|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shrinkie
Främling

Ble Medlem: 23 Mar 2003 Innlegg: 17 Bosted: Guildford
|
Røykeloven
Er det andre enn meg som er positive til totalforbud mot røyk på utesteder?
Et av argumentene til de som er i mot totalforbud er at folk vil gå mindre ut.. Jeg vil gå MERE ut. Sånn som det er nå så orker jeg ikke å gå inn på steder som det er mye røyk på. Føler at jeg ikke får puste!
|
_________________ Shrinkie
Skrevet: Fre 29 Nov 2002, 22:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Re: Røykeloven
Jeg er vel forsåvidt positiv til forslaget, men jeg tror utelivsnæringa vil lide stort om dette blir gjennomført. Vi får se 
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Lør 30 Nov 2002, 07:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Nå er det svært sjeldent jeg er på utesteder nesten uansett slag, men for min del gjør det ingenting. Men jeg forstår jo at en del reagerer.
Men taler om røyking; http://www.dagbladet.no/dinside/2002/11/30/355117.html
|
Skrevet: Lør 30 Nov 2002, 14:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Jeg er enig! *nikke*
- klarer ikke å sitte inne noen steder. Og du føler bare at alt du har på deg stinker, alt som er deg, stinker. håret, huden, alt. Og du må dusje lenge for å få vekk lukta..
Men ja, jeg er enig.. Selv om utrolig mange ikke er det..
|
Skrevet: Søn 01 Des 2002, 20:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg er helt enig i forbudet, men jeg ser det bare som et skritt i riktig rettning, ikke som endelig løsning. Endelig løsning må være å totalforby røyking, gjøre det ulovelig. Vi bruker enorme mengder ressurser på å behandle mennesker som blir syke av røyking hvert år, dette burde i alle fall bli betalt av personen selv, ikke av samfunnet.
|
Skrevet: Man 02 Des 2002, 14:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Dragen
Gjest
|
kan noen av dere si, med hånden på hjertet, at dere puster frisk pust når dere går i sentrum/gågate/handlegata e.l. ? er jo flere farlige og ubehagelige stoffer ute enn det er på en pub nå. Og det med at dere kan føler at det lukter røyk av dere etter å hva vært på pub e.l. er at dere ser røyken, dette er en psykisk ting som har blitt bevist av forskere i forskjellige land.
Hvis en person som har bodd i fjellet i mange år uten å ha dratt ned til en by, møter en av dere som ikke røyker, og har vært en tur i sentrum, så stinker det av dere også 
|
Skrevet: Søn 08 Des 2002, 00:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Dragen skrev:
>
> kan noen av dere si, med hånden på hjertet, at dere puster
> frisk pust når dere går i sentrum/gågate/handlegata e.l. ?
> er jo flere farlige og ubehagelige stoffer ute enn det er på
> en pub nå. Og det med at dere kan føler at det lukter røyk av
> dere etter å hva vært på pub e.l. er at dere ser røyken,
> dette er en psykisk ting som har blitt bevist av forskere i
> forskjellige land.
Nei, det er ikke frisk luft i sentrum, mend et betyr ikke at røykere skal få lov til å skape enda mer dritt i den. Selvmotsigelse. En pud tar lufta fra ute (som du sier er forferdelig) og sender inn i lokalet hvor det i tillegg til enorme mengder røyk. Uhm, tror du bør vurdere litt hva du sier. Det lukter røyk av klærne, jeg kan lukte røyk av klærne til en som har vært i et røykfylt rom, om du ikke kan er det kanskje fordi du er røykere og har ødelagt alt av luktesans. Ditt problem, selvmotsigelse. Bevist, det er umulig å bevise noe som er feil.
> Hvis en person som har bodd i fjellet i mange år uten å ha
> dratt ned til en by, møter en av dere som ikke røyker, og har
> vært en tur i sentrum, så stinker det av dere også ;)
Ja? poenget ditt faller på sin egen urimelighet, det er snakk om å MINSKE forurensningen, ikke forsvare den som allerede er her. Tenk deg om.
|
Skrevet: Søn 08 Des 2002, 16:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

|
Og en ting, typen min reagerer kraftig hvis jeg bare har vært i samme rom som røykere en liten stund. Ergo: klærne stinker. Ikke fordi at han vet det, MEN FORDI AT DET STINKER!!!!!!
- Og det stinker ikke fordi at jeg TROR det stinker, men fordi at det STINKER!
|
Skrevet: Man 09 Des 2002, 10:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
marte
Gjest
|
Dette med at det er fleire farleg stof i lufta utanføre pubane er sikkert rett, men det som tell er jo konsentrasjonen. Og det er definitivt høgare konsetrasjon dritt inne på pubar enn det er utanføre, sidan det er så myyykje større plass der.
Veldig enig med chrispa. Folk som kjem inn i klasserommet som har stått UTE og røyka luktar dritt. Og eg veit ikkje korti dei røykar og korti dei gjer heilt andre ting.
|
Skrevet: Tir 10 Des 2002, 16:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
Nei asså.. det e samma for meg egentlig. Det kunne jo vært egne utesteder for røykere og egne for ikke-røykere, men det er vel ganske klart hvem som får flest besøkende.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Fre 13 Des 2002, 08:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

|
Det er det, selvsagt. Men når alle plassene har røyking, har ikke de som er ikkerøykere og evt reagerer allergisk på røyk, noensteder å gå. Vi får se når de mener at den skal komme ut.
|
Skrevet: Man 16 Des 2002, 13:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg er for!
Jeg er dønn for den nye røykeloven!
Jeg er av typen "røycos allergicos" som er ute på byen gjennomsnittlig en gang i året. Ikke fordi det er så kjedelig der, men fordi det er håpløst for min del. Det blir bare ikke en morsom tur på byen når man må løpe ut eller på do hver halvtime for å tørke vekk tårer og svie i øynene og prøve å beherske kvalmen.
Å si at dette er psykologisk, er sludder og vås! Hvis jeg hadde hatt muligehten til å tenke meg u-allergisk slik at jeg kunne dratt ut oftere, hadde jeg gladelig gjort det.
Og som den usympatiske, hensynsløse kynikeren jeg er, synes jeg ikke noe synd på røykerne som blir tvunget ut hver gang de vil ha seg en blås. Nå er det binadø på tide at de også får ta litt hensyn.
For hvor i all verden er logikken i at ikkerøykere og allergikere skal lide pga av røykernes uvane? Det er da virkelig noe de selv får stå til ansvar for, mener jeg.
Og mens jeg er i gang, vil jeg gjerne komme med mitt favoritt-argument fra røykernes side, som jeg nå har hørt så mange ganger at jeg nesten blir oppgitt: "Det er da vår kropp, og vi har rett til å gjøre som vi vil med den."
Det som er så fascinerende er at disse menneskene ennå ikke har skjønt saken. Det handler ikke om dem, den nye loven er ikke først og fremst for å få dem til å slutte å røyke, men for å tvinge dem til å vise hensyn som de ikke er i stand til å vise frivillig.
Makan til tullinger!
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 17 Mar 2003, 12:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er ikke videre ofte ute på byen jeg heller...
Og det er utrolig irriterende og sitte der mens "alle" røyker, og bare kjenne øya bli irriterte, og at det svir.
For ikke å snakke om at når jeg kommer hjem er det bare å henge ut alle klærne jeg hadde på meg til lufting. Lar jeg dem ligge inne stinker de jo bare til hele rommet.
Nei, røykinga alene er en grunn til at jeg sjelden beveger meg ut på puber og slikt.
|
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 00:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
spiralis skrev: | Vi bruker enorme mengder ressurser på å behandle mennesker som blir syke av røyking hvert år, dette burde i alle fall bli betalt av personen selv, ikke av samfunnet. |
For ikke å snakke om folk som får leversykdommer pga alkohol. Sett i gang, forby røyk. Men da får de forby alkohol også, det er da like skadelig. Om røykere skal betale for behandling av såkalte "selvpåførte skader" så skal dette gjelde andre grupper og. Forby kjæledyr, det kryr av allergikere rundt omkring som ikke kan gå i parker osv pga disse dyrene. Forby fet mat, folk blir fetere og trenger operasjoner for å gå ned i vekt igjen. Latterlig!
Og nei, jeg røyker ikke.
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 01:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Noe av poenget med et offentlig helsevesen er vel at alle skal kunne få legehjelp uten at det skal koste skjorta av en.
Og man betaler da tross alt skatt, som jo skal være med på å finansiere det hele. Det bærer galt avsted hvis man skal begynne å kjøre slik forskjellsbehandling - den og den må betale, mens den og den får det gratis.
|
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 01:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Ja, det er jo derfor vi må betale egenandel... 
|
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 01:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Bedre frisk og rik enn syk og fattig, er det ikke så?
|
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 01:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Jo gjerne. Men så heldig er jeg ikke 
|
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 01:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
[quote="maria"][quote="spiralis"]Vi bruker enorme mengder ressurser på å behandle mennesker som blir syke av røyking hvert år, dette burde i alle fall bli betalt av personen selv, ikke av samfunnet.[/quote]
For ikke å snakke om folk som får leversykdommer pga alkohol. Sett i gang, forby røyk. Men da får de forby alkohol også, det er da like skadelig. Om røykere skal betale for behandling av såkalte "selvpåførte skader" så skal dette gjelde andre grupper og. Forby kjæledyr, det kryr av allergikere rundt omkring som ikke kan gå i parker osv pga disse dyrene. Forby fet mat, folk blir fetere og trenger operasjoner for å gå ned i vekt igjen. Latterlig! :roll:
Og nei, jeg røyker ikke.[/quote]
Jeg er vel egentlig mot forbud mot alkohol og, så ja, gjerne forby det og. Vel, fet mat, man blir feit av all mat uansett hvordan det er. Man blir feit fordi man stapper i seg formye energi i form av mat, ikke fordi man stapper den i seg i form av fett. (Det er jo egentlig ikke annet enn en matematisklikning, inntakt = forbruk + overskuff. Hvis man har overskudd legger man på seg, har man negativt overskudd (underskuff) så går man ned i vekt.)
Allergikere silter vel mer med pollen enn dyr, jeg er selv både allergisk mot katt (vi har katt selv) og pollen. Vil ikke påstå at katta plager meg neveverdig, verre med pollenet (som akkurat har starta og plage meg).
|
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det med å forby alkohol forsøkte vi her i Norge en gang i tjueåra.
Det funka ikke videre godt - bestefar og noen kamerater kom til å sette opp telt på ei strand ute ved Hvaler, og blei vekka midt på natta av en fyr som sa de hadde satt teltet rett oppå kaggene med sprit han skulle ro inn til Fredrikstad om natta!
Tror (desverre) vi ville fått liknende resultat om man forsøkte å forby røyking.
Kanskje man bare heller får ta litt ansvar selv for egen helse, og la vær å røyke om man føler for det, ikke drikke seg full til stadighet, og ikke ete mer enn man forbrenner?
Allergier er det verre å unngå... Er glad jeg ikke er allergisk mot noe. *bank i bordet*
|
Skrevet: Tir 18 Mar 2003, 19:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |