|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Bush
Jeg vil herved gratulere det amerikanske folk med et klokt valg.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 19:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Er du helt korka? Stakkars oss!
|
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 19:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvorfor dét?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 20:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Haaa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004 Innlegg: 286 Bosted: Akershus
|
Woho Bushern vant. Sånn skal det værra!
|
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 22:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Det eneste positive med at Bush nå er president, er det at han er en pådriver for å slette gjeld land i sør har til land i nord. Ellers kan jeg ikke se hva han kan gjøre godt.
QIQrrr skrev: | Jeg vil herved gratulere det amerikanske folk med et klokt valg. |
Vell, du overrasker ikke. Men da vil jeg spørre deg hvorfor du mener dette?
|
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 23:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg er enig med Bush i alt bortsett fra hans syn på stammcelleforskning, abort og synet på homofile. I tillegg til dette liker jeg ikke hans nære tilknytning til det religiøse amerika, men sett under ett mener jeg bestemt at hans politikk er bedre enn Kerrys.
|
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 23:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg gratulerer qiqrrr for å svare saklig! i den norkse bush/kerry debatten har de fleste sagt 'med kerry, fordi det er mot bush'. spør man hvorfor de er mot bush, snakke de om irak osv. men de vet ikke hva kerry står for.
derfor skal det gjerne litt mer kunnskap til for å være for bush enn for kerry... jeg er mot det amerikanske 'demokratiet'. faktisk er samtlige islamske stater mer demokratiske i sin gjennomføring enn usa sitt er. men de kan ikke kalle det demokrati fordi det ikke er religiøst rett.
|
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 23:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
QIQrrr skrev: | Hvorfor dét? |
Den aggressive utenlandspolitikken Bush har ført er skadelig for vår fremtid - norsk som internasjonal.
Har ikke satt meg særlig inn i amerikansk politikk, men, virker som Kerry er mer moderat...
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 00:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Terning skrev: | Den aggressive utenlandspolitikken Bush har ført er skadelig for vår fremtid - norsk som internasjonal. |
Dette er kun en påstand, hvorfor er den "aggressive" politikken skadelig for Norge?
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 00:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
For det første, så må vi tenke på andre enn oss selv, for det andre, så kan vi ikke regne med å være i fred om verden begynner å koke av terrorisme og krig - Norge har forpliktelser til i alle fall NATO, og det ville også være feigt av Norge å ikke forta seg noe, selv om det ville være smertelig.
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 01:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Det er ganske bred enighet om at terrorfaren har økt etter at Bush gikk inn i Irak, og det var akkurat som forventet. Verden har også uttrykt rimelig unisont at Bush ikke er ønsket som verdens mektigste mann. Med gode grunner.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 21:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Frykten for terror har kanskje økt, men antall aksjoner har gått ned. Nå er det også slik at det amerikanske folk i en demokratisk prosess selv bestemmer hvem de skal la seg representere av, selv om den øvrige verden og eksempelvis Michael Moore måtte mene noe annet...
Johan Galtung uttaler seg i Klassekampen:
http://www.klassekampen.no/Arkivsamling/Arkiv/2004/November/4/247085
Du er kanskje enig?
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 22:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Galtung sier mye rart her. Jeg er helt uenig med ham i at Kerry ville vært verre enn Bush, men jeg følger tankerekken hans. Man må ikke glemme at Bush har flere radikalere i ryggen, blant dem Rumsfeld, Cheney og Wolfowitz, alle hadde sentrale roller i Reagan-Bush årene. USA (under Reagan) står fortsatt som eneste nasjon i verden dømt for internasjonal terrorisme av Haag, for krigføringen i Nicaragua på midten av 80-tallet.
Jeg er dog helt enig i at demokratenes fortid er like blodig som republikanernes. Jeg mener at Bush er farlig, Kerry litt mindre farlig.
Ikke bare har frykten for terror økt, terrorFAREN har økt, eskalering i atomvåpenprogrammer verden rundt, og rekrutteringen til terrorklubber bare øker.
Jeg tror ikke Galtung har forstått helt essensen i hva som skjer i USA, men jeg er enig i at Bush nok ble valgt stort sett på grunnlag av det amerikanske folkets religiøse overbevisning. Men at problemene i USA har mer med kulturanalyse enn klasseanalyse å gjør er jeg ikke enig i. James Madison, en av grunnleggerne av den amerikanske grunnloven sa at "government must only be a device to protect the opulen minority from the majority", de færreste amerikanere vet dette. Men jeg tror disse ordene er så godt som sanne den dag i dag. Bush og Kerry er begge født til enorm velstand og politisk innflytelse, gikk på de samme fancy privatskolene og det samme eliteuniversitetet. De ble oppdratt til å være en del av "the opulent minority". Og de vet akkurat hvordan maktbalansen skal opprettholdes, og her her jeg enig med Galtung: de holder seg unna virkeligheten. De holder seg unna de sakene som det helt klart er unison dissidens over blant amerikanere. Bush har brukt propagandapparatet for alt det er verdt. Men dette propagandapparatet har vært i bruk i mange tiår. Særlig på 60-tallet, da den amerikanske velgermassen beveget seg mer og mer mot venstre, satte Eisenhower i gang et enormt apparat for å sørge for at massen beveget seg tilbake der den hører hjemme.
Michael Moore som president? Jeg tviler på at han er interessert. Men få land i verden har et system som er så ekskluderende som det amerikanske. Jeg tror den største utfordringen amerikanerne står ovenfor, er å forandre på dette systemet, å bygge opp igjen et reelt demokrati, å sørge for at ikke de svære selskapene er svære takket være skattepenger. På topp 100 listen i Fortune 500 har SAMTLIGE fått svære subsidier, og 20 av dem har blitt reddet fra total undergang. Dette kaller makteliten for markedskrefter og frihandel.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 06:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
Virkeligheten er nok litt anderledes enn vi har fått fremstilt i norske medier. Kerry er nok ikke mors beste barn han heller. Så å betegne valget som et valg mellom pest eller kolera er mer riktig enn et valg mellom godt og ondt. Eller som sagt farlig eller litt mindre farlig.
Dette innlegget er skrevet via WAP
|
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 09:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Hypotese framstilt av skotter under lett innflytelse av alkoholholdig, flytende substans:
Bush er en ond mann som lurer de dumme folkene til å tro at han er snill, og som lurer de smarte folkene til å tro at han er dum. Han er ikke det. Han er rett og slett ond, ond, ond.
Kerry er også en pøbel, men ikke like ille.
Hypotese slutt. Ok, det var opprinnelig flere detaljer og utbroderinger, men jeg husker dem ikke.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 14:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Helt enig, Veronica, du så jo hvordan øynene hans glimret da de borti Korea var blitt halshogd.
Han liker jo at folk dør, så han får demonstrert det verdensbildet han presenterer for amerikanerne.
|
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 16:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Jeg vil gratulere Bush med seieren.
Måtte Bush , hele hans regjering og alle som stemte på Bush dø av kreft innen ett år!
Jeg er riktignok villig til å inngå kompromisser. Stikkordet her er dø.
|
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 17:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Jaja, Busk den yngre vant. Hvor stor forskjell det gjør vet jeg endog ikke. Tror kanskje Bill Hicks gav den beste beskrivelsen av det amerikanske demokratiet (ikke så langt unna det norske heller når alt kommer til alt):
"I'll show you politics in America; here it is, right here: I think the puppet on the right shares my beliefs! I think the puppet on the left is more to my liking! Hey wait a minute, there's one guy holding up both puppets! Shut up! Go back to bed America, your government is in control.. here's Love Connection; watch this and get fat and stupid! By the way, keep drinking beer, you fucking morons!"
- Bill Hicks
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Lør 06 Nov 2004, 02:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
Jeg er delvis enig i det Galtung sier, men jeg synes ikke Bush skulle vunnet valget allikevel. Vi har nå sett hvordan han takler dette, og hvordan han lyver gang på gang. Amerikanerne sier at Bush er en bra president fordi han er ærlig, men hvor mange ganger har ikke han endret forklaring på mye av det han har gjort?
Jeg tror ikke Kerry hadde vært så vanvittig mye bedre, men da hadde det hvertfall vært en mulighet til forandringer rundt om kring. At Bush ble gjenvalgt blir for meg litt som å ikke prøve å forbedre det, bare fordi oddsen ikke er så god.
|
Skrevet: Lør 06 Nov 2004, 12:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Anyone who is capable of getting themselves made president, should on no account be allowed to the job.
-Douglas Adams
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Lør 06 Nov 2004, 12:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |