|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Kristendom kontra homofili
det er noe jeg har lurt på en stund angående kristnes syn på homofili.
For to tusen år siden var det skikk at mann fant seg en kone, giftet seg og fikk unger. Vi vet i dag at mellom 1 og 10% av verdens befolkning er født homofile. Det visste man ikke da. Selvfølgelig så man på det som unaturlig, og siden man anså Guds skaperverk, mennesket, som en skapning med fri vilje, tenkte man som så at dette var noe de homofile valgte selv, med overlegg, og det ble ansett som synd.
I dag vet vi at det er mer naturlig å være homofil enn å være keivhendt, men mange kristne kvier seg fortsatt for å godta at homofili er naturlig. Alt i alt benekter de egentlig at Guds skaperverk ble en suksess, fordi hvis homofile er unaturlige, så må det ha sneket seg inn en feil et sted i skaperverket, og hvis homofile er naturlige så må det bety at bibelens utsagn om at homofile må brenne i helvete er feil. Alt i alt, hvordan kan man tro alt dette?
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Jeg aner ikke, har bare to spørsmål.
Hvordan kan man virkelig vite at homofile er født slik? Går ikke det an å diskutere, da?
Hva har fri vilje med dette å gjøre? Såklart homofile er homofile av fri vilje! Det er klart at det som er årsakene til homofili er ting som gener, feks som du var inne på, og det jeg har mest tillit til, klima i barndommen. Men de velger det likevel selv. =)
Forøvrig tror jeg ikke det går an å diskutere med kristne homofober. Ikke ekstremister generelt heller for den saks skyld.
Men de fleste kristne klarer å kombinere bibelen med et moderne, tolerant syn på homofile eller hva det skulle være.
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
for det første, jeg tror ikke at det finnes et helvette, og da heller ingen himmel (altså i bibelsk forstand)
Jeg har ingenting i mot homofile, jeg kjenner folk som er homofile, og det må de få lov til. Noen homofile velger faktisk å være hetrofile også..fordi i noen kulturer er det slett ikke akseptert. Og som de velgerå være homofile velger de fleste å være hetrofile, om det er medfødt eller ikke det vet jeg ikke, jeg er ingen forsker, jeg syntes det er mest sannsynlig at vi alle egentlig er født "bifile" så oppveksten kan forme i hvilke retning vi heller. men jeg har som sagt ikke forsket på dette.
Jeg syntes detblir for dumt (for meg, de som vil skal fålov, og jeg respekterer det) å tro på en gud som dømmer sitt eget skaperverk.
If it harms none, do as ye will sier jeg bare.
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jeg tror slett ikke det er et valg man tar, om man vil være homo eller hetero. Hadde det vært det, tror jeg ikke det hadde vært så mye homofili i verden som det det er.
Kan ikke benekte muligheten for at alle blir født bifile, og så påvirkes i en eller annen retning, men jeg tror mest på at man er født slik man er.
Men et valg? Nei. Jeg er selv bifil, uten at jeg noensinne har valg det selv. Fri vilje har ingenting med saken å gjøre. Å si at man kan velge legningen sin selv blir som å si at man kan velge om man vil bli født som gutt eller jente.
Men til sakens tema. Jeg har null respekt for homofobe mennesker. Bare tanken gjør meg sint. Kan være på grunn av mine erfaringer med slike folk. Jeg kan ikke på noen måte forstå eller se noen som helst grunn til å ha noe spesielt imot homofile mennesker.
Heldigvis er de fleste kristne i dag så oppegående at de i det minste klarer å oppføre seg.
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 22:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
et menneske er et menneske, om det er gult eller grønt hetro eller homo, eller bifil..dum eller smart mennesker er mennesker uansett, nå er jeg ikke kristen, men jeg tror at "vår skaper" har skapt oss "perfekte" vår skaper har ikke gjort noen feil, og ser ikke på noen av sine skaperverk som en feil, derfor er det ingen som kan helbredes eller noe i noen somhelst retning, man er den man er. Og man er jo faktisk egentlig et mirakel, og det gjelder ikke bare en utvalgt gruppe mennesker, det gjelder ALLE
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 22:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Man kan såklart ikke velge sin lening, men man er likevel eventuelt homofil av egen fri vilje. =)
Det er ingen som tvinges til noe som helst.
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 22:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
Terning skrev: | Man kan såklart ikke velge sin lening, men man er likevel eventuelt homofil av egen fri vilje. =)
Det er ingen som tvinges til noe som helst. |
man er det man er. man kan ikke velge å ikke være den man er. fri vilje har ingenting med saken å gjøre.
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 23:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Vi er født med en legning, men vi kan velge å ikke leve den ut (av forskjellige grunner). Men vi har likevel den legningen vi har.
Men om man er homofil og velger å leve i et heterofilt forhold f.eks pga religiøs overbevisning, sosiale grunner, familiens forventninger osv, kommer man aldri til å bli virkelig lykkelig! 
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 03:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
songbird skrev: | Terning skrev: | Man kan såklart ikke velge sin lening, men man er likevel eventuelt homofil av egen fri vilje. =)
Det er ingen som tvinges til noe som helst. |
man er det man er. man kan ikke velge å ikke være den man er. fri vilje har ingenting med saken å gjøre. |
Å gjøre noe av fri vilje = å gjøre noe frivillig.
De fleste homofile er frivillige homofile.
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 05:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Hadde egentlig håpet å få med noen kristne her også, fordi det jeg egentlig lurte på, er hvordan man kan tolke Bibelen i den retning at homofile er unaturlige og er fulle av synd.
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 10:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg er enig med terning, man velger selv om man vil leve ut sin homofile/bifile legning. dessuten tror jeg det er noe som formes tidlig, og at man ikke kan påvirke det så mye. kristne er veldig ofte inkonsekvente, og bibelen kan man lett tolke i den retningen man vil ettersom det er så mange motsigelser der.
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 10:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Ja, på en måte kan man si det sånn, men man fornekter Guds overlegenhet ved å si at homofile er mer syndfulle enn andre, fordi Gud har skapt dem og.
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 10:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Nja... disse jehovaene som går rundt å snakker om at mennesket er så ondt (de mener tilogmed at det ikke kan styre verden, men at gud må gjøre det), mener vel ikke selv at de fornekter guds storhet.
Og det er det som teller, hva man selv tenker om seg selv. Hvem som helst kan tilegne andre negative egenskaper. =)
Argumentasjonen er vel også at det var Satan som forårsaket syndefallet, ved å friste Eva til å spise av kunnskapens tre.
Du mener kanskje at man kan si "Gud kan ikke være stor siden han lot dette skje". Til dette kan man svare: "Guds veier er uransakelige".
Jeg tror forøvrig ikke kristent homofobi har noe som helst med bibelen å gjøre... det er det samme med nynazismen, den er heller ikke årsaken til at folk blir nynazister, årsaken er at de er sinte/hatefulle (med noen unntak, muligens).
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 11:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg er ikke sikker på om legning er noe man blir født med, eller noe man utvikler - antagelig er det vel begge deler.
Men jeg er temmelig overbevist om at samtlige homofobe er det fordi de selv velger å være det. Eller ikke vil gjøre noe for å se tingene fra en annen vinkel.
Slik jeg ser det er det homofobe mennesker som ikke klarer å respektere at alle ikke er heterofile (som dem selv?) som er problemet. Forøvrig er det synd at en liten gruppe med kristne homofobe skal få så mye oppmerksomhet, all den tid det finnes så mange kristne som ikke er så fordømmende. Og det finnes også mange homofobe som ikke er kristne, så å bare legge skylda på religionen blir for enkelt.
De fleste oppegående mennesker har fått med seg at Bibelen er en bok som sier fantastisk mye rart, og at mye av det kanskje gav mening for 2000-3000 år siden, men ikke nå lenger - at Bibelen må tolkes, og at tolkningene aldri vil være helt stabile over tid. ("Jeg vet at når jeg brenner en okse så avgir det en duft som gleder Herren - problemet er naboene!")
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Jada. Mye er utgått, noe mange har fått med seg. Homofile har littegrann mindre lillehjerne enn normalt (iallefall blant menn). Det har sikkert en del med oppvekst å gjøre også, men det er sannsynligvis slik det funker i all hovedsak; at man blir født sånn.
Det er ikke nødvendigvis fler kristne som er homofobe, nei, men det er mange som ikke er homofobe som også er inneforstått med at homofile kommer til å brenne i helvete.
tredje mosebok, kapittel atten, vers tjueto: "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."
tredje mosebok, kapittel tjue, vers tretten: "Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."
Dermed har kristne, både homofobe og andre, bibelsk grunnlag for å avsky homofili, hvilket igjen resulterer i at de gjerne forteller ungene sine om hvor forferdelig homofili er osv. osv.
Homofobi er nemlig ikke påvist som noe man blir født med.
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 17:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
de snakker om at onani er synd og, kunne ikke brydd meg mindre egentlig..det gir bare barna en skam følelse og det er slett ikke bra
|
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 17:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er jo egentlig ganske pussig - verden er full av krig, folk som tar livet av hverandre, plager hverandre, sult, lidelse, osv osv. Men hva er det man vil til livs? Jo - homofili og onani! Snakker om prioriteringer...
Og fordi homofobe mennesker faktisk kan noe for at de er nettopp det - homofobe - så synes jeg heller det er de som burde tenke seg om to ganger. Homofile har vel somregel måttet tenke grundigere over sin legning enn de fleste andre fra før av...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 20:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Glahn skrev: | ...verden er full av krig, folk som tar livet av hverandre, plager hverandre, sult, lidelse, osv osv. Men hva er det man vil til livs? Jo - homofili og onani! Snakker om prioriteringer... |
Humoristisk formulert, men akk så reelt...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 17 Feb 2005, 20:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
Jeg er ganske fornøyd jeg nå...for alle stedene i bibelen der det blir fortalt om hvor fælt homofili er, står det om menn. Altså kan jeg være så homo jeg bare vil.
(dessuten sier kusina mi at jeg kommer til å brenne i helvete uansett, så det spiller ikke så stor rolle)
|
Skrevet: Fre 18 Feb 2005, 18:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Glahn skrev: | Er jo egentlig ganske pussig - verden er full av krig, folk som tar livet av hverandre, plager hverandre, sult, lidelse, osv osv. Men hva er det man vil til livs? Jo - homofili og onani! Snakker om prioriteringer... |
Hvem snakker du egentlig nå om?
|
Skrevet: Lør 19 Feb 2005, 13:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |