|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Definisjon pÄ en vits
Hva er en vits?
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 01:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ildfugl
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 711 Bosted: En liten bygd pÄ Vestlandet
|
Ord pakket inn pÄ en mÄte som fÄr folk til Ä le
|
_________________ "Selv nÄr alt ser mÞrkt ut,vil lyset inne i deg gi deg svar."
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 05:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
En forlystende historie/sitat. Ofte noe som gjÞr at man kan tenke "uff, sÄ dumme.. hehe.. stakkars folk.. godt jeg er mye skarpere.. hehe". evt. noe som inneholder frastÞtende kroppsfunksjoner, dette er ogsÄ noe vi ler av, fordi det er ekkelt og vi ikke er helt sikker pÄ hvordan vi skal reagere. HÞrte en gang at latter faktisk var en ufrivillig reaksjon pÄ noe man ikke forstÄr/ikke liker/er redd for.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 09:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Da er vi jo egentlig utrolig nysgjerrige skapninger, for de aller fleste av oss vil jo le og ha det morro.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
En vits er noe man skaper sammen. To forskjellige personer kan si nĂžyaktig samme tingen til samme sted og samme tid og kanskje tilogmed til de samme menneskene. Men i det ene tilfellet dĂžr folk av latter, i det andre tilfellet blir det bare pinlig.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 17:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Ord pakket inn pÄ en bestemt mÄte hvor intensjonen er at folk skal le?
Er det ikke en vits, selv om den er dÄrlig, og bare skaperen av vitsen syns den er morsom?
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 19:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Man kan godt synes at vitsen er morsom selv, men som lÊreren til Bruno Martelli i "Fame" sier, nÄr det blir gjort et forsÞk pÄ Ä spille en hel symfoni pÄ egenhÄnd: det er ikke musikk, det er masturbasjon! Skal det vÊre noen virkelig vits mÄ det vÊre ihvertfall to stykker som er enige om at det er en vits.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 19:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
*daske seg selv litt fordi lastebil er en kverulant*
Hvis en person syns en vits er morsom, er det veldig lite sannsynlig at det ikke finnes ett menneske til pÄ jorda som syns den er morsom. Jeg tror ihvertfall at for hver tanke jeg har, sÄ er det flere som har de samme tankene.
Er det da ikke en vits selv om disse to personene aldri har fÄtt anledning til Ä mÞtes og Ä le av vitsen / synes den er morsom?
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 20:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Om vitsen ikke er morsom, fornekter ikke det at den har en intensjon om Ä fÄ folk til Ä le.
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 20:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Om en vits mÄ oppfattes av morsom av flere en 1 for Ä vÊre en vits, hva er da en dÄrlig vits?
Jeg mener at en vits er en historie som er "skrevet" med intensjonen Ä fÄ andre til Ä le. Den mÄ ogsÄ vÊre rimelig kortfattet.
Den bÞr vell gjerne ha en enkel setting, og et fÄtall karakterer.
Blir den for omfattende havner den fort i en annen kategori.
Jeg liker forsÄvidt ikke vitser heller, finnes ikke mange vitser som er bra.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 21:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Min teori er at vitser kan lages ut av alle mulige poenger. Det blir en vits om noen mener det er en vits.
Men hva er sÄ da et poeng?
Et poeng mener jeg oppstÄr nÄr man har kommet fram til en viktig milepÊl i utgrunningen av et saksforhold.
MilepĂŠl og saksforhold gidder jeg ikke prĂžve Ă„ definere. Ikke "viktig" heller.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 21:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Om vitsen er god eller dÄrlig har egentlig ingenting med saken Ä gjÞre. Poenget er at i det minste mÄ to personer sammen bli enig om akkurat den saken. En vits man forteller alene til seg selv er, vel... 
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 21:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Tipper pÄ at Glahn har lÊrt noe "intellektuelle" greier pÄ universietet jeg.
Noe uhÄndterlig og ubegripelig. 
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 21:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
*riste pÄ hodet*
Forteller du en vits til deg selv og ler hjertelig sÄ du rister har du blitt enig med deg selv om at den var morsom. Forteller du den til andre er du avhengig av Ä bli enig sammen med de andre om vitsen var morsom eller hva den nÄ enn var.
ForÞvrig er vitser gode eksempler pÄ hvordan ting kan "forkortes". Si "OST!" samtidig som du gjÞr en sving med hodet til Vero, og hun skjÞnner med en gang hvilken vits du mener. GjÞr det samme til utenforstÄende, og de skjÞnner ikke bÊret, og du blir nÞdt til Ä fortelle hele greia 
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 23:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Glahn skrev: | Si "OST!" samtidig som du gjÞr en sving med hodet til Vero, og hun skjÞnner med en gang hvilken vits du mener. GjÞr det samme til utenforstÄende, og de skjÞnner ikke bÊret, og du blir nÞdt til Ä fortelle hele greia  |
Slik som nÄ.. *vente*
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 03 Des 2004, 09:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
NÊh, det kan vi ta pÄ et treff eller noe istedet. Poenget med denne trÄden var da ikke Ä fortelle vitser 
|
Skrevet: Fre 03 Des 2004, 16:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pacatilist-Galt
FrÀmling

Ble Medlem: 04 Des 2005 Innlegg: 16 Bosted: Bergen
|
Definisjonen pÄ en vits (eller grunnen til at vi finner noe morsomt);
Noe logisk men uventet.
Ta standarden med tomatene som gÄr over veien;
To tomater gÄr over en vei, den siste blir pÄkjÞrt, for at den fÞrst igjen snur seg og sier "kom ann, catch up!" - her spiller man pÄ det engelske uttrykket "catch up", samtidig som man henviser til hva tomaten nÄ de facto er, nemlig ketsjup.
En kommentar som er uventet, men logisk.
|
Skrevet: Sűn 04 Des 2005, 23:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
PĂ„ den andre siden kan godt noe som er ulogisk, men ventet vĂŠre morsomt. Og omvendt. Og diverse kombinasjoner.
Det fine med sprÄk er at man kan vri og vende pÄ alt 
|
Skrevet: Man 05 Des 2005, 17:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Om en setning er uventet kommer helt ann pÄ hva mottageren regner som "normalt", ergo kan absolutt alt vÊre en vits etter din definisjon. Det samme kunne jeg sagt om resten av innleggene her. Dere har alle rett. Hva er en vits? Alt.
Ler du hÄnlig av meg nÄ? Ok. Du tror det finnes en slags uskreven, universiell regel som forteller deg hvilke vitser som er gode, hvilke som er dÄrlige og, for den saks skyld, hva en vits er i det hele tatt. En vits er bare enda et begrep oppfunnet av oss mennesker for Ä beskrive noe vi ikke helt forstÄr. Uten oss hadde en sÄkalt "vits" gitt like mye meninge som det vi kaller "penger". Valuta. Hva er det egentlig?
En vits er noe du ler av, ergo kan en vits vÊre alt, for du kan le av hvasomhelst, min venn. Det er bare vÄr egen kunstige og vage definisjon som forteller oss hva som er en vits.
Hvis man derimot skal definere sjangeren vits, er saken en helt annen. La oss bare, enkelt og greit, si at en vits er det som vi vanligvis tenker pÄ nÄr vi hÞrer ordet vits; en kort, enkel historie som fremkaller latter ved hjelp av noe vi kaller et poeng. Dermed kan vi fastslÄ at en vits har en begynnelse (et annslag, heter det kanskje pÄ fagsproget), en midtpart og en avslutning. I begynnelse vil du finne en kort presentasjon av personene vi blir fortalt om i fortellingen og, eventuelt litt bakgrunnsinfo som skal gjÞre oss i stand til Ä forstÄ poenget. I den midtre parten bygges det opp en spenning. Du forteller en liten historie, fÞr du finter ut ditt publikum med selve prikken over i'en; poenget. Du kan ha flere smÄ poeng i vitsen, men hovedpoenget kommer alltid til sist, i avslutningen.
F.eks:
To tomater gÄr over en vei. (Vi blir presentert med dagens hovedpersoner, som pÄ fritiden liker Ä Ä gÄ over veier. Noe annet blir her ikke fortalt, for intet annet er relevant. Det er ogsÄ et sjangertrekk, men det finnes ogsÄ vitser som bevisst kommer med irrelevant fakta for at overraskelsen i poenget skal vÊre desto stÞrre.)
Den ene gÄr fÞrst, og kommer seg [problemfritt] over. (Kjenn pÄ spenningen, dere! Den er til Ä ta Ä fÞre pÄ.)
I det den andre skulle gÄ over, blir den overkjÞrt. (Denne setninger er i grenseland mellom hoveddelen og avslutningen. Jeg er litt i tvil.)
SÄ sier tomat numero uno: 'kom ann, catch up'. (I dette tilfellet er poenget et ordspill - catch up [kÊtchÞp] og ketsjup [kÊtsjÞp] ligner pÄfallende pÄ hverandre nÄr de uttales pÄ litt nÞlende norsk. FÞrste gang du ble fortalt den var det ogsÄ et overraskelsesmoment der. Hahaha. Voila. Vi har en vits. Ingen ler av det originale poenget i denne vitsen lenger, men den innfrir fortsatt alle sjangerkravene.)
Fy satan som jeg elsker dette. Dere er min lille saueflokk, jeg er Gud - jeg er best. *Tar seg en svingom* Jeg skulle vĂŠrt norsklĂŠrer. Dere ser det for dere, gjĂžr dere ikke?
Unnskyld.
|
Skrevet: Lűr 10 Des 2005, 19:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Samt at en historie kan vĂŠre en vits, en novelle kan inneholde en vits, en hel novelle kan vĂŠre en vits... osv osv osv.
Noen som sa noe om definerende og nĂždvendige trekk som betegner en kategori? Ikke jeg.
|
Skrevet: Lűr 10 Des 2005, 21:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |