DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Religion
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
 Religion

Vitenskap viser at sjel, Magi, og spÞkelser ikke finnes, og forskning pÄ religionene viser at de hellige skriftene ikke holder helt stand, for ikke Ä glemme ting som dinosaurer eller the Big Bang. Alle religionene inkluderer vitenskap, mens vitenskap ekskluderer religionene. Saken er bare at folk ikke er opplyste.

Sjelen er for eksempel avvist av fysikkens lover, pÄ samme mÄte som at det at to parallelle linjer aldri vil mÞte hverandre er vist av matematikkens lover. Ikke alle vet dette. Man stoler pÄ fysikk, matematikk, kjemi ...og religion samtidig. Andre mener at forskerne er flinke som har laget datamaskiner, men at atomer og elektroner er rent oppspinn. Folk burde opplyses!

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 21:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Hva vil du frem til? At all religion kan/bĂžr avfeies med vitenskap..?

Opplysning sier du..? OppsĂžk Ordo Illuminatorum, http://www.ordoilluminatorum.com
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Sűn 27 Feb 2005, 03:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Re: Religion

fungi skrev:
Vitenskap viser at sjel, Magi, og spÞkelser ikke finnes, og forskning pÄ religionene viser at de hellige skriftene ikke holder helt stand, for ikke Ä glemme ting som dinosaurer eller the Big Bang. Alle religionene inkluderer vitenskap, mens vitenskap ekskluderer religionene. Saken er bare at folk ikke er opplyste.

Sjelen er for eksempel avvist av fysikkens lover, pÄ samme mÄte som at det at to parallelle linjer aldri vil mÞte hverandre er vist av matematikkens lover. Ikke alle vet dette. Man stoler pÄ fysikk, matematikk, kjemi ...og religion samtidig. Andre mener at forskerne er flinke som har laget datamaskiner, men at atomer og elektroner er rent oppspinn. Folk burde opplyses!

Bah! For en kjedelig verden det hadde vÊrt om jeg trodde pÄ det. Enkelte ting bÞr ikke forklares med vitenskap.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Sűn 27 Feb 2005, 04:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Feil - vitenskapen er ikke ute etter Ä avfeie religion som usant eller upÄlitelig. Ikke pr definisjon. Vitenskapen er ute etter Ä beskrive og forklare verden pÄ best mulig mÄte, og den har endel arbeidsprinsipper den bruker for Ä gjÞre dette.

Sjeler og andre Ändelige fenomener er ikke-fysiske ting som vitenskapen ikke befatter seg med, sÄ vitenskapen har fint lite Ä si om disses eksistens eller ikke-eksistens. Den klarer seg uten dem. SÄ kan det vÊre nÊrliggende Ä trekke den konklusjonen at hvis man kan forklare verden uten Ä mÄtte blande inn guder og sjeler i likningen, sÄ finnes heller ikke gudene og sjelene. Men sikker kan man aldri bli, ettersom guder og sjelers eksistens hverken kan bevises eller motbevises.

NÄr religion derimot begynner Ä bevege seg inn pÄ vitenskapens omrÄde - for eksempel med pÄstander om hvor gammel verden er - da blir det en annen sak.

ForÞvrig har jeg aldri forstÄtt dette med at verden blir kjedelig bare fordi den fÄr en vitenskaplig forklaring. Verden blir ikke noe mindre fin av den grunn - nordlyset er like vakkert selv om man vet det er solpartikler som treffer atmosfÊren som skaper lyset. Og man kan bli like inspirert, kan allikevel drÞmme, fantasere, undre seg og glede seg over verden. Vitenskap utelukker ikke livsglede og undring.

InnleggSkrevet: Sűn 27 Feb 2005, 13:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:

ForÞvrig har jeg aldri forstÄtt dette med at verden blir kjedelig bare fordi den fÄr en vitenskaplig forklaring. Verden blir ikke noe mindre fin av den grunn - nordlyset er like vakkert selv om man vet det er solpartikler som treffer atmosfÊren som skaper lyset. Og man kan bli like inspirert, kan allikevel drÞmme, fantasere, undre seg og glede seg over verden. Vitenskap utelukker ikke livsglede og undring.

Men magien blir borte...

InnleggSkrevet: Sűn 27 Feb 2005, 16:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
man kan jo prÞve Äforklare alle uforklarlige hendelser, men Jeg tror det finnes noe mer mellom himmelog jord enn vi vet om, jeg tror at alle mennesker har en sjel, jeg tror og at sjelen lever videre nÄr kroppen dÞr, jeg tror og at det finnes gjenferd jeg tror at menneskersomhar noe ugjort fÞr de dÞr kan gÄ igjen. Jeg tror og pÄ at det finnes mennesker som kan se mer enn det den "vanlige mann i gata" kan se. Jeg mÞtte nemlig en mann som ga meg noe, dvs han kunne fortelle meg om meg.. og jeg kjente slett ikke denne mannen. og jeg tror det skal littmer til en flaks, og du kan godt komme med en eller annen forklaring som at han er en forfÞlgereller noe, men jeg tror at det finnes tingman ikke kan forklare ved hjelp av undersÞkelser og forskning osv. De som baserer hele sitt liv pÄ det skal jo fÄ lov til det, men jeg har ikke engang lyst ÄhÞre pÄ alle teoriene vitenskapsmenn kommer med,for de kan ikke kommeÄsi at de har alle fakta liggende pÄ bordet

InnleggSkrevet: Sűn 27 Feb 2005, 17:09
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

sharee skrev:
Glahn skrev:

Men magien blir borte...

Magien blir borte, men all evne til fantasi og undring og fascinasjon forblir den samme. Har det egentlig skjedd sÄ mye da? Wink

InnleggSkrevet: Sűn 27 Feb 2005, 19:36
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:
sharee skrev:
Glahn skrev:

Men magien blir borte...

Magien blir borte, men all evne til fantasi og undring og fascinasjon forblir den samme. Har det egentlig skjedd sÄ mye da? Wink

Ja...magi er viktig.

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 01:11
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Litt enig med sharee her.. Det blir ikke det samme Ä peke pÄ himmelen og rope "Þy, sjekk solpartiklene"! Som det var for 200 Är siden Ä sitte med dama pÄ fjellet og si "oohh.. det er ren magi!"
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 08:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Hva har dinosaurer med denne saken Ă„ gjĂžre? For Ă„ ta opp det ene som ikke Glahn nevnte.

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 11:05
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Vel, endel teologer/prester med mere har forsÞkt Ä regne ut jordas alder, med Bibelen som kunnskapsgrunnlag. Og somregel lander de pÄ ca 4000-5000 Är, tror jeg. Eller kanskje litt mer - ihvertfall er det snakk om Ärtusener, og ikke millioner eller milliarder med Är slik paleontologer eller geologer snakker om. Kan jo trygt si at disse beregningene - samt metodene for Ä beregne - krÊsjer ganske grundig med hverandre.

Jeg synes forÞvrig det blir akkurat det samme Ä titte pÄ nordlyset, selv om forklaringen er at det er solpartikler. Jeg synes det er minst like fantastisk - om mulig mer fantastisk, enn bare en vag formening om at det er magi.

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 20:55
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Argh - trippelpost. Noen slett?

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 20:56
Sist endret av Glahn den Man 28 Feb 2005, 20:58, endret 1 gang
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ditto.

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 20:56
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:

Jeg synes forÞvrig det blir akkurat det samme Ä titte pÄ nordlyset, selv om forklaringen er at det er solpartikler. Jeg synes det er minst like fantastisk - om mulig mer fantastisk, enn bare en vag formening om at det er magi.

Jeg snakker ikke om den vage formeningen om magi, jeg snakker om vissheten om at det fins noe der ute som er stÞrre enn det som kan forklares. Jeg snakker om magien som skaper drÞmmer og som sÞrger for at de oppfylles. Jeg snakker om Ä fÄ lov til Ä vÊre naiv og tro at ting kan ordne seg selv om all logikk tilsier at det ikke gÄr an. Jeg snakker om Ä se pÄ nordlyset og tro at nÄ kommer dragene hjem snart eller nÄ danser alvene. Du fÄr pÄ ingen mÄte den samme fÞlelsen nÄr du tenker, solpartikler lager jaggu meg fine farger nÄr de kommer inn i atmosfÊren vÄr.

InnleggSkrevet: Man 28 Feb 2005, 21:55
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Det er da ingen som hindrer deg i aa se paa verden som magisk. Selv har jeg et vitenskapelig verdensbilde men det er ikke det samme som at jeg har svaret paa all verdens gaater eller at jeg ikke har droemmer eller at jeg ikke kan beundre nattehimmelen for det den er. Bare det aa forestille seg at lyset fra en stjerne er milliarder av aar gammelt (saa lang tid tok det foer det lyset naadde mine oyne) og at den stjernen jeg ser paa kanskje ikke en gang eksisterer lenger, er ganske magisk , men jeg er inneforstaatt med at det kan forklares vitenskapelig. Jeg er sikker paa at Einstein ogsaa var en mann full av droemmer og emosjoner. Jeg ser ingen motsetning mellom de to aspekter av livet.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 01:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

metaxa skrev:
Det er da ingen som hindrer deg i aa se paa verden som magisk. Selv har jeg et vitenskapelig verdensbilde men det er ikke det samme som at jeg har svaret paa all verdens gaater eller at jeg ikke har droemmer eller at jeg ikke kan beundre nattehimmelen for det den er. Bare det aa forestille seg at lyset fra en stjerne er milliarder av aar gammelt (saa lang tid tok det foer det lyset naadde mine oyne) og at den stjernen jeg ser paa kanskje ikke en gang eksisterer lenger, er ganske magisk , men jeg er inneforstaatt med at det kan forklares vitenskapelig. Jeg er sikker paa at Einstein ogsaa var en mann full av droemmer og emosjoner. Jeg ser ingen motsetning mellom de to aspekter av livet.

Men om man tror helt og holdent pÄ vitenskapen, og bare den, blir veldig mange ting umulige.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 16:37
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
sharee skrev:
Men om man tror helt og holdent pÄ vitenskapen, og bare den, blir veldig mange ting umulige.

Hva da for eksempel?

Slik jeg ser det fortoner det seg slik at de tingene vi ikke kan forklare vitenskapelig gir grunnlag for undring; altsÄ det som betegnes som "magisk". Det er nÄr man forsÞker Ä forklare det uforklarlige at det magiske elementet forsvinner. Religion forsÞker eksempelvis Ä forklare det uforklarlige. Hvem vet vel hva som skjer nÄr man dÞr, tidens beskaffenhet og stÞrrelsen pÄ universet?

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 17:00
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Enig med QIQrrr til en forandring. Som jeg skulle sagt det selv.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 17:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Nei, hvem vet? Der er teorier, da. Ganske sikre teorier.

men iallefall skal det fÞyes til at selv om "all logikk tilsier at det ikke gÄr an", sÄ har det egentlig ingenting med vitenskap Ä gjÞre likevel. Hvis du gÄr ordentlig vitenskapelig inn for det vil du finne at det er en sjanse for at det ordner seg uansett, for alt en selv vet, iallefall. Om man tar med alle nÞdvendige beregninger kan man si det helt sikkert, men det kan til gjengjeld ikke et menneske gjÞre, hvilket gir grunnlag for hÄp i alle aspekter av livet.

Helt enig med dere i at det er mye kjedeligere Ä tenke pÄ det vakre sollyset som lyspartikler, enn Ä tenke pÄd et som magi. Det er en av ulempene ved at vitenskapen er mer fremtredende (ikke det at jeg tror noen her ville tenke magi nÄr de ser sola). Det er vel hovedgrunnen til at fantasybÞker, dataspill, fjernsynsprogrammer og rollepill er blitt mer og mer vanlig. Samtidig som at mer og mer kan forklares av vitenskap. Virkelighetsflukt. Driver selv med bÄde fantasybÞker, dataspill og rollespill. drÞmme seg til steder med magi og lignende. Men tenk pÄ fordeler som at de mÞrkeredde kan tenke over at sjansen for at det gjemmer seg et monster i skogen er sÄ liten at du mÄ ha et helt A4 ark og mikroskop for Ä kunne fÄ Þye pÄ ettallsifferet bak alle 0,00...-ene.

FÞr i tiden, da vitenskapen fortsatt var et frÞ, kunne man ikke tenke sÄnn. da var det mer sÄnn: "NÄ gjemmer det seg nok et troll innenfor dÞra for Ä ta meg! Men, nei, tussene har nok sikkert passet godt pÄ huset. Men tenk om de gjemmer seg pÄ lur der inne!" Dessuten hadde man ikke mobiltelefon, datamaskin, bil, fly, vannklosett med mer.

Og til alle dere som har lest for mange nasjonalromantiske bÞker: Nei, vi hadde det ikke bedre fÞr. seksdagersuka ble fÞrst innfÞrt pÄ 1930-tallet, og arbeidsforholdene var elendige. FÞr der igjen var det forskjellige pester som har rammet oss, spedalskhet var blant annet et problem. FÞr industrialismen var man gammel om man ble seksti Är fÞr man dÞde. Kirken hadde utrolig stor makt i Norge, og hvis man uttalte sin egen tolkning av Bibelen uten Ä vÊre prest kunne man havne i fengsel. Ute pÄ landet var det slit fra morgen til kveld. var det upassende uvÊr et Är mÄtte man sulte hele vinteren. Takket vÊre vitenskap/teknologi/forskning, er alt dette nÄ historie. Bare for Ä slÄ ned fÞr noen nevner at alt var mye bedre fÞr.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 18:33
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg synes nÄ vitenskapen gir minst like mange muligheter til fantasi og fabulering, som den tar bort... Det mest naive ville forÞvrig vÊre Ä tro at alt kan forklares pÄ en mÄte som mennesker kan forstÄ. Det er jo slettes ikke sikkert. Er ellers enig med bÄde metaxa og QIQrr.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 23:21
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet