DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Ja nå er det jul igjen
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [24 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Ja nÃ¥ er det jul igjen

Ja nå er det jul igjen. Etter nesten ett år ventetid er det på'n igjen. Begivenheten som alle har ventet på. Eller alle?

Da jeg var liten var julen en tid med masse god mat, og gaver. Herlig, ikke sant. Nå er det anderledes. Nå er det å bekymre seg over vekten, det er å bekymre seg over å ikke finne de rette presandene, det er å bekymre seg over å ikke vise nok glede over tingene man selv får, for man får vel nesten aldri det man ønsker seg, og får man det man ønsker seg, så er det ikke noe man trenger allikevel. Hva er det egentlig man trenger? Det skal jeg komme tilbake til i slutten av dette innlegget.

Å feire julaften med familien er en plage. Det hadde vært greit hadde det bare vært den nære familie, sånn som søsken og foreldre, da kunne man i det minste vært seg selv. Men neida. Det er eller annet som får "julediggerne" til å søke sammen. Er det blind skikk? Tror de det at det blir ålreit? Er det av ren høflighet for de andre, fordi de tror at alle andre har lyst til å samles på denne kvelden? Jeg vet ikke. Eneste jeg ser er folk uten noen klar oppfattelse av hva som gjør dem lykkelige.

Her raserer de butikkene for å finne mest mulig presanger og ribbe, karrer til seg som om de hamstrer for en krig, fornekter det de "står for", som de så hissig forfekter resten av året - gi til barna i afrika. Såklart, intet uedelt motiv, men da får man i det minste stå for det da, å ikke ødelegge budskapet ved å gjøre det til en vits.

Julaften er en plage. Da skal man liksom ha det "koselig". Den har jeg sammelig fått oppleve før, opp gjennom hele min oppvekst har folk krevet at jeg hadde det "koselig". Hvis du ikke hygger deg, og viser det, blir folk snurte og fornærmede. Jeg tror ikke engang folk egentlig liker julen, jeg tror ikke de har det noe koselig jeg, de bare presser seg til å late som, fordi de ikke tørr si hva de mener. Er det noen som sier hva de mener, reagerer folk med avsky. Du skal ikke være ærlig. En kunne lage en ny Jantelov, med dette som eneste punkt.

Eneste jeg liker med julen, er når sølvguttene synger klokken fem. Det gir en god følelse, og vitner om at for barna, for dem er julen en god tid.

Hvis pappa ikke drikker seg full da.

InnleggSkrevet: Ons 24 Nov 2004, 19:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg elsker jula. Alt med den. Jeg skulle ønske jeg hadde en stor familie å feire med, men det er koselig med bare mamma og meg også.

Å forsøke å generalisere egne personlige erfaringer, er et skikkelig blindskudd. Alt etter hva man gjør ut av høytiden, tror jeg folk flest setter pris på den.

InnleggSkrevet: Ons 24 Nov 2004, 19:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Du kan mene hva du vil om det. Jeg bare prøver å få ut litt frustrasjon.

Desutten er det kult å være kritisk til ting andre er for. Wink

InnleggSkrevet: Ons 24 Nov 2004, 19:47
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Jula er en av de to gangene i året jeg ser hele familien, i tillegg en av de få gangene i året helle gjengen er hjemme i porsgrunn (det skjer ikke ofte lenger). Så for meg er jula 100% positivt.

Jeg synes til og med det er fantastisk gøy å gå i sentrum de siste dagene og se på alle de stressede folka som fortsatt ikke er feridg med juleshoppinga.

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 09:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Julen generelt kunne vært en fin ting.
Men når hysteriet absolutt skal begynne i OKTOBER, og man blir prakket på all mulig sjit av reklamer, kjøpepress, ønsker, krav og gud hvet hva i TO hele måneder, ja da er jeg bare glad hele f***skapet er over den 27..

Jul kunne vært fint. om det hadde handlet om det det skulle. og holdt seg til det.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 09:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Hvordan julen blir er vel mye opp til hver enkelt, så vis man velger å overse all reklamen og pisset som kommer i oktober (tre månder før faktisk)og venter med julen til desember så kan jula igjen bli en fin ting, bedre i alle fall.

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 10:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Jeg liker julen! Og jeg tror jeg liker julen enda mer i år enn jeg har gjort før. Vet ikke helt hvorfor...

Det kan være fordi at nå som både jeg og broder'n har flyttet ut, er det veldig sjelden vi er sammen hele familien. Også er det så koselig.

Jo, jeg liker julen. Og jeg gleder meg som en liten unge. Det blir så fiiiint!

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 11:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
jeg liker julen og snøen

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 13:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
dette blir den verste julen noensinne. og jeg har ikke planer om å forsøke å gjøre den bedre. men jeg har aldri likt julen, fordi den stiller umenneskelige krav.

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 17:13
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Utdyp, hüter'n! Det var en interessant ytring! Wink

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 17:22
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Julen er fin for noen, men for andre er den nærmest et helvete.
Selv syns jeg den er grei nok, skolefri og en sjangse for å se venner igjen, men jeg kunne godt klart meg uten enkelte momenter ved den. Stresset, maset, kravene, drikkinga og mimringa. Dessuten er det trist å komme hjem og se at halvparten av de som brukte å være med på feiringa er døde nå. Jula har nok mistet sin magi for lenge siden for min del.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 03:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

umenskelige krav i form av oppførsel, tror jeg jeg tenkte på. selvom alle familier vet at de ikke skal oppføre seg som om de var på hoffet for å ha det hyggelig sammen, prøver de. og om de ikke sikter høyest, sikter de alltid høyere enn de bør. da får man det ganske enkelt ikke særlig hyggelig. når man legger til lakksko og tversoversløyfer er det logisk at det må et visst konsum av alkohol til for å holde fasaden. blææk.

jeg er heller ikke så fan av tradisjoner, ettersom jeg nesten ikke har arvet noen. hmm...det er vel fordi jeg ser på hele julen som en falsk greie at jeg ikke liker den. det betyr vel at andre kan oppleve den helt annerledes, siden de har andre erfaringer. men søsteren min som har mye like erfaringer som meg er skikkelig glad i julen. vi har ganske forskjellig personlighet, da...

InnleggSkrevet: Man 29 Nov 2004, 10:05
fideco
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jula er fin og flott for min del. Jeg får treffe hele familien min, jeg får spise god mat og jeg får kommet meg litt bort fra storbyen. Jeg overser enkelt reklame og mas før jul og lar meg ikke stresse med julegaver. Kjøper stort sett bare til mine foreldre og 2 søsken. Det er litt stress med gave til min kjære.. Men det gjør jula ekstra spennende Smile \'Man får det nok ikke så mye bedre enn man gjør det til selv\' gjelder vel like mye i jula som resten av året.

Dette innlegget er skrevet via WAP

InnleggSkrevet: Man 29 Nov 2004, 12:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Jeg tror grunnen til at mange ikke liker julen, er at det de ser på som julen er selve julaften, det vil si julemiddag og julegaver. Jeg tror mye av gleden i julen er advent. Det å lage litt ekstra stemning, være litt ekstra hyggelige, og vente og glede seg til Julaften. Det er forventningene som er hele jula, ikke selve julaften.

Også er det mange som irriterer seg for at man går og venter og venter og POFF så er det over. De forstår ikke at det er selve ventingen som er gleden.

Det var dette jeg fant ut da jeg reflekterte over hvorfor jeg ikke hadde julestemning for to år siden. Når jeg var liten, ble ofte hele huset pyntet til jul, det var julekalendere og julekaker, det luktet jul... Jeg hadde julekalendere og julekrybbe, som ble større og større for hver dag... Men de senere årene har det ikke blitt pyntet. Det har vært lite julekaker. Men julaften har vært den samme: Julemiddag og julegaver.

Det var da jeg forsto hva som gjorde jula til det den er. Det er forventningene i seg selv, ikke det vi venter på. Advent er jula.

Selv går jeg med nisselue fra 1. til 24. desember, og prøver å være litt ekstra hyggelig og koselig i jula. Rett og slett fordi det gjør meg glad.

Ikke bry dere om "kravene" som jula setter, det er dere selv som setter disse kravene. Hvis dere lar være å tenke for hardt over hvordan jula skal være, og istedet bare tar inn stemningen og gjør det beste ut av det, skal dere se at dere får en mye hyggeligere jul enn dere ville trodd.

God Jul!

...-:Cináed:-...

InnleggSkrevet: Tir 30 Nov 2004, 20:08
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Fikk julestjerne av noen venner i går, også har jeg stort rødt kubbelys. Også en stor sjokolade_og_non-stop-skål på kjøkkenbenken.

Tente masse stearinlys i går kveld og satte på en julesang eller to: Christmas at the zoo med the flaming lips, og thank god it's christmas med queen

ja, også satte jeg på Fairy Tale Of New York med Pogues.

Er iallefall litt i julestemning!

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 08:49
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Terning skrev:
Du kan mene hva du vil om det. Jeg bare prøver å få ut litt frustrasjon.

Desutten er det kult å være kritisk til ting andre er for. Wink

Hvis poenget bak innlegg i denne tråden skal være å få ut frustrasjon og bare uttrykke sin generelle misliking, kan jeg henvise til Klagemuren.

Hvis man derimot vil ha en filosofisk diskusjon om julen, hva den betyr, hva den er, hva den bør være, etc., kjør på.

-ModeratorVero

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 14:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Julen er... ehh... selvmedlidenhet!

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 15:04
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jul er bare herlig, det. Sorry til alle med diverse traumatiske minner og alt slikt, men... Jula er en herlig tid, og desember en vidunderlig måned. Ihvertfall for meg.

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 16:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Jul er en fredelig og fin ferietid ja.
Fin tradisjon er det også.

Men desember som måned har nesten blitt ødelagt grunnet kommersialisering. Julestemningen har også generelt sett avtatt litt de senere år, det blir litt overkill.

Men den fra og med lillejulaften kommer den nok igjen. Når man har fått opp juletreet og pyntet det og fått låst seg inne i huset med familien er julestemningen sikret.

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 21:14
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

selvmedlidenhet?
jeg har hvertfall funnet ut at det er mange gode grunner til ikke å feire jul. religøse, politiske, økonomiske, moralske... når jeg i tillegg ikke er fan av tradisjoner, tror jeg jeg ikke er med mange år til... Wink
men hva synes dere forresten om pliktjulegaver?
eller at jenter på forhånd planlegger hvor dyre gaver de skal kjøpe til hverandre?
det burde hvertfall ødelegge julen, hvis ikke noe annet gjør det.

InnleggSkrevet: Fre 03 Des 2004, 08:45
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [24 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet