DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Musikk
Pop
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Av Innlegg
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
 Pop

Hva er egentlig Pop-musikk nå?

For et par år siden var pop-musikk sånn enkel, uinspirert melodiøs musikk, som det gikk helt fint å høre på (av den enkle grunn at man som regel ikke la så merke til det). Sånn Britney og backstreet boys og sånn. Pent og pyntelig.
Nå, nå har plutselig Britney krysset over til noe som ligner mer på en blanding av takras og tekno, og så vidt jeg har forstått følger alle de andre popjentene også med den veien...
Er det fremdeles pop? Popmusikk kommer jo fra populær musikk? Eller?
Er popmusikk en sjanger, eller er det bare det som er populært akkurat nå? Og hvis det er det som er populært akkurat nå som er pop, hva kaller man da det som var pop for to år siden??

Jeg er forvirra...

InnleggSkrevet: Lør 02 Apr 2005, 20:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004
jeg tror at pop musikk FØR, var det man kalte populær musikk. Tror det har utviklet seg til en sjanger.. også kjent som fjortiss musikk.. hvis jeg ikke er heeelt på ville veier.. Rolling Eyes

"Hjelp!" ropte han da treet fløy forbi ham Shocked

InnleggSkrevet: Lør 02 Apr 2005, 23:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Nå er vel Pop mer en egen sjanger ja.. Jeg kaller all hjernedød, meningsløs og lettspiselig musikk som er laget kun av komersielle grunner for pop. Deretter kan det være både yo-musikk, britney eller scooter for den saks skyld.. Slik at man på en måte har pop-hiphop, pop-tekno osv.. pop-rock er jo kjent..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Søn 03 Apr 2005, 00:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
mærta-bærta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004
Min første tanke er:
Det som kjennetegner pop er at det er vanskelig å plassere det helt og holdent i en annen bås/innenfor en annen sjanger.
Men jeg innser at dette blir veldig feil, av flere grunner.
Som alt annet i verden, utvikles også musikken veldig raskt for tida. Sjangere blandes sammen i en eneste stor melting pot, jeg vil gå så langt som å si at vi er i ferd med å oppløse sjangrene fullstendig. Du kan fortsatt komme over enkelte helstøpte låter/musikkstykker som oppfyller alle krav til en bestemt sjanger, men tilfellene blir stadig færre, og noe av det som likevel gjør det forvirrende er alle undersjangrene.
Vel, tilbake til saken. En annen grunn til at min første påstand ikke stemmer, er at pop, som nevnt, er en "gammel" betegnelse på "det som er populært" - denne definisjonen er blitt gammel, avleggs, ubrukelig (kommer tilbake til hvorfor).
I senere tid har vi delt pop-en inn i "pop" og "gammel-pop". Hva når enda en generasjon eller to kommer? Tipp-olde-pop??! Hvis vi likevel skal ta utgangspunkt i popularitetselementet, kan vi si at vi er i en tid hvor alt er lov, alt er in, det handler i stor grad om å mikse og trikse -å skape/tilpasse sin egen individuelle stil. Man kan gjerne ha både hip hop, tradjazz og tyggispop i platesamlinga, for å si det sånn.
Men hvor lenge denne trenden fortsetter, er ikke godt å si. Blir trenden forandret, forandrer også popbegrepet seg. Det er sånn sett i konstant forandring.
Vanskelig å komme med en konkret definisjon her, men det er kanskje heller ikke nødvendig? Hvorfor er vi så opptatt av å sette alt i bås hele tiden? Ikke vet jeg. Dette var iallfall noen tanker om temaet...

InnleggSkrevet: Søn 03 Apr 2005, 09:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Musikk
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet