DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Revolusjon!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [56 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Revolusjon!

http://www.rv.no/politikk/synspunkt/nyhet?titel=Den+falske+%94moderniseringen%94

"Vi må klare å mobilisere folk til selv å ta makten fra kapitalen, for å hindre at menneskeheten skal bukke under - i rovdrift på naturen, i ødeleggende kriger, og i en iskald fremmedgjøring der våre mellommenneskelige relasjoner blir pervertert til at vi bare ser hverandre som kunder og leverandører i et marked."

Yeay baby, yeah baby, heay!!!

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 03:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Jeg er helt enig.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 03:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Folk kan fint ha livsverdier i et kapitalistisk samfunn... jeg tenker faktisk det er enklere jeg... mer å velge i, ingen kollektiv tvang... folk er mest lykkelige under kapitalismen...

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 05:04
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
Terning skrev:
Folk kan fint ha livsverdier i et kapitalistisk samfunn... jeg tenker faktisk det er enklere jeg... mer å velge i, ingen kollektiv tvang... folk er mest lykkelige under kapitalismen...

Kapitalismen betyr jo ikke nødvendigvis flere valgmuligheter, det er jo heller slik at man bare får valgmuligheter om man stiller sterkt på arbeidsmarkedet under ren kapitalisme.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 13:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det kommer jo an på om man gjør seg avhengig av penger - det går jo fint å ha et godt liv uten mye penger, kanskje tilogmed man oppdager meninger en ikke hadde gjort om en var rik, og.

Det jeg mener er at man feks kan velge hva slags religion man vil ha - under kommunismen vil man ha en heksejakt på anderledestenkende. Den kollektive tvangen vil bli så stor at man ikke kan verdsettes for den man er, men bare bedømmes etter en en-dimensjonell skala.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 14:34
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Terning skrev:
Det kommer jo an på om man gjør seg avhengig av penger - det går jo fint å ha et godt liv uten mye penger, kanskje tilogmed man oppdager meninger en ikke hadde gjort om en var rik, og.

Du glemmer seksualdriften. Seksualdriften driver deg til å søke status, fordi kvinner gjerne skyr "særinger som bor i skogen". Ens mening med livet er jo å spre sine gener, og det driver en til å forsøke å hevde seg noenlunde i statusracet. Det er rett og slett den menneskelige natur. Dessuten, uten penger ender man opp som uteliggere, og det er jo ikke bare bare.

Sitat:
Det jeg mener er at man feks kan velge hva slags religion man vil ha - under kommunismen vil man ha en heksejakt på anderledestenkende. Den kollektive tvangen vil bli så stor at man ikke kan verdsettes for den man er, men bare bedømmes etter en en-dimensjonell skala.

Under kapitalismen man kan bli skviset fordi ingen vil ansette folk som kler seg som deg eller har dine meninger. Det kollektive er like klart i kapitalismen, for under kapitalismen må andre gå med å handle med deg for at du skal overleve.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 14:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
Du glemmer seksualdriften. Seksualdriften driver deg til å søke status, fordi kvinner gjerne skyr "særinger som bor i skogen". Ens mening med livet er jo å spre sine gener, og det driver en til å forsøke å hevde seg noenlunde i statusracet. Det er rett og slett den menneskelige natur. Dessuten, uten penger ender man opp som uteliggere, og det er jo ikke bare bare.

Jeg har ikke sagt det ikke trengs noen revolusjon, men jeg tror den bør være moralsk - vi bør sørge for at de skalaene folk bedømmer hverandre etter ikke går på det som tidligere ble kallt status, men ting som hvor fredfullt og harmonisk du er som menneske.

Man har da privat veldedighet under kapitalismen - de som ikke er i stand til å tjene penger vil få dekket det nødvendige - særlig etter den moralske revolusjonen vil dette virke bra.

PeeWee skrev:
Under kapitalismen man kan bli skviset fordi ingen vil ansette folk som kler seg som deg eller har dine meninger. Det kollektive er like klart i kapitalismen, for under kapitalismen må andre gå med å handle med deg for at du skal overleve.

Jeg tror det er motsatt jeg. Om man er anderledestenkende under kommunismen har man lett for å få et stempel som "sinnsyk" etc, fordi det er en gunstig måte å kvitte seg med belastende ledd. Da ender du opp på et forvaringsanstalt (som det kommer til å være mye av i en kommunistisk stat), uten de rettighetene de andre har.

Under kapitalismen derimot, vil ikke folk bry seg om du er anderledes - for slik er jo alle de andre og. Vi snakker her om den individualiseringen som har pågått siden romantikken, som blir forsterket og ivaretatt under kapitalismen. Det er opp til en selv hvordan man vil være.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 15:13
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Terning skrev:
Jeg har ikke sagt det ikke trengs noen revolusjon, men jeg tror den bør være moralsk - vi bør sørge for at de skalaene folk bedømmer hverandre etter ikke går på det som tidligere ble kallt status, men ting som hvor fredfullt og harmonisk du er som menneske.

Det med status blir man aldri kvitt, fordi det ligger i genene.

Sitat:
Man har da privat veldedighet under kapitalismen - de som ikke er i stand til å tjene penger vil få dekket det nødvendige - særlig etter den moralske revolusjonen vil dette virke bra.

Nå mener jeg at "det nødvendige" er mer enn en bolle med kald suppe og en gammel seng i en gymsal.

PeeWee skrev:
Jeg tror det er motsatt jeg. Om man er anderledestenkende under kommunismen har man lett for å få et stempel som "sinnsyk" etc, fordi det er en gunstig måte å kvitte seg med belastende ledd. Da ender du opp på et forvaringsanstalt (som det kommer til å være mye av i en kommunistisk stat), uten de rettighetene de andre har.

Nå snakket ikke jeg om kommunsime, men blandingsøkonomi, systemet som er noen tusen år eldre enn kommunismen og kapitalismen. Det viktige er at man har en form for borgerlønn, slik at alle får det mest nødvendige, uansett hva andre mennesker måtte beslutte og mene om deg.

Sitat:
Under kapitalismen derimot, vil ikke folk bry seg om du er anderledes - for slik er jo alle de andre og. Vi snakker her om den individualiseringen som har pågått siden romantikken, som blir forsterket og ivaretatt under kapitalismen. Det er opp til en selv hvordan man vil være.

Dette her er egentlig bare en påstand uten argument. Ser man på amerikanske middelklasseforsteder og Japan, så ser man jo at kapitalismen kan fungere kollektiviseriende. Dette er fordi man under kapitalismen er å ekstremt avhengig av å gjøre seg attraktiv for andre, og dermed ikke har råd til å risikere å støte andre ved å være "annerledes".

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 15:37
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
Det med status blir man aldri kvitt, fordi det ligger i genene.

Tull. Mennesket er et vesen som kan transcendere all biologi - og det vil vi, etter den moralske revolusjonen.

PeeWee skrev:
Nå mener jeg at "det nødvendige" er mer enn en bolle med kald suppe og en gammel seng i en gymsal.

Etter den moralske revolusjonen vil ikke folk være så gjerrige lenger - godene i samfunnet vil derimot bli ganske godt fordelt.

PeeWee skrev:
Nå snakket ikke jeg om kommunsime, men blandingsøkonomi, systemet som er noen tusen år eldre enn kommunismen og kapitalismen. Det viktige er at man har en form for borgerlønn, slik at alle får det mest nødvendige, uansett hva andre mennesker måtte beslutte og mene om deg.

Jeg har skjønt at ikke du snakker for kommunismen, men tråden her gikk jo på om vi trengte en revolusjon eller ikke.

PeeWee skrev:
Dette her er egentlig bare en påstand uten argument. Ser man på amerikanske middelklasseforsteder og Japan, så ser man jo at kapitalismen kan fungere kollektiviseriende. Dette er fordi man under kapitalismen er å ekstremt avhengig av å gjøre seg attraktiv for andre, og dermed ikke har råd til å risikere å støte andre ved å være "annerledes".

Nå har det jo ikke foregått noen moralsk revolusjon i de landene da. Etter en moralsk revolusjon hadde de nødvendige behovene vært sikret. Folk frykter for å sulte, og derfor har vi denne kollektiviseringen. Hadde ingen fryktet sulten, derimot, ville folk våge å stå opp for sine verdier og være seg selv.

Man kan ikke tvinge frem en moral hos folk, og det er det som skjer under kommunismen, og til dels det som skjer under en blandingsøkonomi. Om folk derimot fikk valget om de ville dele med seg og respektere sine medborgere, tror jeg de ville gjort det. Det kan sammenliknes med regjeringens årelange antirøyk-kampanje. Du "må ikke" - folk gidder ikke høre på sunn fornuft, og det har vært fåfengt å få folk til å slutte.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 15:58
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Terning skrev:
Tull. Mennesket er et vesen som kan transcendere all biologi - og det vil vi, etter den moralske revolusjonen.

Vil vel heller si at det å hevde at mennesket kan transcendere all biologi er komplett tull.

PeeWee skrev:
Etter den moralske revolusjonen vil ikke folk være så gjerrige lenger - godene i samfunnet vil derimot bli ganske godt fordelt.

ganske ironisk at du selv gjør de feil mange anklager sosialistene for å gjøre, å "se bort fra den menneskelige natur".

Sitat:
Nå har det jo ikke foregått noen moralsk revolusjon i de landene da. Etter en moralsk revolusjon hadde de nødvendige behovene vært sikret. Folk frykter for å sulte, og derfor har vi denne kollektiviseringen. Hadde ingen fryktet sulten, derimot, ville folk våge å stå opp for sine verdier og være seg selv.

Bare svada.

Sitat:
Man kan ikke tvinge frem en moral hos folk, og det er det som skjer under kommunismen, og til dels det som skjer under en blandingsøkonomi. Om folk derimot fikk valget om de ville dele med seg og respektere sine medborgere, tror jeg de ville gjort det. Det kan sammenliknes med regjeringens årelange antirøyk-kampanje. Du "må ikke" - folk gidder ikke høre på sunn fornuft, og det har vært fåfengt å få folk til å slutte.

Bare svada.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 16:01
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
ganske ironisk at du selv gjør de feil mange anklager sosialistene for å gjøre, å "se bort fra den menneskelige natur".

Tabula rasa!

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 16:08
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

finnes det fortsatt folk som er tror at tabula er rasa? jøss

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 19:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja, vi bare aper etter hverandre, ikke sant, og tror at vi har instinkter. Å etterape er jo en naturlig del av mennesket - det er jo sånn vi lærer.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 19:21
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Det finnes gode bevis for at menneskets natur er genetisk kodet. Jeg tror heller det er slik at vi tror at vi etteraper mens vi egentlig har instinkter.

Jeg tror tabula er mye mindre rasa enn det vi liker å tro.

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 22:01
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er jo typisk for tiden vi lever i å ty til biologi som forklaring på det meste... vi tenker jo på oss selv som et dyr...

InnleggSkrevet: Lør 13 Nov 2004, 22:45
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Jeg tror ikke dette er en konkurranse mellom nature og nurture. Poenget er vel å finne ut hva som biologisk gitt og hva som ikke er det. Det som er sikkert er at det ikke er enten eller.

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 23:14
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er to ytterpunkter... behaviourisme og sosialdarwinisme... de er motstridende... men begge ser ut til å ha noe for seg...

Det jeg ikke skjønner, er åssen man kan tro på to teorier samtidig. Vil ikke det innebære at ingen av dem er rett, at de bare er stygge approksimasjoner, og ikke egentlig avdekker noen sannhet? Man vil del ha sikre svar på noe, vil ikke dette medføre relativisme?

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 23:51
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
En ting er hva som er biologisk gitt. Noe helt annet er hva vi gjør med det, og hva slags betydning vi gir det.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Men om vi er i stand til å velge å følge det som er genetisk forankret eller ikke, da er vi jo ikke genetisk styrt, da. Om det er andre faktorer som rangerer høyere enn det genetiske.

Men - er folk som puler alle og hele tiden, eller er aggresive, mer dysrisk enn andre? Jeg ville ikke si det, det er motbydelig syn.

Så løsningen er at UANSETT hvor mye folk likner på dyrene, så er det andre faktorer enn genetikken som har skylden. Oppdragelse og opplevelser, feks.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:14
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

NÅ er det likevel takket være genene, gitt av evolusjonen, at vi har det som vi kaller fri vilje. Hvis fri vilje kun hadde vært et resultat av menneskers kulturelle kulminasjon, så ser jeg ingen grunn til at vi ikke kunne lære andre arter å oppnå fri vilje. Lykke til med det.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 03:14
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [56 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet