DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
trener gynekologi på pasienter i narkose
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
 trener gynekologi pÃ¥ pasienter i narkose

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/21/420956.html

Jeg ble direkte kvalm når jeg leste dette, det er jo egentlig overgrep!!

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 09:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
æææsj! *brekke seg og bli sint*
Er sånt virkelig lov???

Og en helt annen ting, en skal selv ha noe å si i slike saker. Jeg lar ikke hvemsomhelst stappe diverse tinger og instrumenter oppi meg. Hun som jeg og mamma bruker er utrolig dyktig og profesjonell, snakker om småting og får deg til å glemme ubehaget ved å ligge i den jævla stolen.
Men når man er i narkose har man ikke engang sjans til å svare for seg. Nei, fy f*en. *sint*

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
De kommende legene må jo få prøve seg, ellers ville det jo ikke blitt noen nye leger. Det er forøvrig synd at dette kom fram i media, det er en god skikk så lenge ingen hadde visst om det.

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Nå må du gi deg???
Det er for f*en ingen god skikk. Det er horribelt. Man skal vite om sånt på forhånd!

Hvis jeg hadde vært så uheldig og spontanabortert, og måtte på sykehuset og legges i narkose for en siste utskrapning så er det ille nok, om ikke jeg skulle fått greie på via en AVIS i ettertid at det har vært diverse legestudenter og glodd oppi meg.dersom noen hadde spurt meg først hadde saken KANSKJE vært en annen. Men når man ikke får høre et knyst om det..Nei! Vettu hva. Jeg hadde følt meg enormt krenket!

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:16
Sist endret av Voon den Fre 21 Jan 2005, 15:18, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Terning skrev:
De kommende legene må jo få prøve seg, ellers ville det jo ikke blitt noen nye leger. Det er forøvrig synd at dette kom fram i media, det er en god skikk så lenge ingen hadde visst om det.

hvordan kan du si no sånt??tenk om en av de studentene hadde driti seg ut da??
de har vel no dukker eller no annet de kan øve seg på,eller eventuele pasienter som lar seg prøves på.men og la studenter prøve på pasienter i narkose er jo sikkelig teit

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja... er enig... det er skikkelig teit...

Men at ferske leger uten erfaring får ALT avsvaret, det er bare bra.

Eller kanskje ikke?

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:22
Coralin
Veronica
Veronica

Terning skrev:

Da må pasienten være med på det, for dette er jo virkelig og skyve det hele under bordet, og det stod vel i artikkelen at dette ikke er lovlig engang, likevel er det noen som praktiserer det, så får fremtidige leger heller prøve på konene sine, jeg skal ikke ha en student som klår opp der på meg, NO WAY!!!det blir jo det samme som om noen skulle ta nedi buksene dine mens man var full og sov eller noe..så jeg vil kalle det et overgrep!!!

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:23
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det er helt sykt og kvalmende.

Det er ingen god skikk! At andre skal få gjøre noe med kroppen din uten din vilje.

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Det er dessuten ganske typisk at gutter forsvarer denne saken da.

Nei, selvfølgelig er det ikke greit at en lege uten noe som helst erfaring skal ha alt ansvar, men nå har det seg faktisk sånn at i de fleste andre utøvelser av legeyrket har man noe man skulle ha sagt. Man får ofte forespørsel om det er greit. Jeg har selv blitt behandlet av en turnus-lege da jeg lå på overvåkning på sykehuset. Det var helt greit, og jeg var ved bevissthet. Da er det meg ganske likegyldig om de hadde sagt fra eller ikke. Hadde man spurt pasientene og de hadde gitt sitt samtykke, javel, da er det greit. Det er dog ikke greit at det blir gjort i narkose, og vaffal ikke uten pasienten sitt samtykke.
Det er det vi skal fram til Terning. Så gidd å åpne øynene dine og les det vi faktisk skriver!

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:49
fideco
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Mareth skrev:
Det er dessuten ganske typisk at gutter forsvarer denne saken da.

Værsåsnill da..

Jeg tar fullstendig avstand fra dette selv om jeg er gutt. Det er jo helt horribelt at slikt er "vanlig praksis".

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 15:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja, vær så snill her og.

Jeg har da aldri forsvart saken. Jeg bare vinkler det anderledes. Det er nødvendig.

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 16:25
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Å gjøre slikt uten pasientens samtykke er et overgrep, og jeg vil også regne med at det er straffbart ifølge norsk lov. Pasienter på sykehus skal ikke under noen omstendigheter utsettes for noen typer inngrep eller undersøkelser uten at de selv har gitt samtykke til det - eller at pårørende har gitt samtykke hvis pasienten selv er ute av stand til å gi samtykke.

Slikt skal være klarert, uten mulighet for misforståelser, på forhånd.

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 17:07
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Ih, jeg hadde nektet.. Det er faktisk ikke så utrolig vanskelig å spørre..

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 17:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Terning skrev:
Ja, vær så snill her og.

Jeg har da aldri forsvart saken. Jeg bare vinkler det anderledes. Det er nødvendig.

det er IKKE nødvendig og gjøre det uten pasientens samtykke.. hadde du likt at noen tok på din penis når du lå uten og kunne nekte noen å gjøre dette?? (Det kan være en mann liksom... ikke alle leger, sykepleiere er søte kvinner nemlig...) Men selvfølgelig allefår ha sine meninger, men det er IKKE greit for meg at en student klår påmin kropp når jeg er i narkose ute av stand til og nekte dette, når man går til gynekolog ellers så er alt opp til pasienten, blir det for ubehagelig gir gynekologen seg, hvertfall min, er man i narkose har man ikke noeman skulle ha sagt,betyr det at det skal missbrukes?! Jeg ville følt det som et overgrep hvertfall!!

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 18:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Terning skrev:

Det er overhodet ingen god skikk! En av de tingene legestudenter trenger å lære seg er respekt for pasientene, og å behandle dem som mennesker, ikke objekter!

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 20:31
Coralin
Veronica
Veronica

Glahn skrev:
Terning skrev:

Det er overhodet ingen god skikk! En av de tingene legestudenter trenger å lære seg er respekt for pasientene, og å behandle dem som mennesker, ikke objekter!

BRA SAGT!! jeg forøvrig er så sint at jeg kan begynne å grine!!!

InnleggSkrevet: Fre 21 Jan 2005, 20:34
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Jeg vet at det er endel fornuftige gutter her inne. Utsagnet mitt er basert veldig på endel mennesker jeg kjenner.

Og Glahn, TAKK. Du ordla deg for alle oss som synes det er helt horribelt.

InnleggSkrevet: Lør 22 Jan 2005, 04:38
fido
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Mulig jeg stikker litt av hvert inn i et vepsebol nå, men jeg tenker:

1. Hadde det vært meg noen gjorde sånt med ville jeg nok reagert på det, fordi det er en vanlig oppfattelse at en (tann)legestudent gjør ting langsommere og mindre profesjonelt.
2. Dette blir i media framstilt som at hvem som helst kan stille seg i kø for å komme inn og klå litt, jeg har vondt for å tenke meg at det er _helt_ sånn det foregår
3. Jeg er så sinnsykt lei av at media tabloidiserer alt!
4. De burde ha klarert det med pasienten først
5. Det er tross alt gynekologi-studenter, som gjør dette under oppsyn av erfarne leger
6. Hvis man blir utsatt for smertefull/mangelfull behandling av en student, er det fordi hen er student, hvis man får tilsvarende behandling av en ferdigutdannet er det fordi man/legen hadde uflaks.

I sånn ca den rekkefølgen. Jeg forstår at dette kan føles som et overgrep, men jeg håper det hadde vært enkelt å få aksept hvis de hadde spurt på forhånd. Studentene må jo før eller senere gjøre dette på andre enn dukker og frivillige (som ofte har positiv innstilling og høy smerteterskel?), slik at de blir teknisk og menneskelig flinke behandlere.

Generelt tenker jeg ofte at vi blir flinkere og flinkere til å klage på både det ene og det andre, og at de tabloide mediene er de største pådriverne her, det være seg "dårlige lærere", "dårlige politikere", høye skatter og avgifter, eller hva vi nå blir påvirket til å være misfornøyd med denne uken. Det finnes fryktelig mange flittige og flinke arbeidere overalt som får et ufortjent stempel pga den lettvindte, avdekkende skandalejournalistikken. Men det er igrunn en annen diskusjon..

InnleggSkrevet: Lør 22 Jan 2005, 11:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

fido skrev:

5. Det er tross alt gynekologi-studenter, som gjør dette under oppsyn av erfarne leger

det er der du tar feil,jeg var på et annet forum, og der var det legestudenter som sa at de ofte gjorde dette alene også..
Jeg reagerer i utgangspunktet på at de i det hele tatt kan gjøre dette, mennår de i tillegg får gjør dette alene reagerer jeg ENNÅ mer, for ville du tatt en fly tur der pilotene aldri hadde flydd før? jeg bare spør..hvis noen skal øve på meg skal jeg hvertfall være bevisst så jeg kan skrike stopp om det blir for ille. Ville du likt at noen tok det med på dette flyet (for å holde meg til et eksempel) dopa deg ned, så du ikke kunne gjøre noe fra eller til når du visste at pilotene aldri hadde flydd?

InnleggSkrevet: Lør 22 Jan 2005, 13:52
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det ikke bare føles som et overgrep - det er et overgrep. La oss kalle en spade for en spade.

Slike ting skal klareres på forhånd, og når man ikke gjør det, og det blir kjent at slikt praksis foregår, skaper det ikke akkurat større velvilje mellom pasient og lege. Det er vanlig folkeskikk å spørre om lov.

InnleggSkrevet: Lør 22 Jan 2005, 14:09
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet