DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Velferden
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Velferden

http://www.klassekampen.no/Arkivsamling/Arkiv/2004/November/26/249422

Velferdstilbudene vil svekkes, altsÄ. GjÞr det egentlig noe?

NÄr det gjelder skoler og fritidstilbud, da syns jeg det gjÞr noe. Dette er til barn og unges beste. Men nÄr det gjelder dagpenger eller arbeidsledighetstrygd, da syns jeg ikke det gjÞr noe. Folk har ikke godt av Ä leve pÄ pensjon, rett og slett! Det er Þdeleggende!

Det en istedet mÄ gjÞre, er Ä sÞrge for for flere arbeidsplasser. Ikke vet jeg Ässen man gjÞr dette. Har noen forslag?

InnleggSkrevet: Lűr 27 Nov 2004, 00:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
Re: Velferden

Terning skrev:
Folk har ikke godt av Ä leve pÄ pensjon, rett og slett!

Arbeit macht frei.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Nov 2004, 00:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Folk som bare driver Ä rÄner rundt hele dagen... ser ikke sÊrlig lykkelige ut...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Nov 2004, 03:15
lupin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Penger til velferd, ikke til krig?

InnleggSkrevet: Lűr 27 Nov 2004, 13:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Zmagad
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 26 Jan 2005
Terning skrev:
Folk som bare driver Ä rÄner rundt hele dagen... ser ikke sÊrlig lykkelige ut...

Nei, la dem heller leve pÄ gata, selge dop eller vaske toaletter pÄ McDonalds til 27 kr timen... DA blir de lykkelige da!

InnleggSkrevet: Ons 26 Jan 2005, 20:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Har det slÄtt deg at noen gÄr pÄ dagpenger fordi de rett og slett ikek fÄrnoen jobb?? skal de leve pÄgata da?? dablir de hvertfall lykkelige. Men folk skal ikke utnytte systemet det mÄ det bli bedre kontoll pÄ!! Jeg syntes kontantstÞtten skal bort jeg, tenk pÄalle innvandrerne som tjener bra pÄ dette?! INTEGRERING sier jeg bare! det fÄr ikke unga av Ä vÊre hjemme med mamma hvertfall!!

InnleggSkrevet: Ons 26 Jan 2005, 21:24
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Terning skrev:
Det en istedet mÄ gjÞre, er Ä sÞrge for for flere arbeidsplasser. Ikke vet jeg Ässen man gjÞr dette. Har noen forslag?

Ehh.........

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 17:31
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004

Terning skrev:
Folk har ikke godt av Ä leve pÄ pensjon, rett og slett! Det er Þdeleggende!

JA! Disse fordÞmte minstepensjonistene, later som om de er for gamle til Ä jobbe gjÞr de, HA! Tilbake ut i arbeidslivet sier jeg, la dem jobbe til de kreperer. Ja, og la oss nÄ for GUDS skyld ikke la oss lure av slike juksesykdommer som alzheimers...

Hvis det er noen som leser dette, som ikke forstÄr ironi, vennligst se bort fra forrige melding... Rolling Eyes

PS. Hvis du mener trygd, skriv trygd. I tillegg er resonementer alltids greie Ă„ ta med i slike tilfeller.

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 21:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det burde vĂŠre selvinnlysende at folk som jobber er lykkeligere enn de som lever av trygd.

Det har selvsagt endel med andre faktorer Ă„ gjĂžre, men de fleste blir faktisk lykkeligere om de klarer Ă„ fĂž seg selv.

SÄ det er en utrolig dÄrlig lÞsning Ä bare gi dem en slant til pÄlegg pÄ maten, og late som problemet er lÞst.

Arbeidende folk kan nemlig bli harme over dette, nÄr de syns det er tungt Ä utfÞre sine daglige plikter.

Dette vet sosialklientene eller hva det mÄtte vÊre, og da fÞler de dÄrlig samvittighet etc, kan rett og slett bli syke fordi de ikke har noen jobb.

Det blir vel det samme om man utbetaler X kr til en fyr for Ä sitte hjemme Ä sture, og Ä betale X kr til en fyr for Ä ta seg en tur innom pensjonistene som ikke fÄr besÞk, eller klipper gresset rundt barneskolen?

BÄde fyren og samfunnet tjener jo faktisk pÄ dette.

Og Mr Pin, du er en typisk sosialist, som blir harm bare du mistenker noen for Ä ha meninger som "de er bare late, og snylter pÄ oss"...

Hva hjelper det Ä vÊre sur og sarkastisk? Kan du ikke bare sette pÄ litt Jaga Jazzist og gi blaffen i om andre ikke er enige med deg? Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 23:08
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Terning skrev:
Og Mr Pin, du er en typisk sosialist, som blir harm bare du mistenker noen for Ä ha meninger som "de er bare late, og snylter pÄ oss"...

Hva hjelper det Ä vÊre sur og sarkastisk? Kan du ikke bare sette pÄ litt Jaga Jazzist og gi blaffen i om andre ikke er enige med deg? Very Happy

Takk for den fÞrste. Resten av dette er bare tÞv; selv om jeg skal innrÞmme at jeg ikke har noe Jaga Jazzist, setter pÄ litt Jamiroquai i stedet for. Cool

Det mÄ vÊre den sinte ironien min som har ledet deg inn pÄ det villspor Ä tro at jeg blir sint av Ä lese dine innlegg, men jeg vil bedyre at dette selvsagt ikke medbringer riktighet.

Det er forÞvrig godt at du enderlig sier klart ut hva du mener. Jeg er bÄde enig og uenig med deg. Det er klart at de fleste vil jobbe og helst ikke vil gÄ pÄ trygd og det er godt at du er enig i dette. Det er beklageligvis en utbredt myte at trygd fÞrer til at folk ikke vil jobbe. Jeg er derimot slettes ikke enig i at arbeidsledighets trygd bÞr avskaffes, arbeidsledighetstrygd sikrer at de som ikke klarer Ä skaffe seg arbeide, eller er mellom jobber, har penger til Ä dekke sine mest grunnleggende behov.

At det ville vÊre en dÄrlig lÞsning Ä "bare gi dem en slant til pÄlegg pÄ maten, og late som problemet er lÞst" er vel de fleste er enige i, men lÞsningen er vel ikke Ä ikke gi dem penger til mat?

ps. Er virkelig ironien min sÄ dÄrlig? Virker jeg faktisk sur? Shocked Hehe...

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:12
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Bare jeg som misforstÄr folk, da. Sorry mac Very Happy

Nei, en LØSNING ville vÊre Ä gi dem jobb.

Om folk har kvalifikasjoner til Ä klare seg pÄ privatmarkedet selv, men er uten arbeid en stund, er det selvsagt bare bra at man kan dekke grunnleggende behov.

Men alle de som ikke fikser privatmarkedet (hÞrte at i nabokommunen var 50% av de under 25 ellerno "arbeidsdyktige" pÄ trygd), kan man vel gi dem en vernet jobb?

Som feks Ă„ besĂžke ensomme pensjonister, om de er kvalifisert til dette.

Ensomme mennesker blir som regel glad bare det er NOEN der, det gjÞr liksom ikke noe om man mÄ slite for Ä holde samtalen i gang etc. Selv om noen pensjonister er gretne, sÄ tror jeg likevel dette gjelder de.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:23
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Jeg synes arbeidsfÞre arbeidsledige skal fÄ lov til Ä jobbe for dagpenger og trygd.

Det er nok av ting som trengs Ä gjÞres, og som for eksempel kommunen ikke har rÄd til. Rydding av veikanter, maling av nye hvite striper pÄ veiene, sÞppelplukking. Ting som sÞrger for at folk kommer seg ut og fÄr mosjon og i tillegg gir dem litt mening i livet.

NÄr oss andre begynner Ä sette pris pÄ den jobben de gjÞr, sÄ vil vi sannsynligvis rettferdigjÞre en slags lÞnn til dem.

I tillegg ser vi hvordan uteliggerne i diverse europeiske storbyer selger deres eget ukeblad, med et knippe mer eller mindre interessante artikler. Bladet drives non-profit, og en stor andel av salget gÄr direkte til uteliggeren selv.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 08:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

NĂ„ synes jeg etterutdanning og arbeismiddelstiltak er bedre tiltak enn sĂžppelplukking. Jeg synes og at det er meget viktig at disse fillejobbene ikke kommer i veien for arbeidssĂžkingen.

I tilleg stiller jeg meg og skeptisk til inntjeningen pÄ slike tiltak, i forhold til det byrokrati som mÄ til for Ä drive det.

Men jeg er ikke helt imot et slikt tiltak.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 16:52
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Det var vel sÄnt noe man gjorde i Sovjet. Satte fire folk til Ä feie samme gate, bare for at de skulle kunne arbeide for fÞden.

Der har vi egentlig forskjellen mellom kapitalisme og sosialisme. Sosialisme gir trygghet, og er lett Ä snylte pÄ, mens kapitalisme mangler tryggheten og til gjengjeld er veldig vanskelig Ä snylte pÄ.

MÄ forresten legge til at folk pÄ langt nÊr er sÄ svake som de later som nÄr de gÄr av med pensjon, nei. Tar opp det i en annen trÄd, jeg.

InnleggSkrevet: Sűn 20 Mar 2005, 17:11
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
folk gjennomskuer gjerne at det er noe som er feil nÄr man har tre andre som feier samme gate som deg. da fÞler du ikke at du gjÞr mye for sammfunnet, nÄr gata hadde vÊrt like ren uten. det er mange slike stillinger overalt. arbeid skal vÊre nÞdvendig. eller morsomt.

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 01:49
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet