkurat den dagen, men jeg vet at det er sÄnn hver lÞrdag. Du sier at det var iallefall tilfeldig at dette skjedde pÄ en lÞrdag, men jeg vet at det heller ikke er tilfeldig, fordi kanalen som fÞrer tv-programmet vil ha programmet pÄ lÞrdag, fordi da fanger det flest seere. Og sÄnn kan man fortsette bakover, helt til jeg heller ikke vet lenger, og da begynner jeg ogsÄ Ä snakke om tilfeldigheter.

Vi bruker det bare fordi, som du poengterte, vi ikke vet. Elektronet har sin faste gang likevel.

InnleggSkrevet: Lűr 28 Mai 2005, 09:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er ikke bare det at vi ikke vet - elektronet har ikke noe fast, lovbestemt bevegelsesmĂžnster. Det er ikke det at vi ikke har klart Ă„ lage noen lover som kan beskrive for oss med sikkerhet hvor det vil befinne seg - det er ganske enkelt ikke mulig.

InnleggSkrevet: Sűn 29 Mai 2005, 01:17
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [34 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet