|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Fascismen og modernitet
Fascismen er som kjent stemplet som et helt klart umoderne trekk ved vår moderne kultur. Hvorfor? Fascismen er jo klart en kollektivistisk tankeretning, og legger ikke vekt på individet, men fremtidstroen er der, og er ikke synet på mennesket som fritt der også? Eller er jeg helt på bærtur nå?
Undrer litt på om ikke fascismen har fått et ufair stempel som antimoderne... grunnet hat og avsky... av venstreintellektuelle...
|
Skrevet: Tir 16 Nov 2004, 16:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Les dette:
http://www.vegardmartinsen.com/hitler.html
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 16 Nov 2004, 16:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er jo en veldig "spenstig" teori da, og det er ufornuft å tro blindt på noe sånt (blind tro er verdens verste fiende!). Men jeg utelukker ikke at han har rett.
|
Skrevet: Tir 16 Nov 2004, 17:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er faktisk litt interessant det der, QIQrrr. Du har kanskje sett American History X? Rektoren til han nazisten som havner i fengsel har en ting å si som overbeviser han om at han har tatt feil. Det er: "Har noenting av det du har gjort gjort livet ditt bedre?"
Han griper altså til egoismen.
Fin film, da.
|
Skrevet: Tir 16 Nov 2004, 21:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
Artikkelen til Vegard inneholder en faktafeil:
Sitat: | F.eks. hyllet den britiske sosialisten Lloyd George Hitlers politikk i en serie avisartikler i 1936. |
Lloyd George var ikke sosialist, men sosialliberal, og hadde derfor ingen direkte kobling til den sosialistiske bevegelsen.
|
Skrevet: Tir 16 Nov 2004, 23:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Uansett om det er feil eller ikke. Å prøve å sette sosialister i samme bås som fascister og nazister er bare grellsk og hatsk. Og er ingen reflektert tanke.
Jeg kan til dels være enig i at om alle hadde tenkt egoistisk istedet for å ofre seg for fellesskapet, så hadde vi kanskje hatt færre fascister/nazister. Men det betyr ikke at sosialisme er av samme ulla.
|
Skrevet: Tir 16 Nov 2004, 23:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
Terning skrev: | Jeg kan til dels være enig i at om alle hadde tenkt egoistisk istedet for å ofre seg for fellesskapet, så hadde vi kanskje hatt færre fascister/nazister. Men det betyr ikke at sosialisme er av samme ulla. |
Der godtar du objektivistisk argumentasjon, som er helt gal. Folk ble ikke nazister for å ofre seg selv, men fordi de tjente på nazistenes styre. De rike som støtte Hitler tjente masse penger på nye kontrakter som følge av opprustningen, og middelklassen som støttet ham slapp flere forsøk på å utjevne forskjellene mellom dem og arbeiderklassen.
Det at en politikk er egoistisk og en er altruistisk er rent pølsevev. Objektivismen er jo ekstremt altruistisk, i og med at de som vinner på tvangsbruk oppgir de midlene som tjener dem best.
|
Skrevet: Ons 17 Nov 2004, 00:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er nok flere faktorer som bidrar til at folk blir fascister/nazister. En av dem er nok at de ikke tenker individualistisk. Men det finnes selvsagt flere årsaker, og det syns jeg ikke kommer fram i artikkelen til Vegard Martinsen.
|
Skrevet: Ons 17 Nov 2004, 00:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
Terning skrev: | Det er nok flere faktorer som bidrar til at folk blir fascister/nazister. En av dem er nok at de ikke tenker individualistisk. Men det finnes selvsagt flere årsaker, og det syns jeg ikke kommer fram i artikkelen til Vegard Martinsen. |
Nå er jo "individualismen" på mange måter en stor svindel da. Mennesket er et flokkdyr, som liker å innbille seg at det ikke er det.
|
Skrevet: Ons 17 Nov 2004, 01:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg har nå den troen på at mennesket er i stand til og har hevet seg over "urtilstanden" da.
"Flokkdyr" følger ikke etiske systemer - det gjør mennesket.
Åssen ser du for deg at menneskene har tenkt når de har bestemt seg for å late som de er noen de ikke er? Det i seg selv er jo en selvrealisering intet flokkdyr driver med.
|
Skrevet: Ons 17 Nov 2004, 01:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Den moderne satanismen har mye i seg jeg er uenig i, men en av tingene jeg er enig i der, er at mennesket bare er et dyr. Mennesket er bare det mest utviklede dyret. Angående det med flokkdyr. Helse, for eksempel, tegnes opp som et koordinatsystem, med aksene sosial og medisinsk helse. Det betyr at uansett hvor frisk du er, så er helsa di ganske dårlig hvis du ikke er sammen med andre.
Dessuten, har du noengang tenkt på hvorfor det er mye lettere å komme med tøffe kommentarer når man er i flokk? (som i mobbing)
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 15:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |