DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Filosofisk debatt
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004

NÄr det gjelder filosofi sÄ tror jeg at kvaliteten er det eneste man bÞr satse pÄ. Det er den som danner grunnlaget for det meste her i verden Wink

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 20:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Jeg har et problem da... meningene mine er jo selvmotsigende... klarer aldri bestemme meg for hva som er hva...

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 20:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Den er tvert imot enklere enn du tror da "A=A" skal vise at ting er det de er. Ikke noen Gud, ingen mystisisme og ikke noe overnaturlig. Hadde Guds eksistens vÊrt bevist sÄ hadde Gud vÊrt en helt naturlig ting og ikke noe overnaturlig. Imidlertid er det ingen som har bevist hans eksistens og fÞlgelig eksisterer han ikke inntil det motsatte er bevist...for eksempel.

Mange synes det er skremmende/kjedelig at virkeligheten eksisterer og derfor forsÞker de Ä komplisere/pynte pÄ den med Þnsketenkning og overtro. PÄ denne mÄten skaper man et unaturlig vrengebilde av verden som ikke stemmer med den observerbare virkelighet. Dette fÞrer igjen til at den menneskelige utvikling hindres samt at konflikter og forvirring oppstÄr. Ytterst sett eksisterer det ingen motsetninger hvis virkeligheten fÄr rÄde, men veldig mange Þnsker ikke Ä forandre sin virkelighetsoppfattning da dette vil rokke ved deres verdensanskuelse (virkelighetsoppfattning) selv om denne ikke baserer seg pÄ virkeligheten.

Jeg mener at dette langt pÄ vei er resultatet av feilaktig filosofisk forstÄelse, ikke mangel pÄ intelligens.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 21:06
Sist endret av QIQrrr den Tor 11 Nov 2004, 21:13, endret 2 ganger
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det samme kan vel sies om de som mener antirasistene er psykotiske og/eller psykopater... rein Þnsketenkning lite basert pÄ kritisk sans...

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 21:09
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Nei, det aksiomet baserer seg pÄ observasjon av virkeligheten.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 21:13
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Basert pÄ observasjoner av virkeligheten om man er sint eller noe i den duren ja... AltsÄ stammer det fra fÞlelsene, ikke fornuften.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 21:17
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

FĂžleri har lite med virkeligheten Ă„ gjĂžre da fĂžlelser er et subjektivt element som vrenger virkeligheten.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 21:20
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg er enig i deg i det, men jeg mener du er styrt mye av fĂžlelser i dine uttalelser.

Alle paradigmeskift er forÄrsaket av fÞlelser, uansett hvor mye bedre man ender opp med Ä beskrive virkeligheten.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 21:26
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Handler ikke filosofi om verdier i livet? Hvordan kan man snakke om verdier uten Ä ty til fÞlelser, pÄ et eller annet tidspunkt? Hvis man totalt ignorerer sine fÞlelser, spiller noe som helst en rolle da? Er det ikke for fÞlelsene, glede, lykke, sorg, forelskelse osv., at vi lever?

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 02:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

FÞlelsene er selvsagt en meget viktig del av livet, men det er ingen grunn til Ä blande de inn i vÄr filosofi.

De kan vĂŠre i virke ved andre anledninger Wink

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 02:33
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
QIQrrr skrev:
Den er tvert imot enklere enn du tror da "A=A" skal vise at ting er det de er. Ikke noen Gud, ingen mystisisme og ikke noe overnaturlig. Hadde Guds eksistens vÊrt bevist sÄ hadde Gud vÊrt en helt naturlig ting og ikke noe overnaturlig. Imidlertid er det ingen som har bevist hans eksistens og fÞlgelig eksisterer han ikke inntil det motsatte er bevist...for eksempel.

Jahaja... SÄ fravÊr av bevis er altsÄ bevis av fravÊr? Ting eksisterer heller ikke fÞr de er 'bevist'? Det var en underlig pÄstand fra en 'realist'. PÄ hvilken mÄte viser egentlig A=A deg at mystisisme ikke eksisterer (inntil den er bevist)?

QIQrrr skrev:
Mange synes det er skremmende/kjedelig at virkeligheten eksisterer og derfor forsÞker de Ä komplisere/pynte pÄ den med Þnsketenkning og overtro. PÄ denne mÄten skaper man et unaturlig vrengebilde av verden som ikke stemmer med den observerbare virkelighet. Dette fÞrer igjen til at den menneskelige utvikling hindres samt at konflikter og forvirring oppstÄr. Ytterst sett eksisterer det ingen motsetninger hvis virkeligheten fÄr rÄde, men veldig mange Þnsker ikke Ä forandre sin virkelighetsoppfattning da dette vil rokke ved deres verdensanskuelse (virkelighetsoppfattning) selv om denne ikke baserer seg pÄ virkeligheten.

Jeg mener at dette langt pÄ vei er resultatet av feilaktig filosofisk forstÄelse, ikke mangel pÄ intelligens.

Jeg tror ikke jeg er helt enig med deg i at det er fantasi som er menneskets erkefiende. Moderne forskning skaper jo forÞvrig og et verdensbilde som ikke stemmer med observasjonene vi gjÞr. SÊrlig viser jo kvantefysikken seg Ä vÊre langt annerledes enn vÄre observasjoner av virkeligheten burde tilsi. Vi vender sÄ tilbake til den fantastiske pÄstanden om at virkeligheten er lik for alle. Jeg har enda til gode Ä bli overbevist, men det er formodentlig fordi jeg er ond og sinnsforvirret.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 11:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:

Ja, det blir interessant nÄr man ser pÄ de "naturgitte rettighetene" pÄ samme mÄte. Det finnes jo ikke akkurat noe bevis for dem, utenom litt kvasifilosofisk synsing.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 13:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet