|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kiNkymoJJo
Gjest
|
selvmord og straff
en lov jeg har hørt om som jeg aldri har skjønt noe av, eller vet om er riktig, er den om at selvmord er straffbart..
dette er jo igrunn bare helt idiotisk, da den som skal ha straffen, nok allerede er død.. de eneste som på en måte blir "straffet" er jo de pårørende!? eller..? uansett.. det norske rettssystemet er sykt, og mye burde forandres på..
noen synspunkter på dette?
|
Skrevet: Tor 28 Feb 2002, 21:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
marte
Gjest
|
Re: selvmord og straff
Eg trur ikkje det kan stemma. Men Før I Tida (før 1700 talet eller før reformasjonen eller noko i den duren) var det ikkje lov. Dei som tok sjølvmort vart gravlagde utanføre kyrkjegarden. Det var faktisk ei ganske sterk straff, sidan det var ein fordel å verta gravlagd i vigsla jord.
|
Skrevet: Fre 01 Mar 2002, 09:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Black dragon
Gjest
|
Det er vel folk som lurer andre til å ta selvmord som kan bli straffa,det er ivertfall det som har hendt de siste årene,ledere av dommedagssekter,eller andre sekter blir arrestert og straffet hvis politi og/eller andre merker det og får slått alarm,hvis de når tidsnok frem og får stoppet dem.Jeg tror ikke det er selve selvmorderen som kan bli straffet rettslig,det er vel bare i samfunnet det kan forekomme "straffer".Hvis selvmorderen bor i et lite samfunn,f.eks. en liten bygd,kan folk reagere og da vil sladderen gå og da kan pårørende føle seg straffet,foreldrene kan føle at det er deres feil og andre familiemedlemer kan bli offer for bygdesladder når resten av beboerene vil finne årsaken til at han/hun tok selvmord.(Det er heldigvis ikke ofte at det går så langt).
|
Skrevet: Man 04 Mar 2002, 11:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Vel, hvis jeg ikke tar veldig feil, saa blir allerede (i foelge bibelen) de som tar selvmord strffet, de havner visstnok i helvete...
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Man 04 Mar 2002, 22:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Black dragon
Gjest
|
Kansje i følge bibelen,ikke ifølge virkeligheten,finnes helvete egentlig?
|
Skrevet: Tir 05 Mar 2002, 08:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
marte
Gjest
|
Bibelen
Eg trudde det var berre i den katolske kyrkja imiddelalderen ein meinte det. Trudde ikkje det stod i Bibelen? Veit ikkje..
|
Skrevet: Tir 05 Mar 2002, 10:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Re: Bibelen
Islam har i hvert fall det som regel at folk som begår selvmord ender i helvete, eller hva det nå heter der.Tror faktisk det står i vår bibel også, skjønt sikker er jeg langtifra.
|
Skrevet: Tir 05 Mar 2002, 22:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Bibelen er en fascinerende bok, om man gidder å lese Johannes åpenbaring når man er på sommerferie på Svalbard og det ligger en bibel på hvert eneste rom, da kan man lese at man faktisk havner i helvete for det aller meste. Og så kan man lese om alle de gøye monsterne som kommer opp av havet og dreper hverandre.
Hm, hvorfor har ingen laga film av dette?
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Tor 14 Mar 2002, 13:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Fanden heller, nå fikk jeg lyst å lese bibelen. *lete* 
|
Skrevet: Tor 14 Mar 2002, 21:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg tror faktisk det er ulovelig å ta selvmord, tviler på om det er straff bart. Grunnen til å gjøre det ulovelig er at man skal kunne få en rettskjennelse for å ta hånd om personer som prøver å ta selvmord men som ikke greier det. (Forsøk på drap er også ulovelig, på samme måte som drap...)
|
Skrevet: Lør 30 Mar 2002, 23:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Empyrean
Främling

Ble Medlem: 10 Jul 2003 Innlegg: 21
|
Selvmord er ikke straffbart i Norge. Har ikke sett noe om det i loven så da er det ikke straffbart.
|
_________________ "You wanna fuck with me? Okay. You wanna play rough? Okay. Say hello to my little friend"
Skrevet: Tor 10 Jul 2003, 12:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BlueNova
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003 Innlegg: 612 Bosted: altfor nær drammen
|
I følge norske lover er det per dags dato IKKE ulovlig å ta selvmord.
|
_________________ la mayyitan qadirun yatabaqa sarmadi
fa itha yaji ash-shuthath al-mautu qad yantahi
Skrevet: Lør 12 Jul 2003, 14:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
grunnen til ulovliggjøringen av selvmord er at staten norge ikke vil vise at deres psykologiske nettverk ikke virker (noe som fører til flere selvmord blant de som er psykologiske pasienter). vi gjør statestikken en tjeneste ved å holde oss i live!
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 14:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
I flere land (Øst-eller Sør-Europa, trur jeg) blir selvmordsforsøk straffet med døden... Det er jo utrolig tåpelig...kanskje det er noe religiøst...
|
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 20:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Dødsstraff for selvmord, hehe, tragikomisk 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 25 Feb 2004, 22:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Så klart, man snyter jo henrettelsesentertainere for ressurser når man tar sitt eget liv. Og det er jo rett og slett.. trist
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 01:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

|
Dere har jo sett filmer hvor en person blir henrettet og flere dusin mennesker sitter og glaner på mens forbryteren dør på en brutal og udelikat måte(bl.a. Monsters Ball og Den Grønne Mil, begge anbefales på det sterkeste). Kanskje de pårørende finner en viss glede i å se jævelen dingle eller bli elektrifisert og vite at han ikke er en trussel for samfunnet lenger, men at henrettelsen blir vist frem som en forestilling er motbydelig. Den som fikk ideen om gjøre det, var sjuk. Eller kanskje han solgte inngangsbiletter og tjente en haug med penger. Men å tjene på det er fortsatt sjukt, den som ville gjort det har ikke mye til samvittighet.
|
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 22:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
ja den grønne mil er fæl. det kom faktisk noen tårer da gitt.
|
Skrevet: Tor 26 Feb 2004, 23:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

|
Ja, det er ikke lett å være mannfolk når du ser på den grønne mil...
Satt og hulket halve filmen...
Hva synes dere jenter, er det bra med gutter som er følsomme eller er de bare kjerringer?
|
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 17:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Det kreves styrke for å vise svakhet...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 17:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |