|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Kjoennsforskjeller
Sitat fra Magasinet:
"Kanskje er mannen rasjonell, analytisk og målrettet, mens kvinnen er mer impulsiv, intuitiv og opptatt av relasjoner. Kanskje er mannen noe for andre gjennom å være noe for seg selv, mens kvinnen først og fremst er noe ved å være noe for andre. Men er det biologisk eller sosialt tillært?"
Hva synes dere? Er disse forskjellene riktige, og hvis de er det; hvorfor er de der?
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Man 15 Jul 2002, 22:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Re: Kjoennsforskjeller
Riktigheten varierer selvsagt fra person til person, og fra område til område (analytisk kan jo f.eks gjelde veldig mye - jeg regner virkelig med at man ikke nødvendigvis tenker like analytisk på alle områder bare fordi man gjør det på ett).
Statistisk sett er vel kanskje forskjellene der, jeg vet ikke. Men jeg tror at forskjellene i så fall er tillært og ikke genetisk betinget. Rent utover instinkter og de reaksjonene som kan utledes fra dem, tror jeg lite av en persons oppførsel/holdninger/tenkemåter er arvelig. Oppdragelse og de erfaringer man gjør seg gjennom især oppveksten har en slik påvirkning på hvordan man blir at, jeg tror den genetiske ballasten man har med seg blir tilnærmet ubetydelig i forhold.
Jeg regner igrunnen med at slike forskjeller godt mulig var tilstede for, si, noen hundre år tilbake. Jo mer konservative kjønnsroller man er vokst opp med - med den stimuli slike 'miljøer' tradisjonelt sett har gitt barn, jo større forskjeller vil det nok (statistisk sett) bli. Tror jeg.
Angående 'i så fall - hvorfor?': jeg tror nok det lar seg begrunne utifra f.eks morsinstinkt hos kvinner og jaktinstinkt hos menn (eller noe deromkring - såvidt jeg husker var det først og fremst hannsjimpansene som jaktet på bavianer og denslags i en bok jeg leste om emnet). Men det kan igrunne like godt være et argument for hvorfor tillæringsnormene har utviklet seg slik jeg da mener de har. (selv om det da blir mer usannsynlig, ettersom det tross alt er en stund siden vi var på apestadiet, og vår hverdag har endret seg betydelig siden da)
|
Skrevet: Tir 16 Jul 2002, 21:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Nei til likestilling,
Ja til likeverd, sier jeg. :)
Jeg tror kvinner og menn er forskjellige av natur, både fysisk og emosjonelt.
Det er en grunn til at, selv i dag med likestilling på så høyt plan, det er flest kvinner i pleiende og sosialarbeidende yrker. Det faller oss mest naturlig.
Vel, flesteparten av oss i hvertfall ;)
(Ikke at det betyr at følsomme og emosjonelle menn ikke er utrooolig tiltrekkende..!)
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 23 Jul 2002, 20:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Greywind
Gjest
|
Da jeg ikke har troen på betydelige genetisk betingede adferdsmesige forskjeller mellom våre to kjønn, må jeg si meg litt uenig i denne uttalelsen. Vi er helt klart fysisk forskjellige av natur, ja, og dette har helt klart sin forklaring i kjønnsforskjellene i arvematerialet. Jeg tror ikke, derimot, det finnes noen "medfødte" forskjeller på det mentale plan. Les innlegget til Eithor; jeg er enig i alt som der står.
I dagens samfunn har vi både mer likestilling og likeverd enn vi noensinne har hatt. Menneskeheten er stadig på fremmarsj, og vi blir stadig mer fornuftige, og medmenneskeligheten vokser stadig.
Du sier "ja til likeverd". Dette er noe jeg i aller høyeste grad er enig i, selv om vi i vårt land Norge antageligvis ikke har langt igjen å gå før det kun blir snakk om ubetydeligheter. Men, jeg må innrømme, dette har jeg ikke full oversikt over. Jeg er ingen politiker, og lider av den grunn av mangel på statistikker og liknende som kan si meg noe om dagens situasjon, i den grad man kan stole på slikt.
Du sier "nei til likestilling". Her er jeg delvis uenig. Jeg er veldig imot alle forsøk på å tvinge kvinner inn i mannsroller, og omvendt. Dette er ideer jeg verken finner meningsfyllte eller morsomme. For meg, selv om jeg innrømmer svikt i kunnskapen på dette området, fremstår ikke Ottar som annet enn klovner. Men man må, likevel, innse, at disse forskjellene bygger på indoktrinering fra samfunnets side. Jeg er helt overbevist om, at disse forskjellene, har så minimalt utspring i "arv", at en like gjerne kan behandle det som noe som er betinget kun av "miljø". Likestillingen, vil av den grunn, oppstå som noe naturlig ettersom menneskeligheten vokser. Vi blir mer og mer fornuftige, og "naturlige" gleder og innstillinger vil da etterhvert forsvinne... det er denne prosessen som gjør at likeverdet vokser, men den samme prosessen vil nok også utjevve kjønnsforskjellene, tror jeg. Spor av dette kan vi jo se tilogmed i dag. Machomennene er en døende rase. Den underdanige kvinne likedan. Men Ottar derimot, det er noe helt annet! Min oppfattning er at dette er kvinner som er redd for å vise sin femininitet, og redsler andre "psykiske problemer" må falle utenfor hva som er "naturlig utvikling".
Så derfor: pris medmenneskeligheten og likeverdet, og dette gjelder slettes ikke bare for forskjellen mellom kjønnene! Det er i Norge, etter min mening, ikke den mest "trengende" gruppen. Men hat heller ikke likestillingen (kjønnslikhetene). Det er nemlig et produkt av menneskets åndelige fremgang. Man kan godt "hate" Ottar og andre som måtte prøve å snikinnføre falske systemer basert på irrasjonalitet, men en må også se at det faktisk er i en slik retningen det kommer til å gå, om enn ikke særlig lik. Ottar er ekstremister, som ikke har et fornuftig bilde av hva et kjønnslikt samfunn innebærer.
Greywind = følsom og emosjonell, helt sant 
|
Skrevet: Tir 23 Jul 2002, 22:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Gjest
|
Tror dette er et sånn noenlunde riktig sitat fra Dusteforbundet:
Kan man ikke være noe for andre, får en være noe for seg selv.
|
Skrevet: Ons 30 Okt 2002, 18:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tom erik
Gjest
|
eller kanskje rett og slett illusjonen om det likestilling på så høyt plan!
|
Skrevet: Fre 22 Nov 2002, 19:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
D.Bug
Gjest
|
Likestilling på et høyt plan?
I norge?
har jeg gått glipp av noe...
verneplikt for jenter...
...ikke?
hrmm...
|
Skrevet: Lør 18 Jan 2003, 15:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|