|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

Ble Medlem: 16 Jan 2005 Innlegg: 64
|
Aldersforskjell 3
Hva synes dere om en aldersforskjell der hun er 16Ã¥r og han er 45Ã¥r? 
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 17:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Dette har vært diskutert mange ganger tidligere, og de fleste har vært enige i at jo yngre den yngste er, jo verre er det med store aldersforskjeller.
Selv synes jeg det er kvalmt. En 45-åring (enten det er kvinne eller mann) har overhode ingenting til felles med en 16-åring. Det må være noe virkelig galt i 16-åringens forhold til sin far om hun ønsker å ha forhold til den gamle mannen. Håper foreldrene finner ut av det og anmelder mannen.
Jeg er snart 25 og jeg ville aldri hatt forhold med en på 45. Jo eldre jeg blir, jo mer klarer jeg å skyve aldersgrensen oppover. Men blir det mer enn 10 år, melder jeg pass.
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 17:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
hmm
Det trenger vel ikke å være noe galt i 16-åringens forhold til sin far bare fordi hun har et forhold til en eldre mann.
Noen mennesker går bedre sammen enn andre. Og så lenge forholdet er likeverdig, betyr alderen så mye? Om to mennesker har det virkelig fint sammen, og utfyller hverandre perfekt, skal de la være å være sammen fordi samfunnet misliker det?
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 17:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Om hun får det hun trenger av mannlig kontakt fra faren, så trenger hun ikke velge en mann som er 29 år eldre.
Likeverdig forhold når en er 16 og en er 45? DET tror jeg ikke noe på. Om de er så perfekte for hverandre, så kan de vel vente til hun er 18?
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 17:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
øhh
Hvorfor vente til hun er 18?
Har det egentlig noe betydning, to år til eller fra?
Mannlig kontakt ja, fedre er forskjellige, man kan vel ha godt forhold til sin far og likevel ha behov for mer mannlig kontakt. Og et far-datter forhold, er da ikke det samme som et kjærlighetsforhold.
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 17:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Re: hmm
Mjau skrev: | Det trenger vel ikke å være noe galt i 16-åringens forhold til sin far bare fordi hun har et forhold til en eldre mann.
Noen mennesker går bedre sammen enn andre. Og så lenge forholdet er likeverdig, betyr alderen så mye? Om to mennesker har det virkelig fint sammen, og utfyller hverandre perfekt, skal de la være å være sammen fordi samfunnet misliker det? |
Jeg tror du tar feil, of at maria her rett unge jenter som tiltrekkes av eldre menn (som kunne vært faren) se somregel etter en farsfigur, og du kan kanskje ha et godt forhold til din far, men har han vert der for deg?? det er selvfølgelig ingen regel uten unntak, men jeg tror kanskje ikke at han som er 45 har rent mel i posen..for en 16 åring og en 45 åring er ikke på det samme intelektuelle plan for og si det slik...
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 17:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
Hvorfor skulle ikke han på 45år ha rent mel i posen? At de ikke er på det samme intelektuelle planet, betyr ikke at de ikke er likeverdige. Det avhenger helt av hvordan de behandler hverandre. Jeg ser at han gjerne vil bli litt som en farsfigur, men det er nå ikke det samme likevel, slik kan det bli om hun er sammen med en på 19 og. En som er en del eldre, har gjerne mer livserfaring, vet mer om livet. Og noen trenger nettopp det, en som i tillegg til å elske de, og være kjæreste, også kan ta vare på dem.
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 17:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Mjau skrev: | Hvorfor skulle ikke han på 45år ha rent mel i posen? At de ikke er på det samme intelektuelle planet, betyr ikke at de ikke er likeverdige. Det avhenger helt av hvordan de behandler hverandre. Jeg ser at han gjerne vil bli litt som en farsfigur, men det er nå ikke det samme likevel, slik kan det bli om hun er sammen med en på 19 og. En som er en del eldre, har gjerne mer livserfaring, vet mer om livet. Og noen trenger nettopp det, en som i tillegg til å elske de, og være kjæreste, også kan ta vare på dem. |
vel, det er ditt liv, og det jeg mener er at kanskje han ikke er forelsket, men han vil gjerne ha sex?! Nå er det og slik at man må erfare ting selv. Du er veldig ung, når jeg var 16 var jeg SKIKKELIG naiv, og jeg vet ikke om du er det, men du vil vokse på dine egne erfaringer. Og du sier er at du trenger noen med mer livserfaring? du er nødt til og skaffe deg livserfaring selv, du kommer ikkeså langt medåleve på andres, for når du spør her ser det ikke ut til at du tar til deg noe av det vi sier. Og forskjellen på en 16 åring og en 18 åring er faktisk gasnke stor, for det er ikke for noe at man ikke er myndig før man er 18...
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 18:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
Jeg sier ikke at jeg trenger noen med mer livserfaring, men jeg trenger noen som kan behandle meg ordentlig. Som ikke tar meg for gitt, og som ikke blir livredd og stikker av for ingenting.
Jeg tror ikke jeg er så veldig naiv at det gjor noe, jeg har blitt sviktet og løyet til så mange ganger, at det første jeg gjør er å mistro folk, det skal mye til for å stole på dem.
Jeg har en del livserfaring, tror jeg. Jeg har hvertfall mer i hodet enn de fleste på min egen alder, og har alltid tenkt mye. Jeg leser hva dere skriver, du har nok rett i at jeg ikke tar det så mye til meg, mest fordi jeg har tenkt i gjennom alt fra før.
Angående 16 og 18år, man blir da ikke klokere over natten fra 17 til 18 heller. Riktig nok, om et og et halvt år, er jeg sikkert klokere og har mer livserfaring.
Men hva skal man liksom gjøre når man elsker noen?
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 18:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Mjau skrev: | Jeg sier ikke at jeg trenger noen med mer livserfaring, men jeg trenger noen som kan behandle meg ordentlig. Som ikke tar meg for gitt, og som ikke blir livredd og stikker av for ingenting.
Jeg tror ikke jeg er så veldig naiv at det gjor noe, jeg har blitt sviktet og løyet til så mange ganger, at det første jeg gjør er å mistro folk, det skal mye til for å stole på dem.
Jeg har en del livserfaring, tror jeg. Jeg har hvertfall mer i hodet enn de fleste på min egen alder, og har alltid tenkt mye. Jeg leser hva dere skriver, du har nok rett i at jeg ikke tar det så mye til meg, mest fordi jeg har tenkt i gjennom alt fra før.
Angående 16 og 18år, man blir da ikke klokere over natten fra 17 til 18 heller. Riktig nok, om et og et halvt år, er jeg sikkert klokere og har mer livserfaring.
Men hva skal man liksom gjøre når man elsker noen? |
som sagt... du må gjøre egne erfaringer, kanskje du har vert heldig og kanskje dette er noe.. hvis ikek vil du hvertfall være en erfaring rikere...
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 18:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
ja
Du har vel rett i det, jeg tror jeg har vært heldig. Det føles nå hvertfall slik. Det har mange negative sider, men de er vel mer knyttet til at han kommer til å dø lenge lenge før meg. Om han skulle være sammen med meg bare for sex, ofrer han veldig mye bare for sex...heh, og om det likevel skulle være tilfellet, så håper jeg at han aldri forteller meg det 
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 18:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
da jeg var 16, så trodde jag og at et forhold skulle vare forever, med det gjorde det ikke, og jeg følte meg lurt i etter kant.. og jeg ble kjempe bitter og fylt med hat, og det var ikke noe bra for og si det slik..
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 18:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
...
Jeg har tenkt en del på det, "hva om det skulle bli slutt" men jeg tør egentlig ikke å tenke tanken. Jeg tror ikke jeg ville følt meg lurt, jeg ville bare falt helt fullstendig sammen..
Jeg har vært ganske langt "nede" i over et år, jeg kan vel egentlig takke han for at jeg har det bedre nå.. Jeg tror ikke han ville lurt meg, han hadde lagt tynt an selv da..
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 19:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
16 og 45 ?
EN av tusen grunner til at dette IKKE er bra:
Hva når han er 70 og hun er 41???!
Herregud æsj. fy. nei. jeg stiller meg mildt sagt tvilende til denne idê'en. Det er jo en generasjon i mellom jo!?? Hva med det sosiale???? Hva har den ene å bidra med i den andres sosiale omgang? herreguud. At noen i hele tatt kan vurdere dette..
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 21:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
..nja..
Yngre kan hvertfall lære av eldre, men kan ikke også de litt eldre lære noe av de yngre?
Ja, hva når han er 70 og hun 41?
Det er mulig å snakke om, finne ut av sammen. Om han er noe å samle på, mener han antakelig at hun eventuelt skal sende han på gamlehjem og leve livet. Eller til nøds kanskje skaffe seg en elsker. Og hvertfall ikke gå å stelle noe ekstra for han.
Det verste er vel at han dør mange år føre henne, og at hun da blir alene.
Men hva er best, ha 20-30 gode år sammen, eller enda flere, fylt med krangling og tårer? Om jeg ser rundt meg, er det flere og flere som bryter opp, folk klarer ikke snakke sammen.
Så hva om man har funnet en, og med akkurat denne ene personen, så klaffer alt..
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 21:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Unge kan lære noe av de voksne, ja av foreldrene sine, voksne menn som blir sammen med 16 år gamle jenter utnytter dem bare slik jeg ser det, og du snakkersomom dere skal leve sammen forever...var jeg deg ville jeg ikke lagt såmye i det for jeg tror nok at du vilbli såret..
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 22:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det viktigste her er at før man begir seg ut i noe som helst forhold med noen, uansett alder, må man ha lært seg å stå på egne ben. Insett sin egenverdi, at man er nok i seg selv og ikke ukomplett uten en partner. Man må ha bygget selvtillit ihvertfall opp til et visst grunnleggende nivå. Jeg vet ikke om det er praktisk gjennomførbart for to mennesker som er så i ubalanse i forhold til hverandre med hensyn til selvtillit, tro på seg selv osv, å ha et balansert, gjensidig forhold med hverandre.
En 45åring er mest sannsynlig langt forbi det stadiet der - er sikker på seg selv, på livet, er i en helt annen livssituasjon. Du må først være glad med deg selv slik du er alene før du virkelig kan gi deg selv til et annet menneske. Hadde han vært mer i samme situasjon som deg selv hadde det ikke vært den samme ubalansen mellom dere, men så lenge den ubalansen er der... Det blir ikke noe gjensidig forhold av slikt - og skal det vare må det være gjensidighet og balanse.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 22:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

|
Jeg tror nå voksne også kan lære av de unge..Ja, jeg legger mye i det, men det er vel bare et pluss/minus jeg har, jeg legger oftest meg selv fullt og helt i ting, og da ender jeg ofte opp med å bli såret.
Utnytte? Hvordan da, ved å la henne bruke sin tid på han?
Vil det si, at mennesker som ikke eier selvtillit, og aldri har gjort det, at de ikke kan begi seg ut i et forhold? Eller kan de bare begi seg ut i et forhold med andre uten selvtillit? Er det ikke mulig at en med selvtillit kan overføre noe av det på en med mindre?
Jeg tror ikke at man må være "glad med seg selv" før man virkelig kan gi seg selv til et annet menneske. Jeg tror at mennesker kan ha positiv eller negativ innvirkning på hverandre, uansett alder. Jeg tror noen mennesker kan få deg til å føle deg mer glad med deg selv i deres selskap.
En gutt på 16, hadde ikke nødvendigvis hatt samme balanse som meg, det kunne vært mye mer ubalanse.
Når folk snakker om farsfigur, jeg tror ikke det er det direkte jeg trenger. Men jeg trenger noen som kan bry seg, elske meg, fortelle at han elsker meg, en som tør å snakke om ting, jeg som kan fortelle hva han føler og tenker. En som kan ta meg som jeg er, en som kan ta meg for mer en utseende. En som tåler at jeg er sur og gretten uten å gjøre det slutt. Og som skjønner jeg ikke tåler all verdens. Jeg har enda igjen å møte noen i nærheten. Og ja, jeg har store krav, men jeg tror faktisk jeg klarer å gi igjen og da..
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 22:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er en grunn til at selvtillt er en av de mest tiltrekkende egenskapene et menneske kan ha. En med mer selvtillit kan hjelpe en med mindre - ja. Men skal man ha et forhold preget av gjensidighet kan det ikke være så stor forskjell mellom partnerne som det du beskriver. Det er ikke ofte jeg uttaler meg kategorisk om slikt, men her gjør jeg det fordi det er på sin plass.
Og jo - man må være glad med seg selv før man virkelig kan gi seg selv til ett annet menneske. Man vil gjerne tro at det ikke er slik, men det er det. Det å vite at noen gir seg selv til deg fordi de selv vil det - ikke må eller trenger, men vil - er hva det hele går ut på. Andre mennesker kan gi en utrolig mye, uansett hvem de er, men det nytter ikke å være avhengig av dem for å ha det godt med seg selv. Slike forhold blir ensidige, og da er man på ville veier.
Du stiller mange av de rette kravene til en partner. Men du må stille fler krav til deg selv også.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 23:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
Det høres for meg ut som du uasett står foran et stor oppbygningsjobb: En oppbygging av deg selv, så du kan stå på bena igjen. Jeg vil be deg om en ting: Pass på at du bygger på deg selv! Finn trygghet og styrke i den _du_ er og bygg videre på det! Uten det kan du lett bli uselvstendig og avhengig av kjæresten din. For all del, det er bra han støtter deg og viktig at han fortsetter å gjøre det også! Men du må kunne stå på dine egne ben også, ikke bare hans eller deres i fellesskap. Du må ha tro på deg selv som et enkeltindivid med verdi i deg selv, ikke bare gjennom ham. Det vil ta tid, men prøv!
For et år siden tenkte jeg at det første jeg skulle gjøre om kjæresten min hadde gjort det slutt, var å ringe psykologen. Rett og slett fordi jeg regnet med at da ville jeg dette totalt sammen. Denne kjæresten har i flere år bygget opp selvtilliten min. Fra bunn av. Gjennom hele forholdet vårt. Det har hjulpet masse, og i løpet av siste året eller så klarte han vel også å få styrket grunnlaget i meg selv, troen på meg selv alene også, og min egenverdi. Og jeg følte meg ikke lenger like avhengig som jeg etter hvert innså at jeg hadde vært. Jeg var ikke lenger sikker på om jeg ville trenge noen psykolog hvis det ble slutt.
Det ble slutt i sommer. _Nå_ begynner livet mitt å få litt orden igjen. Alt ble snudd på hodet da det ble slutt! Og det var etter å ha fått bygget opp ganske mye selvtillit.. Pass på at du bygger på deg selv, eller du vil risikere å havne enda lenger ned enn du noen sinne var om det skulle bli slutt. Og det er uansett nyttig/viktig å kunne stå på egne bein i tillegg!
Ønsker deg masse lykke til videre!
|
Skrevet: Søn 16 Jan 2005, 23:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |