|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Er jeg bra nok?
Tok IQ-testen pÄ hjemmesidene til Mensa Danmark, http://mensa.dk/testiq.html . Den kunne fortelle meg at jeg har en IQ pÄ 135, ved Ä bruke fordeling 15.
Er dette bra nok til Ä studere matematikk ved UIO? Kommer jeg til Ä klare det? Tenker pÄ bachelorstudiet. Har lyst pÄ en master og da, men fÄr tenke pÄ bacheloren fÞrst. Hva tror dere?
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 04:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Hvis du liker matematikk og du Þnsker Ä ta en bachelor i matte, sÄ er det det du skal!!!
Om du er smart nok og flink nok i matte til Ä klare dette? Den enkleste mÄten Ä finne ut det pÄ, er Ä prÞve!
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 08:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
Hvis det er slik at vi mennesker ikke tror vi blir pÄvirket av alkohol sÄ blir vi det ikke sÄ burde det gjelde lÊreevner ogsÄ. Hvis du tror du kan klare master i matte sÄ klarer du det. Hvis du ikke tror det.. You loose!
Dette innlegget er skrevet via WAP
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 09:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
M_Stuff skrev: | Hvis du liker matematikk og du Þnsker Ä ta en bachelor i matte, sÄ er det det du skal!!!
Om du er smart nok og flink nok i matte til Ä klare dette? Den enkleste mÄten Ä finne ut det pÄ, er Ä prÞve! |
Jeg VAR filnk og smart i matematikk. Men sÄ sluttet jeg med det. Vet ikke Ässen det stÄr til med evnene mine nÄ. Desutten sÄ kan det hende univ er sÄ vanskelig etterhvert at man ikke kan sammenlikne vgs-matte og introkurs, som jeg har tatt.
Men jeg har jĂŠvlig lyst til Ă„ bli matematiker.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 10:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
fideco skrev: | Hvis det er slik at vi mennesker ikke tror vi blir pÄvirket av alkohol sÄ blir vi det ikke sÄ burde det gjelde lÊreevner ogsÄ. Hvis du tror du kan klare master i matte sÄ klarer du det. Hvis du ikke tror det.. You loose! <br/><br/><i>Dette innlegget er skrevet via WAP</i> |
Det var bare en teori... i USA tenker dem sÄnn at "alle kan klare det, bare de jobber hardt nok"... DET kan hende men jeg tror egentlig ikke jeg man manipulere meg selv til Ä mestre akademiske disipliner.
Kan vel hende det gÄr an, men jeg vet ikke Ässen jeg gjÞr det.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 10:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
Noen mennesker takler ikke matematikk, uansett hvor hardt de prÞver... men sÄnne folk sier sjeldent at de seriÞst vil satse pÄ Ä studere matte.
Er du interessert i matematikk og motivert til Ä studere det, og i tillegg ikke er totalt matematisk analfabet sÄ tror jeg du har gode sjanser.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 10:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Jepp, studer i vei! Om det er IQ og matteevner du er bekymra for, sÄ er det mulig Ä trene opp begge deler. Bare lÞs tusenvis av mattestykker, sÄ bÞr du merke at du blir litt bedre. Vet ikke helt, men Ä studere matte er vel egentlig bare Ä lÊre enda fler formler og sÄnt, og det er bare Ä pugge hvis man sliter med Ä fÄ dem inn. Jeg tror du kan fÄ det til ganske bra, jeg.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 11:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Vil ikke si det... hadde det vĂŠrt Ă„ pugge formler hadde jeg aldri giddi... man har formelbĂžker til den slags...
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 13:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Finner vel ut av det.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 14:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
du trenger ikke pugge formler hvis du skjĂžnner matematikken som ligger til grunnlag for formelen...
formler er ikke bare tatt ut av lÞse lufta, men det er klart en fordel at andre har kommet fra mtil dem fÞr deg, sÄ slipper du liksom Ä starte helt pÄ bunn. Kunsten er Ä vite hvor du skal slÄ opp for Ä lÞse en oppgave, og i tillegg Ä vÊre sÄpass klar i hodet at du kan vri og vrenge pÄ disse formlene slik at de lÞser problemet nÞyaktig pÄ den mÄten du Þnsker.
Dette krever trening, forstÄelse og noen ganger ogsÄ tÄlmodighet.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 14:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
"Den som tviler
pÄ sin sag
han er slagen
fĂžr sit slag"
(Piet Hein)
Om du vil klare Ä komme gjennom en master i matematikk er ikke hovedsakelig avhengig av iqen din. Det det stÄr og faller pÄ, er innsatsvilje, pÄgangsmot og selvdisiplin. Du mÄ orke Ä lese sÄ mye du trenger for Ä lÊre det du mÄ. Om du har det i deg for Ä klare dette, finner du ikke ut fÞr du prÞver. Hvis du tviler pÄ at du klarer det, er det ogsÄ stÞrre sjanse for at du gir opp. En god dose stahet er sunt.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 18:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
M_Stuff skrev: | du trenger ikke pugge formler hvis du skjĂžnner matematikken som ligger til grunnlag for formelen...
formler er ikke bare tatt ut av lÞse lufta, men det er klart en fordel at andre har kommet fra mtil dem fÞr deg, sÄ slipper du liksom Ä starte helt pÄ bunn. Kunsten er Ä vite hvor du skal slÄ opp for Ä lÞse en oppgave, og i tillegg Ä vÊre sÄpass klar i hodet at du kan vri og vrenge pÄ disse formlene slik at de lÞser problemet nÞyaktig pÄ den mÄten du Þnsker.
Dette krever trening, forstÄelse og noen ganger ogsÄ tÄlmodighet. |
Ja jeg vet det, jeg har tatt kurs pÄ universitetet jeg, som det gikk meget bra i faktisk. Men jeg sluttet da. NÄ vil jeg begynne igjen. Lurer bare pÄ om det er helt uforstÄellig, det som undervises i 3 Äret feks...
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 19:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Zatharee skrev: | "Den som tviler
pÄ sin sag
han er slagen
fĂžr sit slag"
(Piet Hein)
Om du vil klare Ä komme gjennom en master i matematikk er ikke hovedsakelig avhengig av iqen din. Det det stÄr og faller pÄ, er innsatsvilje, pÄgangsmot og selvdisiplin. Du mÄ orke Ä lese sÄ mye du trenger for Ä lÊre det du mÄ. Om du har det i deg for Ä klare dette, finner du ikke ut fÞr du prÞver. Hvis du tviler pÄ at du klarer det, er det ogsÄ stÞrre sjanse for at du gir opp. En god dose stahet er sunt. |
Er fryktelig kjedelig Ä mÄtte gi opp da.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 20:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Er bedre Ă„ gi opp etter man vaffal har forsĂžkt, enn Ă„ gi opp fĂžr man har prĂžvd. For sĂžren. Ta deg sammen og prĂžv!
*denge*
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 20:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
Terning skrev: | M_Stuff skrev: | du trenger ikke pugge formler hvis du skjĂžnner matematikken som ligger til grunnlag for formelen...
Dette krever trening, forstÄelse og noen ganger ogsÄ tÄlmodighet. |
Ja jeg vet det, jeg har tatt kurs pÄ universitetet jeg, som det gikk meget bra i faktisk. Men jeg sluttet da. NÄ vil jeg begynne igjen. Lurer bare pÄ om det er helt uforstÄellig, det som undervises i 3 Äret feks... |
Det som undervises i 3. Äret skal vÊre uforstÄelig nÄ. Ellers ville 1. og 2. Äret vÊrt unÞdvendig. Problemet dukker opp hvis fÞrste Äret er uforstÄelig! Da mÄ du hoppe av og finne pÄ noe annet.
LÊrer du alt ordentlig i fÞrste Äret sÄ skal ikke andre Äret vÊre noe stÞrre intellektuell utfordring enn det 1. Äret var i utgangspunktet. Det samme gjelder 3. Äret.
Hvis du derimot ikke gjÞr den jobben du skal gjÞre i 1. og 2. Äret sÄ blir 3. Äret uforstÄelig...
Nok tull og snakk rundt mg selv, du skjĂžnner hvor jeg vil.
StÄ pÄ hele tida, og lÊr det du skal lÊre! GÄr det bra fÞrste Äret, sÄ er det bare et spÞrsmÄl om motivasjon resten av veien!
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 21:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Vel hvis du faktisk jobber hardt er det neppe uoppnÄelig. Man bÞr vel kanskje ha et slags annlegg, matte er et fag hvor slikt hjelper veldig. Men lesing og oppgavelÞsning er alfa og omega i realfag. Stol pÄ meg jeg har faktisk strÞket i et mattefag pÄ universitetsnivÄ...
Du bÞr sÄ absolutt prÞve hvis det virkelig er det du vil, for det viktigste er faktisk interesse og motivasjon.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 25 Jan 2005, 01:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Kanskje jeg skal bli programmerer... det er ogsÄ rÄtÞfft....
|
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 04:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
Terning skrev: | Kanskje jeg skal bli programmerer... det er ogsÄ rÄtÞfft.... |
Jeg tror Universitetet i Oslo har en slags blandingslinje... Matte og Informatikk ellerno.
SÄnt er kjekt nÄr man er litt usikker i starten, ogsÄ kan man sikkert etter fÞrste Äret, hvis man fÞler seg mer sikker pÄ hva man virkelig vil studere, velge bort matta, eller velge mer heavy programmering...
|
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 08:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
UiO har ogsÄ et annet studietilbud - kanskje har de endret navn siden sist, jeg vet ikke - men ihvertfall het det SprÄk, Logikk og Informasjon. Mange av fagene involverer endel programmering, men ogsÄ formell logikk og sprÄk. Her fÄr du ogsÄ mye fra forskjellige verdener.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 14:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Er bare matematikk og java jeg er interessert i. Eller filosofi og da. Men det er out of my league.
|
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 15:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |