DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Følelser
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [42 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Følelser

Kan man stole på følelser?
Om 'ja'; Hvorfor?
Er følelser egnet som beslutningsgrunnlag?
I alle saker?
Hva -er- følelser?

InnleggSkrevet: Lør 21 Sep 2002, 15:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Re: Følelser

elektriske impulser i hjernen!! akgjaghag

InnleggSkrevet: Søn 22 Sep 2002, 12:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
kirgit
Gjest

Eller heller oppfattelsen av det som skjer i kroppen, når nervesystemet aktiveres Smile

InnleggSkrevet: Man 23 Sep 2002, 14:03
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Hjernen fungerer vel ved en kombinasjon av kjemiske stoffer som utløses samt nevnte nerveimpulser. Lykkefølelse kan f.eks fremkalles kjemisk, jmf. en del narkotiske stoffer.
*fundere litt på hvorfor han spurte i utgangspunktet*

InnleggSkrevet: Man 23 Sep 2002, 16:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Aeria
Gjest

for eksempel fordi;
følelser er alt vi -egentlig- har..
og tørr vi ikke stole på dem,
tørr vi ikke slippe oss fri til å leve.

InnleggSkrevet: Tir 29 Okt 2002, 11:42
    Til Toppen 
Glahn
Gjest

Følelser er et like elendig beslutningsgrunnlag som de fleste andre ting. I så måte er det ingenting å bekymre seg for.

InnleggSkrevet: Ons 30 Okt 2002, 18:24
    Til Toppen 
jånni
Gjest

Når sinn og følelser forteller deg det samme, virker alt flott. Når de sier to forskjellige ting, virker alt håpløst.

Det som ikke appelerer til fornurten er farlig når det appelerer til følelsene. Da kan man gjøre ting som man angrer på. Konflikt følelser/sinn er alltid vanskelig. Man må vite hva man står for og hva man vil. Da er det bedre å være menneske. Synes da jeg Smile

InnleggSkrevet: Tor 07 Nov 2002, 23:21
    Til Toppen 
Narne Ess
Gjest

Du er gal.

Fornuft har like mye med følelser å gjøre som følelser. Det er bare en annen type følelse, som er mindre impulsiv eller ukontrollert. Å følge den følelsen du ville referert til som "fornuft" er ofte, men langtifra alltid, det som gir langsiktig lykke, mens det du kaller "følelser" er det som ofte, men selvsagt ikke som regel, kortsiktig lykke.

Man må være klar over at det som virker "fornuftig", ikke behøver være det. Det gjelder å kjenne seg selv.

Dine aller dypeste følelser er alltid det fornuftige. Og derfor vil du også bli mest lykkelig om du handler deretter.

Du må spørre deg selv "hva er det egentlig vil, og hva er det jeg innerst inne står for". Da vil man være i stand til å handle etter både etter hva som er "fornuftig", og det som gjør deg lykkelig. En og samme ting.

InnleggSkrevet: Tor 21 Nov 2002, 19:04
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Jeg anser følelser som en motvekt til fornuft. Følelser fullstendig adskilt fra fornuft gir ingen mening. Det blir en slags absolutt spontanitet og fullstendig fravær av planlegging og forutseelse av konsekvensene av det man gjør.
På den annen side, blir absolutt fornuft det motsatte; en så objektiv planlegging av noe som mulig. Ved hjelp av resonnementer basert på erfaring og resonneringsevne, forutser man konsekvensene av den handlingen det dreier seg om.

I praksis påvirker selvsagt følelser resonneringsevnen, men de er langtifra grunnlaget. I hvert fall ikke hos meg, selv om det nok kan variere en del fra person til person. På den annen side mener jeg at ikke noe menneske noensinne har opplevd følelser 100% fri fra et logikkbasert grunnlag.

'Dine aller dypeste følelser er alltid det fornuftige'
Altså; vi har en vidt forskjellig definisjon på følelser, jmf det jeg skrev over. Følelser planlegger ikke, ikke følelser i sin pureste form i hvert fall. Jeg kan på ikke se logikken i det. Slik jeg tolker det du skrev, mener du at man skal leve slik man selv vil, og ikke ta hensyn til eventuelle som vil noe annet, og at følelser er -den eneste- retningsgiveren i denne sammenheng. Jeg vil si at det ikke nødvendigvis er bare følelser som gjør det, snarere en kombinasjon av meninger, fornuft (resonnering - følelser resonnerer -ikke-.), hensyn til omgivelser, erfaringer og følelser som du nevnte.

Jeg anser følelser som en motvekt til fornuften, og som noe som mer beskriver den nåværende sinnstillstanden. Ergo sier det lite, om noe, om fremtiden, annet enn i den grad man, ved hjelp av fornuft og erfaring, kan forutse hvordan følelsene vil reagere på en eventuell handling.

Når jeg omtalte følelser i begynnelsen av denne tråden, tenkte jeg delvis på magefølelse, evt. intuisjon og den uforklarlige forutanelsen. Noen forklaringer på hva det er, noen? Underbevisstheten som spiler inn?

InnleggSkrevet: Fre 22 Nov 2002, 13:37
tom erik
Gjest

lest for mye Arne Naess naa da? og spinoza...

InnleggSkrevet: Fre 22 Nov 2002, 19:20
    Til Toppen 
D.Bug
Gjest

Spennende...

InnleggSkrevet: Lør 18 Jan 2003, 15:39
    Til Toppen 
rebecca
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
følelser kombinert med litt hjerne,ja..
men somregel ikke følelser alene.
det kommer vel egentlig ann på situasjonen det.

InnleggSkrevet: Ons 02 Apr 2003, 00:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
Hmm...

*Tenke*
Siden mitt liv blir mer eller mindre styrt av følelser...
Ja, jeg tror man kan FOR DET MESTE stole på følelser. Man kan i det minste stole på at der ER der Laughing ..

Hmm...
Følelser er vel for det meste kjemiske forandringer og elektriske signaler i hjernen. Ikke spess romantisk, men sannheten er sjelden romantisk. *Sukk*

InnleggSkrevet: Søn 06 Apr 2003, 00:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Følelser er den magien som skogen og vinden og havet lager i deg hele tiden.
Det er i hvert fall min definisjon på dem. Wink
Kanskje ikke så vitenskapelig, men god nok for meg, i min verden.

InnleggSkrevet: Søn 06 Apr 2003, 23:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Panter
l33t
l33t

*Smile*

Vero er Fæbb! Very Happy

InnleggSkrevet: Søn 06 Apr 2003, 23:32
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Fæbb? Freakish

InnleggSkrevet: Søn 06 Apr 2003, 23:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Panter
l33t
l33t

Jepp!

Fabulous! Marvelous, wonderful, splendid!!!!! Very Happy

Fæbjulus!
Eller kort:
Fæbb! Laughing

Hilde "østlending *****" Renate

InnleggSkrevet: Søn 06 Apr 2003, 23:38
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ã…h!
Takk..! Wink Rulle!

InnleggSkrevet: Søn 06 Apr 2003, 23:40
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003

Aeria skrev:
for eksempel fordi;
følelser er alt vi -egentlig- har..
og tørr vi ikke stole på dem,
tørr vi ikke slippe oss fri til å leve.

Jeg kan ikke si meg mer enig!!

InnleggSkrevet: Man 07 Apr 2003, 17:10
Panter
l33t
l33t

*Sukk* Aeria har rett... Crying or Very sad

InnleggSkrevet: Tir 08 Apr 2003, 12:24
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [42 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet