DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
overtro ol.
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
 overtro ol.

ligger det noe i det, hvis man nÄ tenker forbi religion, finnes det noe slikt som godt og ondt, finnes det folkmed evner vi andre ikke kan forstÄ? fÞr i tiden brente man jo hekser, var dette folk som hadde evner andre ikke hadde evne til ogforstÄ? eller var de rett og slett bare beleste og kunne litt av hvert om medisin osv?! jeg bare lurer omnoen andre har noen synspunkter pÄ dette

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Det finnes ikke overtro eller "overnaturlige" ting, de mennesker som ble brent var stort sett individualistiske fritenkere som forsĂžkte Ă„ bringe verden fremover.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:16
Coralin
Veronica
Veronica

sÄdu har ingen tropÄat det finnes overnaturlige ting? sÄom det skjer noe "merkelig" hva er det for deg da? tingsom har en naturlig forklaring? religion?? eller tenker du bare ikke over det?

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:19
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Heksene var gjerne de vi i dag ville kalle psykisk lidende.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Alt er en del av en reell virkelighet. Tradisjonelt sett har menneskeheten hengt de ting de ikke forstÄr pÄ religiÞse/overnaturlige knagger...i etterkant er dette blitt vitenskapelig dokumentert og da tilpasser religionen seg etter ny viten for Ä fortsatt kunne vÊre aktuell.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:22
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Terning skrev:
Heksene var gjerne de vi i dag ville kalle psykisk lidende.

Jesus og Mohammed har vĂŠrt gjenstand for nyere psykologiske studier (skjĂžnt man har ikke det nĂždvendige objekt tilstede rent observasjonsmessig) og det det konkluderes med er at nevnte "profeter" sannsynligvis led av schizofreni...

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:24
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Man mÄtte jo nesten kombinere psykologi med spiritisme da. Wink

Men uansett... det oser jo galskap av all religion spĂžr du meg... schizofreni eller ei...

Hvem andre en galninger ville finne opp sÄnne ting? En ting er Ä si "ja, det hÞres jo fint ut... disse drÞmmene mÄ vi lulle oss inn i" - noe annet er Ä finne det opp...

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:30
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg mente ikke galninger. Jeg mente psykisk lidende.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:31
Coralin
Veronica
Veronica

Jeg lurerpÄ hva som egentlig skjedde da jesus gikk pÄ vannet...for noen mÄ ha sett en mann som liksom gikk pÄ vannet...Kanskje de somsÄvare gale?

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:31
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Var nok et tynt lag med is... som er uvant (og ikke alle forstod) sÄ langt sÞr... mange pilkere som aker seg ut pÄ 2 cm is... at de tÞrr!

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:33
Coralin
Veronica
Veronica

men nÄr dere sier at ingenting er overnaturlig, tror dere da heller ikke at det er mulig at folk kan gÄ igjen etter at de er dÞde..?

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:36
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Noen mener jo at det er mulig Ă„ huske fra et tidligere liv.

Men dette kan som oftest forklares med spesielle lĂŠringsevner.

En dame som plutselig begynte Ä snakke et fremmed sprÄk flytende, trodde mange hadde reinkarnert fra noe, men det viste seg at hun som liten hadde hatt en dagmamma som snakket dette sprÄket.

Personlig tror jeg ikke fortidens filosofi har noe Ă„ lĂŠre dagens (fint for Ă„ trene opp nye filosofer da men). Fortidens historie, derimot.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:46
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Coralin skrev:
Jeg lurerpÄ hva som egentlig skjedde da jesus gikk pÄ vannet...for noen mÄ ha sett en mann som liksom gikk pÄ vannet...Kanskje de somsÄvare gale?

Ingen har "gÄtt igjen" etter at de er dÞde, det finnes ingen beviser for dette. Det er utlovet én million dollar (gjennom en amerikansk stiftelse) til det menneske som kan (relatert til vitenskapelig og mÄlbar observasjon) bevise at de besitter "overnaturlige evner"...hittil har ingen bevist det, men flere tusen har forsÞkt.

Jesus gikk ikke pÄ vannet, du mÄ huske pÄ at NT (nye testamentet) var endel av en maktpolitisk prosess som avstedkom endel lefling med virkeligheten og senere ble nedfelt som en "sannhet" i de religiÞse skrifter dette er en del av.

Selvmotsigelsene i bibelen er sÄpass mange at de i seg selv er nok til Ä forkaste gehalten i det som er skrevet. PÄ samme mÄte er den "hellige" Qur'ånen (Koranen) like lite troverdig og de "hellige skrifter" nevnt samt den gamle jÞdiske "Thoraen" (nÊrt beslekted med GT (gamle testamentet) bÊrer preg av fri diktning som i sin samtid var med pÄ Ä underbygge den manglende kunnskap samt opprettholdelse av en verdensanskuelse hvis elementÊre elementer ikke hadde hatt grunnlag for eksistensberettigelse i dagens samfunn. At dette har fÄtt lov til Ä overleve samt danne meningsgrunnlag den dag i dag er skremmende, men man mÄ ta det for det det er, nemlig anakronistisk (gammeldags) tÞv. Motivet? Makt...

Se forĂžvrig: http://www.hedning.no/hedning/arkiv/mot-xx.html

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 22:04
Coralin
Veronica
Veronica

hedning...hehe jeg tror jeg har vert der fĂžr.. jeg tror jeg skal bli buddhist,eller kanskje melde meg inni humanetisk forbund..eller bare vĂŠre meg..og ikkegjĂžre noen av delene og sitte og fundere..

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 22:07
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det Ä vÊre seg selv er et bra utgangspunkt! Videre vil jeg anbefale at du trekker dine egne konklusjoner basert pÄ fakta parret med eget intellekt og derigjennom danner din egen verdensanskuelse. Hvis denne strider mot andres sÄ betyr det ingen ting og du vil ha rett sÄ lenge nevnte bygger pÄ, ja nettopp: FAKTA!

StÄ pÄ, vÊr den du er og tenk selv...

www.tenkselv.no

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 22:15
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Coralin skrev:

Det kan ha ligget steiner under vannskorpa f.eks? Smile

Det stÄr mye rart i bibelen, mange metaforer. Tror ikke det er noen oppegÄende (religiÞse) mennesker som tar alt som stÄr der bokstavlig.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jan 2005, 23:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Coralin skrev:

Jeg hÞrte en gang (fra utrolig usikre kilder) at det gamle arabiske ordet for Ä svÞmme var utrolig likt ordet for Ä gÄ. Og at historiene rett og slett bygger pÄ en utrolig svÞmmebragd, som foreksempel i sterk storm. Ser ikke pÄ dette som utenkelig, at en fantastisk men sann historie, har blitt mer fantastisk etterhvert som folk forteller det, det blir skrevet ned og folk tolker teksten 1000 Är senere uten Ä skjÞnne sprÄket.

Med usikre kilder, mener jeg at det kan hende jeg har drĂžmt dette, eller at en eller annen tulling har fortalt meg det i fylla, ilĂžpet av en religionsdiskusjon ellerno... Jeg husker rett og slett ikke hvor jeg har det fra

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 07:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
For Ä holde seg til trÄden, sÄ har det blitt fÊrre og fÊrre overnaturlige fenomener opp igjennom tidene, fordi vitenskapen kan bevise/motbevise mer og mer. Derfor tror jeg at snart all overtro er motbevist, eventuelt funnet en vitenskapelig forklaring pÄ. Om ikke det er motbevist, sÄ vil det bevises, og menneskeheten vil ikke gi seg fÞr det finnes en godt begrunnet forklaring pÄ det. Eventuelt vil vitenskapen bevise overnaturligheten, og da er det ikke overnaturlig lenger, sÄ iallefall er det ikke noe overnaturlig (hvis Gud bevises, er han ikke overnaturlig).

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 11:09
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Overtro finnes den dag i dag. De menneskene som bevisst unngÄr Ä gÄ under stiger, som banker tre ganger i bordet, som spytter over skulderen nÄr en svart katt krysser veien, etc., er overtroiske. Kanskje har de en grunn til det, kanskje ikke, det er det ingen som vet. Det er derfor det kalles overtro.

Jeg tror helt klart det finnes folk med overnaturlige evner. Som kan hĂžre ting andre ikke kan hĂžre, se ting andre ikke kan se, fĂžle ting andre ikke kan fĂžle. Å avskrive disse som gale, uten Ă„ vĂŠre Ă„pen for at de kanskje kan ha rett, synes jeg er tĂ„pelig. Det er sĂ„ utrolig mye mer i denne verdenen enn hva vi noen gang vil kunne klare Ă„ "mĂ„le" og "bevise" med vĂ„re simple instrumenter. Ting som overgĂ„r vĂ„r logiske sans og intelligens i slik hĂžy grad at vi ikke er i stand til Ă„ begripe det, og dermed avfeier det som tull og tĂžys.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Den tingen som taler sterkest for dette er etter min mening manglende en bred, generell mangel pÄ konsensus i all tankebygning.

Alle gÄr jo rundt Ä sier man er fritt til Ä velge hva man vil.

Men det er klart at det er logisk at man er underlagt samfunnets og naturens lover.

SĂ„ kommer de som er litt reflekterte Ă„ sier at det er noen ting man velger, andre ikke, eller at det fundamentale er valgt for oss, resten velger vi selv.

Dette fÄr meg til Ä fÞle at vÄr viten kan sammenliknes med et barns oppfatning av mennesker: han er slem. han er snill. SÄ enkelt er det.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:55
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet