DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Verdensbanken
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [8 Posts]  
Av Innlegg
Gemina
Gjest

Verdensbanken

Hei.

Jeg er da en av de mange som skal demonstrere mot Verdensbanken, i Oslo 24.juni. Det blir ogsÄ en stor fest senere pÄ kvelden arrangert av Reclaim the Streets. Jeg vet ikke hvor mange av dere som skal det, men jeg tror det er mange som ikke vet helt hva dette er, og er usikre.
Derfor noen linker til dere, som ikke bare er propaganda fra en av sidene i saken.

Reclaim the Streets: http://www.blitz.no/reclaim.html

Attac's Vegard Hole svarer pÄ spÞrsmÄl i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/06/14/338028.html

Hva kan du om Verdensbanken? Mange rene faktaopplysninger: http://www.solidaritetshuset.org/x/0203/verdensbanken%20spm.html

Verdensbankens egen hjemmeside: http://www.worldbank.com/

Attac Norge: http://www.attac.no/

Indymedia Norge, et sÄkalt "Open Publishing Newswire": http://www.indymedia.no/

For de som er nervÞse pga. GÞteborg-hendelsene, kan jeg bare si at jeg tror det vil gÄ bra, politiet i Norge kjÞrer en ganske annen linje enn i GÞteborg, og ingen vil ha det sÄnn, hverken demonstranter eller politiet. HÄper jeg ser dere der, det er vi som er unge, og det er vi som skal arve verden.
Hvis dere lurer pÄ noe, er det bare Ä sende mail.

Klem Gemina

InnleggSkrevet: Tir 18 Jun 2002, 08:47
    Til Toppen 
Gemina
Gjest

Re: Verdensbanken

Jeg glemte selvfĂžlgelig Oslo 2002, som er paraplyorganisasjonen for alle demonstrantene: http://www.oslo2002.no/

Gemina

InnleggSkrevet: Tir 18 Jun 2002, 08:50
    Til Toppen 
kirgit
Gjest

Jeg kommer:)

InnleggSkrevet: Tir 18 Jun 2002, 19:47
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003

Om jeg hadde vĂŠrt i Oslo, hadde det definitivt fristet.

InnleggSkrevet: Ons 19 Jun 2002, 00:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ladden
Gjest

Jeg hÄper og tror at de fleste oppegÄende ungdommer ikke hiver seg pÄ trenden som gÄr pÄ Ä vÊre mot alt av kapital og globalisering. Verdensbanken er en internasjonal organisasjon som har hatt sine mislykkede prosjekter, og nÄ gÄr inn for Ä finne en ny veg for handel med u-land. HovedmÄlet med konferansen er utvikling i fattige land, og dere vÄger Ä protestere mot det?

InnleggSkrevet: Fre 28 Jun 2002, 03:57
    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003

Bare en liten digresjon: i fredagens utgave av Dagbladet var det ett innlegg av en Þkonom. Han foreslo at afrikanske land (og u-land generelt) skulle bruke norge som et eksempel pÄ hvordan man skal fÄ orden pÄ Þkonomien. Han pÄpekte da at i norge 'fremmer' vi kapitalister og fattige, mens vi undertrykker mellomklassen (det vil da si de som faktisk jobber med Ä fÄ opp norges BNP (det forkortelsen er? - lenge siden jeg har brydd meg om Þkonomi)).

InnleggSkrevet: Sűn 30 Jun 2002, 22:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Gemina
Gjest

Jeg forstÄr at du ikke vil at folk skal kaste seg pÄ trenden, det vil ikke jeg heller. Jeg hÞrte f.eks. et intervju med en demonstrant som ble spurt om hvorfor han var der. Han svarte "Fordi eh...Verdensbanken er slem og sÄnn". SÄnt gagner ikke noen av partene.

Jeg lurer pÄ hvor mye du vet om disse sÄkalte "mislykkede prosjektene". Du snakker som om det har vÊrt en uskyldig prÞving og feiling. Det det er snakk om er at folk er sinte pÄ Verdensbanken fordi de f.eks har lÄn ut milliarder av dollar til tidligere korrupte diktatorer som f.eks Franco. Han brukte pengene pÄ seg selv og sine, og nÄ, etter hans avgang, mÄ innbyggerne i landet slite for Ä betale tilbake gjelden. Dette er noe Verdensbanken visste om!

Det er for all del ikke forskerkonferansen man protesterer mot. Men det er Verdensbankens politikk, og det er viktig Ä vise hva vi mener. Mulig at banken er i ferd med Ä bli bedre, men det er ingen unnskyldning, for de gir fortsatt ut lÄn med skyhÞy rente, og krever samtidig at u-land forholder seg til Verdensbankens regler som igjen gagner den vestlige verden. Verdensbanken undertrykker fortsatt og da er det viktig at noen er der og sier ifra. Og det var det. 10 000 stykker var der og sa sin mening. SÄnt varmer mitt hjerte.

En klem til alle som var der! Det var kjempegĂžy!

Se bilder pÄ www.indymedia.no

InnleggSkrevet: Tor 04 Jul 2002, 17:49
    Til Toppen 
Tom Erik
Gjest

dette er egentlig et svar pÄ flere innlegg pÄ dette emnet..

Jeg tror det stÞrste problemet med Verdensbanken og den vestlige verdens oppfatning og holdning i forhold til hvordan situasjonen skal bedres i sÄkalte u-land, er at man hele tiden skal ta i bruk modeller fra den vestlige verden. Man tror hele tiden at med en gang ting blir gjort pÄ den mÄten vi gjÞr det sÄ ordner alt seg. Jeg mener at dette er helt feil.

For det fÞrste: Den vestlige verden tvinger u-land inn i et Þkonomisk styresett som ikke passer landets kulturelle/tradisjonelle/sosiale system. Dette fÞrer til at det pÄtvungne Þkonomiske systemet blir misbrukt, fordi det er ukjent, fordi det tilhÞrer en annen kultur, en annen mÄte Ä leve pÄ. Dette fÞrer igjen til at den vestlige verden sanksjonerer mot disse landene fordi de ikke klarer Ä tilpasse seg de vestlige landenes styremodeller. Et uungÄelig resultat er en stor misnÞye i u-land mot den vestlige verden og dens mÄte Ä hjelpe pÄ.

For det andre: Jeg synes det er betenkelig Ä styre andre land inn i Þkonomiske styringsmodeller som i utgangspunktet, fra manges synspunkt, ikke fungerer tilfredsstillende, er usosialistisk og favoriserer finanskapitalistene. En styringsmodell som stadig viser seg Ä vÊre utilstrekkelig i forhold til Ä behandle syke mennesker; rike mennesker fÄr forkjÞpsrett pÄ god helse, bekjempe innenriks fattigdom; stor forskjell mellom fattig og rik, og store svingninger i markedsÞkonomien som fÞrer til usikker Þkonomi hos hvermann.

Sett denne modellen inn i et u-land, med dÄrlig utbygd infrastruktur og hvor utdanningsinstitusjoner og sykehus er mangelvare. Om det skulle lykkes, ville det ikke hjelpe stort pÄ det humanitÊre plan. Dermed har man sviktet den egentlige intensjonen, man har undergravet sitt eget mandat, man mÄ begynne helt pÄ nytt igjen.

LÞsning: Jeg tror det viktigste i prossessen med Ä fÄ et u-land skikkelig pÄ bena er Ä fÄ hjulene igang, prÞve Ä fÄ landet sjÞlberga pÄ essensielle matvarer. Vi bÞr deretter la landene selv kjÞre sitt lÞp pÄ hvordan de vil styre landet; Ä pÄtvinge et land demokrati har ingen hensikt: befolkningen vil ofte se pÄ dette som overstyring fra vesten og stÞtte diktatoren. Minst mulig interferens fra vestlige stormakter vil fÞre til en mest rettferdig maktfordeling internt i landet, forutsatt at alt er lagt til rette for det. Utnytting av fattige u-land, er et av de stÞrste problemene, og som i grunn er noe av grunnen til at de sliter Þkonomisk: vesten trekker ut rÄvarer til priser som vesten bestemmer selv og som gjÞr at u-landene selv ikke har: 1) varer til egen forsyning 2) penger til Ä kjÞpe disse varene. U-landene er tvunget til Ä kjÞre dette lÞpet av vesten. Denne onde sirkelen mÄ stoppes. RÄvarene mÄ bli i landet og raffineres, varer mÄ produseres, landet mÄ bli selvforsynt eller kunne ha kapital fra produksjon til selvforsyning av essensielle matvarer.

InnleggSkrevet: Lűr 03 Aug 2002, 02:06
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [8 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet