|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wildkata
FrÀmling

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 4 Bosted: Bergen
|
Feil i Hamar Dagblad 25.02.05
det sto i Hamar Dagblad 25.02.05
(Sitatt 1)
"De SelverklÊrte Gales Forbund ble stiftet fredag den 13. mars i 1998. Datoen var slett ikke tilfeldig valgt. Ikke at det skjedde pÄ The Gathering (TG) i Vikingskipet pÄ Hamar heller." -
Rettelse NR1
Vi fikk omtale pÄ TG ja... Men det var ikke der vi stiftet eller startet forbundet... slik som det ser ut i fra denne artikkelen...
(Sistatt 2)
"- Det var BÄrd Andre Johnsen som startet De SelverklÊrte Gales Forbund. Heller ikke det var noen tilfeldighet.
rettelse nr 2
Baj - SĂ„ vidt jeg husker sĂ„ var vi to som startet forbundet sammen - og nĂ„ er jeg som fĂžrste styreleder av forbundet, lei av at Baj fĂ„r all Ăren av og ha startet forbundet.... Baj det begynte med en spĂžk fra min side - eller er det ogsĂ„ glemt nĂ„ ??? Kanskje Fantasia - Dreamloard eller noen av de andre som satt i det fĂžrste styre husker det...
Men det ser ut som om dette er en vel bevart hemmlighet i forbundet og ovenfor pressen forÞverig... (Bortsett fra det fÞrste Äret da vi var pÄ p4 og sÄnt...)
Jeg synes at det er litt leit at det fÞrste styre som faktisk satt i forbundet alderi blir nevnt, og det faktum at vi hadde vÄre styremÞter pÄ Þstbanestasjonen pÄ kaffen i andre etasje...
Jeg vil ikke beklage at jeg overlot styrevervet til Baj nÄr jeg selv flyttet til Bergen og ikke hadde tid eller annledning til Ä sitte som styreleder lenger. men synes det er beklagelig at vi som startet dette forbundet og sto pÄ for Ä fÄ det kjent, er blitt glemt i ettertid...
Med vennlig hilsen
Ole Gustav GjĂžen
gjoen@netcom.no
gjoen@start.no
Tlf: 92426610
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg mÄ Êrlig innrÞmme at jeg ikke vet hvem du er, eller at du var med pÄ Ä starte forbundet i utgangspunktet. For meg, som nok ble medlem etter din tid, har det alltid vÊrt Baj og Fido som var sjefene.
Dette kommer ikke av at de har kuppet all cred og insistert pÄ at det hele var deres (eller Bajs) idé fra begynnelsen av. Det kommer av at de har vÊrt her. De har drevet ting videre, vedlikeholdt forbundet, gjort det til det det har blitt i dag.
Hvis du vil ha din del av hederen og ĂŠren, kan jeg anbefale Ă„ la folk vite hvem du er, og titte innom en gang i blant. Ă
frasi seg styreverv trenger ikke bety at man bryter all kontakt.
Du skriver du er lei av at Baj fĂ„r all Ăren, altsĂ„ har du merket deg dette tidligere? Hvorfor har du ikke sagt noe fĂžr? Hoppet innom forum og f.eks. introdusert deg pĂ„ PresentasjonstrĂ„den med et "hei, jeg var med og startet DSGF sammen med Baj i utgangspunktet"?
Ă
klage over at andre fÄr (og merk "fÄr", ikke "tar") Êren for noe du mener du fortjener en del av, virker litt urimelig nÄr du aldri har gitt folk muligheten til Ä vite hvem du er. Og Ä forkle det som en rettelse av et par detaljer i et lite intervju, er kanskje litt unÞdvendig?
Jeg vet ikke, jeg. Er litt usikker pÄ hva budskapet egentlig er. Hvis det er kjeft til Baj fordi han fÄr all Êre, synes jeg det er teit Ä ikke bare sende ham en mail eller post om det, heller enn Ä legge det ut pÄ forum. Hvis det er Ä gi oss medlemmer refs fordi vi gir Baj all Êre, sÄ har jeg allerede uttalt meg om akkurat det. Hvis budskapet rett og slett bare var Ä rette opp i disse detaljene i intervjuet, med bare en liten digresjon om hvor Êren burde ligge, sÄ beklager jeg om jeg har overreagert.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 20:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Hei Ole Gustav, husker du meg? Jeg har ikke glemt deg.
Det var meg journalisten fra Hamar Dagblad snakket med, og du har helt rett i at DSGF ikke ble stiftet eller startet pÄ TG. Det sa jeg ogsÄ i intervjuet, men siden TG arrangeres pÄ Hamar virker det som om han drÞmte seg litt avgÄrde der.
Det som jeg mener ER riktig, og som jeg sa, (og du fÄr rette meg hvis jeg tar feil), er at TG var viktig for forbundet fordi vi fikk mange medlemmer der allerede fÞrste Äret, og at mange medlemmer senere har hatt stor glede av Ä treffe hverandre der, det har vÊrt den eneste gangen i Äret de treffer medlemmer fra andre kanter av landet.
NÄr det gjelder hvem som startet forbundet, og hvem som satt i styret da det hele begynte, sÄ er det muligens ikke vurdert som interessant av journalistene. BÄde i intervjuet med Dagbladet og Hamar Dagblad i Är sa jeg noe sÄnt som at han som egentlig startet det hele har senere gitt fra seg ledelsen til Baj, som har vÊrt med helt fra begynnelsen.
Det er selvfÞlgelig koselig Ä mimre tilbake til de tidlige styremÞtene, og man skal ikke glemme sin historie, kanskje burde vi hatt en webside med mer om historien til DSGF, og noen ord om gamle styremedlemmer, men det er sÄvidt jeg vet ikke _mer_ vanlig Ä gjÞre sÄnt enn Ä ikke gjÞre det i slike sammenhenger.
Jeg er opptatt av at rett skal vÊre rett, men tross alt - for potensielle medlemmer fra Hamar som leser i avisen, utgjÞr det egentlig noen forskjell pÄ noe?
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 20:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
En skal kanskje ogsÄ huske pÄ at journalisters evne til Ä fÄ med seg alle detaljer pÄ riktig vis, og Ä fÄ plass til alle de viktige detaljene i artiklene de skriver, ikke alltid er verdens beste.
Ellers er jeg ganske sÄ enig med Veronica her. Rett skal vÊre rett, og Êre den som Êres bÞr, men er man opptatt av at slike ting kommer frem nÄr de bÞr, sÄ er det best Ä vÊre mer aktiv selv, for Ä sÞrge for at sÄ skjer.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 21:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Du er ikke glemt! Jeg har ikke peiling pÄ hvem du er men jeg har sett navnet ditt fÞr pÄ dsgf-sidene.
For det fÞrste, sÄ har det alltid stÄtt "grunnleggerne" i presentasjonen av dsgf pÄ dsgf.no (du stÄr altsÄ pÄ lik linje med andre grunnleggere. Dette er underskrevet nÄvÊrende styre, noe jeg tror at er helt vanlig.
Hvis du leser det viktigste dokumentet pÄ dsgf.no, altsÄ vedtektene, sÄ stÄr det i klartekst at fÞrsteutgaven av disse ble opprettet av Ole Gustav GjÞen, 13. mars, 1998.
SÄ du er ikke glemt, men siden du ikke er sÄ voldsomt aktiv sÄ er du vel kanskje litt usynlig..
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 22:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
En annen kommentar, rettelser om feil i en artikkel pleier vel Ă„ sendes til skribenten/jornalisten?
Det er flere av oss som vet at det har vÊrt andre med i oppstarten av de selverklÊrte gales forbund, men det er lenge siden noen andre enn Baj og fido faktisk har fÄtt uttrettet noe for forbundet. Det er Baj som har laget dsgf.no, fido har fÄtt ordna t-skjorter.
Det er ikke feil Ä si at de har 'laget' dsgf generelt. DSGF fÞr de nye sidene og t-skjorter var ikke helt det samme som det er nÄ.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 23:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wildkata
FrÀmling

|
All ĂŠre til baj og fido...
Dere har her helt rett i at Baj og Fido skal ha Ăre for at forbundet er blitt til det det er i dag... de har gjort og gjĂžr en strĂ„lende jobb.
Jeg ser her i logikkens verden at det hadde vÊrt helt ok at Bergens tidene eller Bergens Avisen hadde skrevet at de severklÊrte gales forbundet startet ved den blÄ stenen i Bergen. For det er jo der man mÞtes i bergen til dsgf treff... det er kanskje en ting Ä tenke pÄ. kanskje forbundet har en forpliktelse til Ä tenke pÄ sannheten og ikke bare pÄ Ä tekkes pressen. det var i allefall noe vi jobbet beinhart med den fÞrste tiden i dsgf. TG ja det var viktig for Ä og fÄ medlemer.
men det er en forskjeld pÄ det Ä fÄ reklame et sted og det Ä starte et sted.
vel jeg synes vel vi skal takke skaperen av internett like mye som tg. for det var han som gjorde det mulig Ä fÄ sÄ mange medlemer.
videre mÄ jeg si at deres logikk tydligvis sier at hvis baj slutter som styremedlem og fido overtar sÄ vil det om noen Är stÄ i avisene at det var fido som grunnla forbundet. for det er jo da han de kjenner pÄ nettet...
tenk litt over det... det er faktisk litt sÄrene Ä ha lagt mye tid Ä energi ned i Ä vÊre med pÄ og starte en ting for sÄ og bli glemt. og jeg ville vÊrt meget sÄret hvis jeg hadde vÊrt presseansvarlig i forbundet og jobba livskiten ut av meg for Ä fÄ forbundet kjent pÄ radio og i aviser for sÄ og fÄ den slengt rett i tryne at forbundet startet pÄ TG sÄ det er der de fleste medlemer kommer fra.
Men nok en gang Jeg Þnsker ikke kritisere Baj for det arbeidet han gjÞr - for han gjÞr en fantastisk jobb. Det gjÞr Fido ogsÄ.
Veronika jeg har faktisk valgt Ä trekke meg ut av styre i dsgf.no pÄ grunn av det at jeg flyttet til bergen. og det at jeg i lange perioder desverre ikke har hatt netttilgang. men jeg har vÊrt innom galeforbundet pÄ irc og ogsÄ innom siden her. men jeg har ikke fÞlt behov for Ä rette det som har vÊrt skrevet pÄ forbundsidene forelÞbig... Men nÄr det kommer til offentligheten sÄ vil jeg gjerne vÊre med som grunnlegger av forbundet.
Kanskje Baj burde laget en side om starten av forbundet som fido foreslo.
Jeg syntes det var en god ide...
SÄ det er sagt Baj har spilt en sentral rolle i forbundet fra starten av. det er han som skal ha kred for Ä ha startet irc opplegget og for Ä ha designet vÄre hjemmesider. uten han ville forbundet alderi ha blitt det, det er i dag...
Gonner
Ole g. GjĂžen
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Re: All ĂŠre til baj og fido...
wildkata skrev: | Dere har her helt rett i at Baj og Fido skal ha Ăre for at forbundet er blitt til det det er i dag... de har gjort og gjĂžr en strĂ„lende jobb.
Jeg ser her i logikkens verden at det hadde vÊrt helt ok at Bergens tidene eller Bergens Avisen hadde skrevet at de severklÊrte gales forbundet startet ved den blÄ stenen i Bergen. For det er jo der man mÞtes i bergen til dsgf treff... det er kanskje en ting Ä tenke pÄ.
|
Er du i logikkens verden? FĂžler du at det passer inn der?
Vi andre mener ikke at det er greit Ä skrive at DSGF ble startet ved den blÄ stenen, eller andre steder i Bergen for den saks skyld. Vi som i dag driver og administrerer DSGF mener heller ikke at det er riktig at DSGF ble startet pÄ TG. Vi forsvarer ikke at det ble skrevet, og har sett det og reagert pÄ det.
Og du Ole Gustav, siden du er sÄ opptatt av at alt som skrives skal vÊre riktig og presist: DSGF har aldri arrangert treff i Bergen. Det er ikke bestemt noe sted at man skal mÞtes ved den blÄ stenen nÄr man skal pÄ DSGF-treff.
wildkata skrev: |
kanskje forbundet har en forpliktelse til Ä tenke pÄ sannheten og ikke bare pÄ Ä tekkes pressen. det var i allefall noe vi jobbet beinhart med den fÞrste tiden i dsgf. TG ja det var viktig for Ä og fÄ medlemer.
men det er en forskjeld pÄ det Ä fÄ reklame et sted og det Ä starte et sted.
|
Anklager du meg for Ă„ la meg diktere av pressen? Insinuerer du at jeg har latt meg kjĂžpe?
vel jeg synes vel vi skal takke skaperen av internett like mye som tg. for det var han som gjorde det mulig Ä fÄ sÄ mange medlemer.
|
Hvorfor skal vi takke noen nÄ? Jeg har ikke forsÞkt Ä takke verken TG eller internett eller Baj, for den saks skyld.
videre mÄ jeg si at deres logikk tydligvis sier at hvis baj slutter som styremedlem og fido overtar sÄ vil det om noen Är stÄ i avisene at det var fido som grunnla forbundet. for det er jo da han de kjenner pÄ nettet...
|
Det kan ingen nekte deg Ä si. Jeg tror de som mener det /er/ sÄnn er kraftig i mindretall.
tenk litt over det... det er faktisk litt sÄrene Ä ha lagt mye tid Ä energi ned i Ä vÊre med pÄ og starte en ting for sÄ og bli glemt. og jeg ville vÊrt meget sÄret hvis jeg hadde vÊrt presseansvarlig i forbundet og jobba livskiten ut av meg for Ä fÄ forbundet kjent pÄ radio og i aviser for sÄ og fÄ den slengt rett i tryne at forbundet startet pÄ TG sÄ det er der de fleste medlemer kommer fra.
|
Vi gjentar det: DU ER IKKE GLEMT. Som en annen pÄpekte, det stÄr til og med ditt navn pÄ vedtektene vÄre, selv om de har blitt omarbeidet og forbedret fra den opprinnelige versjonen.
Dette er tilgjengelig for alle som gÄr inn pÄ internettsidene vÄre.
Kan du fortelle meg hvor det stÄr at de fleste medlemmene vÄre "kommer fra TG"?
Men nok en gang Jeg Þnsker ikke kritisere Baj for det arbeidet han gjÞr - for han gjÞr en fantastisk jobb. Det gjÞr Fido ogsÄ.
Veronika jeg har faktisk valgt Ä trekke meg ut av styre i dsgf.no pÄ grunn av det at jeg flyttet til bergen. og det at jeg i lange perioder desverre ikke har hatt netttilgang. men jeg har vÊrt innom galeforbundet pÄ irc og ogsÄ innom siden her. men jeg har ikke fÞlt behov for Ä rette det som har vÊrt skrevet pÄ forbundsidene forelÞbig... Men nÄr det kommer til offentligheten sÄ vil jeg gjerne vÊre med som grunnlegger av forbundet.
Kanskje Baj burde laget en side om starten av forbundet som fido foreslo.
Jeg syntes det var en god ide...
|
Vi noterer én stemme for forslaget og lover Ä vurdere det ved leilighet.
SÄ det er sagt Baj har spilt en sentral rolle i forbundet fra starten av. det er han som skal ha kred for Ä ha startet irc opplegget og for Ä ha designet vÄre hjemmesider. uten han ville forbundet alderi ha blitt det, det er i dag...
Gonner
Ole g. GjĂžen |
Reportasjen i Hamar Dagblad er slurvete skrevet. Intervjuet ble gjort over telefon, og jeg er feil- eller mangelfullt sitert flere ganger. Jeg ba ogsÄ (via Sigurd) om Ä fÄ lese igjennom reportasjen fÞr den ble trykket. Det skjedde ikke, og det er lite vi kan gjÞre med det nÄ. Jeg tror ikke de kommer til Ä trykke en beklagelse i neste nummer av avisen uansett.
VÄr holdning er Ä vÊre imÞtekommende overfor pressen. Vi ser positivt pÄ nesten all omtale i media, fordi vi Þnsker Ä vÊre kjent for folk.
Jeg kommer til Ä fortsette Ä nevne deg i en setning eller to nÄr jeg oppsummerer forbundets historie i intervjuer, men jeg verken kan eller vil kreve at det kommer pÄ trykk. Det er tross alt journalistens privilegium Ä velge innhold og vinkling i sine artikler. Det er bedre for forbundet Ä fÄ en reportasje hvor du ikke er nevnt, enn ingen reportasje.
Vi skriver nÄ mars. Teksten ble skrevet i midten av januar. For alle andre er reportasjen et tilbakelagt kapittel. Du gjÞr ikke annet enn Ä stille deg i et dÄrlig lys ved Ä ta pÄ vei som du gjÞr nÄ.
Jeg skrev i et tidligere innlegg i denne trÄden:
fido skrev: |
Jeg er opptatt av at rett skal vÊre rett, men tross alt - for potensielle medlemmer fra Hamar som leser i avisen, utgjÞr det egentlig noen forskjell pÄ noe?
|
Hvorfor svarer du ikke nÄr du fÄr et spÞrsmÄl? Har du ikke noe svar?
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 12:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wildkata
FrÀmling

|
Hei Fido
fido
DSGF har aldri arrangert treff i Bergen. Det er ikke bestemt noe sted at man skal mÞtes ved den blÄ stenen nÄr man skal pÄ DSGF-treff.
wildkata
Du har kanskje rett i at det alderi er arangert treff fra dsgf sin side i Bergen, det skal ikke jeg utale meg om her og nÄ... men jeg vet at det er folk fra dsgf som har avtalt Ä mÞttes ved den blÄ stene i Bergen tidliger...
det var vel dette jeg mente...
Jeg synes at det er en fin mÄte du har skrevet ditt innlegg pÄ fido.
Jeg mente ikke Ä insuniere at du var hverken kjÞpt eller betalt av pressen - jeg vet at du er for oppegÄende til Ä la deg diktere av dem, sÄ det var veldig dumt av meg Ä srive det pÄ den mÄten jeg gjorde.
Det jeg tengte pÄ var det det at i 99% av alle innlegg - intervjuer osv jeg har hatt i pressen har jeg fÄtt se eller fÄtt lest resultatet fÞr det ble trykket sÄ jeg kunne komme med rettelser. men det har gÄtt opp for meg sakte men sikkert at det tydligvis ikke er alle jornalister som praktiserer dette. (Dette skrev du jo selv ogsÄ i ditt innlegg her) SÄ jeg beklager det at jeg utalte meg som jeg gjorde.
Men jeg ville i ettertid hvis jeg hadde blitt feilsitert tatt kontakt med avisa og klaget... det var vel det jeg mente...
wildkata skrev:
fido svarte
Hvorfor skal vi takke noen nÄ? Jeg har ikke forsÞkt Ä takke verken TG eller internett eller Baj, for den saks skyld.
wildkata.
Ja forstÄr det. min feil... var vel litt for sÄret nÄr jeg skrev dette innlegget.
Men jeg synes faktisk at bÄde forhenvÊrene Ä nÄvÊrene styremedlemmer og andre som har jobba med Ä fÄ forbunde til Ä bli det det er i dag fortjener en takk. speislet Fido Og baj...
(Men jeg fortjener ingen takk for at jeg startet denne diskusjonen....)
Jeg ser at du ble feilsitert osv, og beklager nok en gang at jeg ble sÄret over en slurvete jornalist sitt arbeid.
Ups skal kanskje ikke si at han er en slurvete jornalist for Ä unngÄ videre diskusjon... men han gjorde en tabbe i forbindelse med denne reportasjen...
fido skrev:
Hvorfor svarer du ikke nÄr du fÄr et spÞrsmÄl? Har du ikke noe svar?
wildkata
Beklager at jeg ikke svarte pÄ det spÞrsmÄlet... oversÄ det vel litt.
jeg er enig med deg i at rett skal vÊre rett og at idet hale og fulle betyr det ingen ting for leserne fra hamar som ikke har hÞrt om forbundet hvem som grunnla det osv... det viktigste er at forbundet fÄr den reklamen som pressen kan gi.
SÄ jeg beklager nok en gang over at jeg lot meg sÄre over reportasjen i hamar dagblad... og at jeg ikke tengte meg nok om fÞr jeg reagerte...
Fido Takk for at du tok deg tid til og lage ditt innlegg sÄ oversiktelig som du gjorde, og jeg hÄper at jeg ikke har sÄret deg for mye... min mening var ikke Ä klage pÄ vÊrken deg eller Baj. for jeg vet dere gjÞr en strÄlende jobb...
Ole G GjĂžen
gonner
|
Skrevet: Ons 02 Mar 2005, 19:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wildkata
FrÀmling

|
jeg ser at jeg helt har klart og avspore fra hva jeg egentlig mente med Ă„ ta opp dette evne... egentlig bĂžr det ikke handle om jeg er glemt, og hvem som sa hva og hvem som skrev hva - osv.
det var min feil at jeg vinkla det den veien. det burde jeg ikke ha gjort.
derfor ber jeg om unskyldning for dette
egentlig er det jeg Þnsket Ä spÞrre om et veldig enkelt spÞrsmÄl
BÞr forbundtet godta at pressen gir feilinformasjon om forbundet, er det egentlig spÞrsmÄlet... eller bÞr forbundet kreve at frittskrivende jornalistene retter opp sine feil i ettertid.
Det har ingenting Ä si for leseren om det stÄr at forbundet startet i Hamar. i ikke fÞr den dagen en som har vÊrt medlem fra starten mÞter leseren og det oppstÄr en diskusjon om hvor forbundet startet osv.
SĂ„ det er for forbundet egen skyld at jeg Ăžnsket en reggress i saken.
jeg vet ikke om noe annet forbund som hadde godtatt at jornalistene hadde tatt seg frihet til og dikte fritt...
wildkata / Gonner
Ole Gustav GjĂžen
|
Skrevet: Lűr 05 Mar 2005, 20:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det er nok ingen foreninger som godtar at folk dikter opp historien, problemet er hva man kan gjÞre med det. Det er nok en minimalistisk sjangse for at det kommer en rettelse om noe sÄnt i avisen. SÄ jeg ser ikke problemet sÄ lenge de som stÄr pÄ dsgf-sidene forteller sannheten. Man lÊrer allerede pÄ barneskolen at man mÄ vÊre kritisk til kildene sine.
Vi mÄ forvente at en skribent tar seg visse friheter, selv om man ikke liker det. Dette fÄr vi neppe gjort noe med, og det bÞr ikke vÊre et problem sÄ lenge vi selv forteller sannheten.
|
Skrevet: Sűn 06 Mar 2005, 00:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |