DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Hvordan fungerer hodet ditt?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
 Hvordan fungerer hodet ditt?

Nå har det vært stille alt for lenge, så jeg får dra inn en liten psykologisk debatt her.

Hvordan fungerer sinnet? Hva er bevissthet - underbevissthet - ubevissthet?
Hva er de forskjellige bevissthetstilstander?
Har mennersker en kollektiv underbevissthet?
Er underbevisstheten en del av deg selv?

Enjoy!

...-:Cináed:-...

InnleggSkrevet: Ons 09 Feb 2005, 20:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Sinnet mitt fungere slik:

*Masseunyttigstøymasseunyttigstøy*noeklokt*masseunyttigstøymasseunyttigstøy*
*noenyttig*masseunyttigstøymasseunyttigstøy*ide*masseunyttigstøymasseunyttigstøy*osv

(moderert av Vero)

InnleggSkrevet: Ons 09 Feb 2005, 20:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Re: Hvordan fungerer hodet ditt?

Dj_Ista skrev:
Har mennersker en kollektiv underbevissthet?

Hva mener du med det?

InnleggSkrevet: Ons 09 Feb 2005, 21:14
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Hvordan fungerer sinnet? Hva er bevissthet - underbevissthet - ubevissthet?
Hva er de forskjellige bevissthetstilstander?

elektriske impusler?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 10:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Som det sies: Hvis man kunne forstå sin egen hjerne, hadde den vært så enkel at man hadde vært så dum at man ikke hadde forstått den likevel.. Freakish

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 10:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
vi er alle bygget opp av energier, og kroppen skal man ta godt vare på da denne inneholder sjelen vår, og sjelen består av bevissthet og underbevissthet. Bevisstheten din er den du er i i våken tilstand. Underbevistheten kan man og nå i våken tilstand, men vi har en tendens til og overhøre den. Jeg tror ikke en person kjenner seg selv fullstendig uten at man vet hva som foregår i sin egen underbevissthet. Ubevissthet, no such thing. mener jeg da.. Ja man kan kanskje si "bevisstløs" men da tror jeg likevel underbevistheten jobber, for mange har jo "sett lyset" jeg tror ikke dette har noe som helst med himmelen og gud å gjøre, det har mer med det at de faktisk er veldig bevisst sin underbevisthet. Ubevissthet er det ingen ting som heter, det du gjør må du ta konsekvensene av UANSETT om det er bra eller dårlig, du kan ikek si at du var ubevisst i gjerningsøyeblikket..

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 11:42
Mirim
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004
Hvis jeg kunne svare på hvordan mitt og andres hoder fungerte, da hadde jeg vært rik da.

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 12:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Dersom du tenker at nå hadde det vært godt med en brødskive, så er det en bevisst tanke.

Dersom du har en vond følelse omkring et tema uten å greie å peke på en konkret tanke som forårsaker følelsen, så er det ubevisst tanke som ligger bak.

Det er alltid tankene som styrer følelsene.

Angst forårsaket av en ubevisst tanke kan i sin tur forårsake at du igangsetter noe for å kompansere for angsten. F.eks isolerer deg.

Det går an å jobbe med å gjøre tanken bevisst og realitetsteste den og bytte den ut med en bedre tanke. Da forsvinner angsten av seg selv.

Dersom du bare går rundt og tenker positive tanker hele tiden, så er det ingen grunn til å bry seg med underbevisstheten, kanskje med unntak av folk som er veldig sneversynte.

Et åpent sinn er det beste forsvar mot kriser. Dersom du er sneversynt og opplever en krise, så vil du enten gå sterkere ut av krisen, med et åpnere sinn, eller du vil slite.

Positivisme er den eneste måten å være lykkelig på. Du kan være så rik og ha så mange barn du bare vil, men er du negativistisk vil du alltid være misfornøyd.

Ha et åpent sinn og møt nye mennesker med generøsitet og respekt. Man bør ta tjansen på å bli såret. Å være litt naiv er det beste for den psykiske helsa på lang sikt.

Det er lov å føle angst. Uten angst hadde ikke mennesket overlevd. Da hadde vi prøvd å hoppe ut fra høye bygninger uten noe sikkerhet.

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 16:49
toth42
Cowboy
Cowboy

Coralin skrev:
vi er alle bygget opp av energier, og kroppen skal man ta godt vare på da denne inneholder sjelen vår, og sjelen består av bevissthet og underbevissthet. Bevisstheten din er den du er i i våken tilstand. Underbevistheten kan man og nå i våken tilstand, men vi har en tendens til og overhøre den. Jeg tror ikke en person kjenner seg selv fullstendig uten at man vet hva som foregår i sin egen underbevissthet. Ubevissthet, no such thing. mener jeg da.. Ja man kan kanskje si "bevisstløs" men da tror jeg likevel underbevistheten jobber, for mange har jo "sett lyset" jeg tror ikke dette har noe som helst med himmelen og gud å gjøre, det har mer med det at de faktisk er veldig bevisst sin underbevisthet. Ubevissthet er det ingen ting som heter, det du gjør må du ta konsekvensene av UANSETT om det er bra eller dårlig, du kan ikek si at du var ubevisst i gjerningsøyeblikket..

Uhm.. bevisstheten ligger i hjernen, ikke i sjelen.. samme med underbevisstheten. Det er fysiske elektriske impulser. sjelen er ikke-fysisk.

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 08:34
Coralin
Veronica
Veronica

og det er bevisstheten? det er da slett ikke noe man kan ta på, har man ikke sjel kan man heller ikke åpne øynene, og være bevisst! men hjernen bestemmer jo at nå lør du på venstre arm, så løft armen og klø! men jeg tror likevel at underbevissheten er en del av sjelen, for jeg tror på at når man dør lever sjelen videre i en annen kropp, og da kan man jo faktisk finne frem til saker i sitt forrige liv, så med mindre hjernen følger etter når man dør så tro rjeg dette ligger i sjelen.

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 08:54
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Slutt å snakke om ting dere ikke vet noe om. =)

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 13:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

så kom med noen innspill da..

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 13:51
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jo, en ting jeg glemte. Når noen nær deg dør ol. så har man få lov å være lei seg.

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 15:57
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
hm.
Jeg tror min hjerne fungerer omtrent slik.. (forenklet)

1 bevissthet: Den som er. Min våkne bevissthet.
Den som er bevisst seg selv, som jeg merker registrerer. Den som "ser" ut av øynene mine. Alle sansenes fokuspunkt.

2 bevissthet: Den som registrerer de ting som ikke nødvendigvis er i min umiddelbare fokus. Alarmcentrene i hjernen. Lukt og den "grøten" som omgir oss daglig. Den er nært knyttet til Bevissthet 1, og kan få den til å forandre fokus. Overvåkende bevissthet, men ikke i fokus.

3 bevissthet: De apparatene som styrer kroppens delvis "ubevisste" men tillærte kontroller.
Altså aktiv instinkt. Hvordan man beveger seg, puster osv. Skjelden i fokus, og selv da kun overflatefokus.

Grensebevissthet 1: Minner, drømmer. Følelser, tanker osv.

Grensebevissthet 2: Nerver

1 Ubevissthet: Ubevisste kontroller som holder kroppen i gang og passer på denslags. Hormoner, hjerte, blod, osv osv.

2 Ubevissthet: refleks. Handlinger kroppen gjør før nerver reagerer.

Vel, det er nå jeg kommer til den.. eh... Syvende sansen... Embarassed
Jeg mener også at alle mennesker har en evne og en kontakt, som kan sette dem i forbinnelse med hverandre, eller andre ting.
Da ting vi ikke nødvendigvis kan forklare med intellektet.
Smile

InnleggSkrevet: Lør 12 Feb 2005, 04:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Hvordan fungerer hodet mitt?

Ikke i det hele tatt. Freakish

InnleggSkrevet: Lør 12 Feb 2005, 14:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Hjernen er i alle fall mye mer komplisert enn det som omgir hjernen (universet).

Når vi bare forstår en brøkdel av universet, hvordan kan vi da ha den minste anelse om hvordan hjernen fungerer?

(Begrunnelsen for at hjernen er det mest kompliserte i universet er at hjernen representerer universets utviklingsmessige høydepunkt (så langt vi er klar over). Det er nemlig en trend i universet for å bli mer og mer komplisert. Det ser en jo bare jo evolusjonen. Den følger de samme lovene som universet. Og hjernen er nok det mest kompliserte på menneskekroppen.)

InnleggSkrevet: Søn 13 Feb 2005, 03:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Kan ikke si meg enig i det der. Ja, hjernen er mer komplisert enn noe annet vi vet om her på jorda, men det betyr ikke at ikke det er noe annet i universet som er mer komplisert (for eksempel hjernen til en høyere utviklet rase, for ikke å si en nymotens, veldig kraftig, datamaskin, eller universet i seg selv). Dessuten vet man faktisk veldig mye om hvordan en hjerne fungerer. Hjernecellene sender ut elektriske impulser til hverandre, og utenom at cellene og koblingene fungerer veldig annerledes, så minner den egentlig veldig mye om en digital datamaskin. Dessuten forstår vi ganske mye av universet, med dimensjoner og hele pakka (da mener jeg de 11, og ikke de parallelle verdenene til Einstein)

InnleggSkrevet: Tir 15 Feb 2005, 16:53
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
ønskemestern skrev:
Som det sies: Hvis man kunne forstå sin egen hjerne, hadde den vært så enkel at man hadde vært så dum at man ikke hadde forstått den likevel.. Freakish

Jostein Gaarder har en del bra sitater han Smile

InnleggSkrevet: Tir 15 Feb 2005, 21:15
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Ser ut som jeg må melde meg på i denne debatten etterhvert.
Har vært borte fra dsgf en stund nå.

Vil bare si en ting kjapt mens jeg funderer på et bra svar.
En datamaskin er uhyre simpel og LANGT unna komplisert.

InnleggSkrevet: Tir 15 Feb 2005, 21:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Prinsippet med å slå av og på forbindelser er noe datamaskiner og hjernen deler. Sånn sett er det mye samme grunnleggende arbeidsprinsippet. Men det er vanvittig mange fler forbindelser i hjernen, og hjernen jobber med mange ting samtidig. I en konvensjonell datamaskin gjøres ting en om gangen.

En ting er selve arbeidsprinsippene hjernen følger. I teorien (ikke praktisk gjennomførbart), kan man lage en utrolig enkel maskin som vil kunne gjøre nøyaktig det samme. Men hva som gjør at nettopp en viss type hjerne-aktivitet betyr nettopp det den gjør i den store sammenhengen oppi der - det er ikke enkelt å forstå.

InnleggSkrevet: Tir 15 Feb 2005, 21:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet