DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Siviltjeneste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [14 Posts]  
Av Innlegg
larsforstyrret
Främling
Främling

Ble Medlem: 16 Jan 2005
 Siviltjeneste

Hei.

Nå har det seg slik at jeg etterhvert er pliktig å utføre en tjeneste for Norge. Selvom jeg først må bli ferdig med vidergående og en del andre formaliteter. Høyrepolitikerne ønsker at jeg skal avtjene denne for USA og vestens interesser, men dette ønsker ikke jeg.
Jeg ser ingen grunn til å tjene Norge ved å være i et forsvar som kunne hatt navnet angrep.

Derfor har jeg sett på siviltjeneste, militærskulk ved "vond" rygg er feigt.

Det jeg lurer på er hvordan praksisen er.
Hvor kan man avtjene tjenesten?
Over hvor lang periode?

Mvh Lars

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 16:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Jeg e

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 18:37
Sist endret av fungi den Ons 02 Feb 2005, 18:39, endret 1 gang
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Fetteren min var i siviltjeneste for et par år siden. Jeg er selv mot unødvendig vold, og kan tenke meg siviltjeneste, så jeg spurte ham ut litt. Han fortalte at han fikk høre etter ledig jobb hvor som helst, men det var ikke alle stedene han spurte som hadde hatt sivilarbeider før, så han endte på en barneskole. Der var han ett år, med en dagslønn på 200 eller 400 (husker ikke helt). Han skulle egentlig med i militæret, men klarte ikke mer da blinkene de skjøt på var ganske like mennesker, og de skulle treffe hodet.

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 18:38
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg slapp hele greia rett og slett fordi jeg er temmelig nærsynt. Da var de plutselig ikke så interesserte i meg lenger. Så det finnes mange måter å gjøre dette på.

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 18:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
argh. to innlegg.

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 19:03
Sist endret av aniraC den Ons 02 Feb 2005, 19:09, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
en god venn av meg bare dro inn i militæret og sa han hadde litt vondt i ryggen også slapp han det..

men jeg mener å huske at Fideco er under siviltjeneste nå. Han er i hvertfall sånn vakt på en VGS i Oslo..

Selv syntes jeg alle gutter har godt av å være borte i et år langt ute i bushen. (eller hvorever dere er)
(og nei.. jeg trenger ikke å få masse kjeft av dere "vi-er-imot-pang-pang" folka Razz)

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 19:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Heh, ja.. og alle jenter kunne ha godt av et år på husmorskole..

Jeg er ikke veldig gla i krig og drap og skyting av folk osv, men jeg tenkte at jeg kunne ta førstegangstjenesten som en treningsleir. Det ble bare liksom aldri noe av, og jeg fikk ikke beskjed om noe som helst etter sesjonen. Håper bare ikke jeg blir en av de heldige som blir kalt inn etter at jeg har tatt utdannelsen.. det er hvertfall kjipt.

InnleggSkrevet: Ons 02 Feb 2005, 20:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
larsforstyrret
Främling
Främling

Ble Medlem: 16 Jan 2005
aniraC skrev:
en god venn av meg bare dro inn i militæret og sa han hadde litt vondt i ryggen også slapp han det..

men jeg mener å huske at Fideco er under siviltjeneste nå. Han er i hvertfall sånn vakt på en VGS i Oslo..

Selv syntes jeg alle gutter har godt av å være borte i et år langt ute i bushen. (eller hvorever dere er)
(og nei.. jeg trenger ikke å få masse kjeft av dere "vi-er-imot-pang-pang" folka Razz)

Jeg er i mot at man skal fake seg ut av militæret. Det blir rett og slett for dumt. Man er pliktig å tjene sitt land på en eller annen måte, så å lure seg unna er ikke aktuelt.
Greit nok at vi kanskje har godt av å være langt pokkerivold inne i "bushen", men at vi blir rævkjørt av krigspropaganda er for jævlig. Det er ingen som tvinger deg til å sloss for amerika og resten av vesten, men de har et jævlig godt propagandamaskineri.

InnleggSkrevet: Tor 03 Feb 2005, 07:45
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
jeg syntes egentlig at verneplikt skal være frivillig, det er jo faktisk en del som har skikkelig lyst å løpe rundt og skyte vilt. Og det er en del som ikke har lyst, men om det blir for få som drar så skjønner jeg jo at man m å tvinge noen. her jeg jobber har vi en sivilarbeider som får runt 7000 kroner i mnd for å være her. jeg tror han har det fint jeg. skjønner godt at ikke alle har rundt å løpe i bushen og skyte og fryse osv.

InnleggSkrevet: Tor 03 Feb 2005, 08:41
fideco
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Siviltjeneste kan utføres hos offentlige institusjoner (skole, barnehage, kommuner (eks data)) og hos organisasjoner som jobber for å fremme kulturelle og fredelige formål. Man kan ikke utføre siviltjeneste i kommersiell bedrifter, politiske organisasjoner eller der man har nær familie i ledende stilling.

Ved fremmøte får man boltre seg på en stooor tavle som er delt inn etter områder i landet hvor man har slått opp de oppdrag som er ledige for tiden. Her kan man stort sett velge og vrake i oppdrag. Dersom du velger et tjenestested borte fra hjemmet ditt har tjenestestedet plikt til å skaffe deg hybel dit du skal. Hvis du har egen leilighet og velger å bo der får du dekket dine faste utgifter.

Det ligger ukentlig oppdatert liste over ledige oppdrag på http://www.siviltjenesten.no Jeg anbefaler deg dog en tjenestetype som ikke innebærer at kopimaskinen blir din beste venn.

Tjenestetillegget er for tiden på ca 120kr dagen + 54 i kost og 17 til klær, altså totalt ca 190kr dagen (alle dager ink helg)

Siviltjenesten er på 13 måneder(med mulighet for opptil 6 ukers førtidsdimmisjon pga skole/jobb) mot forsvarets 12 men dette gir det utslaget at sivilarbeidere får ca 1200 mer i dimmepenger enn de i grønt Very Happy

Ingen sivilarbeidere har nok fått utbetalt 400 kr dagen noensinne.

BTW: Jeg dimmer på tirsdag!!!! Hoppido Hoppido Hoppido

InnleggSkrevet: Tor 03 Feb 2005, 09:11
Sist endret av fideco den Tor 03 Feb 2005, 13:28, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Coralin skrev:
jeg syntes egentlig at verneplikt skal være frivillig, det er jo faktisk en del som har skikkelig lyst å løpe rundt og skyte vilt. Og det er en del som ikke har lyst

Vel, de dårligste soldatene er vel de som liker å løpe rundt og skyte vilt. De folka burde aldri blitt gitt et gevær, men heller blitt stasjonert på Bouvet øya for å passe på at pingvinene ikke faller på isen...

En god soldat skal hate å bruke sitt våpen, men allikevel se nødvendigheten av det når situasjonen oppstår. Det er min mening!

Selv har jeg ikke vært i militæret (fikk fritak på grunn av en kronisk sykdom) men jeg hadde gledelig blitt med hvis de hadde innkalt meg rett etter videregående...

Siviltjeneste hadde vært uaktuelt for min del, fordi at selvom jeg ikke liker våpenbruk så ser jeg at det er andre som liker det og da er det kjekt å være i stand til å forsvare seg.

InnleggSkrevet: Tor 03 Feb 2005, 10:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg er kanonmann i artilleriet og trives veldig godt med det. Jeg føler ikke "å gid nå lærer jeg å drepe folk" - egentlig føles det som en slags speiderorganisasjon med strengere disiplin. Her bruker vi m109-vogner som egentlig er for gamle til å bli brukt i krig, så vi lærer såkalt retrokriging. Vi får oppleve hvordan gamlegutta hadde det. Nesten ihvertfall Smile

Uansett, de som velger siviltjeneste nå, på det grunnlaget at de ikke vil lære å bli et krigens verktøy, de bør nok undersøke litt mer hva de gjør på de forskjellige leirene i landet. Den eneste måten å faktisk bli et krigsverktøy, er å aktivt jobbe for å komme seg til utenlandstjeneste og bli sendt til Afghanistan eller Irak.. Hvis en velger vanlig førstegangstjeneste, så blir det nesten som å gå tur i marka, skyte med paintball eller ha gym/kroppsøving.

Ingenting av det vi har lært (til nå) har handlet om å drepe, det handler kun om selvforsvar.

Jeg mener at den som velger siviltjeneste nå gjør det fordi han/hun er redd fysisk arbeid eller ikke har undersøkt hva forsvaret egentlig går ut på. (Eller ikke kan utføre vanlig tjeneste pga. fysiske problemer, seff)

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 00:24
haibanker
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Nov 2004
Jeg slapp siviltjenesten fordi det tok to år uten at jeg ble kalt inn. De dumpa meg videre til sivilforsvaret da, regner med det skjer enten man tar siviltjenesten eller slapp den som jeg gjorde. Jeg fikk et skjema i fjor høst fra sivilforsvaret da hvor jeg måtte fylle ut ting og tang om meg selv. Det er umulig å ikke fylle det ut slik at man ikke ser ut som supermann da. Teit.

InnleggSkrevet: Man 28 Mar 2005, 00:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Coralin skrev:
jeg syntes egentlig at verneplikt skal være frivillig,

Da kan du ikke lenger kalle det verneplikt....

Folk klager mye over helsevesenet her i landet, mangle på barnehagetanter/onkler og en god del annet. Hvorfor ikke bruke de som slipper morroa i militæret som 'billig' arbeidskraft? La de jobbe for landet på samme måte som de som er i forsvaret, men i det sivilet i steden.

Det er uansett fullt mulig å kombinere forsvaret med noe som er 'anti militært'. Ta en eksplosivrydder utdannelse og dra et sted og rydd miner for Rødekors eller lignende. Eventuelt kan man søke seg til saniteten og dra som hjelparbeider/sykepleier til andre land.

Jeg er ganske dritt lei av å høre på folk som syter over det angrepsvillige forsvaret til norge, men som ikke har mot nok til å gjøre en dritt med det.

InnleggSkrevet: Man 28 Mar 2005, 12:04
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [14 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet