DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Skoledebatten
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
 Skoledebatten

Norsk skole kommer svert uheldig ut pÄ internasjonal undersÞkelse. FÞlgelig finner man et utall artikler og timevis med TV-debatt. Alt som kan vÊre galt tas opp.

Innvandrere som faller igjennom fordi skolen ikke stiller opp, og fordi politikerne har ustabile tilbud og krav til dem,

Mobbere som ikke har gode liv.

LĂŠrere som ikke gir nok prosjekter, gir for mange, er for monotone, tvinges til Ă„ bruke metoder de ikke er komfortable med...

Lite motiverende skole, vanskelig Ă„ se meningen med alt man skal lĂŠre.

Foreldrene krever ikke nok av skolen!

Det er skolens ansvar at barna fÄr gode holdninger nÄ for tiden.

Det nevnes ikke at foreldrene har ansvar for barnas oppdragelse
.

Hva er galt med skolen?
For snill?
Er det i skolen det svikter, egentlig?
Hjemmet svikter ofte, lenge fÞr skolen kommer inn i bildet. Politikerne svikter. Debatten svikter og. Det er utrolig hvor mye av foreldreansvaret som skyves over pÄ skolen. Det er hÄplÞst, ingen kan vel vÊre far/mor til et flertall klasser av 30 barn?

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 23:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
jeg tror det har veldig mye Ă„ gjĂžre med lĂŠrerene.
og det har veldig mye Ä gjÞre med foreldrene, hvordan de har lÊrt opp barna sine. disse barna som gÄr pÄ skolen nÄ har jo sÞren meg ikke respekt for de eldre jo!
jeg er sÄ for at elevene skal tilbake Ä kalle lÊrerene sine for "herr" og "fru".. det skaper mer respekt i skolen.. og det vil si at de gjÞr lekser osv.

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 18:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
er veldig skeptisk til hvordan de har dekket oecd-rapporten, som kjent sÄ er statistikk verdens enkleste ting Ä manipulere

det norske media har fokusert pÄ er om vi har gÄtt opp eller ned pÄ en liste over land, men en plass opp eller ned pÄ en liste sier egentlig ingenting om nivÄet har blitt verre eller bedre her til lands

hvis alle land i undersÞkelsen har hatt en forbedring, Norge bare litt mindre enn de andre sÄ vil vi likevel gÄ nedover pÄ lista

hvis alle land har hatt en forverring, men Norge litt mindre enn de andre, sÄ vil vi gÄ oppover...

er skuffet over journalistene i denne saken, de burde virklig konsentrert seg om tallene bak lista, og ikke hvilke plasseringer som dette resulterte i.

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 10:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jos skrev:
er veldig skeptisk til hvordan de har dekket oecd-rapporten, som kjent sÄ er statistikk verdens enkleste ting Ä manipulere

det norske media har fokusert pÄ er om vi har gÄtt opp eller ned pÄ en liste over land, men en plass opp eller ned pÄ en liste sier egentlig ingenting om nivÄet har blitt verre eller bedre her til lands

hvis alle land i undersÞkelsen har hatt en forbedring, Norge bare litt mindre enn de andre sÄ vil vi likevel gÄ nedover pÄ lista

hvis alle land har hatt en forverring, men Norge litt mindre enn de andre, sÄ vil vi gÄ oppover...

er skuffet over journalistene i denne saken, de burde virklig konsentrert seg om tallene bak lista, og ikke hvilke plasseringer som dette resulterte i.

Helt enig i dette.

ForÞvrig bÞr foreldrene innse sitt eget ansvar og ikke velte dette over pÄ velferdsstaten. NÄr man pÄtar seg en selvvalgt forpliktelse i kraft av Ä fÄ barn sÄ innebÊrer dette naturlig nok at man fÞlger opp sine barn selv. Det har grodd frem en holdning som nÊrmest fratar enkeltindividet dets ansvar og overfÞrer dette til sosialdemokratiet gjennom alle dets kunstige rettigheter. Man forventer at staten tar ansvar, ikke en selv. Et typisk eksempel pÄ at altruisme ikke er et gode.

Ta ansvar for eget liv og egne handlinger...

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 11:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Vi gjÞr det kanskje dÄrligere i rene faktafag ja, som den rapporten viser, men man kan ikke fÄ bÄde i pose og sekk, Norge har nemlig i det siste satset pÄ Ä lÊre ungene samarbeid, konfliktlÞsning og demokrati fremfor Ä bare satse pÄ det "tekniske". Vi mÄ selvsagt ha litt av begge deler, men en slik rapport er i alle fall ikke beviset for at det gÄr dÄrlig med Norsk skole.

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 12:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Jeg kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan fÄ vite hva finnene gjÞr sÄ rett pÄ dette omrÄdet. SÄ kan man jo vurdere hvorvidt den norske skolen skal bruke noen av disse metodene, i stedet for stormlÞpet mot spanskrÞr og disiplin.

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 19:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg har noen tanker om skolen, som jeg har hatt lenge, helt upÄvirket av hva pressen har hatt Ä si. Eller eksperter. Eller gudoghvermann.

Foreldre bÞr ta mer ansvar. Ikke forvente at skolen skal gi barna bÄde kunnskap og oppdragelse. Hvis foreldre ikke har gitt ungene en skikkelig oppdragelse innen de begynner pÄ skolen, vil bÄde de barna og deres klassekamerater mÞte stÞrre vanskeligheter med Ä lÊre, fordi lÊrerne mÄ fokusere sÄ mye pÄ oppdragelse i stedet for undervisning. Det mÄ jo vÊre hÄplÞst Ä undervise en klasse med snakkende, ropende apekatter. Freakish

Unger burde ikke begynne pÄ skolen sÄ tidlig. 7 Är var tidlig nok, synes jeg. Ikke rart ungene blir rastlÞse og uengasjerte nÄr de dras bort fra ansvarslÞs lek og fritid i sÄ ung alder. Joda, "lek og lÊring" og alt det der er vel og bra i teorien, men funker det egentlig i praksis? SÄ langt har jeg ikke sett noe sÊrlig beviser for det.

Respekt for lĂŠrerne er mangelvare i dag. Antydningene til det sĂ„ jeg allerede da jeg selv gikk pĂ„ barneskolen. Det var enkelte i klassen som var totalt likegyldige overfor lĂŠreres autoritet. Noe burde vel gjĂžres med dette? Å snakke med foreldre hjelper ikke fĂžr foreldre faktisk begynner Ă„ ta ansvar selv. SpanskrĂžret eller bjĂžrkeriset er bĂ„de gammeldags og litt hardhendt, men det virket i sin tid. Og jeg tror ingen i den nĂ„ voksne generasjonen har tatt noe skade av det. Ærlig talt; man blir ikke traumatisert av et lite rapp over stumpen nĂ„r man har gjort noe galt.

I bunn og grunn synes jeg ting var bedre fĂžr. Kall meg gjerne gammel og konservativ. Tunge

InnleggSkrevet: Lűr 11 Des 2004, 18:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Det Veronica sier er noe mange lĂŠrere mener... min mor blant annet...

InnleggSkrevet: Lűr 11 Des 2004, 21:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Mr_Pin skrev:
Jeg kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan fÄ vite hva finnene gjÞr sÄ rett pÄ dette omrÄdet. SÄ kan man jo vurdere hvorvidt den norske skolen skal bruke noen av disse metodene, i stedet for stormlÞpet mot spanskrÞr og disiplin.

Det finnene gjĂžr er mer disiplin, ikke med spanskrĂžr vel og merke, men med strenge, konsistente regler og gjensitting eller annen (ikke-fysisk) straff for de som bryter de.

Andre teorier jeg har hĂžrt om finnenes suksess er varm skolemat hver dag, stĂžrre konkurranse i samfunnet generelt, mindre velferd og trygdeordninger og lengre utdanning og hĂžyere status for lĂŠrere..

Selv tror jeg at det er umulig Ä fÄ hÞyere status for lÊrere uten at man i tillegg gjeninnfÞrer konseptene disiplin og respekt blant elevene.

I tillegg vil jeg henvise til denneartikkelen i Aftenposten, som forklarer hvorfor det ikke er sÄ enkelt Ä bare kopiere Finland.

InnleggSkrevet: Sűn 12 Des 2004, 10:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
politikerne lar heller aldri en skolereform gÄ seg til, men mÄ alltid legge den helt om etter noen Är, for da er det nye politikere som besitter ministerstolen.

En skolereform vil vi ikke se resultat av pÄ minst 10 Är. NÄr det fÞrste kullet i reformen er ferdig med grunnskolen, da vil vi fÄ ser hvor godt de er rustet til videre skolegang eller arbeidslivet.

Selv da jeg var elev sÄ var eg med pÄ tre store planer i lÞpet av grunnskolen og videregÄende. Selvsagt vil dette bli kaos, og fÞre til stadig ny omstilling for lÊrerene.

InnleggSkrevet: Sűn 12 Des 2004, 16:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Det finnene gjÞre er altsÄ blandt annet mer disiplin. Det er tydeligvis veldig i vinden dette med disiplin... Men jeg mener at man bÞr gjÞre en skikkelig undersÞkelse om slikt som varm skolemat, lÊreryrkets status, disiplin etc. For deretter Ä vurdere hva som er aktuelt Ä innfÞre i den norske skolen. Eksempelvis synes jeg det er helt uaktuellt Ä svekke velferdsstaten og "innfÞre mer konnkuranse" i samfunnet. Jeg er heller ikke sÊrlig overbevist om effekten av dette.

Jeg har ingen tro pÄ denne kadaverdisiplinen det legges opp til, det er gammelt nytt og noe vi gikk bort fra i skolen for lenge siden. Disiplin og orden er fult mulig i et rolig og uformelt miljÞ. Hva respekten for lÊrerene angÄr, tror jeg den hadde hatt godt av at lÊreryrket ikke lengre var en dumpeplass for de gymnasiastene som ikke er skikket til Ä gjÞre noe annet ut av seg... Sitter med inntrykket av at lÊrerstudiet har en uforholdsmessig anndel av skrotinger.

Hva herr Klinge anngÄr mÄ jeg innrÞmme at han tildels hÞres ut som en fÞrsteklasses tulling.

Matti Klinge skrev:
- Undervisningen i finsk historie og litteratur har fortsatt en sterk posisjon. Å nedtone undervisningen i nasjonens historie eller Ă„ gjĂžre historieundervisningen internasjonal, har aldri vĂŠrt noen opsjon i Finland. Vi har ikke, slik som i Sverige, leflet med ideer om hverken det grenselĂžse eller det flerkulturelle samfunn, slĂ„r han fast.

Ellers vet jeg ikke helt om jeg stoler sÄ mye pÄ intervjuer med finske historikere som sannhetsbevis pÄ problemene i norsk grunnskole.

Edit : Legger til en kronikk i dagbladet med et annerledes perspektiv pÄ disiplin. http://www.dagbladet.no/kultur/2004/12/12/417322.html

InnleggSkrevet: Ons 15 Des 2004, 23:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er foreldrenes ansvar at barna har nok folkeskikk og har respekt for lÊrere. Om det hadde vÊrt i boks, ville lÊrerne kunne gjort jobben sin i stedet for Ä kjefte pÄ elevene.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 16:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet