DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SkSk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Aksjonen Mot Megabøter og Melking AV Bilisten (AMMMAB)
Start Nytt Tema   Svar p Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [34 Posts]   G til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
 Aksjonen Mot Megabøter og Melking AV Bilisten (AMMMAB)

http://www.petitiononline.com/avgifter/petition.html

InnleggSkrevet: Man 24 Jan 2005, 23:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Hvorfor virker det som om partiene ytterst til høyre ønsker å slå hardere ned på alle forbrytelser unntatt trafikkforbrytelser?

Strengere bøter, prikkbelastning, faen heller, kjører de fort nok synes jeg godt man kunne ta bilen deres og brenne den forran øynene på dem. Kanskje de tenker seg om to ganger før neste gang de leker med egne og andres liv og helse. Jeg er dog enig i at andre virkemidler bør tas i bruk, prikkbelastning, mer synelig politi, flere fotobokser, veiutbyggninger, men denne oppstandelsen har jeg lite forståelse for.

Alt for mange mangler respekt for veitrafikkloven og da særlig fartsgrensene og det er fullstendig uakseptabelt.

InnleggSkrevet: Tir 25 Jan 2005, 01:15
Sist endret av Mr_Pin den Tir 25 Jan 2005, 01:16, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
dobbelpost... søren heller!

InnleggSkrevet: Tir 25 Jan 2005, 01:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Folk flest som bryter trafikkreglene og blir tatt fortjener å bli straffet for det. Men jeg lurer på om disse nye bøtesatsene egentlig har så mye med økt trafikk-sikkerhet å gjøre. Tror det er mer bare for å samle inn mer penger.

InnleggSkrevet: Tir 25 Jan 2005, 01:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Glahn skrev:
Folk flest som bryter trafikkreglene og blir tatt fortjener å bli straffet for det. Men jeg lurer på om disse nye bøtesatsene egentlig har så mye med økt trafikk-sikkerhet å gjøre. Tror det er mer bare for å samle inn mer penger.

Det er jo bare å holde seg til trafikkreglene.

Men i stedet for å sette ned trafikkbøtene, bør de heller øke bøtene som gis i forbindelse med narkotikabeslag, vold, overgrep, drap, osv... Svir det hardt nok, frister det ikke å gjøre gjenta det.

InnleggSkrevet: Ons 26 Jan 2005, 21:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ja - det er bare å holde seg til reglene. Men vil de økte bøtesatsene gjøre at folk oppfører seg bedre i trafikken? Kan det på noe vis dokumenteres at økte bøtesatser har denne effekten?

Og skal det å kjøre 20 km/t for fort på en fire-felts motorvei straffes så hardt at det skakk-kjører en forslitt families økonomi i flere måneder etterpå? Vi snakker om mange tusen kroner her. Når til og med politibetjenter sier at det rett og slett føles rent ut flaut å skrive ut bøter av en slik størrelse er det et tegn på at noe er galt. Straffen for en forseelse skal stå i forhold til forseelsen.

InnleggSkrevet: Ons 26 Jan 2005, 21:52
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:
Straffen for en forseelse skal stå i forhold til forseelsen.

Derfor bør vi få høyere straffer for veldig mange forseelser/kriminelle handlinger. Det er påpekt noen i tråden alt, og det finnes flere.

InnleggSkrevet: Ons 26 Jan 2005, 22:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg tror desverre ikke det er så enkelt at hvis man bare har høye nok straffer, så lar flere folk vær å bryte loven. Hvis folk oppfatter straffer som urimelige (om folk oppfatter noe som urimelig betyr ikke nødvendigvis at det er urimelig, dog), så får de gjerne også heller lite respekt for om ikke all lov og orden, så noe av den.

Man kan ikke bare pøse på med økte straffer og bøter, man må også overbevise folk flest om at dette er en rimelig ting å gjøre. Det har man ikke klart.

InnleggSkrevet: Ons 26 Jan 2005, 22:54
maria
l33t
l33t

Jeg tror ikke de oppnår bedre trafikksikkerhet fordi de økte satsene. De oppnådde en del ved å sette dem opp, til en viss grense. Men nå tviler jeg på de merker forskjell. Om man ser bort fra inntekten.

Om de vil få ned ulykkene, så får de gjøre slik de har gjort her i Østfold. Sette opp svære betongblokker (som sikkert har et fancy navn) som deler kjørefeltene. Sette opp fartsgrensen til 100, og få 4-felts E6.
Husker ikke antall omkomne, men det går nedover.

Forresten, hva er det folk stresser så for? Ååå så fort det skal gå hele tiden! Jeg vil heller beholde ben og armer enn å komme 3 minutter forsinket dit jeg skal. Bare å starte turen 3 min før. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 01:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
http://www.bilsamfunn.no/article/view/357802512333/articleId___074532459539/

"Høyere bøter og mer bruk av automatisk trafikkontroll skal øke statens inntekter med 146 millioner kroner, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett."

Dette handler ikke om å redusere ulykkene, dette handler om å høyne statens inntekter.

"Det eneste stedet hvor det fremgår, er i Finansdepartementets budsjettforslag hvor det fremgår at Statens innkrevingssentral skal øke posten ”Bøter og inndragninger” fra 904 millioner kroner i år til 1050 millioner kroner i 2005, en økning på 16,2 prosent."

...

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 09:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Det er vel bare aa la vaere aa bryte fartsgrensen. Er det saa vanskelig?

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 18:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Glahn skrev:

Og skal det å kjøre 20 km/t for fort på en fire-felts motorvei straffes så hardt at det skakk-kjører en forslitt families økonomi i flere måneder etterpå? Vi snakker om mange tusen kroner her.

La oss si at du holder en fart paa 90 km/t paa en toerr motorvei i god standard og maa braabremse av en eller annen grunn. Fra du reagerer til du hugger paa bremsen vil du ha kjoert ca. 150 meter, bremselengden er 450 meter, det vil si total stopplengde er 600 meter. Ta samme ligning i 110 km/t. Fra du reagerer til du hugger paa bremsen vil du ha kjoert ca. 210 meter, bremselengde 760 meter, total stopplengde 970 meter. Det vil si, ved aa oeke hastigheten fra 90 km/t til 110 km/t (en oekning paa ca. 25 %) bruker du 370 meter lenger paa aa stoppe (en oekning paa over 50%). Tallene kan selvsagt variere minimalt.

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 19:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg lurer fælt på hvordan du fikk de tallene.

90km/t tilsvarer 25m/s.

150m ved 25m/s gir 6 sekunder. Du går altså utifra at man bruker 6 sekunder på å reagere og få trykket inn bremsepedalen.

Jeg håper ikke du kjører bil i norge Wink

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 19:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ærlig talt - firefelts motorveier er dimensjonert for 130 km/t minst, når føret tillater det. Det er ikke trafikkfarlig å kjøre i 120 i en 100sone. Når man blir bøtelagt for slikt har det ingenting med trafikksikkerhet å gjøre - den må du lenger ut på landet med. Derfor det heller ikke annet å vente enn at mange får heller lite til overs for å bli bøtelagt så til de grader for en slik forseelse.

Forøvrig regner man stort sett med en reaksjonstid på ca ett sekund, noe som meg bekjent tilsier at man kommer langt mindre enn 150 meter før man begynner å bremse. 450 meter er også sterkt overdrevet - at man kan vente slikt fra større vogntog er nå en ting, men kravene til personbiler er langt tøffere. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de tallene du oppgir her gjelder for vogntog, og ikke personbiler.

Side 3 i dette dokumentet: http://www.vegvesen.no/horinger/pdf/buss_fartsgr.pdf oppgir bremselengder for personbiler og vogntog. Jeg tror disse tallene er litt mer realistiske.

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 19:32
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Det traakka jeg skikkelig i salaten gitt. Ekstrem teit regnefeil fra fot til meter og mph til kmt.

Riktige tall boer vaere noe saant som 68 meter stopplengde for 90kmt og 80 meter for 110 kmt. Jeg trekker tilbake mitt innlegg over... Embarassed

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 21:03
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Tabbekvoter har vi alle sammen Smile Og det er jo langtifra så alvorlig som de folka som ikke helt klarte omregningen fra pund til kg, og fylte en jumbojet med mindre enn halvparten av det drivstoffet den skulle hatt Smile

Forøvrig: skulle heller ønske de hadde litt hyppigere kontroller og bøtelegginger av folk som kjører for fort i tettbygd strøk og slikt, jeg... Tror jeg folk flest ville hatt mer forståelse for.

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 21:37
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:
Forøvrig: skulle heller ønske de hadde litt hyppigere kontroller og bøtelegginger av folk som kjører for fort i tettbygd strøk og slikt, jeg... Tror jeg folk flest ville hatt mer forståelse for.

Veldig sant, ikke fullt så mange som bryr seg om du kjører deg ihjæl i skauen som om du treffer barnehagen som er ute på tur...

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 22:06
maria
l33t
l33t

Glahn skrev:
Ærlig talt - firefelts motorveier er dimensjonert for 130 km/t minst, når føret tillater det. Det er ikke trafikkfarlig å kjøre i 120 i en 100sone.

Problemet er bilistene som kjører 70 i 100-sonen, ikke de som kjører i 120.

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 22:51
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
maria skrev:
Glahn skrev:
Ærlig talt - firefelts motorveier er dimensjonert for 130 km/t minst, når føret tillater det. Det er ikke trafikkfarlig å kjøre i 120 i en 100sone.

Go maria! go maria!(<--american cheerleader-style) Hoppido

Kunne ikke vært mer enig! Det er når to biler kommer i lovlig fart eller litt over paralelt bortover, og det plutselig dukker opp en med hatt som ligger 20km/t under.. Det er DA det blir farlig!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 08:59
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

maria skrev:
Glahn skrev:

I der det er 100-sone er det MINST to felt hver vei, altså er ikke dette et problem. Hva med alle de bilene/kjøretøyene som ikke kan kjøre mye over 70? Hva med busser som har en lovpålagt sperre? Problemet er de som kjører i 50-60 i 80- og 90-soner, hvor det ikke er noen gode muligheter til forbikjøringer. Et annet stort problem er de billistene som tror fartsgrensene må holdes på alle føreforhold.

ønskemestern skrev:
Kunne ikke vært mer enig! Det er når to biler kommer i lovlig fart eller litt over paralelt bortover, og det plutselig dukker opp en med hatt som ligger 20km/t under.. Det er DA det blir farlig!

Jeg håper du da snakker om en vei med mer enn en fil i den rettningen, hvis ikke fortjener noen alle de bøtene de kan få. Det er uansett ikke et problem å bremse ned fra 90-70 eller 80-60 så lenge man er oppmerksom. Dette går greit selv der på Ring 3 i oslo man ikke har spessielt lang sikt.

Er man en oppmerksom sjåfør og holder seg til lover og regler, går alt så mye bedre.

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 10:36
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [34 Posts]   G til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar p Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
G Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare p temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet