|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Om den frie vilje
Mennesket har fri vilje. Men den er begrenset. Hvorfor? På grunn av at folk ikke skjønner at de har fri vilje!
Om man "lever seg inn i" kausalsammenhengene (eks jeg er jente, derfor kan jeg aldri bli leder i Hydro), blir jo de reglene hele livet til vedkommende. Da blir det jo faktisk REGLER! Og da har man ikke fri vilje.
Det er selvsagt snakk om en kontinuum... ingen har vilje nok til å plutselig lette fra bakken... men mange har såkallt fri "vilje", de kan altså velge fritt mellom et sett med alternativer.
Men om man føler seg determinert, da blir man determinert, altså. Kommer ikke på noen god måte å forklare dette på jeg, men det skjer fordi man begynner å behandle sammenhengene som regler for livet sitt.
Vet ikke om dette har vært utforsket tidligere innen filosofien eller psykologien jeg?
|
Skrevet: Søn 21 Nov 2004, 15:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg vil like å snu litt på det - vi liker å tro at vi har fri vilje, men det er ikke så sikkert at vi egentlig har det.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 21 Nov 2004, 17:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er jo den frie viljen som får oss til å gjøre det beste ut av livene våre.
Som jeg skrev i begynnelsen av denne tråden, har ikke de som ikke tror de har fri vilje fri vilje. Derfor kommer ikke disse seg opp av gjørmen.
At endel intellektuelle mener ingen har fri vilje, er ikke annet enn filosofisk forvirring. De klarer ikke kobinere den frie viljen med lovmessigheten i naturen. Det at vi har fri vilje er jo så selvinnlysende som det kan gå an. De vet nok innerst inne at de nok har fri vilje.
|
Skrevet: Søn 21 Nov 2004, 18:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Hvorfor er det selvinnlysende at vi har fri vilje?
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Søn 21 Nov 2004, 18:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Når jeg får et valg foran meg, er jeg jo i stand til å gruble over hva jeg skal gjøre.
Hvis jeg ikke hatt hatt fri vilje, hva er denne grublingen godt for? Da hadde den jo vært helt overflødig.
|
Skrevet: Søn 21 Nov 2004, 18:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men er det fritt opp til deg hvilket valg den grublingen leder til? Eller er grublingen bare et resultat av en årsak/virkning-kjede som uansett bare kan lede en vei?
|
Skrevet: Søn 21 Nov 2004, 20:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg tror denne grublingen er beviset på den frie viljen. Hadde vi alle vært maskiner hadde vi sannelig ikke vært klar over at vi har valg! Da hadde vi ikke vært klar over noe da. Vi er MENNESKER!!! 
|
Skrevet: Søn 21 Nov 2004, 20:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Bare at man er klar over at man grubler betyr ikke at man har fri vilje. Man skulle i teorien alltids klare å lage en datamaskin som var klar over at den foretok beregninger - fikk den fri vilje om den hadde denne evnen, når resultatet av beregningene så allikevel ble det samme?
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 00:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er veldig interessant dette her... en filosof som heter Daniel C. Dennet har skrevet en bok om dette som heter Freedom Evolves, som jeg hadde lyst til å lese, men som jeg droppet fordi den ikke var å oppdrive på norsk. Her skal han visst forklare hvordan det overhodet er mulig at mennesket har fri vilje. Og det er et komplisert spørsmål.
Jeg for min del har ingen gode argumenter for at vi har det, men jeg velger å tro det. Jeg hadde uansett aldri klart å ta inn over meg konsekvensene av et slikt syn, da hadde jeg jo gitt etter for enhver lyst, og sagt at jeg ikke kunne gjøre noe med det.
Men sett at mennesket har en fri vilje... hva tror du om det jeg sier i åpningsinnlegget mitt da?
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 00:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
For meg har det ikke de store konsekvensene. Fri vilje eller ikke, jeg gjør som jeg gjør og er i det store og det hele fornøyd med at slik er det.
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 01:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Da tror jeg ikke du har tatt inn over deg hva determinisme egentlig betyr. Jeg sier ikke at du er mindre intelligent eller noe, for det er du ikke, men likevel har du ikke klart å ta inn over deg dette. Jeg tror sånne ting har enorme konsekvenser for deg som person. 
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 01:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Re: Om den frie vilje
Terning skrev: | ... men mange har såkallt fri "vilje", de kan altså velge fritt mellom et sett med alternativer. |
Vel, er dette strengt tatt fri vilje? når man ikke selv definerer alternativene?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 09:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
ønskemestern skrev: | Terning skrev: | ... men mange har såkallt fri "vilje", de kan altså velge fritt mellom et sett med alternativer. |
Vel, er dette strengt tatt fri vilje? når man ikke selv definerer alternativene? |
Hvorfor kan man ikke definere alternativene selv? Man kan jo definere en hel del... bortsatt fra å begynne å fly eller bli herskere over verden, liksom...
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 13:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Terning skrev: |
Hvorfor kan man ikke definere alternativene selv? Man kan jo definere en hel del... bortsatt fra å begynne å fly eller bli herskere over verden, liksom... |
aner jeg en smule begrepsforvirring her.
Jeg vil si at viljen min er det bare jeg som styrer over. Hvis jeg ønsker å fly, så skal jeg jobbe målrettet og strukturert mot å lære meg å fly. Den viljen kan ingen ta fra meg. Om jeg får det til er en annen sak.
Men noen ganger må man finne seg i at det å følge sin egen vilje kan få uønskede konsekvenser. Som for eksempel hvis jeg går hjem fra jobb nå (har veldig lyst), så må jeg jobbe ekstra i morgen!
I tillegg er viljen styrt av endel etikk og moral. Ting som styrer viljen slik at vi unngår at altfor mange mennesker faktisk ønsker seg verdensherredømme.
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 14:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
M_Stuff skrev: | aner jeg en smule begrepsforvirring her. |
Det er du som lider av begrepsforvirring.
M_Stuff skrev: | Jeg vil si at viljen min er det bare jeg som styrer over. Hvis jeg ønsker å fly, så skal jeg jobbe målrettet og strukturert mot å lære meg å fly. Den viljen kan ingen ta fra meg. Om jeg får det til er en annen sak.
Men noen ganger må man finne seg i at det å følge sin egen vilje kan få uønskede konsekvenser. Som for eksempel hvis jeg går hjem fra jobb nå (har veldig lyst), så må jeg jobbe ekstra i morgen! |
Du blander fri vilje og vilje. Såklart du kan ville fly, men det har ikkeno med fri vilje å gjøre. Fri vilje dreier seg om hvorvidt vi har muligheten til å handle anderledes i gitte situasjoner. At våre handlinger ikke følger av absolutt nødvendighet.
M_Stuff skrev: | I tillegg er viljen styrt av endel etikk og moral. Ting som styrer viljen slik at vi unngår at altfor mange mennesker faktisk ønsker seg verdensherredømme. |
Du tar feil, det er nettopp på disse områdene, etikk og moral at den frie vilje kommer best til syne. Skal vi følge Kant i alle fall. Det frie mennesket, som følger det kategoriske imperativ, gjør nemlig noe så originalt som å skape sine egne lover. Og slik sett har en fri vilje.
Min oppfatning er at mennesket er underlagt de forskjellige lovene i verden, men så lenge det kan skapes nye lover, har vi fri vilje.
For å eksemplere dette sier vi at jeg skal velge middagsrett. Jeg tenker som så at siden jeg ikke har spist spaghetti på lenge, så tar jeg jammen spaghetti til middag. Jeg valgte denne retten av fri vilje, men i ettertid kan vi si at loven lenge uten spaghetti medfører spaghetti gjaldt. Loven ble til etter valget, den eksisterte ikke før.
Mennesket har fri vilje.
Har forresten fått vite på vg's diskusjonsforum at den franske filosofen Sartre tar opp det jeg skrev om i mitt åpningsinnlegg, i sin teori om den frie vilje og vond tro.
Det er jammen gøy å tenke ut ting som de store har tenkt før!
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 14:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Ja, men determinisme eller ikke - det driter jeg i, for å si det upent Jeg vet utmerket godt hva det betyr, men er fri vilje bare en illusjon så blir ting som de blir. Og har man fri vilje, så har jeg ikke tenkt til å bekymre meg så meget over livet - man kommer så allikevel ikke levende fra det.
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 23:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Er ikke det å forkaste spørsmålet om vi har fri vilje eller ikke det samme som å forkaste selve filosofien?
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 23:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Kanskje er man som pragmatiker ikke særlig filosofisk av seg, men så er da heller ikke filosofi noen hjørnesten i mitt liv 
|
Skrevet: Man 22 Nov 2004, 23:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
rebecca
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 435 Bosted: Flekkefjord
|
"Mennesket har fri vilje. Men den er begrenset. Hvorfor?"
Den blir begrenset av normer og regler, moral og verdier vi tar i mot gjennom sosialiseringen.
På hvilke områder den frie vilje er begrenset kommer an på etnisk og kulturelle bakgrunner.
..vil jeg tro.
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 00:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Den er det ikke, men det skal den bli i mitt liv. En filosofisk utdannelse er den ultimate selvrealisering. 
|
Skrevet: Tir 23 Nov 2004, 00:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |