|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Utroskap, hvem har skylden?
Denne tråden er basert på dette avsnittet fra denne tråden om utroskap, som tok opp noe jeg synes er et interessant spørsmål...
songbird skrev: | Etter egen erfaring vet jeg at det er veldig vanskelig å tilgi utroskap, men det kommer sikkert mye an på situasjonen også. Jeg vet bare at jeg aldri kommer til å tilgi bestefar for at han ødela familien min, og knuste bestemor fullstendig. Aldri.
Men jeg har enda mindre respekt for hans medskyldige. Å frivillig gå inn i et forhold når du vet godt at mannen er gift og har fire barn og flere barnebarn, og i tillegg holder på i huset der de bor, mens kona er 500meter unna, og sitter barnevakt for barnebarna hans. Noen ting kan bare ikke tilgis. |
Hvem er værst, hvem gjør dem mest umoralske handlingen, den som er i et forhold og er utro, eller den han er utro med? Gitt at elskeren/elskerinna vet at vedkommende er i et forhold, og mot bedre vitende velger å innlede en romantisk relasjon med ham, da.
Hvor ligger ansvaret, hos den som er utro, eller med hans medskyldige?
Ville du blitt mest sint på kjæresten din som var utro, eller vedkommende han/hun var utro med?
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tor 09 Des 2004, 21:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Mest sint på kjæresten, som tross alt forhåpentligvis kjenner meg best, står meg nærest.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 09 Des 2004, 21:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
Re: Utroskap, hvem har skylden?
Zatharee skrev: | Denne tråden er basert på dette avsnittet fra denne tråden om utroskap, som tok opp noe jeg synes er et interessant spørsmål...
songbird skrev: | Etter egen erfaring vet jeg at det er veldig vanskelig å tilgi utroskap, men det kommer sikkert mye an på situasjonen også. Jeg vet bare at jeg aldri kommer til å tilgi bestefar for at han ødela familien min, og knuste bestemor fullstendig. Aldri.
Men jeg har enda mindre respekt for hans medskyldige. Å frivillig gå inn i et forhold når du vet godt at mannen er gift og har fire barn og flere barnebarn, og i tillegg holder på i huset der de bor, mens kona er 500meter unna, og sitter barnevakt for barnebarna hans. Noen ting kan bare ikke tilgis. |
Hvem er værst, hvem gjør dem mest umoralske handlingen, den som er i et forhold og er utro, eller den han er utro med? Gitt at elskeren/elskerinna vet at vedkommende er i et forhold, og mot bedre vitende velger å innlede en romantisk relasjon med ham, da.
Hvor ligger ansvaret, hos den som er utro, eller med hans medskyldige?
Ville du blitt mest sint på kjæresten din som var utro, eller vedkommende han/hun var utro med? |
Enig med Glahn her.. UTEN tvil ass.. det er kjæresten som tross alt skuffer følelsene.. ikke en horny utenfostående. kjæresten. Der råder ingen tvil. Aldri noen GRUNN til å være utro. Har partineren gjort noe galt, så gjør det slutt. Å være utro blir helt feil. Det er bare å synke lavt. Ha prinsipper da. En såkalt "grunn til å være utro" er i såfall et klart signal på at forholdet bør avlsuttes. I allefall intill videre. Så her er det INGEN tvil om svaret på spm. Det vil alltid være de to som har forholdet, som ER forholdet, som sammen BÆRER forholdet. Om den ene skader det, og den andre da velger å være utro, vil det skade forholdet mer og dette vil aldri være en moralsk riktig løsning, eller en konstruktiv en. Holde seg TRO er det eneste rette. Om man møter motgang som man ikke føler er verdt det så kan man innerst inne ikke ha tro på forholdet lenger. Og da er det bare å avslutte det og komme seg videre i livet!
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 07:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Okei..
Jeg er sammen med Kari.
Kari er utro med Ola.
Jeg kjenner ikke Ola, eller har intet forhold til ham.
Her passer da Ola bare sin egen business, jeg har ingenting med hva han foretar seg, han har ingen forpliktelser overfor meg..
Men det har Kari, hun er min kjæreste.
Hvem som er "skyld" i utroskapen er uvesentlig. men hvem har gjort noe galt? Ola har ikke gjort noe galt overfor meg, han har som sagt ingen forpliktelser overfor meg.
Kari har gjort noe veldig galt overfor meg, og har derfor all skyld. Jeg dumper Kari, men synes ikke jeg har noen rett til å være forbanna på Ola, it's a free country..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 09:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
ønskemestern skrev: | Okei..
Jeg er sammen med Kari.
Kari er utro med Ola.
Her passer da Ola bare sin egen business, jeg har ingenting med hva han foretar seg, han har ingen forpliktelser overfor meg..
Hvem som er "skyld" i utroskapen er uvesentlig. men hvem har gjort noe galt? Ola har ikke gjort noe galt overfor meg, han har som sagt ingen forpliktelser overfor meg.
Kari har gjort noe veldig galt overfor meg, og har derfor all skyld. Jeg dumper Kari, men synes ikke jeg har noen rett til å være forbanna på Ola, it's a free country.. |
med andre ord er vi to enige wishmaster 
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 09:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
ønskemestern skrev: | Okei..
Jeg er sammen med Kari.
Kari er utro med Ola.
Kari har gjort noe veldig galt overfor meg, og har derfor all skyld. Jeg dumper Kari, men synes ikke jeg har noen rett til å være forbanna på Ola, it's a free country.. |
Er det greit å innlede et forhold med noen du vet er gift/samboer/kjæreste?
Jeg synes ikke det, og jeg synes alle har et visst ansvar for å ikke fucke opp folks forhold.
|
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 09:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
fido skrev: | ønskemestern skrev: | Okei..
Jeg er sammen med Kari.
Kari er utro med Ola.
Jeg synes ikke det, og jeg synes alle har et visst ansvar for å ikke fucke opp folks forhold. |
DET er jeg enig i. Men man har selv ansvar for det forholdet man er involvert i først og fremst.
Det er seff ikke bra å innlede forhold med noen man vet har et forhold fra før, men vedkommende som er i et forhold har ansvar for å takke nei, evt avslutte forholdet og takke ja. Det er alltid lov å spørre
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 09:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
fido skrev: | ønskemestern skrev: | Okei..
Jeg er sammen med Kari.
Kari er utro med Ola.
Jeg synes ikke det, og jeg synes alle har et visst ansvar for å ikke fucke opp folks forhold. |
Vel, om jeg ikke har noen som helst forpliktelser overfor andre parter involvert, og jeg vil ha henne, da, mener jeg ikke det er galt av meg å prøve meg. så er det opp til henne å avslå. selvfølgelig, selv om jeg sier prøve meg, betyr ikke det å antaste noen som ikke vil bli antastet, men å invitere ut, fortelle at du har lyst, osv., det må da være lov. Så får det være opp til henne. Hvis hun da velger å innlede et forhold deg, har da ikke du gjort noe galt! mener jeg..
|
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 11:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
ønskemestern skrev: | Vel, om jeg ikke har noen som helst forpliktelser overfor andre parter involvert, og jeg vil ha henne, da, mener jeg ikke det er galt av meg å prøve meg. så er det opp til henne å avslå. selvfølgelig, selv om jeg sier prøve meg, betyr ikke det å antaste noen som ikke vil bli antastet, men å invitere ut, fortelle at du har lyst, osv., det må da være lov. Så får det være opp til henne. Hvis hun da velger å innlede et forhold deg, har da ikke du gjort noe galt! mener jeg.. |
Hvis hun hadde innledet et forhold til deg, uten å slå opp med kjæresten eller vise tegn til å vile det, ville du ha fortsatt forholdet med henne uten videre problemer?
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 11:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg vil påstå at det ikke finnes et fasit svar. Det kommer rett og slett ann på situasjonen og hvem som gjør hva.
1) Kjæresten er den som tar initiativet til å være utro, her er det lett å legge skyld på rett person.
2) Noen jobber hardt (og kanskje over noe tid) før kjæresten gir etter å er utro, her er det litt verre og gi skylda til en person.
a) Hvis den som prøvde seg visste at dama var i et fungerende forhold, den personen fortjener å bli kvesta.
b) Personen visste ingenting (kjæresten sa aldri noe), begge har delvis skyld, men det blir nok lett å legge skylda på kjæresten.
3) Begge er like aktive, del skylden.
I alle andre enn 2b, fortjener personen som gjorde at kjæresten var utro å bli kvesta.
Det finnes INGEN unnskyldning for å legge ann på noen som er i et forhold, det er rett og slett umoralsk.
|
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 11:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
Zatharee skrev: | ønskemestern skrev: | Vel, om jeg ikke har noen som helst forpliktelser overfor andre parter involvert, og jeg vil ha henne, da, mener jeg ikke det er galt av meg å prøve meg. så er det opp til henne å avslå. selvfølgelig, selv om jeg sier prøve meg, betyr ikke det å antaste noen som ikke vil bli antastet, men å invitere ut, fortelle at du har lyst, osv., det må da være lov. Så får det være opp til henne. Hvis hun da velger å innlede et forhold deg, har da ikke du gjort noe galt! mener jeg.. |
Hvis hun hadde innledet et forhold til deg, uten å slå opp med kjæresten eller vise tegn til å vile det, ville du ha fortsatt forholdet med henne uten videre problemer? |
Det hadde ikke jeg gjort i allefall.. en viss lojalitet må man ha til den som har et forhold med hu man er interresert i. Dessuten er det ikke akkurat et glansbilde å være sammen med noen som har et annet forhold? Om jeg er forelska i noen og elsker hu, men hu har type .. så vil jeg ikke ta store steg før jeg vet at han er ute av bildet. no way. det gjør jeg ikke mot hans følelser eller meg selv. Prinsipp og moral
PS: Om ei i et forhold inngår et med meg også, uten videre komplikasjoner... Hva sier det om hvordan hun vil behandle VÅRT forhold? Vil hun gjøre det samme mot meg når hun finner en ny kjekkas? Det der funker ikke. Det må hvem som helst som ikke er veldig naiv være enig i..
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 11:59 Sist endret av Crash_O den Fre 10 Des 2004, 12:36, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Når jeg elsker ei som er involvert i et annet forhold, kommer jo naturlig nok hennes lykke fremfor alt. Dvs, at om hun har det fint som hun har det så skader jeg henne ved å prøve å ødelegge det. For jeg kan jo ikke garantere at et eventuelt forhold med meg vil være bedre for henne selv om jeg føler det sånn.
Men, jeg må likevel fortelle hva jeg føler. Selv om det potensielt kan bety at jeg mister vennskapet vårt.
Det er da vel ikke å "legge an på"?
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 12:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
Eyden skrev: | Når jeg elsker ei som er involvert i et annet forhold, kommer jo naturlig nok hennes lykke fremfor alt. Dvs, at om hun har det fint som hun har det så skader jeg henne ved å prøve å ødelegge det. For jeg kan jo ikke garantere at et eventuelt forhold med meg vil være bedre for henne selv om jeg føler det sånn.
Men, jeg må likevel fortelle hva jeg føler. Selv om det potensielt kan bety at jeg mister vennskapet vårt.
Det er da vel ikke å "legge an på"? |
Det er ikke å "legge an på" egentli, nei. Men å gå noe utover dette er det. Man må alltid være ærlig med seg selv og andre. om man elsker noen så bør man si det. Det moralske/prinsippmessige spørsmålet kommer først i hva hun/dere gjør videre med det.
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
En ting er å bli aktivt flørta med av noen man vet har kjæreste. Der er det vanskelig å gi noe fasitsvar på hva man gjør. Men generelt sett lar man vær å gjøre ting som kan sette andres forhold på spill - man tar ikke initiativ til det selv. Uansett vil jeg selv aldri være fornøyd med å "dele" den jeg er glad i med andre. Det vil si - enten er hun sammen med meg eller så er hun det ikke. Er man kjærester er det endel ting man kun vil dele med hverandre, og ingen andre.
Så... vet man hva som er bra for en selv så lar en vær å rote med andres forhold, generelt sett.
Hvem som har "skyld" er forøvrig en ting. Hvem man føler seg mest såra av kan være noe annet - for meg kommer det an på hvem som står meg nærmest. Tror nok man reagerer forskjellig på om kjæresten er utro med ens beste venn, eller med noen man ikke kjenner noe særlig.
|
Skrevet: Fre 10 Des 2004, 17:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
haakoo skrev: |
Det finnes INGEN unnskyldning for å legge ann på noen som er i et forhold, |
Forelskelse..?
|
Skrevet: Lør 11 Des 2004, 03:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gaute
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003 Innlegg: 512 Bosted: Trondheim
|
Jeg er helt enig med Ønskemesteren her.. Hvis jeg er forelsket i en jente som er i ett forhold så vil jeg prøve å vise henne det. Det er hennes avgjørelse å bestemme om hun vil være med meg eller ham. Og kall meg gjerne kynisk, men jeg bryr meg ikke så veldig om denne motparten hennes så lenge det ikke er en kamerat av meg, hvis det er tilfelle at kjæresten hennes er kamerat av meg så vil jeg gjøre det jeg kan for å glemme henne.
|
_________________ "Its a Backstreet Boy world, and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself" Billy Corgan
Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud
Skrevet: Lør 11 Des 2004, 03:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
ønskemestern skrev: | haakoo skrev: |
Det finnes INGEN unnskyldning for å legge ann på noen som er i et forhold, |
Forelskelse..? |
Hvis du vet at dama er i et fungerende forhold og har det bra så er det direkte umoralsk å legge ann på henne, selv om du måtte være forelsket i henne. Det at du er forelsket er ingen unnskyldning for å ødelegge et forhold. Hvordan vet du at du faktisk er bedre for henne enn han/hun hun er sammen med nå?
Glad jeg har litt integritet.
|
Skrevet: Lør 11 Des 2004, 11:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
All is fair in love and war...
Forelskelse handler også litt om egoisme - at man føler det tvingende nødvendig for seg selv å gi uttrykk for og vise det man føler.
|
Skrevet: Lør 11 Des 2004, 18:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Det har skjedd litt for ofte at jeg har falt for en fyr som har vært i et forhold, eller som like etterpå har blitt involvert i et. Men aldri har jeg så mye som vurdert å prøve å bryte opp hans forhold med motparten bare for å tilfredsstille mine egne, egoistiske følelser.
Det er ikke opp til meg å forsøke å vinne en person som har det bra i et forhold og som ikke vil vinnes. Det er både hensynsløst og respektløst. Og selv om man ikke kjenner vedkommendes kjæreste, bør det likevel være mulig å kjenne en viss medfølelse. Å si "jeg driter i hvor ille andre kan få det som resultat av mine handlinger, så lenge jeg selv har det bra, for jeg kjenner ikke vedkommende" synes jeg er for tynt, og for sørgelig. Sorry.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 11 Des 2004, 19:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Jeg er helt enig med Veronica her, og forøvrig også med haakoo. Man legger ikke an på en som er i et fungerende forhold. Det kan ikke bare ødelegge forholdet, men det kan også slite veldig på personen som blir stående i midten. Å fortelle hva man føler, det kan være greit i noen tilfeller, om det er en person du omgås og det at du er forelsket i vedkommende gjør det vanskelig å fortsette å omgås slik dere har pleid, men det er aldri greit å prøve å vinne en person som er i et fungerende forhold. Aldri!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Lør 11 Des 2004, 23:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |