|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Impulskjøp av bøker
Si du har litt penger til overs, og går inn i en bokhandel for å kjøpe en bok. Hva ser du mest på? Cover, innhold, sjanger ,forfatter, tema, pris, anbefalinger...osv.
|
Skrevet: Lør 06 Nov 2004, 22:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Tema, sjanger, pris og baksiden. Om det er en forfatter jeg kjenner til fra før av er det også noe som teller, men ikke bestandig.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Lør 06 Nov 2004, 23:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
om jeg har et forhold til forfatteren vil selvsagt i mange tilfeller være avgjørende, men-
som oftest baserer jeg mine impulsvalg på hvordan boken føles, hvordan den ligger i hendene mine. hvilken tekstur man finner på omslaget og hvor tungt papir sidene er trykket på.
jeg vet ikke om mange andre forholder seg på denne måten til bøker; tatt i betraktning hvor latterlig kritisk jeg er til hva jeg leser virker det litt meningsløst. men fortsatt.
bøker som får toppkarakter på "hvordan den ligger i hendene"-skalaen involverer forøvrig de norske pocketutgavene av prousts 'på sporet av den tapte tid' og, til min forbauselse, serien med andré bjerkes oversettelser av shakespeare.
ellers er jeg svært glad i gamle bøker, bøker som har en lukt og et liv, så jeg henger mest rundt på antikvariater og leter i rotete bunker når jeg har anledning. (siste gullfunn; en hel serie med pent innbundne russiske klassikere, tolv verk, til seks hundre kroner. involverte ting jeg ennå ikke hadde lest av både tolstoj og turgenjev, hurra.)
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 09:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
sorry... det neste innlegget kom visst to ganger... kan en mod slette dette... ellerno... det funker egentlig også om dere bare lar være å lese dette innlegget og leser det neste istedetfor, for her står det ike noe nyttig uansett... men det beste er vel om en moderator sletter dette
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 16:44 Sist endret av M_Stuff den Søn 07 Nov 2004, 16:48, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
var desperat etter et tidtrøyte på en flyplass for en uke siden... fant en boksjappe og gikke gjenneom det de hadde.
Skjulle ha en fly_tog_buss-bok og da er det fint med pocket, for det veier ikke så mye og koster lite... så på størrelsen for å finne noe som holdt for en times flytur og 3 timers togtur pluss for iallefall en uke med buss til jobben hver dag...
så på innhold for å finne noe som er lett å lese i ti munutter og legge fra seg og lett å senere ta opp igjen og fortsette på uten å lese mye om igjen.
Og til slutt så jeg at boka i handa mi hadde en nokså appellerende forside og at Independent hadde skrevet Outstanding på den allerede nokså appelerende forsiden.
Endte opp med Mark Haddon: The Curious Incident of the dog in the night time
En genial bok
Så ved impulskjøp så må jeg neste vurdere litt hvilken funksjon jeg ønsker at boka skal ha. Når jeg velger en bussbok har jeg helt ander kriterier enn ved valg av for eksempel en nattbord-bok, eller en leselampe-ved-go'stol-bok!
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 16:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
Forfatter, tema og bakside. Bøker kommer an på dagen, humøret og følelsen. Jeg trenger og kjøpe flere bøker.
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 22:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Kommer litt an på hva jeg føler for der og da, men jeg vil normalt gå etter en viss sjanger (som varierer med humøret), titte litt på baksiden, vurdere tittelen (bøker med titler som "Drepende kjærlighet" forkastes uten videre vurdering), og ofte lese de første par sidene der og da for å se om de fenger. Får jeg lyst til å lese videre, kjøper jeg.
Ikke at dette skjer så ofte. Jeg har en lang liste over bøker jeg vil ha, så har jeg penger til overs og stikker innom en bokhandel, vet jeg nok nøyaktig hvilken forfatterhylle jeg skal gå til og plukke derfra.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 22:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kunstnerpiken
Varm i trøya

Ble Medlem: 27 Aug 2006 Innlegg: 27
|
Hmmm... Om jeg har blitt anbefalt den eller har bestemt meg for å lese den fra før av, eller anbefalinger og teksten på baksiden. Eller det er en veldig kjent klassiker som alle maser om og som jeg*gispe med vidåpne øyne* ikke har lest=/ =P
|
Skrevet: Søn 22 Okt 2006, 01:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |