DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Kan du norsk?

Ja
93%
 93%  [ 30 ]
Nei
6%
 6%  [ 2 ]

Antall stemmer : 32

Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Koffer skjønne ikkje du dialektane på vestlandet?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [46 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Koffer skjønne ikkje du dialektane pÃ¥ vestlandet?

..vel? Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tir 01 Apr 2003, 11:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Kven? Eg skjønar dei.

InnleggSkrevet: Tir 01 Apr 2003, 11:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

målgruppa mi e dei som ikkje forstår.. "du" er då ein evt. person som ikkje forstår Very Happy

InnleggSkrevet: Tir 01 Apr 2003, 11:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Crispa
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003
æ skjønne ingenting, æ... itjnånn teng! hahahah

InnleggSkrevet: Tir 01 Apr 2003, 12:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
dybvik
Veronica
Veronica

om atte. hvem er det som ikke skjønner vestlands-dialekter ?

InnleggSkrevet: Tir 01 Apr 2003, 18:25
rebecca
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
damer som jobber i opplysningen for eksempel.

opplevde en gang å måtte bli satt over til en annen ....
(hun mumlet noe om en tolk) :p

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 00:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Er de så vanskelige, da?
Er bare å bli vant til, så går det helt greit.

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 00:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
dybvik
Veronica
Veronica

men rebecca. du er fra flekkefjord, det defineres ikke som vestlandsdialekt Razz

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 00:02
rebecca
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

eva:
jo...vet det
MEN...
flekkefjord er da ikke SÃ… langt fra rogaland..
og rogaland er jo vestlandet.
den eneste forskjellen på flekkefjord og moi dialekta er bare at moiere ikke klarer å si "kj" lyden :p

så tenkte det gikk litt under det samme egenltig :p

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 00:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
dybvik
Veronica
Veronica

hehe.. mennesker har problemer med å forstå meg når jeg snakker.. det er ille å måtte snakke pent for at østlendinger skal forstå hva man sier.. *sukke*

rogaland er jo sør-vestlandet da.

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 00:40
rebecca
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

hehe,vet.. dumme,dumme,slemme..

*gi seg i flekkefjord-rogaland-sør vest-saken*

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 00:47
BagBiter
Veronica
Veronica

eg tror noe av problemet for noen e at dei faktisk ikkje VIL forstå dialektå.. som et slags underbevisst opprør mot andre dialekter enn bokmål, siden bokmål e "godt nok", så trenge vel dei for faen ikkje forstå noe aent?

sjøl komme eg fra øynå (karmøy), men har mesteparten av slektå i Kolbotn.. Dei har ingen problemer med å forstå meg, men hvis f.ex eg møte noen venninner av kusinå mi, så blir det straks problemer..

ikkje vet eg.. eg kom på å skriva om detta emnet då eg såg stine (?) som ikkje skjønte bæret av vestlandsdialekt..

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 06:54
FauSt_
Varm i trøya
Varm i trøya

Så kjem vi te det geniale da. Bokmål e ikkje ei dialekt. Det e en fornorska variant av dansk. Kunstig og oppstylta dritspråk, kun overgått av riksmål.

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 07:58
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

ka seie du, ka sa du, ka meina du med da du?

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 09:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Pappa seier alltid det Smile

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 10:02
fido
Administrator
Administrator

Jæ må bar si at jæ ikke forstå va bæggbaiter mener me de her. Viss jæ ska skrive de jæ sier bLide jo no sånn såm dette. Å dette ække mye bokmåL.
Jæ jør åpprør mot skrevne dialekter, åsså på irk å i forum. Menn jæ skjønner va vestlenninger sier fårde.

*puh* Det der var slitsomt.
Poenget mitt er at det er et skille mellom skrift og tale. Jeg mener BagBiter må akseptere det hvis jeg nekter å skjønne hva han skriver på dialekt, mens at man må få ha de tale-dialektene man har.
At det er vanskeligere for en østlending å forstå en vestlending enn omvendt er ikke så rart. Vestlendinger hører sine egne dialekter rundt seg, og bokmål på tv og radio i en langt større mengde enn en østlending har kontakt med vestlandsdialekter.
Og det er faktisk ikke noe lettere å forstå konservativ telemarksdialekt eller brei rogalandsdialekt enn å forstå f.eks. dansk. (Og jeg har møtt både karmøyværinger og bergensere som har klaget på potet-i-halsen-dansker.)

Og faust: Jeg skjønner ikke hvordan du kan hevde at bokmål er mer kunstig enn nynorsk (som er de eneste som er naturlig å sammenlikne med hverandre)? Det blir som å si at nynorsk er en stilisert versjon av islandsk, eller i ytterste konsekvens systematisert apespråk. (Dersom det er der mennesker stammer fra.) All den tid bokmål og nynorsk er skriftspråk regulert av sprakradet, med normer og regler for hva som er tillatt, mener jeg man ikke kan kalle det ene noe mer kunstig enn det andre.

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 10:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nettopp: Skrift og tale er ikke det samme.
Å holde styr på en haug med forskjellige dialekter er ikke så vanskelig, men ørten rettskrivningsvariasjoner blir bare kaos.

Og for meg er det ofte nynorsk som virker oppkonstruert, ettersom endel av de formene en må bruke der ligger langt unna mitt eget talespråk. Tradisjonelt har jo nynorsk bortimot hatt aversjoner mot endelser som -else og slikt, samt diverse andre ting jeg ser på som en helt naturlig del av mitt eget språk. Da virker det lett krampeaktig å måtte bytte ut ordformer en synes er helt utmerkede, med andre man aldri selv bruker.

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 22:23
BagBiter
Veronica
Veronica

nå tenkte eg mest på snakking da.. ikkje skriving. Alt eg seie e at det e mange som ikkje forstår andre dialekter, eller har store vanskeligheter med å forstå andre dialekter enn sitt eget oslo-mål.

Eg har ihvertfall merka denne tendensen mer i oslo, akershus og omegn enn andre steder.

InnleggSkrevet: Tor 03 Apr 2003, 06:59
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Eg er frå ein liten stad nord for Bergen, når eg pratar, brukar eg -else endingar osb, men eg skriv nynorsk. Eg hadde nynorsk på skulen, men byrja å skrive bokmål på nettet, fordi folk klaga over nynorsk. Men no er eg attende på nynorsk, og det er språket for meg. Og kva dette hadde med tråden å gjere, veit eg ikkje Razz

InnleggSkrevet: Tor 03 Apr 2003, 07:31
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er ikke noe problem å forstå dialekter bare man er vant til dem. Og her i Oslo-området er vi kanskje ikke det. På samme måte som nordmenn ofte forstår svensk bedre enn svensker gjør norsk - vi ser nok en god del mer på svensk TV enn de på norsk, så vi er mer vant til det.

InnleggSkrevet: Tor 03 Apr 2003, 13:30
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [46 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet