|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
Verden og bibelen
Vet ikke helt hvor det er mest riktig Ä sette inn dette innlegget, men valget falt iallfall pÄ filosofi, sÄ fÄr jeg heller ta de store, stygge konsekvensene av det.
AltsÄ, ettersom det skjer sÄ mye jÊvlig i verden sÄ lurer jeg bare pÄ om du mener at det er et tegn pÄ at Jesus snart kommer tilbake. (Det var medieoppslag om dette tidligere, og jeg ble liksom revet med i teorien.)
Eller, hva tror dere om de bibelske spÄdommene ang. jordas undergang og Jesu tilbakekomst?
Det stÄr vel (uten at jeg er noen ekspert) noe sÄnt som at jorda skal igjennom et "helvete" fÞr det blir fred i 1000 Är, og
sÄ kommer Jesus.
Men hallo, Jesus kommer ikke akkurat snart hvis vi skal ha fred i tusen Är fÞrst? Eh. Jeg datt ut der jeg.
Noen oppklaringer der ute?
Jeg mÄ gÄ i tenkeboksen og vri hjernen min sÄ lenge.
|
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 23:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg tror ikke verdens tilstand av jĂŠvlighet betyr at Jesus kommer tilbake. Hovedsaklig fordi jeg ikke er kristen.
Men hadde jeg vÊrt det, hadde jeg likevel antakelig ikke trodd det, fordi verden har da alltid vÊrt omtrent like jÊvlig, bare pÄ forskjellige mÄter. Kriger hele tida. HensynslÞse herskere og fattige borgere. ForfÞlgelse, diskriminering, drap. Det har alltid vÊrt der.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 23:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
En mann gÄr rundt med et skilt: Verdens ende er nÊr!
En annen spĂžr mannen: Hvordan fikk du denne jobben?
Mannen svarer: Jeg arvet den fra faren min.
FÞr eller siden fÄr man naturligvis rett, ettersom ingenting varer evig - heller ikke verden. Men bibelen er en bok som er gjenstand for utrolig mange rare tolkninger - noen mer rare enn andre. Og de beste spÄdommene er alltid de som kan tolkes pÄ mange velvillige mÄter.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 00:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Jesus har vÊrt dÞd i snart 2000 Är...han kommer ikke tilbake...
Du kan komme ut av tenkeboksen med én gang da jeg kan melde at bibelens innhold ikke har noe med virkeligheten Ä gjÞre. Hvis man ser bort fra enkelte historiske fakta sÄ er det som stÄr i bibelen bare tull og tÞys. I beste fall kan den betegnes som en primitiv filosofisk bok som skisserer opp et sett med leveregler. Dens betydning er sterkt overdrevet og det moderne menneske har andre og bedre metoder Ä legge til grunn for sin livsfÞrsel.
Dette til orientering...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 00:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Alt handler om penger. Ă
si at jesus snart kommer tilbake, er bare en utspekulert mÄte Ä skape blest om religionen sin pÄ. Skremmer de én, har de ett nytt medlem som betaler penger til kirken sin.
Ă
si at alt som skjer nÄ av krig og naturkatastrofer er verre enn noen gang... vel, massemedia mÄ ta sin del av skylden for at det oppleves verre nÄ. Det har selvfÞlgelig alltid vÊrt krig og jordskjelv osv, uten at vi har fÄtt det med oss. Terrorismen er ikke mer utspekulert nÄ enn den var tidligere, den er bare synlig.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 03:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ărlig talt sĂ„ hopper jeg over hvert j**** stykke om slikt i avisen, fordi jeg er DRITT lei av at forskjellige retninger innenfor kristendommen hopper opp litt av og til Ă„ skriker for Ă„ fĂ„ oppmerksomhet.
Menigheter, kirker ol. Er som Maria pÄpeker ute etter penger, det gjelder ikke alle, noe jeg selv kan bevitne, men det fÞrer til ett utrolig dÄrlig bilde av kristne. Fordi enkelte bare mÄ prakke sin tro pÄ noen. Har jo ikke tall pÄ alle datoene som er satt for verdens undergang, men det har enda ikke skjedd.
Relgion er noe man kan diskutere i mindre sammenhenger, men sin egen tro bĂžr man holde for seg selv.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 08:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Beklager, innlegget mitt kom to ganger.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 08:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
teknisk sett har ikke vi i Norge merket sÄ altfor mye til noe "helvete" siden 2. Verdenskrig (om ikke vi tar med Cubakrisen, der mange var livredde for 3. verdenskrig). Vi her i velferdsstaten er bare sÄ sentimentale at vi fÞrst gir penger og greier nÄr nordmenn er involvert (ikke sÄ mange heller her, faktisk). da enda fler dÞde i Kina og Bangladesh pÄ 70-tallet. Hvorfor ble det ikke oppstyr i Norge? Fordi det ikke var nordmenn der. Et fÄtall i forhold dÞde i terror-aksjonen i USA, og Norge stÞtter godt opp med omtanke og vÄpen, fordi vi er bestevenner med USA. Det er ikke noe mer helvete nÄ enn fÞr, det bare virker sÄnn fordi samme emne har stÄtt pÄ fÞrstesida av "Se & HÞr-avisene" i over en uke.
Det er en katastrofe, ja, og for en gangs skyld har vi mediedekning. Jeg ville ikke trodd, om jeg var kristen, at vi kan si nÄr Jesus kommer tilbake pga dette. Verden har opplevd mange helveter siden han var her, og siden det ikke er fred, sÄ ville jeg ikke regne med at det er noe Ä snakke om enda.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 18:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Om sĂ„ folk mener at de har rett sĂ„ synes jeg de kan holde det for seg selv. Ă
dritt lei av at jehovas vitner stopper meg pÄ gaten Ä skal preike om alt det som skal komme i fÞlge dem.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 18:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Jeg vet ikke Ässen det er med sekundÊrmenigheter, men mÄ bare fÄ sagt at statskirken slett ikke trenger Ä prakke religionen sin pÄ andre... de fÄr massevis av penger hele tiden... kirker finnes det overalt, og de kommer til Ä stÄ der helt til norge velger bort statskirken...
Syns det er sykt jeg... barn og ungdomsskoler gÄr rett som det er, i bygdene, mens de forbannede kirkene stÄr...
Det er ikke noe annet satsingsomrÄde for Norge som er viktigere enn barna... og store skoler gir ikke den samme kvaliteten som smÄ gjÞr... lÊrerene mister den gode kontakten med barna pÄ store skoler (og i store klasser, som gjerne fÞlger med dette "fremskrittet")... noe fundamentalt innen skole, er at man mÄ behandle ulikt for Ä behandle likt... og det fÄr man ikke til i store skoler, for da kjenner man ikke elevene lenger...
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 19:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
jeg skal fylle huset med buddah, han virker mer Älreit og ingen hyler at buddah kommer...
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 09:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
[quote="maria"]Alt handler om penger. Ă
si at jesus snart kommer tilbake, er bare en utspekulert mÄte Ä skape blest om religionen sin pÄ. Skremmer de én, har de ett nytt medlem som betaler penger til kirken sin.
Dette sitatet er egentlig ett av flere jeg kunne ha brukt nÄ, men jeg blir ganske provosert av folk som faktisk hevder at religion dreier seg om penger. Hvor i ******* fÄr man den ideen fra? Er det bare snakk om kristendom da, eller kanskje bare statskirka? Hvis du hadde snakket om presteskapet pÄ 1800-tallet kunne jeg forstÄtt deg, men hva med alle "hverdagsmenneskene" som vokser opp med en barnetro som de velger Ä ta med seg videre i livet, mennesker som velger Ä tro pÄ en god kraft og en skjebne? Jeg kan forstÄ det, det gir jo en trygghet for de som virkelig tror. Hva med buddhistene som gir fra seg alt de eier for Ä bli munker? Ser ikke for meg at de utÞver troen sin pÄ grunn av penger...
SÄ denne uttalelsen skjÞnte jeg bare ikke altsÄ.
|
_________________ Det er bedre Ă„ sitte inne med unyttig viten, enn Ă„ ikke vite noen ting.
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 23:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
mĂŠrta-bĂŠrta:
Du kan se til hvilket som helst kirkesamfunn i Norge. Penger, penger, penger. En journalistvenn fortalte for en stund siden at det gÄr an Ä betale med kredittkort i enkelte kirker! Har du ikke kontanter, sÄ skal de likevel ha penger. Ingen slipper unna. Jeg trodde pengegaver under seremonier var ment som en frivillig greie hvor du ga det du fÞlte for og hadde rÄd til. Med kredittkort stÄr det jo noen og fÞlger med pÄ hvor mye du gir. Forventningspress osv.
Dette var riktignok snakk om pinsevenner, ikke statskirker (sÄ vidt jeg forstod pÄ ham), men dog. Statskirken vil jo ikke skilles fra staten. Hvorfor? Penger.
Smiths venner? Stinne av gryn, medlemmene mÄ stille opp pÄ dugnader i hytt og pine og gi store deler av lÞnnen sin til menigheten.
Kan komme med mange flere eksempler, men slutter nÄ siden dette egentlig er en trÄd om skremselspropaganda.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 23:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
maria skrev: | Du kan se til hvilket som helst kirkesamfunn i Norge. . |
For noe tull!
Man MĂ
faktisk ha litt penger, men at det er slik du beskriver er ikke sant.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 00:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
SelvfĂžlgelig trenger de penger for Ă„ holde bygget ved like, betale strĂžmregning og lĂžnne prest. Jeg vet da det. Det er jo likt for alle.
Men ut over det mases det ogsÄ veldig mye om penger.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 00:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Det var kongebrĂždrene Sigurd Jorsalfar og Ăystein som innfĂžrte loven om tiende. Loven om tienden gikk ut pĂ„ at folk skulle gi fra seg hver tiende kalv de fikk pĂ„ garden, hver tiende fisk som ble fisket og hvert tiende kornband som ble hĂžstet. Alt dette ble delt i 4 deler. De fattige fikk en fjerdedel, prestene og bispen fikk hver sin fjerdedel, og den siste fjerdedel gikk til kirkebygging.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 00:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
maria skrev: | SelvfĂžlgelig trenger de penger for Ă„ holde bygget ved like, betale strĂžmregning og lĂžnne prest. Jeg vet da det. Det er jo likt for alle.
Men ut over det mases det ogsÄ veldig mye om penger. |
Da kan ikke si at det mases om det i alle kirkesamfunn. Det kan du faktisk ikke vite.
Jeg synes det er en betydelig forskjell om prestene tar pengene sjĂžl, mens de skriker at nĂ„ mĂ„ folk betale, ellers kommer de til helvete. (overdrivelse) Enn at man i ett samfunn betaler litt hver, deler pengene pĂ„ skole, pĂ„ lĂŠrere, prester, bygniner og der det trengs. Ă
at tregende i menigheten fÄr av disse pengene. Slik det er i den menigheten jeg er medlem av betaler man skatt av det man tjener, mens mennesker som har Þkonomiske problemer slipper.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 00:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Igjen, har det bare fra en kamerat som har jobbet med det i jobben.
De samfunnene han har vĂŠrt innom var (og jeg siterer):
- Lutherske kirke (Herunder: Statskirka, Jarlsbergianerne og Frikirka)
- Misjonsforbundet
- Adventistforbundet
- Baptistene
- Pinsevenner
- Smiths venner
- TFK (bare 1 kirke i trheim)
- OKS (bare 1 kirke i oslo)
Det er helt sikkert ikke alle kirkesamfunn, og han er bare én person.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 00:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ja, men det finnes flere retniger innenfor de du alle nevner og masse andre kirker, bare ikke dra alle over en kam, ellers er jeg ikke uenig med deg.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 00:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Jeg er enig; Alle kirker driver ikke pÄ grunn av penger. Det kommer litt an pÄ troen, det beste eksempelet jeg har er egentlig Opus Dei (samme som i Da Vincikoden, ja) som har bygg til flere milliarder dollar opptil flere steder, som krever at du skal ofre mange av dine verdslige eiendeler (til organisasjonen). Du skal derimot ikke gi oppp jobben din, men jobbe mer, sÄnn at du kan gi mer! Men dette gjelder ikke alle, nei. Faren til en kamerat av meg driver en liten organisasjon (bestÄende av 16 familier eller noe), og de har ingen offergaver eller lignende i det hele tatt (de fÄr lÄne kirke av og til til konfirmasjoner og sÄnt, og gÄr i kirken pÄ sÞndager), sÄ dette varierer nok stort.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 11:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |