|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Finnes det flere virkeligheter?
I Ă
ndens fenomenologi kommer Hegel med sin koherensteori. Den sier bare det som henger sammen med hverandre, er sant. "Det hele er det sanne".
Dette er en selvfÞlge i dag, men pÄ den tiden var det originalt og nyskapende.
Hegel mener det bare finnes en virkelighet. Dette mÄ sees i sammenheng med hans teori om dialektisk utvikling: forstÄelse oppnÄr man ved Ä lage en syntese av tesen og dens antitese. PÄ bakgrunn av dette er det ved bare en vei utviklingen kan gÄ for Ä i det hele tatt vÊre "utvikling", bare en logisk vei, siden tesens og dens antitese er motsetninger, og syntesen er den eneste logiske sammenslÄingen av disse.
Men jeg lurer pÄ om ikke utviklingen kan gÄ i flere retninger, hvor alle er like "logiske" og korrekte i forhold til hverandre! Et glimrende eksempel pÄ dette er jo den medisinen visse urbefolkninger har utarbeidet, i forhold til vestlig medisin. De har jo fundamentalt forskjellige, men likevel sÄ ser det ut til at begge har noe for seg (I vÄre dager begynner jo medisinene Ä kombineres, men det er en annen sak). SÄ jeg lurer pÄ om ikke begge avdekker hver sin virkelighet. Finnes det flere virkeligheter?
En annen lÞsning pÄ dette medisin-problemet er jo Ä forstÄ vestlig medisin versus urbefolknings medisin som en tese og antitese. Som til slutt kommer til Ä ende i en syntese. Det er vel et svar som slÄr beina under teorien om flere virkeligheter.
Men jeg lurer overhodet pÄ om vestlig og Þstlig medisin KAN kombineres. Jeg tror egentlig de begge har positive og negative trekk jeg, uten at den ene kan sies Ä vÊre mer virkelighet enn den andre.
Hva tror dere? Finnes det flere virkeligheter? Har vesener fra andre planeter en helt annen forstÄelse for virkeligheten enn oss, og at det likevel "stemmer"? Da tenker jeg at de har klart Ä utvikle seg, pÄ et eller annet vis.
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 17:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
-Ballen er gul!
-Nei den er blÄ!
La oss enes om at den er grĂžnn...
Du bruker medisin for Ä illustrere spÞrsmÄlet ditt. Forskjellige typer medisinske lidelser kan kureres ved hjelp av forskjellige typer virkemidler uten at det nÞdvendigvis trenger Ä vÊre noe motetningsforhold (som eksempelet forutsetter) mellom de ulike behandlingsformene. Ei heller trenger den ene metoden Ä vÊre riktig mens den andre er uriktig.
Hvis jeg skal uttale meg om Hegels koherensteori pÄ bakgrunn av det du skriver sÄ vil jeg si at Hegel tar fundamentalt feil. Jeg tror det kun kan eksistere én virkelig virkelighet. Samtidig eksisterer det et utall usannheter relatert til det meste, men man kommer ikke nÊrmere sannheten ved Ä blande inn elemeneter som er uriktige...
Sagt pÄ en annen mÄte: Jeg tror det kan finnes flere lÞsninger pÄ et problem, men selve problemet (objektet) er enten tilstedevÊrende eller fravÊrende. Enten eksisterer det en sykdom eller sÄ eksisterer det ikke en sykdom. Gradering av eksistensen av sykdom er ikke relevant for om den eksisterer eller ikke. "Litt" kreft er fortsatt kreft.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 18:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg snakker ikke direkte om forskjellige medisinske fremgangsmÄter, jeg snakker om to helt forskjellige medisiner, som har helt forskjellige aksiomer. I den ene lÊrer vi om en Ändeverden, det gjÞr vi ikke i den andre. Men likevel har jo begge to kanskje like mye for seg. Det er derfor jeg kommer til Ä tenke pÄ at det finnes to virkeligheter.
Tror du misforstod Hegels koherensteori, jeg var kanskje litt forvirrende akkurat der. Han sier ikke det finnes flere virkeligheter, han sier bare at ting mÄ henge sammen for at det skal vÊre sant.
BÄde vestlig og Þstlig medisin har jo en indre koherens! PÄ bakgrunn av koherensteorien ville jeg da si det finnes flere virkeligheter... for Þstlig medisin er vel ikke feil?
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 18:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Da misforsto jeg Hegels koherensteori. Har ikke lest om denne, men skal gjĂžre det NĂ
!
Om Þstlig medisin er feil eller riktig? Det vet jeg ikke for jeg kjenner ikke Þstlig medisin eller medisin som generelt fagfelt, men hvis det er snakk om Ä drive ut onde Änder sÄ vil jeg umiddelbart tro at det dreier seg om overtro.
Det som avgjĂžr hvorvidt respektive medisinske metode er riktig eller feil er jo lett Ă„ finne ut av ved Ă„ observere om pasientene blir friske...ved Ă„ observere virkeligheten...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 18:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Vestlig medisin har jo lenge utelukket urmedisin som kvakksalveri, men nÄ viser det seg at det kanskje har noe for seg... og man sÞker Ä bevare denne lÊren...
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 18:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvis urmedisin beviselig kan kurere enkelte sykdommer sÄ fungerer den og fÞlgelig er den sann, men den bÊrer sikkert i seg metoder som ikke fungerer og som ikke er anvendbare. Uansett, det som har beviselig effekt bÞr man selvfÞlgelig ta vare pÄ og utvikle videre.
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 19:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Urmedisin har ofte vÊrt preget av at man har funnet mÄter Ä kurere ting pÄ, men man har ikke visst hvordan eller hvorfor de virker. Ofte er det med bÄde endel virksomme stoffer, og endel uvirksomme. Kombinasjonen av moderne vitenskap og urmedisin kan derfor gjerne ha endel for seg fordi man fÄr funnet ut hvorfor ting funker. Samt at man ogsÄ fÄr bekreftet at Ärelating ikke kurerer alt fra forkjÞlelse til kreft
SÄ det holder ikke bare Ä observere at pasienten blir frisk - man mÄ forsÞke Ä finne ut hvorfor pasienten ble frisk. Opp igjennom legehistorien har det nok ofte hendt at folk har blitt friskere pÄ tross av, og ikke pÄ grunn av den behandlingen de har fÄtt.
ForÞvrig tror jeg nok det bare finnes en fysisk verden - med muligheten for flere dimensjoner, men det blir fysikk-prat - men utrolig mange mÄter Ä tolke virkeligheten pÄ.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 19:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er jo sÄ mange forskjellige virkelighetsoppfatninger som har en indre koherens, det henger sammen! Og dette er jo Hegels kriterie for sannhet da, som jeg egentlig er en tilhenger av.
Men selvsagt har man ikke kommet frem til den absolutte viten, det eksisterer jo fortsatt antiteser - de forskjellige virkelighetsoppfatningene er jo bevis for det.
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 19:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg kan ha som utgangspunkt at mÄnen er en grÞnn ost og at ringene rundt Saturn er laget av sjokolade, og trekke logiske konklusjoner fra dette som er strengt logisk gyldige, slik at jeg har en fullstendig koherent virkelighetsoppfatning. Men det kan allikevel vÊre riv, ruskende galt.
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 19:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg tror man begÄr en eller annen logisk feil, ved slike anledninger... har sÄnn sansen for "det hele er det sanne". 
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 19:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Nazismen var en fantastisk helhetlig tankegang i Tyskland pÄ 30tallet, og den gjennomsyret store deler av det tyske samfunnet. Men den var ingen spesielt god eller sann tankegang av den grunn...
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 19:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Er sant det, mye av teorien bak nazismen var direkte feilaktig, vitenskapelig sett... eller sett fra vitenskapen i vÄr tid da... nÄ tenker jeg da pÄ teoriene om at jÞdene var onde, forpestet samfunnet og mÄtte utryddes...
Men med dette forkaster vi altsÄ koherensteorien...
Men dialektikken hans mÄ vi vel beholde? 
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 20:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |