DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Man skaper sin egen virkelighet
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [46 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Man skaper sin egen virkelighet

Endelig har jeg forstått at man skaper sin egen virkelighet! Så deilig å endelig skjønne at det er sånn det foregår!

Ta for eksempel kausalsammenhengen det å spise mye fører til overvekt. Det er bare sant fordi vi tror det.

Man kan ha to grunner for å ikke tro på at man skaper sin egen virkelighet. Man kan være dum. Det er vanskelig å omforme synet sitt så radikalt. Eller man kan hate forestillingen om å ta feil - folk som ikke anerkjenner andres meninger som like sanne som deres egne.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 02:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Man skaper ikke virkeligheten, virkeligheten er virkelig. Det man skaper er alt som ikke er virkelig.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 11:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Fysikernes oppgave er ikke å avdekke naturens mysterier, men å overbevise folk om hva som er det - det er det som er essensen av fremskritt - å få folk til å tro at ting vil virke (bedre). For da gjør det det.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 13:36
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mysterier og singulariteter er virkelige, de lar seg imidlertid ikke forklare.

NÃ¥r startet tiden?

Er universet uendelig?

Hva skjer når vi dør?

Er Gro Harlem Bruntland egentlig en mann? Very Happy

...etc.

Mennesket har en egen evne til å dikte opp forklaringer på ting de ikke kan forstå, det mest vanlige er å skylde på en gud. Men hva er vitsen med å konstruere en "virkelighet" når vi isteden kan glede oss over disse uløselige mysteriene og kjenne gleden som ligger i undring?

...miraklenes tid er forbi, virkeligheten er her nå, observer den og skap ditt eget liv utfra forutsetningene!

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 13:48
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

QIQrrr skrev:
Mysterier og singulariteter er virkelige, de lar seg imidlertid ikke forklare.

Lar seg ikke forklare med den moderne språkrammen nei. Det paradigmet vi lever i nå forklarer ikke noe mer enn de tidlige, det bare forklarer andre ting.

QIQrrr skrev:
Mennesket har en egen evne til å dikte opp forklaringer på ting de ikke kan forstå, det mest vanlige er å skylde på en gud. Men hva er vitsen med å konstruere en "virkelighet" når vi isteden kan glede oss over disse uløselige mysteriene og kjenne gleden som ligger i undring?

...miraklenes tid er forbi, virkeligheten er her nå, observer den og skap ditt eget liv utfra forutsetningene!

Om 1000 år kommer folk i den nye fremtiden til å si det akkurat samme om oss: "miraklenes tid er forbi. tenk at de trodde universet oppstod ved et stort smell!".

Mirakler er nemlig ikke noe absolutt. Det er historier som hører et annet paradigme til.

Mennesket har som vane å dikte opp forklaringer på ting de ikke forstår, det er sant, det du ikke forstår derimot, det er at dine forklaringer er like oppdiktede som de man hadde i steinalderen. Men hva er galt med oppdiktet? Det blir jo sant!

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 13:58
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Terning skrev:
Men hva er galt med oppdiktet? Det blir jo sant!

Den kjøper jeg ikke!

Vitenskapen er imidlertid en nøkkel for å løse mysterier og jeg er ikke imot forskning, tvert imot...

...er Gro egentlig en mann?

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:05
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hvorfor skal liksom alle andre ha feil og vi, de moderne, ha rett? Jo mer jeg går å tenker på at det er slik folk tenker, dess mer oppgitt blir jeg! Skulle vi plutselig begynne å få rett, da? I Hellas for 2-3 tusen år siden?

Nei.

Vitenskap? Jo jeg er for vitenskap. Vitenskapsmennene har vært de flinkeste i menneskehetens historie til å dikte opp en virkelighet - all ære til dem! Gamle dagers sjamaners fantasi kan ikke sammeliknes med den vitenskapsmennene har!

Er Gro egentlig en mann? Hm... mer sannsynlig at Kjell Magne er en robot, da. Very Happy

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:12
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Vi er enige og verden beveger seg forover, ikke bakover...

Terning skrev:
Er Gro egentlig en mann? Hm... mer sannsynlig at Kjell Magne er en robot, da. Very Happy

Der er vi helt på nett!

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:36
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Man skaper nok ikke sin egen virkelighet pr se. Man skaper sitt eget syn på virkeligheten, som dermed i overført betydning blir til at man "skaper sin egen virkelighet."

Det handler mer om hvordan man velger å se på det som skjer i livet, enn at man selv kan påvirke det i noen større grad (naturligvis med unntak av ens eget liv).

For å ta eksempelet at man blir overvektig av å spise for mye. Det er ikke sant bare fordi man tror det. Det ER slik. En person kan si til seg selv (og virkelig tro det) "jeg blir ikke overvektig av å spise alt dette" så mange ganger h*n vil, men vedkommende vil likevel gå opp i vekt av det.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Der er jeg uenig med deg, Veronica. Jeg tror ikke kausalsammenhengene finnes i noen større grad enn mennesket er klar over. Jeg tror de eksisterer fordi vi tror de gjør det.

Det finnes folk som ikke blir overvektige av å spise mye. Det har ikke noe med forbrenning å gjøre. Det har noe med personlig overbevisning å gjøre. De tror innerst inne de ikke blir tykke, så de blir ikke det.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:42
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Man skaper sin egen virkelighet?
Så hvis jeg velger å ikke tro på tyngdekraften, så kan jeg bare vandre utfor høye stup og ikke falle ned og bli most mot bakken?

Nei, slike ting må du lenger ut på landet med.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

QIQrrr skrev:
Vi er enige og verden beveger seg forover, ikke bakover...

Terning skrev:

Der er vi helt på nett!

Tror ikke man kan si at tiden beveger seg forover eller bakover jeg. Det hadde jo i såfall tydet på en slags predestinasjon. Retningen er satt. Jeg syns hver epoke har sine positive og negative trekk.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:44
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Glahn skrev:
Man skaper sin egen virkelighet?
Så hvis jeg velger å ikke tro på tyngdekraften, så kan jeg bare vandre utfor høye stup og ikke falle ned og bli most mot bakken?

Nei, slike ting må du lenger ut på landet med.

Alle "vet" jo at det ikke går av å fly - selv gale vet det innerst inne.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 14:45
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Forskere hos flyselskapet Boeing forsker på anti-gravitasjon...

http://www.space.com/businesstechnology/technology/gravity_research_020731.html

...men det er tydeligvis ikke noe gjennombrudd i sakens anledning...enda...

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 15:22
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hadde vært litt kult da, å flydd... før denne skrotten min rotner bort...

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 15:36
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tenk hvilke muligheter antigravitasjon ville gitt!!!

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 15:39
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Da kunne vi lett komme til andre planeter. Problemer med romreiser er jo å komme seg ut av de "gropene" planetene er plassert inni - det som krever energi er å komme seg ut av kraftfeltet.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 15:41
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

"Antimagnetisme" er vel et bedre ord enn antigravitasjon...egentlig...

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 15:43
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Gravitasjonskrefter er noe annet enn magnetiske krefter. Magnetiske krefter virker bare mellom gjenstander av jern. Gravitasjonskrefter virker mellom alt av masse. Magnetiske krefter kan også virker frastøtende, det kan ikke gravitasjonskrefter (selv om det er teorier om at det er det som skjedde under big bang, kanskje).

Men det blir vel omtrent som forskjellen på infrarøde stråler og ultrafiolette - de er begge deler av det elektromagnetiske spekteret.

Kreftenes er nok i bunn og grunn det samme.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 15:49
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Terning skrev:
Gravitasjonskrefter er noe annet enn magnetiske krefter.

Jeg trodde det var én og samme ting. Nå er det lenge siden jeg leste kvantefysikk og jeg trodde faktisk at gravitasjon og magnetisme sammenfalt rent fysisk. Uansett, hvis du vet mye om temaet så tar jeg gjerne mot tips og linker relatert til ting jeg burde lese vedrørende emnet, det er uhyre interessant.

Har du også stoff av relevant karakter som tar for seg antimaterie så er jeg åpen for ny kunnskap.

InnleggSkrevet: Tir 16 Nov 2004, 15:55
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [46 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet