|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Innvandring
jah, hva syntes folk om dette temaet, er det for mye? for lite? akkurat passe? helt pÄ trynet? Jeg for min del syntes vi skal fÄ ned innvandringen, det har ingenting med at jeg ikke liker andre folkeslag, eller noe, det har mer med det Ä gjÞre at veldig mange har vanskelig for Ä integrere seg, og de utnytter kontantstÞtten ganske grovt, og det er tross alt vÄre skattepenger de ofte lever pÄ. Jeg syntes norskkurs burde vÊre obligatorisk for alle!! og de kunne godt fÄtt gratis barnehage, slik at unge lÊrer seg norsk og lÊrer norske barn Ä kjenne.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 06:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
"de" utnytter kontantstĂžtten grovt? GjĂžr alle det eller?
Mange av dem lever pÄ vÄr skattepenger ja, men er ikke det noe vi skyller dem?
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 10:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Re: Innvandring
Coralin skrev: | ...og de kunne godt fÄtt gratis barnehage... |
Det finnes ingenting som er gratis. En barnehageplass koster penger.
Ronja skrev: | ...men er ikke det noe vi skyller dem? |
Hva da?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 10:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
de kan heller fÄ en gratis barnehage plass og INTEGRERES, enn Ä motta en masse kontantstÞtte, og sitte hjemme pÄ rÊva mens unga ikke lÊrer noe om det norske samfunn, og nei det gjelder ikke alle, det er sjelden noe gjelder alle, men det gjelder mange. og det er ikke bare kontantstÞtten de utnytter.. det er ofte en masse andre ordninger og..hvordan kan de ellers ikke ha noen jobb, men fin bil osv?
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 12:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvem er "de"?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 12:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ronja skrev: | men er ikke det noe vi skyller dem? |
For det fÞrste - vi skyller dem ikke, hvis vi gjÞr noe sÄ skylder vi dem... (Skylle er noe du gjÞr f.eks. med vann...)
Og skylder dem? Jeg er enig med QiQrrr her... Hva skylder vi dem, og hvorfor? Vi lot dem komme hit, ikke sant?
ForÞvrig vil jeg minne pÄ at de fleste innvandrerne til Norge kommer fra industriland i den vestlige verden. Svensker, Dansker, Amerikanere, Briter og mange andre. Det er forskjell pÄ en innvandrer og en flyktning, som jeg tror det er du sikter til Coralin.
De som kommer fra omrÄder med krig og slikt, og som ikke kan engelsk/norsk/tysk... Det er vel dem du mener?
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 12:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Tittan skrev: | ForÞvrig vil jeg minne pÄ at de fleste innvandrerne til Norge kommer fra industriland i den vestlige verden. Svensker, Dansker, Amerikanere, Briter og mange andre. Det er forskjell pÄ en innvandrer og en flyktning, som jeg tror det er du sikter til Coralin.
De som kommer fra omrÄder med krig og slikt, og som ikke kan engelsk/norsk/tysk... Det er vel dem du mener? |
Ja det er dem jeg mener, andre som kommer hit jah de stenger ikke kona inne med Barna og de har ikke sĂ„ stort behov for integrering heller, da norge og andre vestlige land er temmellig like.. sĂ„ det er vel flyktninger jeg mener med "DE" siden noen spĂžr. De som fĂžder en masse unger og kan leve pĂ„ de inntektene de fĂ„r fra staten ved Ă„ gjĂžre nettopp dette. Og som stenger konene inne og nekter dem Ă„ lĂŠre norsk osv. de som kommer hit fra vesten kommer ofte fordi de allerede har blitt tilbudt en jobb ellerfordi de gifter seg med en nordmann eller noe, og det er helt ok, men disse flyktningene da, som sĂ„ veeeeldig gjerne vil komme til norge.. ja, hvorfor vil de egentlig det?? de hater jo oss nordmenn virker det som vi er jo umoralske og vi har sex uten for ekteskap og de vil slett ikke at barna deres skal omgĂ„es med oss (de fleste hvertfall) fordi de vil ikke at de skal plukke opp vĂ„re vaner (og med "vĂ„re vaner" mener jeg de vanene som noen av nordmenn har, og som det virker som om er det eneste de ser.) sĂ„ hvorfor vil de hit da? Jo fordi vi er sĂ„ innmari lett lurte.. de kan tjene en drĂžss av penger pĂ„ Ă„ bo her og ikke gjĂžre noe, sĂ„ gifter de bort dattra til en fetter og fĂ„r familie gjenforening...osv sĂ„ blir det bare fler og fler som snylter pĂ„ staten. Noen er dog Ărlige og redelige, man skal aldri skjĂŠre alle over en kam, kanskje jeg bare er fryktelig fordomsfull og kun ser de dĂ„rlige sidene, men det er sĂ„nn jeg oppfatter det, sĂ„ correct me if I'm wrong..
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 14:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
***SVOSJ***
Du kunne like gjerne sagt at de er dÄrligere enn nordmenn. Hadde spart deg bryet med Ä skrive tusen linjer med "skrive ned det fÞrste som slÄr meg".
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 15:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ja, du er fordomsfull og du burde ikke uttale deg pÄ den mÄten om ting du vet sÄ lite om.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 16:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg synes heller politikerne bĂžr bli tĂžffere overfor kriminelle asylsĂžkere osv. Hvorfor gir vi oppholdstillatelse til personer som kaprer fly eller dreper noen? Ut med dem og inn med noen som virkelig trenger det.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 17:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvem er det da som virkelig trenger det?
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 17:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Terning skrev: | ***SVOSJ***
Du kunne like gjerne sagt at de er dÄrligere enn nordmenn. Hadde spart deg bryet med Ä skrive tusen linjer med "skrive ned det fÞrste som slÄr meg". |
Det er ikke det jeg sier i det hele tatt. For det finnes en masse nordmenn som snylter ogsÄ, og det er heller ikke rettferdig, men om du kommer her og sier at de ikke har noooen problemer over hodet med Ä integrere seg, sÄ ok, men jeg ser det ikke slik. Det gjelder ikke alle, ingenting gjelder alle, man kan si at "jenter er rotete" men det gjelder ikke alle.. (bare et eksempel) Og nÄr det gjelder Ä vÊre nordmann sÄ er nordmenn best, og nÄr man flytter til et annet land er man nÞdt tilÄ tilpasse seg landets kultur, og lover ikke minst. Nordmenn i spania f.eks..det er helt grusomt, hvordan de tar seg til rette, nekterÄ lÊre spansk osv. SÄ jeg mener at nÄr folk kommer hitmÄ de lÊre seg norsk, og det gjelder ALLE! og de er nÞdt til ÄlÊre hvordan norsk kultur fungerer, ikke bare kjÞre pÄ med omskjÊring og tvangsekteska. Det er mange som har denne kulturen av de som kommer hit(eller hvertfall en av dem) og det er faktisk ulovlig.. skal de bare fÄ kjÞre pÄ fordet da, fordi det er deres kultur?
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 17:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
NĂ„ legger jeg fĂžrst med ordforklaringer fra www.ssb.no:
Innvandrerbefolkningen bestÄr av personer med to utenlandsfÞdte foreldre: fÞrstegenerasjonsinnvandrere som har innvandret til Norge, og personer som er fÞdt i Norge med to foreldre som er fÞdt i utlandet.
Annen innvandringsbakgrunn. FĂžlgende inndelinger blir brukt for personer med annen innvandringsbakgrunn:
Utenlandsadopterte, utenlandsfĂždte med en norskfĂždt forelder, norskfĂždte med en utenlandsfĂždt forelder.
Flyktning = de som ifÞlge Utlendingsdirektoratets flyktningregister har flyktningstatus og har fÄtt oppholdstillatelse i Norge.
FĂždeland er hovedsaklig mors bosted da personen ble fĂždt.
Landbakgrunn = eget, eventuelt foreldres utenlandske fĂždeland. Personer uten innvandringsbakgrunn har kun Norge som landbakgrunn.
Ikke-vestlige land = Asia med Tyrkia, Afrika, SĂžr og Mellom-Amerika og Ăst-Europa
Tredje verden = Asia med Tyrkia, Afrika, SĂžr og Mellom-Amerika
Coralin: Du har til nÄ kommet med mange pÄstander, kan du bevise dem? NÄr du forenkler ett bilde, som du nÄ gjÞr av utlendiger og innvandrerer i Norge fra ikke-vestlig land sÄ bÞr du vÊre veldig forsiktig. At det ligger i "deres" kultur med omskjÊring og tvangsekteskap er rene tullet! Tror du ikke det finnes like stÞre forskjeller dem imellom som det gjÞr mellom nordmenn og f.eks. en person fra Irak?
For Ă„ diskutere slike saker bĂžr man i det minste ha litt bakgrunnskunnskap.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 18:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
kan du motbevise det? tvangsekteskap og omskjÊring er bare eksempler..kulturen er annerledes og det kan du ikke si noe imot. Og mange av dem har problemer med Ä tilpasse seg vÄr kultur, ja de skal fÄ lov til Ä ha enkelte tradisjoner, men ikke desom er forbudt ved norsk lov. Og man hÞrer faktisk endel historier om jenter som blir forfulgt nÄr de lar vÊre og gifte seg med foreldrenes utvalgte. og hvis du trenger bevis pÄ det sÄ kan jeg helt sikkert finne noen avis artikler til deg, og jeg gjentar, det gjelder ikke alle, men med sÄ mange saker i media osv sÄ er det dette vi fÄr hÞre, og jeg jobber med en fra Irak, veldig hyggelig mann, har ingenting i mot han overhodet. og de som driver enkiosk like ned i gata her, Älreite folk, det er ikke det. Men det er altfor mange som ikke greier Ä tilpasse seg vÄre lover og regler. Og hvis du sÄ pÄ rikets tilstand da det gikk for noen Är siden da Kadra avslÞrte Imamer som oppfordret unge jenter til Ä la seg omskjÊre, dette er ikek et angrep pÄ islam, men ange av de som er flyktninger er muslimer, men Islam i seg selv er det ikke noe galt med, det er kulturen rundt den. det stÄr ingen ting i koranen om at jenter skal la seg omskjÊre, likevel bruker de dette i Islams navn og sier at "koranen sier du er skitten hvis ikke du lar deg omskjÊre" det er jo helt sykt, disse lederne burde informere om det som faktisk er riktig, ikek spre lÞgn. Det gir jo og et bilde av at alle norske jenter er "skitne" det da.. siden ingennorske jenter er omskjÊrt
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
timewriter
FrÀmling

Ble Medlem: 22 Feb 2005 Innlegg: 6
|
Ronja skrev: | Mange av dem lever pÄ vÄr skattepenger ja, men er ikke det noe vi skyller dem? |
For det fÞrste snakker du ikke for alle statsborgere i dette land, sÄ "vi" blir vel heller mer til "jeg" i ditt vedkommende.
Og for det andre er ikke vi, eller jeg om du vil, skyldig disse innvandrere et rÞdt Þre. Er det noe jeg ikke vil at MINE skattepenger skal gÄ til, sÄ er det Ä sponse disse innvandrerne med dyre mercer/bmw'er og i det hele tatt noe dyrt jeg aldri kommer til Ä fÄ rÄd til selv.
SÄ du vil vel heller at vÄre nye landsmenn skal fÄ vasse i rikdom mens den norske mann pÄ gata ikke alltid har rÄd til salt pÄ maten.
Skatt skal gÄ til noe HELT annet!
Du mÄ vÊre temmelig langt bak mÄl som kan mene at "vi" skylder dem noe.
mvh
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
timewriter
FrÀmling

|
Ronja skrev: | Mange av dem lever pÄ vÄr skattepenger ja, men er ikke det noe vi skyller dem? |
For det fÞrste snakker du ikke for alle statsborgere i dette land, sÄ "vi" blir vel heller mer til "jeg" i ditt vedkommende.
Og for det andre er ikke vi, eller jeg om du vil, skyldig disse innvandrere et rÞdt Þre. Er det noe jeg ikke vil at MINE skattepenger skal gÄ til, sÄ er det Ä sponse disse innvandrerne med dyre mercer/bmw'er og i det hele tatt noe dyrt jeg aldri kommer til Ä fÄ rÄd til selv.
SÄ du vil vel heller at vÄre nye landsmenn skal fÄ vasse i rikdom mens den norske mann pÄ gata ikke alltid har rÄd til salt pÄ maten.
Skatt skal gÄ til noe HELT annet!
mvh
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
timewriter
FrÀmling

|
beklager for 2x post 
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Ronja har et politisk korrekt syn pÄ problemstillingen mens Coralin synes Ä besitte en mer populistisk tilnÊrming av temaet. Den tid den norske stat tilbyr kunstige rettigheter sÄ vil vi automatisk tiltrekke oss mennesker som utnytter disse.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: |
Coralin: Du har til nÄ kommet med mange pÄstander, kan du bevise dem? NÄr du forenkler ett bilde, som du nÄ gjÞr av utlendiger og innvandrerer i Norge fra ikke-vestlig land sÄ bÞr du vÊre veldig forsiktig. At det ligger i "deres" kultur med omskjÊring og tvangsekteskap er rene tullet! Tror du ikke det finnes like stÞre forskjeller dem imellom som det gjÞr mellom nordmenn og f.eks. en person fra Irak?
For Ă„ diskutere slike saker bĂžr man i det minste ha litt bakgrunnskunnskap. |
Men hvem er det som kommer hit da?? er det sÞr amerikanere? er det afrikanere, sÄnn med unntak av somaliere kanskje...? er det Þst europeere? SelvfÞlgelig er den noen av de og, men hver er de som flykter nÄ for tiden er det sÞr amerikanere eller Þst europeere? isÄfall har jeg virkelig gÄtt glipp av noe. Hva er det er overtall av nÄr det gjelder flyktninger? siden du er inne pÄ SSB sÄkan du vel kanskje fortelle meg det?
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ok, du har kommet med fÞlgende pÄstander:
1.De utnytter kontantstÞtten ganske grovt, og det er tross alt vÄre skattepenger de ofte lever pÄ.
Kommentar: For det fĂžrste er det mye vanskeligere Ă„ fĂ„ seg jobb vis man kommer fra ikke-vestlige land. For det andre er mĂ„ten du uttrykker deg pĂ„ dĂ„rlig. âDeâ er idiotisk Ă„ bruke.
2.de stenger ikke kona inne med Barna
Kommentar: Hva vet du om at det BARE er mennesker fra ikke-veslige land som stenger kona inne og at dette ikke skjer blant vestlige.
3. De som fÞder en masse unger og kan leve pÄ de inntektene de fÄr fra staten ved Ä gjÞre nettopp dette
Kommentar: Her bruker du âdeâ igjen. Du kan ikke generalisere pĂ„ den mĂ„ten!
4. Og som stenger konene inne og nekter dem Ă„ lĂŠre norsk
Kommentar: Hva vet du om at det BARE er mennesker fra ikke-veslige land som stenger kona inne og at dette ikke skjer blant vestlige? Igjen: Du kan ikke generalisere pÄ denne mÄten!
5. de hater jo oss nordmenn virker det som vi er jo umoralske og vi har sex uten for ekteskap og de vil slett ikke at barna deres skal omgÄes med oss
Kommentar: Kom med bevis, dette er jo helt sykt Ä pÄstÄ.
6. sÄ hvorfor vil de hit da? Jo fordi vi er sÄ innmari lett lurte.. de kan tjene en drÞss av penger pÄ Ä bo her og ikke gjÞre noe, sÄ gifter de bort dattra til en fetter og fÄr familie gjenforening
Kommentar: Her blir jeg kvalm. Ă
pÄstÄ noe slikt om mennesker som kommer fra land og hele livet har opplevd grusomme ting.
7. men om du kommer her og sier at de ikke har noooen problemer over hodet med Ă„ integrere seg
Kommentar: Det var IKKE det jeg mente.
8. ikke bare kjÞre pÄ med omskjÊring og tvangsekteska
Kommentar: Ser du hva du skriver her? KjÞrer pÄ med omskjÊring og tvangekteskap?
9. disse lederne burde informere om det som faktisk er riktig
Kommentar: AKKURAT! Lederene ja.
Disse pÄstandene er bÄde vanskelige og bevise og motbevise, men en del av det du sier ligger pÄ grensa til lÞgn eller er rein lÞgn.
Sitat timewriter:
HAR JEG PĂ
STĂ
TT DET? Jeg SPURTE.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: