|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
"religiĂžse" Norge
Jeg mener at Norge ikke bÞr ha noen for for religiÞs stat. Staten burde vÊre nÞytral som frankrike. VIsste du at du var medlem av statskirken? med mindre du har meldt deg ut sÄ er du faktisk det. Jeg er verken dÞpt eller konfirmert men medlem, jah det var jeg. Det er en meget slu mÄte og tjene penger pÄ syntes nÄ jeg, da de faktisk fÄr penger per medlem. Og religioner/trossamfunn kan godt fÄ statsstÞtte, men staten skal ikke helle den ene eller andre veien syntes nÄ jeg!!
|
Skrevet: Tor 10 Feb 2005, 11:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mirim
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004 Innlegg: 201 Bosted: Loddefjord/Bergen
|
Jeg er heller ikke kristen. Har ikke meldt meg ut av statkirken, enda.
Selvom man melder seg ut er man teknisk sett medlem helt til man melder seg inn i et nytt trosamfunn. Det er jeg iallefall blitt fortalt.
|
_________________ KjĂŠrlighet Er Best PĂ„ Pinne!
Skrevet: Tor 10 Feb 2005, 11:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
jeg tror ikke man teknisk sett er medlem til man har meldt seg inn et annet sted, det vill ejo vĂŠre helt teit, da er det jo ikke noe poeng da?! da stĂžtter man jo statskirka selv om man ikek er meldem.. absurd.. 
|
Skrevet: Tor 10 Feb 2005, 12:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Man mÄ ha fyllt 15 for Ä melde seg ut, men foreldre som melder seg ut kan ogsÄ melde ut barn under 15 Är. Det er jo litt rart at selv om over 50% her i landet ikke regner seg som kristne, stÄr over 85% registert i kirkesamfunn (per 01.01.03).
Synes ogsÄ det er merkelig at politikere skal bruke tid og engasjere seg sÄ for den nye biskopen. Det er ikke noe politikerne eller mannen i gata (hvem nÄ enn han er) har noe med, det bÞr vÊre kirken selv som avgjÞr. Bruk heller skattepengene vÄre til Ä gjÞre noe nyttig.
Skjema for utmelding.
|
Skrevet: Tor 10 Feb 2005, 14:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Egentlig er det litt greit med en statskirke, den er nemlig underlagt statlig kontroll til en slik grad at man kan tvinge gjennom en mer liberal bibeltolkning enn man trolig ville hatt ellers. Kvinnelige prester, aksept for homofili etc.
Jeg har dog ikke sansen for at de bruker folkeregisteret minus de som er registrert i andre trossamfunn som medlemsliste. Jeg er ikke dÞpt og burde dermed ikke ha vÊrt innmeldt, men ved forrige stortingsvalg fikk jeg jommen forespÞrsel om Ä stemme pÄ menighetsrÄd. Greide det opp og fikk meg fjernet fra den listen med en telefonsamtale, sÄ fÄr jeg vel se nÄ til hÞsten om de fikk det med seg.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tor 10 Feb 2005, 22:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
jeg er medlem i et annet trosamfunn da foreldrene mine fikset det nÄr jeg var mindre, jeg lurerpÄ hvordan jeg kommer meg ut derfra..
|
Skrevet: Fre 11 Feb 2005, 06:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Mr_Pin skrev: | Egentlig er det litt greit med en statskirke, den er nemlig underlagt statlig kontroll til en slik grad at man kan tvinge gjennom en mer liberal bibeltolkning enn man trolig ville hatt ellers. Kvinnelige prester, aksept for homofili etc.. |
Det er jo nettopp dette som ér problemet med statskirke! Det er sikkert vel og bra med likestilling og homoaksept og alt annet, men det hÞrer IKKE hjemme i en kristen kirke!
Jeg forstÄr at folk synes det er teit, men slik er nÄ engang kristendommen, og essensen blir borte nÄr man gÄr rett imot bibelen. Det stÄr rakt ut at homofili er en dÞdssynd i bibelen. Det stÄr ogsÄ at kvinner ikke skal ha kirkelige embeter sÄ lenge det fins skikkede menn.
Den Norske Statskirke stÞtter seg IKKE pÄ kristendommen, men pÄ sin egen religion, som ikke kan spores til noen steds, bortsett fra til regjeringen.
Skal man ha en statskirke, om du liker det eller ei, sÄ er det kirken som mÄ styre staten, ikke omvendt. Og er ikke dette akseptabelt, noe det sjeldent er, da mÄ stat og kirke skilles. Totalt.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 11 Feb 2005, 08:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
hurra, du fÄr sagt det 
|
Skrevet: Fre 11 Feb 2005, 08:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Ăžnskemestern skrev: |
Det er jo nettopp dette som ér problemet med statskirke! Det er sikkert vel og bra med likestilling og homoaksept og alt annet, men det hÞrer IKKE hjemme i en kristen kirke!
Jeg forstÄr at folk synes det er teit, men slik er nÄ engang kristendommen, og essensen blir borte nÄr man gÄr rett imot bibelen. Det stÄr rakt ut at homofili er en dÞdssynd i bibelen. Det stÄr ogsÄ at kvinner ikke skal ha kirkelige embeter sÄ lenge det fins skikkede menn. |
StÄr dette i Det nye testamentet eller det gamle? Hvis det stÄr i det gamle, er det jo ikke lenger 'gyldig' etter at jesus ble fÞdt. Det er en grunn til at vi skiller mellom Kristendom (og der skiller vi mell om Protestantene og Katolikkene) og jÞder. Forskjellen er nettopp om man lar GT eller NT vÊre tekstene man skal bassere seg pÄ.
Jeg har aldri sett hvor i bibelen det stÄr at homofile skal drepes eller at kvinner bare skal lage mat/rydde hus/produsere unger.
Uansett, dette er IKKE noe vi Þnsker i dagens samfunn, sÄ da mÄ man tolke og modifisere religionen sÄ den passer inn i vÄrt samfunn. Jeg hÄper virkelig ikke du mener vi skal fÄ et samfunn/religion som beveger seg tilbake mot steinalderen.
|
Skrevet: Fre 11 Feb 2005, 09:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ble jesus egentlig fÞdt da?? det er jo faktisk sÄnn at julaften slett ikke er en kristen hÞytid..
|
Skrevet: Fre 11 Feb 2005, 09:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Hos oss er ikke julaften noen kristen feiring. Vi henger afrikanske fruktbarhetsstatuer i treet, vi. SĂ„ du kan si det er litt postmoderne hjemme hos oss.
|
Skrevet: Fre 11 Feb 2005, 13:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Jul minne mistenkelig om "Yule" som er vintersolverv, og yule kommer av ordet lul som betyr Hjul. Og i betlehem er det gasnke kaldt ved juletider, og hvem gjeter vel sauer da?? det var bare veldig beleilig og legge jesufĂždsel til denne dagen da "hedningene" allerede feiret at solen kom tilbake..
|
Skrevet: Fre 11 Feb 2005, 13:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
det er som kjent mye lettere Ä infiltrere et folk og underlegge dem seg hvis man lar dem fortsette med noe av det de hadde fra fÞr. Bare ta en gammel hÞytid og kall den noe annet, for sÄ Ä legge til et par ekstra tradisjoner, og sÄ har ikke folk sÄ mye i mot det. kristendommen bÞffa jo pÄsketiden fra jÞdedommen. Kan minne litt om mÄten EU sakte men sikkert overtar Norge.
Hovedsaken til at det er flere trossamfunn i verden er jo uenighet om hvor mye man skal hÞre pÄ fra GT. I det hele tatt kan man ikke bÄde fÞlge "Þye for Þye, tann for tann" og "vend det andre kinnet til" pÄ en gang. Det er jo ikke bare forskjellig lÊre, men Gud har jo ogsÄ forandra seg suverent, fra en hard og favoriserende gud til en snill, vennlig og rettferdig gud. dette gir at man ikke kan stole pÄ alt som stÄr i GT, fordi Jesu ord tross alt overskriver de gamle budskapene. Tredje Mosebok, kapittel 18 vers 22: Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. selv om Jesus sier at du skal ikke dÞmme, hvilket gir at Statskirken ikke gÄr mot kristendommen.
Til trĂ„den her vil jeg tilfĂžye at det er mange sider av saken, at mange finner igjen livsgleden ved Ă„ bli kristne. slik omvendelse vil minske hvis man fjerner statskirken. PĂ
den annen side synes jeg det er irriterende at jeg mÄtte finne meg et annet trossamfunn (jeg valgte Human-etisk forbund, selv om jeg ikke helt liker humanetikken) for Ä unngÄ statskirken. Og jeg synes det er utrolig irriterende Ä skulle gjenta historien om Jesu fÞdsel og dÞd de samme tidene hvert Är, selv om jeg ikke tror pÄ historiene eller at jesus ble fÞdt eller dÞde pÄ akkarat de tidene av Äret.
|
Skrevet: Sűn 13 Feb 2005, 20:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
fungi skrev: | kristendommen bÞffa jo pÄsketiden fra jÞdedommen. Kan minne litt om mÄten |
PÄ den tiden var det ikke ett skille mellom de to relgionene, dermed har begge parter lik grunn for Ä feire pÄsken.
Ellers er ikke GT ugyldig, men stÄr det skrevet noe som stider mot hverandre i de to testamentene skal mange fÞlge hva som stÄr i det nye testamentet.
|
Skrevet: Tir 15 Feb 2005, 10:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | fungi skrev: | kristendommen bÞffa jo pÄsketiden fra jÞdedommen. Kan minne litt om mÄten |
PÄ den tiden var det ikke ett skille mellom de to relgionene, dermed har begge parter lik grunn for Ä feire pÄsken.
Ellers er ikke GT ugyldig, men stÄr det skrevet noe som stider mot hverandre i de to testamentene skal mange fÞlge hva som stÄr i det nye testamentet. |
Men pÄsken var jo liksom da jesus dÞde, sÄ hvordan kan man plutselig ta en hÞytid fra gamletestamentet (da jÞdedommen og kristendommen var omtrent det samme) og si at jesus dÞde da..dessuten er jeg overbevist om at PÄsken har vart sÄ mye mye lenger, eller Ostara som det egentlig heter, Det er en feiring som symboliserer at natten og dagen er like lange (altsÄ at det gÄr mot lysere tider) og det er en feiring som. Egg som males f.eks gammel tradisjon som symboliserer gjenfÞdsel, og "pÄskeharen" er et symbol pÄ fruktbarhet (altsÄ det at vÄren kommer, trÊrne fÄr blader, osv) Jeg tror nok det at hadde ikke staten vÊrt kristen hadde det ikke vÊrt sÄ mange kristne igjen, for hvor mange er det som egentlig gÄr i kirken? sÄnn bortsett fra julaften(jeg gÄr ikke da engang) og jul har jo heller ingenting med kristendommen Ä gjÞre.. om nÄ det som stÄr i bibelen stemmer sÄ ble han hvertfall ikke fÞdt pÄ det vi kaller julaften, for det er ikke noen i israel engang som gjeter sauer pÄ den tiden.
|
Skrevet: Tir 15 Feb 2005, 12:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Fant nylig ut at tiden for Ä feire sankt Valentin egentlig var bÞffa fra romerne, fordi de feiret skogsguden luperus pÄ den dagen.
|
Skrevet: Tir 15 Feb 2005, 16:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg synes innlegget ditt var veldig forvirrende Coralin..
PÄsken slik kristne feirer den er ogsÄ til minne om at Moses fikk fÞr Israels barn ut av Egypt og til Kanans land, noe som skjedde LENGE fÞr Jesus kom. Hva egg og pÄskeharen angÄr er ikke det noe som inngÄr i den kristne feiringen i kirken.
Jeg sjÞnner Êrlig talt ikke hva som er sÄ galt med at kristne feirer jul tiden med andre. Og hvem som har stjÄlet, eller bÞffa, hva fra hvem er etter min mening ett tÄpelig argument. Er det galt at kristne feirer jul, sel om Jesus ikke ble fÞdt da? Er det ikke bare pratisk at det kan kombinerers? Og har akkurat det noen ting med saken Ä gjÞre?
Sitat: Jeg tror nok det at hadde ikke staten vÊrt kristen hadde det ikke vÊrt sÄ mange kristne igjen, for hvor mange er det som egentlig gÄr i kirken? sÄnn bortsett fra julaften(jeg gÄr ikke da engang) og jul har jo heller ingenting med kristendommen Ä gjÞre.. om nÄ det som stÄr i bibelen stemmer sÄ ble han hvertfall ikke fÞdt pÄ det vi kaller julaften, for det er ikke noen i israel engang som gjeter sauer pÄ den tiden.
Hva mener du egentlig her?
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 13:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
hva er det du ikke skjÞnner med det? det stod jo at gjeterne gjetet noe sauer og pltselig dukket julestjernen opp osv, men det er ingen som gjetersauer i betlehem engang i desember, det er for kaldt til det ogsÄ der.
Og i norge er det egentlig ikke sÄ mange kristne, det og kalle seg kristen for sÄ og ikke leve som kristen det syntes jeg blir for dumt. De som konfirmerer seg for Ä fÄ mer penger osv. Altfor dumt. men alle stÄr jo registrert i statskirken nÄr de blir fÞdt uansett om de er dÞpt eller ikke, og alle er kasnkje ikke klar over dette, eller de gidder ikke bruke energi pÄ Ä melde seg ut, eller de vet ikke hvordan de skal gjÞre det.
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 14:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg sjÞnnte rett og slett ikke sammenhengen, du svarte pÄ innlegget mitt som gikk pÄ ett grunnlag for Ä feire pÄsken, sÄ betyr det at nÄr ikke kristne feirer julen pÄ riktig tid, sÄ er det ett argument mot statkirken?
Jeg er mot statskirken selv, men jeg synes det og andre "argumenter" er tÄpelige. Det virker som alt gÄr pÄ Ä bevise at kristendommen har "stjÄlet" (noe som de ikke har, nÄr de feirer egne begivenheter) hÞytider fra andre. Hva har det egentlig med saken Ä gjÞre?
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 16:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
JEg syntes ikke det er veldig fair og lyve da, om noe sÄ viktig som religion, Kristendommen i sin tid ble presset pÄ folket som bodde her, og sÄ tok det noen av tradisjonene som allerede folk feiret og gjorde det til sine egne, det er greit at kristne feirer jul, men man trenger slett ikke pÄstÄ at det er fordi jesus ble fÞdt. Grunnen til at jeg vil ha bort statskirken er vel egentlig at de gjÞr alle til kristne, og jeg syntes folk burde velge, ikke bare bli dyttet inn i en religion nÄr de blir fÞdt. Det gir et falsk inntrykk av hvem som faktisk er kristne og ikke. staten burde vÊre nÞytral, ikke "favorisere" noen religion
|
Skrevet: Ons 16 Feb 2005, 17:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |