DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Nordmenn, egoisme og respekt
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
 Nordmenn, egoisme og respekt

Er nettopp kommet inn fra den tradisjonelle nyttÄrs gÄturen i torshov parken, til tross for mine forhÄpninger var det knapt noen merkbar forskjell pÄ mengden fyrverkeri. Jeg vet at de fleste begyner Ä bli lei av alt dette maset rundt nyttÄrsfeiringen og hva som er moralsk riktig, men her kommer litt mer.

Det er klart at vi er ovenfor den stÞrste naturkatastrofen pÄ lang tid, minst 100000 menesker er dÞde. SÄ Ä si alle land har mistet noen, Norge har mistet mange, Asia er i ruiner. Er det da riktig Ä feire nyttÄr med lÞfta hode og latter?
Jeg ser ingen problemer i Ä ha en fest pÄ nyttÄrsaften, alle trenger en fest, men det Ä demonstrere sitt humÞr pÄ en sÄ drastisk mÄte som fyrverkeri? Her ser jeg klaren moralske problemer, det mÄ vÊre mulig Ä feire det nye Äret uten Ä lage hÞye lyder og store lysfontener. Hva er det med oss nordmenn og fyrverkeri? hvorfor fÞler vi en sÄ sterk trang til Ä demonstrere vÄr egen rikdom? Kunne ikke disse pengene ha blitt brukt pÄ en bedre mÄte. I respekt for de dÞde, ikke bare fra norge, men ogsÄ for de enerome mengdene med dÞde medmenesker i asia, burde nyttÄrsfeiringen ha foregÄtt i mer stille former.
For mitt indre Þye sÄ jeg et bilde av rundt 500 mennesker, stÄende i torshovparken, eller et annet av de vanlige samlingspunktene pÄ nyttÄrsaften. For mitt indre Þye ser jeg dem, stille, stÄende med en fakkel i hÄnda i et stille felleskap og i solidaritet med de dÞde og sÞrgene. i realiteten ble de rundt 9 stykker med fakler og nesten 1000 fulle ungdommer som skjÞt hardt trengte penger opp i vÊret

er det noe galt med nordmenn?
er vi fĂžlelsesmessig forhindret fra Ă„ fĂžle andres smerte?

jeg lar spÞrsmÄlene henge i luften og Þnsker dere alle et godt nyttÄr

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Lűr 01 Jan 2005, 01:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Det er da ganske logisk dette da... skikken vÄr er, tross alt, etter en begravelse, Ä sitte Ä proppe i oss god mat og kaker...

Det er innprentet i de fleste oss at det ikke er noe galt i Ă„ ha det gĂžy selv om folk er dĂžde.

SÄ lenge folk gir penger bÞr vi vÊre fornÞyd. Det er sÄ lett Ä vÊre god, og begynne Ä kritisere de som ikke er det. Men la meg si en ting: det er bra Ä vÊre "god", men det er ikke godt Ä kritisere de som ikke er gode.

Kanskje litt feil ordbruk her: de som ikke bryr seg om Ä markere katastrofen kan ikke sees pÄ som "slemme", bare FATTIGERE. Og man kan ikke kritisere fattigdomen, i noen av dens former.

InnleggSkrevet: Lűr 01 Jan 2005, 04:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Terning skrev:
Det er da ganske logisk dette da... skikken vÄr er, tross alt, etter en begravelse, Ä sitte Ä proppe i oss god mat og kaker...

Det er innprentet i de fleste oss at det ikke er noe galt i Ă„ ha det gĂžy selv om folk er dĂžde.

SÄ lenge folk gir penger bÞr vi vÊre fornÞyd. Det er sÄ lett Ä vÊre god, og begynne Ä kritisere de som ikke er det. Men la meg si en ting: det er bra Ä vÊre "god", men det er ikke godt Ä kritisere de som ikke er gode.

Kanskje litt feil ordbruk her: de som ikke bryr seg om Ä markere katastrofen kan ikke sees pÄ som "slemme", bare FATTIGERE. Og man kan ikke kritisere fattigdomen, i noen av dens former.

Godt sagt Very Happy

Vil ogsÄ tilfÞye at for senere Är ville det nok blitt lite fyrverkeri om alle hadde vÊrt flinke denne nyttÄrsaften, i og med at fyrverkerileverandÞrene hadde gÄtt konkurs Razz

For Ä se annerledes pÄ det:
Fyrverkeriet kan ha vÊrt med pÄ Ä symbolisere at det kommer et nytt Är, hvilket frembringer forsetter, som blant annet var Ä gi mer penger til hjelpearbeid.

InnleggSkrevet: Lűr 01 Jan 2005, 12:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg har bare noen fĂ„ kommentarer, bortsett fra at jeg har tragedien langt opp i halsen er og drittlei alle som sier at jeg MÅ gi flere hunder kroner.

1. Husk at fyrverkeribransjen sysselsetter mange mange mennesker i asia (Kina), ene tallet jeg har sett var 2 000 000 mennesker. Hvis INGEN kjÞper fyrverkeri sÄ forsvinner nok en del av disse fÞr neste Är, hvem skal stÄ ansvarlig for tapene?

2. Offisielle fyrverkeri som det i Sydney (som aftenposten kritiserte litt i gÄr ettermiddag/kveld) er ikke planlagt og gjennomfÞrt pÄ en halv uke. Dette tar mÄender og det er totalt idiotisk Ä ikke sende det opp nÄr man alikevel mÄ betale for det.

3. Hvor mange dÞr i afrika hver mÄned? Jeg har ikke tallene, men jeg kan ta en forsiktig gjetning om at det er mer enn 2 400 000 mennesker i Äret. Hvor mye penger suger vi ut av afrika i mÄneden, i form av ulandsgjeld? Hvor mye penger suger vi ut av asia i mÄneden pÄ samme mÄte?

Jeg har ikke gitt penger til tsunamikatastrofen i asia, jeg kommer heller ikke til Ă„ gjĂžre det. Jeg har aldri kjĂžpt fyrverkeri og kommer mest sannsynligvis aldri til Ă„ gjĂžre det. SĂ„ da er det vel greit at jeg heller ikke har gitt penger, hvis man skal tolke alle som skriker hĂžyst bokstavlig.

Hvis jeg skulle gitt penger til noen, sÄ skulle det vÊrt til en av tre ting:

1. Aids/hiv forskning, sÄ vi kan finne en vaksin
2. Malaria forskning/tiltak, sÄ vi kan fÄ redusert problemet
3. Oppbygning av afrika, der har de hatt problemene asia mÞter nÄ i 20 Är, de stÄr forann i kÞen...

Helt til slutt, det er pÄ tida at vi sletter ulandsgjelda...

InnleggSkrevet: Lűr 01 Jan 2005, 13:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Re: NORDMENN, EGOISME OG RESPEKT

stÄpÄhodet skrev:

Mhm
stÄpÄhodet skrev:

Mhm

InnleggSkrevet: Lűr 01 Jan 2005, 18:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Selv med slike store katastrofer er det jo nyttelÞst Ä bare gÄ omkring og vÊre trist og lei og ingenting annet. Man har faktisk ting Ä vÊre glad over, og dem skal man selvfÞlgelig kunne fÄ lov til Ä feire, og vise at man er glad for. SelvfÞlgelig skal det vÊre rom for ettertanke, og Ä sette ting i perspektiv - men nettopp derfor skal man jo heller ikke drive det altfor langt den andre veien: til ingen feiring og ingen glede i det hele tatt.

InnleggSkrevet: Lűr 01 Jan 2005, 19:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Men tenk, hele dagen fĂ„r vi vite om elendighet, i norge, i afrika osv. Over alt. Dette tror jeg bidrar til at vi ikke lenger bryr oss sĂ„ mye for hver gang. Jeg leser mye, blandt annet bistandsaktuelt. Jeg vil jobbe med bistand videre, kansje for resten av livet. Men likevell MÅ jeg klare Ă„ snu tankene, jeg fĂ„r ikke det til med Ă„ ligge Ă„ grine. Jeg kan ikke fĂžle smerte for alt som skjer. Vi trenger fester og trenger Ă„ more oss vis vi skal ha overskudd til Ă„ hjelpe andre.

InnleggSkrevet: Sűn 02 Jan 2005, 02:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: NORDMENN, EGOISME OG RESPEKT

stÄpÄhodet skrev:
Er nettopp kommet inn fra den tradisjonelle nyttÄrs gÄturen i torshov parken, til tross for mine forhÄpninger var det knapt noen merkbar forskjell pÄ mengden fyrverkeri. Jeg vet at de fleste begyner Ä bli lei av alt dette maset rundt nyttÄrsfeiringen og hva som er moralsk riktig, men her kommer litt mer.

Det er klart at vi er ovenfor den stÞrste naturkatastrofen pÄ lang tid, minst 100000 menesker er dÞde. SÄ Ä si alle land har mistet noen, Norge har mistet mange, Asia er i ruiner. Er det da riktig Ä feire nyttÄr med lÞfta hode og latter?
Jeg ser ingen problemer i Ä ha en fest pÄ nyttÄrsaften, alle trenger en fest, men det Ä demonstrere sitt humÞr pÄ en sÄ drastisk mÄte som fyrverkeri? Her ser jeg klaren moralske problemer, det mÄ vÊre mulig Ä feire det nye Äret uten Ä lage hÞye lyder og store lysfontener. Hva er det med oss nordmenn og fyrverkeri? hvorfor fÞler vi en sÄ sterk trang til Ä demonstrere vÄr egen rikdom? Kunne ikke disse pengene ha blitt brukt pÄ en bedre mÄte. I respekt for de dÞde, ikke bare fra norge, men ogsÄ for de enerome mengdene med dÞde medmenesker i asia, burde nyttÄrsfeiringen ha foregÄtt i mer stille former.
For mitt indre Þye sÄ jeg et bilde av rundt 500 mennesker, stÄende i torshovparken, eller et annet av de vanlige samlingspunktene pÄ nyttÄrsaften. For mitt indre Þye ser jeg dem, stille, stÄende med en fakkel i hÄnda i et stille felleskap og i solidaritet med de dÞde og sÞrgene. i realiteten ble de rundt 9 stykker med fakler og nesten 1000 fulle ungdommer som skjÞt hardt trengte penger opp i vÊret

jeg lar spÞrsmÄlene henge i luften og Þnsker dere alle et godt nyttÄr

Noen sier at vi skal kutte fyrverkeriet og gi til Asia.
Dette er allerede blitt poengtert, men jeg gjĂžr det igjen:
Vi har allerede en katastrofe. Hvorfor kutte fyrverkeriet og ramme norske bedrifter og asiatiske arbeidere i tillegg? Det er jo totalt absurd Ä skulle ramme, kanskje slÄ konkurs uskyldige bedrifter og arbeidere unÞdig nÄr vi allerede har tragedien i fanget!

For Ä si det pÄ en annen mÄte: Vi har fint rÄd til begge deler. BÄde fyrverkeri og hjelp.
Og en annen ting; Alle arbeidene Nordmenn har allerde gitt masse penger via skatt-stat-bistand.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Sűn 02 Jan 2005, 02:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Kryss i taket, jeg er hjertens enig med haakoo pÄ absolutt alle hans uttalelser i denne saken.

Trondheims ordfÞrer Rita Ottervik kommenterte at en viktig Ärsak for at det kommunale fyrverkeriet ble avlÞst, var av respekt for flomofrene. Men én ting vet jeg - det siste flomofrene og deres nÊrmeste brydde seg om pÄ nyttÄrsaften, var hvorvidt en liten by i midt-norge sendte opp fyrverkeri for Ä markere det nye Äret, eller ikke. Hva i all verden hjelper det flomofrene at folk pÄ andre enden av verden har en nedtrykt og sÞrgmodig nyttÄrsaften?

Hvis jeg hadde pleid Ä kjÞpe fyrverkeri, hadde jeg nok gjort det i Är ogsÄ. Og sÄ hadde jeg kanskje i tillegg gitt en hundrelapp, hvis jeg ikke hadde hatt min faste mÄnedlige utgift pÄ 350,- til ymse veldedige organisasjoner.

InnleggSkrevet: Man 03 Jan 2005, 14:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Den pÄgÄende konflikten i Den demokratiske republikk Kongo (DR Kongo) regnes som en av de stÞrste menneskelige katastrofene de senere Är. Tallene er usikre, men man regner med at mer enn 3,5 millioner mennesker har mistet livet siden 1998 som en direkte fÞlge av krigen. Over 2,5 millioner kongolesere er pÄ flukt, de fleste internt i landet.
Hvor mye help blir rettet denne veien...?
Å sĂ„ er det akkurat NÅ det er sĂ„ grusomt Ă„ skyte opp rakketter.

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 00:15
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
FĂžrst av alt vil jeg si at flomkatastrofen i seg selv er en tragedie. Imidlertid er det med undring jeg observerer medias dekning og folks reaksjoner i etterkant. Det har nĂŠrmest brutt ut et slags kollektivt nasjonalt traume hvor dyrking av elendighet er eksponent for det felles reaksjonsmĂžnster.

Katastrofen er ikke menneskeskapt og det ser ut som om fravÊret av dette elementet avstedkommer en generell forvirring i forhold til hvordan den enkelte takler det som har skjedd. Man har ingen Ä skylde pÄ. Jeg konstaterer at media forsÞker Ä finne feil og mangler ved hvordan regjeringen har hÄndtert krisen. NÄ skal det tydeligvis fordeles skyld fordi endel mennesker som i utgangspunktet var meldt savnet viser seg Ä vÊre hÞyst levende og i god behold. Disse uventet overlevende stÄr sÄ frem i media og forteller hvilken forferdelig belastning det har vÊrt Ä vÊre meldt dÞd eller savnet.

Kommuner, ordfÞrere, skoler, krisepsykiatere og alle mulige andre instanser og fagpersoner er i hÞy beredskap for Ä mÞte de alvorlige traumer man forventer skal komme som et resultat av katastrofen. Min personlige mening er at folks irrasjonelle reaksjoner pÄ det som har skjedd er med pÄ Ä forsterke elendigheten.

Jeg fÞler intet annet enn avsky for medias skalting og valting i enkeltindividers tragedier og jeg undres over den nÊrmest grenselÞse generelle interesse dette tydeligvis har i befolkningen. Man kan saktens begynne Ä lure pÄ om folk dypest sett fÞler seg tilfredsstilt gjennom observasjon av elendighet sÄ lenge man pÄtar seg en bekymret mine og bidrar med en hundrelapp eller to til diverse innsamlingsaksjoner. En ting er ihvertfall sikkert; altruismen vokser som fÞlge av denne katastrofen og jeg er ikke et Þyeblikk i tvil om at den godeste Bondevik nyter tilvÊrelsen, han har jo tross alt vÊrt med pÄ Ä bidra med en hel milliard mÄ vite.

Jeg har full sympati med de som er rammet av katastrofen, men jeg har ingen sympati med den lite troverdige fÞlelsesorgien som utspiller seg blant de altruistiske Ätselgribber hvis agering ikke er annet enn politisk korrekt spill for galleriet.

Politikernes bekymring ser mer ut som en bekymring for Ä bli kritisert for hvorledes de hÄndterer situasjonen mer enn oppriktig bekymring for hva som har skjedd. Jeg gremmes...

Jeg vil tro at majoriteten av den norske befolkning (de som ikke har mistet noen som stÄr dem nÊr) ikke fÞler noen dyp og ekte sorgreaksjon (noe som er naturlig). I sitt stille sinn fÞler nok mange av disse "fÞlelseslÞse" en skam over at de ikke merker noe til det kollektivistiske traume og derigjennom vil deres selvfÞlelse svekkes (hvis de da ikke finner andre utlÞp for disse uekte fÞlelser som pÄtvinges gjennom felleskapet iscenesatt av krisepsykiatere, media, politikere, religiÞse ledere etc.). Alt dette er et resultat av altruisme. Tatt dette i betraktning vil katastrofen indirekte berÞre enda flere enn det den i utgangspunktet ville favnet i en rasjonell verden da svekket selvfÞlelse ofte avstedkommer adferd som gÄr ut over uskyldig tredjepart. Eksempler pÄ dette finner vi tradisjonelt i altruistiske miljÞer hvor uskyldige stilles til ansvar for felleskapets elendighet som igjen er et resultat av felleskapets begrenset intellektuell kapasitet og som alltid er kollektivt selvpÄfÞrt fordi det subjektive fÞleri har tatt fullstendig overhÄnd.

Det som er interessant i scenarioer hvor den menneskelige skyldfaktor er fravÊrende er at det som oftest er myndighetene det gÄr ut over, noe vi har sett i dagens nyhetsbilde som har vÊrt dominert av medias kritikk mot nevnte myndigheter. Myndighetene vil imidlertid ikke pÄta seg ansvar og benytter seg av bevilgninger for Ä kjÞpe seg fri fra kritikk. Det er det som er sÄ fint med demokratiet; felleskapet kan kjÞpe seg fri gjennom avlat for Ä forhindre den kollektive selvfÞlelses korrumpering.

...sÄ spÞrs det da om avlaten er stor nok. Det mÄ kanskje ytes en milliard eller to til for Ä dekke over det glade vanvidd?

Sakset fra www.document.no :

Tsunamien: Narsissisme og antiamerikanisme
3.1: Striden om lister og registrering nÊrmet seg farse. Dagen Äpnet med politiforbundsleder Arne Johannessens angrep pÄ UD for ikke Ä ha latt profesjonelle gjÞre jobben. Arne Huse hadde ogsÄ Äpenbart et horn i siden til UD, viste det seg i kommentarer utover dagen. De bestred Jan Petersens pÄstand i kveldssendingene, - da han hadde fÄtt summet seg etter den harde medfarten pÄ pressekonferansen, - om at det var full enighet mellom UD og politiet: han hadde selv vÊrt med pÄ koordinasjonsmÞtene.

Men politiet hadde ikke mye Ä skryte av de heller: vi var blitt fortalt at 20-40 mennesker hadde jobbet dag og natt for Ä fÄ listene ferdig. I lÞpet av noen timer hadde mediene sjekket ut over halvparten, og flere hadde aldri vÊrt i Thailand. Vi reagerte tidligere i uken da fungerende Kripos-sjef opplyste at personopplysningene ble sendt inn med fax! SÄ kom bilder av dokumenter spredt ut over gulvet.

KJell Magne Bondevik ser ut til Ä gÄ helt opp i sorgen, og unngÄr spÞrsmÄl ved Ä minne om de titusener som har gÄtt med i Indonesia. Det er grunn til Ä nevne at det ikke er den fÞrste eller stÞrste naturkatastrofen i historien, slik noen nÄ gir inntrykk av.

NÄr det borgerlige velferdssamfunnet rammes av en katastrofe har den en tendens til Ä miste fortÞyningene. Resultatet kan bli hysteri. Da Olof Palme ble drept presterte SVT Ä blande inn Mossad som en mulig gjerningsmann. Idag tok NRKs programvert kaka da han introduserte morgendagens "SÄnn er livet" med Ä si: -Etter Auschwitz spurte vi om Gud var dÞd. NÄ spÞr vi: Hvordan kunne Gud tillate tsunamien?

Vi hadde ventet pÄ det. NÄr man slipper opp for stoff og skal ta i sÄ det monner begynner man Ä snakke om Auschwitz. Det ultimate. De er grunn til Ä minne om at bare fra ett eneste europeisk land, Ungarn, ble det drept 400.000 jÞder. 400.000. Hvis man sier det til en av dagens meningsbÊrere vil vedkommende trolig bli en smule forvirret. Var det sÄ mange? Ja, det var nok det. Men nÄ har man arbeidet seg opp, og det er vanskelig Ä komme ned pÄ jorda igjen.

Ta Guri Hjeltnes pÄ s.2 i dagens VG: "Hele verden ser". Om tsunamien som involverer "alle". (bare ikke regjeringen i landet med flest ofre. BBC rapporterte fra Bandar Aceh, provinshovedstaden, at de ser lite eller ingenting til sentrale myndigheter) Hjeltnes kommer inn pÄ FN, som hun ikke kan rose uten samtidig Ä rakke ned pÄ USA. Det er kombinasjonen som er interessant, for den bygger pÄ utelatelse av viktige fakta.

Artikkelen ligger ikke pÄ nett. Stikkord: FN kom raskt pÄ banen. Det minner oss om at FN er langt mer enn kjedelige mÞter i SikkerhetsrÄdet, skriver Hjeltnes og nevner den store innsats i felten. Og sÄ:

"Etter at verdensorganisasjonen delvis er satt tilbake gjennom USAs Äpenlyse tilsidesettelse og til dels forakt, kan FNs troverdighet og nytte nÄ styrkes".

SĂ„ fĂžlger litaniet: hyllesten til arbeidet med Ă„ lindre, som hun fĂžrer tilbake til Fridtjof Nansen og hans planer for Folkeforbundet.

"Å sette Jan Egeland i samme kategori som Fritdtjof Nansen gir ikke mening - ennĂ„ kanskje. Men de er i samme situasjon og ders sikte det samme."

Dette smaker av pinlig smisking. Egeland som Nansen? samme situasjon? Nansen var en pioner, i Russland, i arbeidet for armenerne etter folkemordet, og for grekerne som ble sparket ut av Lilleasia i 1922. Egeland stÄr i spissen for en verdensorganisasjon, med store ressurser, og tilgang til verdens medier.

Men ogsÄ denne sammenligningen har en brodd mot USA, og hun tar Nansen til inntekt for utfallet:

"I romjulen viste Egeland moralsk styrke av begynnende nansensk proporsjon: Han anklaget USA for smÄskÄrenhet uverdig en stor nasjon og utfordret George W. Bush til Ä gi mer." Her siteres New York Times lederartikkel som stÞtte for hennes/Egelands syn.

Til det er Ä si: FNs synkende status og problemer er i stor grad dets egen skyld: Det begynte for alvor i Bosnia, hvor sluttet med Srebrenica. (VÄr egen Stoltenberg sto for denne feilslÄtte politikken.) Forakten er til dels selvforskyldt: Olje-for-mat programmet er tidenes svindel: og mye tyder pÄ at Saddam fant villige mottakere for smÞring i millionklassen - ogsÄ innen FN-systemet. Kanskje ogsÄ Kofi Annans egen sÞnn. Granskingsarbeidet har kommet sÄ langt at denne saken behandles med det stÞrste alvor i internasjonale medier. Anklagene om sex-ovegrep mot en hÞyt betrodd FN-ansatt, som Annan ignorerte til Ä begynne med, er del av samme kompleks: FN har en egen evne til Ä feie skitten under teppet, slik det ofte skjer i store organisasjoner som mÄ bygge pÄ konsensus. I en rekke land med fredsbevarende operasjoner er det kommet anklager om sex-overgrep mot FN-soldater, nÄ senest i Kongo. Det skjer svÊrt sjelden noe. Hvorfor ikke? Fordi FN sÞrger for Ä inngÄ en egen avtale med vertslandet som gjÞr at FN-soldatene ikke kan stilles for en lokal domstol. Akkurat det samme som USA bebreides for.

Å sammenligne Nansens moralske mot med Egelands USA-kritikk er sþkt.
Det eneste Norge for tiden har nok av er penger, og et selvbilde vi dyrker som den gode samaritan. USA har en del store problemer Ä stri med. De reagerte tregt, i likhet med visse andre, og fÞrste bevilgning var spede 15 millioner dollar, Þkende til 35. Men nÄ er det amerikanske soldater som flyr inn nÞdhjelp til Aceh. Det var neppe sÊrlig diplomatisk av Egeland Ä refse USAs bistand i denne situasjonen. FN trenger all den goodwill det kan fÄ.

Men det er symptomatisk for det rÄdende klima at man kritiserer USA i nÊr sagt alle sammenhenger. Statsminister Bondevik gjorde ogsÄ det i sin nyttÄrstale da han ogsÄ snakket om de som vil svekke FN. SÄ gikk han over til Ä snakke om Sudan og hylle Norges rolle som brobygger for fred. Situasjonen i Darfur omtalte han som en "krise". De 70.000 som enten er drept av Janjaweed-militsen eller dÞdd under flukten, passet ikke inn nÄr det gjaldt Ä fremheve norsk fortreffelighet. USA derimot har vÊrt modige nok til Ä kalle en spade en spade: folkemord. Det er i Nansens Änd.

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 00:23
toth42
Cowboy
Cowboy

Qiqrrr er inne pÄ noe.. NÄr jeg tenker tilbake, har det helt siden tsunamien ikke vÊrt mulig Ä finne mer enn 2 andre nyheter pÄ VGnett's forside! hver dag! Ikke noe innenriks. Ingen utenriks fra annet enn Asia. Og er det en annen nyhet der, ja da er det garantert en notis og et bilde om Paris Hilton!
Dette er billige triks, VG.. Alle journalistene er vel pÄ ferie i Hellas..

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 08:25
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

AngÄende innslaget til Haakoo, mÄ jeg fÄ fÞye til at fordelen ved kapitalisme fremfor sosialisme er at det blir bedre Þkonomi. Dette betyr i verdenssammenheng, at siden Asia er den verdensdelen som er lettest Ä fÄ stabla pÄ beina (i forhold til penger per innbygger), er det naturlig at flere penger gÄr dit enn til Afrika, fordi jo mer vi hjelper Asia, jo mer kan Asia vÊre med Ä hjelpe, og nÄr Asia bestÄr utelukkende av i-land, og man har hjulpet SÞr-Amerika ogsÄ, kan alle ta i et skippertak og fÄ Afrika opp av avgrunnen. Det er mer kynisk enn en sosialistisk tankegang som gÄr ut pÄ Ä gi masse penger til Afrika, slik at de kan fÄ noen tusen fÊrre dÞdsfall per Är og trekke ned verdensÞkonomien, mens Asia og SÞr-Amerika sliter.

Bare Ă„ tenke seg om:

fire personer skal bygge fabrikker. de har innfÞrt en gunstig handelsavtale som trer i kraft nÄr alle fabrikkene er oppegÄende, som egentlig gjÞr dem til kompanjonger. Hver har sitt eget byggeteam som er ansatt i den perioden det tar Ä bygge en fabrikk for dem.

Matematisk: Fabrikk gir 100 000kr i overskudd per effektive uke.
En fabrikk tar (for ett byggeteam) 40 uker Ă„ bygge.

Kommunisten/sosialisten, vil tenke som sÄ, at alle bÞr bygge hver sin, sÄnn at alle fÄr like mye penger. dette gir i lÞpet av fÞrti uker 0 kr. i overskudd.

Kapitalisten vil tenke som sÄ at, hvorfor bygger de ikke en sammen fÞrst, for deretter Ä ta de neste sammen? Dette gir at en fabrikk er ferdig pÄ 10 uker, sÄ etter de fÞrste fÞrti ukene har kar 1. produsert 3 000 000 kr, kar 2. har produsert 2 000 000, kar 3. 1 000 000kr, og kar 4. null kroner. dette blir grovt urettferdig (sÄ det kan vÊre at noen er snille og gir til kar 3 og 4), men mye mer lÞnnsomt. SÄ med andre ord, hvis kar fem og seks ogsÄ vil bygge, og de fÞrste fire vil hjelpe dem, sÄ tar de naturligvis den som kan produsere mest i lÞpet av kortest tid, slik at det blir produsert mer totalt.

Derfor kan det hende at denne katastrofen kanskje kan vĂŠre litt opplĂžftende for Asia/verden

Hjelpearbeid er sosialistisk, og derfor konsentrert mye rundt Afrika, der en hjelpearbeider effektivt kan hjelpe noen hundre for mer penger i Äret, mens en hjelpearbeider i Asia med samme budsjett kunne hjulpet det dobbelte for mindre. Hver enkelt hadde ikke blitt hjulpet i like stor grad, men hjelpearbeidet hadde resultert i mye mer godt arbeid, dvs bedre Þkonomi, hvilket ikke er tilfelle i Afrika. (hjelpearbeidertall er ikke korrekte her).

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 15:53
Ronja

Ikke korrekte tall? Du kan da ikke bare anta noe?

Jeg vil gjerne at du beviser fÞlgende av dine pÄstander:
1. Asia er lettere Ă„ bygge opp
2. Afrika fÄr masse bistand mens SÞr-Afrika og Asia sliter (og her ikke bare i tall, men i forhold til behov)
3. Asia og SÞr-Afrika vil kunne lÞfte seg sÄpass at DE kommer til Ä ta ett skippertak for Afrika
4. Komme med tall som underbygger en hjelpearbeider kan hjelpe det dobbelte i Asia for mindre.

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 16:28
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg ser egentlig veldig lite sammenheng med fungi sitt innlegg og trÄden generelt. Det er ogsÄ en logisk glipp i forutsetningene til fungi. Du sier at avtalen trer i kraft nÄr alle fabrikkene er oppegÄende, men i utregningene dine gjÞr du ikke det.

Dette er vel uansett bare en lang utgreining om kapitalisme, har lite med akutt nĂždhjelp og gjĂžre, som det faktisk er behov for flere steder enn asia...

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 19:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

1. Asia har gode klimaforhold jevnt over (ikke veldig varmt eller veldig kaldt (utenom helt i nord, som Norge omtrent)), og fÄ kriger. dessuten hÞyt folketall, og stÞrsteparten av befolkningen bor i i-land.

2. I Asia og SÞr-Amerika er det mange som jobber, fÄ som kriger og mange som er kristne, hvilket ikke er tilfelle i Afrika. dessuten har veldig mange sykdommer rot i Afrika, for ikke Ä glemme at Afrika er verdens fattigste verdensdel. Dette gir at wannabesosialist-verden gir mest til Afrika, fordi det er der folk sliter mest. Har du for eksempel hÞrt om en hjelpeorganisasjon som samler inn penger til India? jeg tviler. men Swaziland, Somalia, derimot? Norske bedrifter har jo egne landsbyer som de driver nede i Sudan. dette er altsÄ en pÄstand jeg ikke har konkluderende bevis for.

3. det er helt naturlig at hvis hele verden er rike og har jobb utenom Afrika, Der mange tusen mennesker dÞr hver dag, og de fleste sykdommer som det ikke finnes kur mot kommer fra, og det ikke lenger er noe hjelpearbeid i Asia og SÞr-Amerika, vil verden i tillegg vÊre ganske rik, og mange selskaper vil ha lyst til Ä etablere seg der. Dette gir ganske enkelt at verden (inkluderer Asia og SÞr-Amerika som pÄ denne tiden vil ha massevis av store bedrifter) er med pÄ Ä lÞfte opp Afrika. Folk i Asia og SÞr-Amerika er jo med pÄ Ä stÞtte hjelpeorganisasjoner allerede, sÄ nÄr alle landene er i-land, vil det bli mye mer hjelp fra den kanten.

4. Her har jeg ikke noe tall, det var derfor jeg holdt meg til et sÄ lavt tall. Her skal det sies at i Afrika har enkeltpersonene det mye verre, er sykere og lignende, sÄ hjelpearbeideren mÄ gjÞre en mye stÞrre jobb med hver person, enn i Asia (nÄ for tiden gjÞr de jo en svÊr jobb der nede), og fÄr i Asia hjulpet flere, uten like mange dyre medisiner, pÄ samme tid.

Jeg mÄ medgi at ja, jeg kan ta feil pÄ samtlige punkter grunnet manglende beviser.

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 20:14
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Og videre bÞr trÄden holde seg til tema. Vurderer allerede og skille ut deler i en ny trÄd.

moderator HÄkon

InnleggSkrevet: Tir 04 Jan 2005, 21:30
Raksha
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Tragisk...
Mulig jeg er skrekkelig innhabil siden jeg faktisk har familiemedlemmer som er der nede og dermed er direkte berĂžrt. Gikk heldigvis bra i begge tilfeller om enn med nĂžd og neppe i det ene.

Jeg skjĂžnner og at folk er lei hele katastrofen... men kritisere at folk oppfordrer til Ă„ gi stĂžtte - den skjĂžnner jeg ikke. Ja, det er x'antall barn som sulterihjel i andre deler av verden hver dag, ja, det er krig, det er drap osv osv. Men er DET god nok grunn til Ă„ kritisere at man Ăžnsker hjelp til noen som mistet ALT i lĂžpet av sekunder? Som mistet familie, hus, levebrĂžd - kort sagt alt? Og gjĂžr dere som kritiserer noe med det da?

Vi kan _aldri_ gi eller gjÞre nok for folk som sulter/lider - men er det en grunn til Ä kritisere nÄr vi endelig setter inn store midler pÄ Ä hjelpe noen som trenger hjelp der og da? den kritikken betyr jo bare at vi burde gjÞre mer hele tiden, og de er faktisk folk som gjÞr det og all respekt til dem! Og til dere som "letter"samvittigheten ved Ä gi stÞtte nÄ - ALT er bedre enn ingenting.

InnleggSkrevet: Sűn 09 Jan 2005, 01:39
toth42
Cowboy
Cowboy

Raksha skrev:
kritikken betyr jo bare at vi burde gjĂžre mer hele tiden,
Nettopp. Det er det som er poenget. Men har vi gjort det? nei. gjÞr vi det? nei. kommer vi til Ä gjÞre det? forhÄpentligvis. Men det er jo meget tydelig her at media har enorm makt over hvor pengene strÞmmer. Men hvor ofte skriver VG om problemene i eksempelvis Afrika og SÞramerika?

InnleggSkrevet: Sűn 09 Jan 2005, 03:16
Ronja

Det kommer litt ann pÄ hvilke aviser du leser...

Vi kristisere ikke det at det er satt inn nÞdhjelp nÄ, men at vi fÞrst bryr oss nÄr det er en stor ny sak og at nordmenn er der nede. Vi bryr oss fÞrst nÄr det rammer oss selv. Flere plasser er det like stort behov for hjelp, men det er jo ingen nordmenn og innen stor nyhet... Rolling Eyes

Jeg vil anbefale bladet bistandsaktuelt, det er gratis og en gang i mÄndeden.

InnleggSkrevet: Sűn 09 Jan 2005, 03:27
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [28 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet