|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
"Fritt skolevalg"
Det blir kansje "fritt skolevalg" fra neste Är. Det betyr at det eneste som teller for Ä komme inn pÄ en vidergÄende skole er karakterene fra grunnskolen. Bosted har ikke lenger noen betydning.
Personlig er jeg helt imot dette, er det andre som har noen synspungter?
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 19:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mirim
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004 Innlegg: 201 Bosted: Loddefjord/Bergen
|
Ble gjort en undersÞkelse i her i Bergen i fjor. Den viste at hvis vi hadde fritt skolevalg sÄ ville mange velge en skole i sentrum. Det betyr at det blir vanskeliger og komme inn pÄ de skolene enn de utenfor sentrum. Dette vil skape A og B skoler der de med de beste vil fÄ velge fritt, mens de som ikke har sÄ bra karaktere kan komme pÄ skole som ligger langt i fra hjemmet.
Fra neste Är er det "fritt skolevalg" i hele hordaland.
|
_________________ KjĂŠrlighet Er Best PĂ„ Pinne!
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 20:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Norsk skolesystem elsker middelmÄdighet. Hva er galt med at elevene med best resultater sÞker seg til de beste skolene? Norsk skole idag klarer ikke gi elever med gode evner utfordringer - de fÄr ikke utviklet potensialet sitt skikkelig. Tilsvarende blir elever som trenger ekstra hjelp forsÞmt, fÄr ikke den hjelpen de trenger, og fÄr heller ikke utviklet sitt poensiale.
Denne merkelige likhetstanken hvor alle elever skal blandes inn i en salig, gjennomsnittselskende grÞt, er overhodet ikke noe gode. Folk er forskjellige, har forskjellige evner og interesser. Man skal fÄ gÄ pÄ den skolen hvor man tror man vil fÄ en best mulig utdannelse og en best mulig skolehverdag, faglig og sosialt. Ikke puttes inn i en annen skole enn man kanskje vil pÄ grunn av en merkelig, urealistisk likhetstankegang.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 21:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Problemet blir jo at det kun er de som har svÊrt gode karakterer som fÄr velge fritt...de andre mÄ jo bare pent ta til takke med det som stÄr igjen...
Litt urettferdig, spĂžr du meg.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 21:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Hvorfor ikke plassere gode og dÄrlige elever sammen..? Dette vil gi (hvis man legger til rette for det) gevinst for alle elevene. Det er stortsett sÄnn ting fungerer i hÞyere utdannelse (i hvert fall hva jeg har erfart), sÄ hvorfor skal det ikke fungere i den videregÄendeskolen.
De som kan mye lÊrer faktisk en del av Ä hjelpe andre, og de som trenger hjelp lÊrer mer enn om de ikke fÄr hjelp av andre.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 22:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| Glahn skrev: | | Norsk skolesystem elsker middelmÄdighet. Hva er galt med at elevene med best resultater sÞker seg til de beste skolene? . |
I dag kan man jo det vil en vis grad, men skal man ha en topp av elever som er kjempeflinke og mange som er dÄrlige?
| Glahn skrev: | | Norsk skole idag klarer ikke gi elever med gode evner utfordringer - de fÄr ikke utviklet potensialet sitt skikkelig. Tilsvarende blir elever som trenger ekstra hjelp forsÞmt, fÄr ikke den hjelpen de trenger, og fÄr heller ikke utviklet sitt poensiale.. |
Man kan da heller lage systemer slik at man innen en skole kan ha to nivÄer, og at enkelte elever kan fÄ gÄ noen dager pÄ en hÞyere skole.
Problemet er det at de som ikke er sÄ flinke vil havne pÄ b-skoler, ikke bare med andre elever som heller ikke er sÄ flinke, de vil ogsÄ ende opp med de dÄrligste lÊrerene. Jeg mener at karakterer som motivasjonsfaktor er undervurdert, trivsel har mye Ä si. Hvordan vil elever trives vis de gÄr pÄ en skole som er regnet for dÄrlig med lÊrere som heller ikke er sÄ flinke?
| Glahn skrev: | | Denne merkelige likhetstanken hvor alle elever skal blandes inn i en salig, gjennomsnittselskende grÞt, er overhodet ikke noe gode. Folk er forskjellige, har forskjellige evner og interesser. Man skal fÄ gÄ pÄ den skolen hvor man tror man vil fÄ en best mulig utdannelse og en best mulig skolehverdag, faglig og sosialt. Ikke puttes inn i en annen skole enn man kanskje vil pÄ grunn av en merkelig, urealistisk likhetstankegang. |
Man jo nÄ velge den skolen man tror man kan fÄ det meste ut av? Det er jo det som mange flere elever vil bli snytt for nÄ.
Resultatene man ser i Oslo er jo veldig negative. Ved en av b-skolene fikk bare halvparten av elevene vitnemÄl etter tredje klasse! Det som skjer vil effektivt produsere vinnere og tapere og skape et stÞrre klasseskille. Dessuten vil mange valgfag forsvinne, fordi elevene har sÄpass ulike ineresser.
Dessuten vil kostnadene pÄ transport av elever Þke kraftig, fordi elever med mindre gode karakterer mÄ reise langt bor for Ä fÄ gÄ pÄ den linjen de vil.
Det vil ogsÄ gÄ utover intregetingen av elever med minoritetsbakgrunn og disse vil havne pÄ de minst populÊre skolene!
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 22:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
La meg gi ett eksempel pÄ det med valgfag:
PÄ min skole, Katedralskolen i Kristiansand, er vi kjent for Ä ha mange engasjerte elever, dette har bidratt til at vi har fÄtt mange valgfag som Ulandskunnskap og Russlandskunnskap. Har fÄr vi mye informasjon om mange viktige problemer verden stÄr ovenfor og vi fÄr ogsÄ en stor mulighet til Ä gjÞre noe med dette! Dette er viktig og skolen klarer Ä sette dette opp fordi sÄ mange elever Þnsker dette. Blir disse elevene spredd er dette ikke lenger mulig. Det vil vÊre utrolig dumt, ettersom elever fra skolen senere har fÄtt utrettet mye.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 22:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Faktisk har ofte gode elever ingen lyst eller nytte av Ä skulle hjelpe elever som sliter faglig. Det er ikke alle som bÞr eller passer til Ä jobbe med slik hjelpeundervisning. Dette blir ogsÄ Ä lempe endel av skolens undervisningsplikt over pÄ faglig sterke elever. Skal man ha noen slik ordning bÞr den vÊre frivillig og ikke obligatorisk. Gruppearbeid sammen med folk som er dÄrlig motiverte, eller sliter, eller leverer arbeid av lavere kvalitet enn det en selv kan prestere er fryktelig frustrerende for mange.
SelvfÞlgelig mÄ en lÊre seg Ä kunne jobbe sammen med andre, men ikke pÄ bekostning av utvikling av ens egne faglige evner, og ikke pÄ bekostning av ens egne karakterer.
Man har uansett en topp av elever som er svĂŠrt flinke og en stor mengde som er gjennomsnittlige. Det kommer man ikke utenom.
I hÞyere utdanning er det uansett slik at de med best karakterer fÄr velge fÞrst, og de med dÄrligere resultater fÄr ta til takke med resten. Slik er det i arbeidslivet ogsÄ, sÄ det er bare Ä innstille seg deretter.
Jeg liker bedre forslaget om Ä ha forskjellige nivÄer innenfor en og samme skole - det vil bedre ivareta alles interesser. Men samtidig blir det feil Ä nekte en faglig sterk elev Ä gÄ pÄ en god skole bare pÄ grunn av hvor man er bosatt.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 00:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
| Ludvig skrev: | Ble gjort en undersÞkelse i her i Bergen i fjor. Den viste at hvis vi hadde fritt skolevalg sÄ ville mange velge en skole i sentrum. Det betyr at det blir vanskeliger og komme inn pÄ de skolene enn de utenfor sentrum. Dette vil skape A og B skoler der de med de beste vil fÄ velge fritt, mens de som ikke har sÄ bra karaktere kan komme pÄ skole som ligger langt i fra hjemmet.
Fra neste Är er det "fritt skolevalg" i hele hordaland. |
Er det negativt at A-elevene havner pÄ sentrumsskolene?
for Ä vinkle saken litt pÄ en annen mÄte enn resten av innleggne her: Sentrumskolene er ofte mer utsatt for vold, slÄssing osv, mens det sjeldent er A-elevene er bidragsyteren til dette. (Min pÄstand)
Vil det ikke vĂŠre positivt Ă„ spre B-elevene litt utover, og fjerne sentrumskole-problemet.
Kanskje det til og med vil stimulere til Þkt arbeidsinnsats pÄ ungdomsskolen.
/m_stuff (som sannsynligvis burde gÄtt pÄ videregÄende i kautokeino)
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 08:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
er klart at en skoleflink elev som vet hvor h*n vil, mÄ fÄ lov til Ä sÞke opptak til den skolen h*n Þnsker Ä komme inn pÄ. Men jeg synes egentlig at andre elever skal bli prioritert til den skolen som er nÊrmest. Det er ikke kult som 16Äring Ä bli sendt til nabo-byen, og mÄ flytte, nÄr nÊrmeste nabo fra forldrenes hjem er en videregÄende skole...
Tror egentlig at de fleste 16 Äringer (iallefall de som velger allmennfag) Þnsker Ä gÄ pÄ den nÊrmeste skolen. SÄ da kanjo den delen av systemet beholdes som de er, ogsÄ kan vi heller Äpne for ekstraordinÊre opptak for de som virkelig vil flytte til en skole med en spesiell linje.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 09:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Det er ikke alle som trives like godt pÄ den plassen de kommer fra. Da er det fint Ä kunne velge seg til en skole som ligger lengre borte og likevel kunne gÄ samme linje som er pÄ den nÊrmeste skolen.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 09:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
| Glahn skrev: | Faktisk har ofte gode elever ingen lyst eller nytte av Ä skulle hjelpe elever som sliter faglig. Det er ikke alle som bÞr eller passer til Ä jobbe med slik hjelpeundervisning. Dette blir ogsÄ Ä lempe endel av skolens undervisningsplikt over pÄ faglig sterke elever. Skal man ha noen slik ordning bÞr den vÊre frivillig og ikke obligatorisk. Gruppearbeid sammen med folk som er dÄrlig motiverte, eller sliter, eller leverer arbeid av lavere kvalitet enn det en selv kan prestere er fryktelig frustrerende for mange.
SelvfÞlgelig mÄ en lÊre seg Ä kunne jobbe sammen med andre, men ikke pÄ bekostning av utvikling av ens egne faglige evner, og ikke pÄ bekostning av ens egne karakterer. |
Uh... da har du erfaringer som er helt motsatt av det jeg har (dog fra universitets-kurs). Personlig lÊrer jeg masse av Ä vÊre hjelpelÊrer, men jeg har lÊrt minst like mye av Ä fÄ hjelp/hjelpe andre som tar de samme kursene som meg. Jeg tviler sterkt pÄ at jeg hadde fÄtt like gode karakterer om jeg ikke jobbet sammen med andre som ofte kan andre deler av pensum/pensum i andre kurs bedre enn meg.
Jeg er fullt klar over at det er frustrerende at andre i gruppearbeid ikke yter spessielt godt, men sÄnn kommer det garantert Ä vÊre i arbeidslivet og. Ikke nÞdvendigvis den samme personen for hvert prosjekt, men fra tid til annen vil nok alle yte mindre enn maks.
Jeg vil pÄstÄ at man blir bedre faglig generelt, ikke nÞdvendigvis akkurat i det faget/kurset man hjelper noen, selv om jeg garantert har blitt bedre av det. Andre studenter/elever stiller ofte helt andre spÞrsmÄl og har en annen vinkling pÄ problemet enn det man selv har. Hvis man da tenker igjennom det problemet, sÄ har man forstÄtt mer.
| Glahn skrev: |
Man har uansett en topp av elever som er svĂŠrt flinke og en stor mengde som er gjennomsnittlige. Det kommer man ikke utenom.
I hÞyere utdanning er det uansett slik at de med best karakterer fÄr velge fÞrst, og de med dÄrligere resultater fÄr ta til takke med resten. Slik er det i arbeidslivet ogsÄ, sÄ det er bare Ä innstille seg deretter.
Jeg liker bedre forslaget om Ä ha forskjellige nivÄer innenfor en og samme skole - det vil bedre ivareta alles interesser. Men samtidig blir det feil Ä nekte en faglig sterk elev Ä gÄ pÄ en god skole bare pÄ grunn av hvor man er bosatt. |
SÄ klart man alltid kommer til Ä ha noen som er bedre enn andre, men hvorfor gÄ sÄ hardt inn for Ä skape et klassesamfunn? Hvorfor legge til rette for at flere av de gode skal bli enda bedre, mens flere av de som sliter skal fÄ enda dÄrligere muligheter.
En ting er de fÄ som er EKSTREMT mye bedre enn snittet i et fag/kurs. De bÞr nok fÄ ekstra utfordringer av skolen/lÊreren. PÄ en annen side, de fÊrreste er ekstremt mye bedre i alle fag/kurs og kan nÄr de da er forann resten i et kurs/fag jobbe med andre kurs/fag.
Det blir ikke noe mindre feil Ä stappe alle de dÄrligste elevene pÄ en eller to skoler som har dÄrlig rykte heller. Det er i hvert fall ikke noe mer rettferdig.
| M_Stuff skrev: | | Ludvig skrev: | Ble gjort en undersÞkelse i her i Bergen i fjor. Den viste at hvis vi hadde fritt skolevalg sÄ ville mange velge en skole i sentrum. Det betyr at det blir vanskeliger og komme inn pÄ de skolene enn de utenfor sentrum. Dette vil skape A og B skoler der de med de beste vil fÄ velge fritt, mens de som ikke har sÄ bra karaktere kan komme pÄ skole som ligger langt i fra hjemmet.
Fra neste Är er det "fritt skolevalg" i hele hordaland. |
Er det negativt at A-elevene havner pÄ sentrumsskolene?
for Ä vinkle saken litt pÄ en annen mÄte enn resten av innleggne her: Sentrumskolene er ofte mer utsatt for vold, slÄssing osv, mens det sjeldent er A-elevene er bidragsyteren til dette. (Min pÄstand)
Vil det ikke vĂŠre positivt Ă„ spre B-elevene litt utover, og fjerne sentrumskole-problemet.
Kanskje det til og med vil stimulere til Þkt arbeidsinnsats pÄ ungdomsskolen. |
I oslo er det motsatt, sentrumskolene er de med best rykte, hÞyest krav for Ä komme inn, mens skolene som ligger lenger fra sentrum ofte (uforskyldt) har dÄrlig rykte og mange b-elever som du kaller det.
Videre er det ofte i sentrum / sentrumsnÊre omrÄder de som gÄr pÄ skolen i utkanten bor og motsatt. Veldig mange i oslo har godt over 30 min reisetid til skolen, noe som er sykt nÄr de fleste bor under 3km fra en videregÄendeskole.
| M_Stuff skrev: | er klart at en skoleflink elev som vet hvor h*n vil, mÄ fÄ lov til Ä sÞke opptak til den skolen h*n Þnsker Ä komme inn pÄ. Men jeg synes egentlig at andre elever skal bli prioritert til den skolen som er nÊrmest. Det er ikke kult som 16Äring Ä bli sendt til nabo-byen, og mÄ flytte, nÄr nÊrmeste nabo fra forldrenes hjem er en videregÄende skole...
Tror egentlig at de fleste 16 Äringer (iallefall de som velger allmennfag) Þnsker Ä gÄ pÄ den nÊrmeste skolen. SÄ da kanjo den delen av systemet beholdes som de er, ogsÄ kan vi heller Äpne for ekstraordinÊre opptak for de som virkelig vil flytte til en skole med en spesiell linje. |
I oslo vil nok de ferreste av de skoleflinke gÄ pÄ den skolen som er nÊrmest, ref det jeg skrev over. Ellers er jeg helt enig at man burde prioritere de som bor nÊrmest skolen (problemet da blir hvordan man skal avgjÞre sÄnt), og heller ha ekstraordinÊre opptak for resten.
| sharee skrev: | | Det er ikke alle som trives like godt pÄ den plassen de kommer fra. Da er det fint Ä kunne velge seg til en skole som ligger lengre borte og likevel kunne gÄ samme linje som er pÄ den nÊrmeste skolen. |
Derfor bÞr man kunne sÞke om Ä fÄ bytte skole pÄ 'spessielt grunnlag'. En lÞsning kan vÊre en velbegrunnet skriftlig sÞknad man legger ved sÞknaden sin.
Jeg har selv gÄtt pÄ en skole som hadde relativt hÞyt snitt for Ä komme inn ( 42 poeng eller noe sÄnt, tilsvarte bare M og 4 G-er i snitt tror jeg). Vi var veldig lite plaget med gjenger/brÄk, men pÄ en annen side var miljÞet ekstremt sterilt. Det var *ingen* svartkledde, det var *ingen* 'rockere', det var stortsett pent kledde flinke studenter og 70% kom fra Oslos 'bedre' halvdel.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 10:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
vi diskuterte dette i norsk timen og jeg er ganske uenig med denne ordningen. Þstkanten er kjent for Ä ha et lavere snitt, enn de i sentrum og pÄ vestkanten. jeg syntes det er synd at det vil bli sÄ store klasseforskjeller. jeg syntes man burde blande gode og dÄrlige elever, slik at de dÄrlige elevene blir interessert i faget. jeg bare sÄ pÄ GK, da gikk jeg i den "lette" matte klassen. og der var ingen motiverte til Ä jobbe, sÄ vi bare satt der. Men jeg skjÞnner ogsÄ elever som er flinke pÄ skolen som ikke er enig det. Selv er jeg ganske interessert i skolen og tanken pÄ at det skal komme umotiverte elever i klassen frister ikke. Men jeg tror det er bedre at de lÊrer seg mer, og at jeg kan vÊre en part av det. Man lÊrer jo bedre stoffet nÄr man prÞver Ä lÊre det bort til andre elever.
Dette skal jo kun vÊre for GK elever og hvis de skal gÄ Almenn.. Ettersom jeg ikke kom inn pÄ Katta, var det naturlig for meg Ä ta den nÊrmeste VGS skolen.. PersbrÄten (vest)
men jeg syntes selv at det ikke skulle vÊrt sÄ mye "karaktersnitt" greier pÄ hver skole for Ä komme inn. Jeg syntes det skulle vÊrt litt mer Äpent.. men det er min mening
(Jeg snakker om OslO)
Jeg tenkte jeg kunne skrive det eksemplaret vi fikk om skoler, og hvilket VGS skoler de almenn elever mÄ gÄ pÄ hvor hen i Oslo de bor:
Region 1: Sentrum
Grunnskoler: BjĂžlsen, Hersleb, Ila, Jordal, Majorstuen, Marienlyst, RuselĂžkka, Uranienborg
VideregÄende skoler med GK AA: Fagerborg, Foss, Hartvig Nissen, Oslo Handelsgymnasium, Oslo Katedralskole
Region 2: Vest
Grunnskoler: BjĂžrnsletta, Hovseter, Midstuen, Nordberg, Ris, Ăraker
VideregÄende skoler med GK AA: Beg, PersbrÄten, Ullern
Region 3: Nord-Ăst
Grunnskoler: ApallĂžkka, BjĂžrĂ„sen, EngebrĂ„ten, Gran, Groruddalen, Haugen, Haugenstua, Linderud, ROmmen, SInsen, Stasjonsfjellet. Tokerud, Veitvet, Ă
rvoll
VideregÄende skoler med GK AA: Bredtvet, Grefsen, Stovner
Region 4: SĂžr-Ăst
Grunnskoler: AbildsÞ, BjÞrnholt, Brannfjell, BÞler, Ellingsrud, Haugerud, Hauketo, Holmlia, Hovin, HÞyenhall, Karlsrud, Lambertseter, Lindeberg, Lofsrud, Nordseter, Oppsal, SKullerud, SkÞyenÄsen
VideregÄende skoler med GK AA: Hellerud, Lambertseter, Manglerud, Nordstrand, Ulsrud
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 10:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Du glemte bort den skolen med dÄrligst rykte, Sogn, den faller vel inn under oslo vest.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 11:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
| haakoo skrev: |
| sharee skrev: | | Det er ikke alle som trives like godt pÄ den plassen de kommer fra. Da er det fint Ä kunne velge seg til en skole som ligger lengre borte og likevel kunne gÄ samme linje som er pÄ den nÊrmeste skolen. |
Derfor bÞr man kunne sÞke om Ä fÄ bytte skole pÄ 'spessielt grunnlag'. En lÞsning kan vÊre en velbegrunnet skriftlig sÞknad man legger ved sÞknaden sin.
|
Det er ikke alltid man er istand til Ä begrunne hvorfor man vekk fra en plass pÄ en ordentlig mÄte. Jeg prÞvde meg pÄ det, men fikk ikke lov til Ä begynne pÄ allmenn pÄ en annen skole enn den som var i kommunen. Det er heller ikke alltid man vil forklare grunnen til at man vil vekk fra en plass i en formell sÞknad til fremmede folk.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 11:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
| haakoo skrev: | | Du glemte bort den skolen med dÄrligst rykte, Sogn, den faller vel inn under oslo vest. |
Sogn er ikke en skole med Almenn. De har kun yrkeslinjer. Der er bestemoren min sjĂŠf 
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
Sogn er vel kanskje mer Nord-Ăst, ettersom at Grefsen/EngebrĂ„ten er rett ved.. Uansett. Sogn har ikke noe med dette nye inntaket.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

|
Re: "Fritt skolevalg"
| Ronja skrev: | Det blir kansje "fritt skolevalg" fra neste Är. Det betyr at det eneste som teller for Ä komme inn pÄ en vidergÄende skole er karakterene fra grunnskolen. Bosted har ikke lenger noen betydning.
Personlig er jeg helt imot dette, er det andre som har noen synspungter? |
jeg mÄtte lese igjennom innlegget ditt engang til, og det slo meg at her i Oslo er det noe helt annet. Det har da alltid vÊrt "fritt skolevalg" ?? Det eneste som teller nÄ er karakterene fra grunnskolen, og slik har det alltid vÊrt. Det som regjeringen og de folka der prÞver Ä fÄ igjennom nÄ er at hvis du skal gÄ almenn kurs mÄ du begynne pÄ den nÊrmeste skolen din. AltsÄ; du kan ikke bo i Þst, og begynne pÄ en skole i vest.
...I know.. det ble mange innlegg etter hverandre:P rota litt 
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
| sharee skrev: | | Det er ikke alltid man er istand til Ä begrunne hvorfor man vekk fra en plass pÄ en ordentlig mÄte. Jeg prÞvde meg pÄ det, men fikk ikke lov til Ä begynne pÄ allmenn pÄ en annen skole enn den som var i kommunen. Det er heller ikke alltid man vil forklare grunnen til at man vil vekk fra en plass i en formell sÞknad til fremmede folk. |
Det kan jeg forstÄ, men da burde kan kunne ta sÄnt via rÄdgivere eller lignende.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
| aniraC skrev: | | Sogn er vel kanskje mer Nord-Ăst, ettersom at Grefsen/EngebrĂ„ten er rett ved.. Uansett. Sogn har ikke noe med dette nye inntaket. |
Dette blir veldig utenom temaet, men hvis du tror UllevÄll ligger Þst i oslo bÞr du ta en titt pÄ et kart og se litt...
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |