DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Politikk & Religion???
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
 Politikk & Religion???

Politikk og religion er intet annet enn samrÞre. La oss "for guds skyld" skille begrepene pÄ dette forum.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 15:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
fido
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg tror ikke alle brukerne klarer Ă„ snakke om det ene uten Ă„ snakke om det andre.
Men jeg stiller meg bak en oppfordring om Ä prÞve Ä holde temaene til hver sin trÄd i denne gruppen.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 15:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
fido skrev:
Jeg tror ikke alle brukerne klarer Ă„ snakke om det ene uten Ă„ snakke om det andre.

Du har rett og det er skremmende...

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 16:35
maria
l33t
l33t

Ape se, ape gjÞre. *peke pÄ regjering*

InnleggSkrevet: Fre 18 Feb 2005, 00:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Indigo
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mai 2005
...ogsÄ har det seg jo ogsÄ slik at vi har statskirke i dette landet - politikken pÄvirker og stÞtter religion (hvertfall en:S:@) og religion kan pÄvirke politikken

InnleggSkrevet: Fre 13 Mai 2005, 16:28
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Religion kan jo pÄ mange mÄter vÊre sÊrdeles politisk. Har vÊrt mye maktkamp mellom kirke og stat opp igjennom tidene, og strengt tatt har det da vÊrt sÊrdeles verdslig makt man har kranglet om.

InnleggSkrevet: Man 16 Mai 2005, 00:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg vil pÄstÄ at i det religion blander seg i 'politikk' er det ikke lenger religion. Religion kan kanskje pÄvirke et samfunn, bÄde positivt og negativt, men religion i seg selv er ikke politisk. Jeg reagerte allerede nÄr vi dÞpte om forumet her til Ä ta med bÄde religion og politikk, da jeg mener at det er helt pÄ trynet. Religion burde heller vÊrt sammen med filosofi, det gir i hvert fall mer mening.

Religion er ikke politikk, men det hindrer ikke maktkÄte mennesker og benytte religion for Ä oppnÄ makt og som et politisk pressmiddel. Men jeg vil da pÄstÄ at det ikke lenger er religion, men et politisk redskap som sÄ mye annet.

InnleggSkrevet: Man 16 Mai 2005, 11:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005
Politikk kan defineres som "alle sosiale forhold som innebÊrer makt, styre og autoritet". I en sÄnn definisjon kan det blant annet tenkes at familiestrukturen er en politisk arena. En annen definisjon skiller privat og offentlig. I norge har vi en statskirke. Dette betyr at kirken er et offentlig politisk anliggende i norge. En diskusjon kan vÊre om religion ikke _bÞr_ vÊre et offentlig politisk anliggende. Men uansett vil mange av verdensreligionene Þnske Ä plassere seg i den vide definisjonen. Kristne tror blant annet pÄ Gud - en allmektig skapning. Slik sett er kristendommen politikk.

InnleggSkrevet: Lűr 21 Mai 2005, 14:15
Gunnern
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 15 Jun 2005
woogie skrev:
Kristne tror blant annet pÄ Gud - en allmektig skapning.

Hvem skapte Gud?

Nei, du, jeg tror nok at kristne tror pÄ Gud - en allmektig skaper, dvs. han som skapte skapningene... Wink

InnleggSkrevet: Ons 15 Jun 2005, 19:16
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Politikk og religion har alltid og kommer alltid til Ă„ vĂŠre sammenblandet. Det er ikke mulig Ă„ skille de to. Riktignok sa Jesus at man skal gi keiseren det som keiserens er, men veldig mye av det han preket kan tolkes som politikk og ikke religion.

InnleggSkrevet: Fre 17 Jun 2005, 23:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet