|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Schlavlar
Gjest
|
kvinnekamp
Jenter, eg berre lurte på ein ting. Det finnes jo tittler som ikkje er heilt likestilte, som f.eks. rådmann o.l. Ville de foretrekke versjonar av tittler som: servitrise (som i tysk der dei har -in ending på tittlane viss det er damer) som signaliserer at det er kvinner me snakkar om, eller er det betre med heilt kjønnsnøytrale tittler?
|
Skrevet: Søn 17 Feb 2002, 22:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Re: kvinnekamp
URK!!!
NÃ¥ er jeg lei av hele kvinnekampen!!!
Hvorfor kan ikke vi kvinner innse at det er en enkel grunn til at vi ikke noen gang kommer til å bli helt likestillte. Likestilling burde ikke gå på at man skal kvotere kvinner inn i yrker.. La den beste vinne! dvs. få jobben..
Og når det gjelder arb.titlene... er det så farlig om dem kaller deg Rådmann om du er kvinne? Rådmann er jo bare en stillingsbetegnelse.. sier dere sykepleier eller sykepleierske? jeg sier iallefall sykepleier.. og det antyder jo at det er en mann.. hvis vi skal bruke kvinnesakskvinnene sine betgnelser på dette...
Vi har dessuten versjonar av veldig mange titler.. men er det mange som bruker de? NEI!
Vi har eksempler som:
Skuespiller/Skuespillerinne
Lærer/Lærerinne
Ekspeditør/Ekspeditrise
Servitør/Servitrise
osv.. jeg bruker iallefall ikke "kvinnetitlene" i det hele tatt!!
Er det ikke på tide at vi slutter med kvinnekamp og heller bryr oss om det som er viktig? Tror kvinnesakskvinner at de får det bedre om de bare får det som de vil?
NÃ¥ blir dette litt langt.. kan heller kommentere dette en gang senere hvis dette blir en diskusjon..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 18 Feb 2002, 11:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mirta marte parte
Gjest
|
Kvinnekamp er viktig. Orda er ikkje så viktig. Det som er viktig er behandlingen. Det er framleis kjønnsdiskriminering.
|
Skrevet: Tir 19 Feb 2002, 12:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
feministen
Gjest
|
Hadde ikkje kvinnesakskvinner jobba som galne rundt 1900-talet, hadde ikkje du hatt stemmerett. (Eg leste i ei politisk idéhistoriebok om Emmeline Pankhurst som va talsMANN for suffragettene i England.) Og når du då seie at "er det ikke på tide at vi slutter med kvinnekamp og heller bryr oss om det som er viktig?" HALLOOOOO?! Feminisme er noko av dei mest viktige ismene, som antirasisme og -nazisme. Alanis Morrisette sa ein gong at feminisme spele ei viktige rolla i kampen om humanisme. Og koss du som kvinne i det heila tatt kan uttala nåke sånt så det, e heilt hinsides.
"Om jag är feminist? Jag har jo hjärna, hvad tror du?"
|
Skrevet: Tir 19 Feb 2002, 23:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
Altså.. det jeg mente er at det er på tide at alle også menn slutter å kreve og kreve og kreve og atter kreve!!! Vi må heller ta vare på det vi har!
Jeg er lei av alle som klager på at vi ikke har det bra nok..
|
Skrevet: Ons 20 Feb 2002, 13:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mirta marte parte
Gjest
|
eg kjenner at eg har ein dynamittklump på størrelse med ei klinkekule inne i håve. Når eg høyrer/les slikt kjem det ein hammar og dundrer laus på han slik at eksplosjonen inne i håve mitt blir så stor at alle argumenta mine flyg til alle kantar.
Det der med at feminisme er ein del av humanisme, er nåkke av det BESTE eg har hørt. Det er så utruleg mykje urettferd rundt om kring i verda. Det finst trass alt kvinner andre plasser enn i noreg. Sjølv om me har det rimeleg bra i noreg, er det mykje som kunne gjerast betre.
Sjølv om me har stemmerett, stort sett jobb, blir sett på som mennesker, er det MYKJE som bør gjerast. Til dømes tener kvinner i noreg i gjennomsnitt halvparten av det menn tjener(kjelde: feminisjon(trur eg)). Det er EKSTREMT.
Sjølv om me ikkje vert drepne om me ikkje er jomfru, er det store forskjeller i korleis ein oppfattar kvinner og menn som gjer det same. Hadde knut Olsen i redaksjon 21 vore kvinne, hadde han ikkje tort å vore så påståeleg og subjektiv som han er. Hadde ei dame sett seg i eit butikkvindu og berre ete drit og sett på tv ei veke, hadde ALLE folk sagt at ho berre var ute etter merksemd. Ingen hadde kalla henne ein kunstnar. Hadde ei kvinne skote seg sjølv i magen( med skuddsikker vest) på MTV, hadde folk sagt at ho var galen, omerksomhetsgalen og idiot i håve og kasta henne in på ein eller annan institusjon.
Slike ting, er berre "morosamt" når menn gjer det. Dette er sjølvsagt berre småplukk i forhold til kva kvinner andre stader i verda må finna seg i, men det er likevel noko å tenkja på.
|
Skrevet: Ons 20 Feb 2002, 18:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
feministen
Gjest
|
HAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Vanvittigt bra sagt!!
|
Skrevet: Ons 20 Feb 2002, 21:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=7&item=200732
Bare tenkte denne begrunnelsen på 'ikke voldtekt' kunne vise at det er et stykke igjen (nå er det riktignok ikke snakk om Norge i den artikkelen, men dog). I BT mener jeg jeg leste at det om 100/110 år ville være full likestilling her i landet, men jeg husker ikke om det var bare økonomisk eller totalt sett. Det var med dagens utvikling, selvsagt. (Mulig jeg har nevnt det før i en annen sammenheng)
Når det gjelder det med lønnen, så tror jeg det er feil, men en forskjell på 10-20% mener jeg å ha hørt/lest om flere steder. (Gjennomsnittlig på landsbasis)Uansett er det i praksis 'akseptert' svindel å underbetale en person pga kjønn, lik som om man ble betalt utifra trynefaktor.
Virkelig synd 'feminist' er et skjellsord
(i alle fall i min omgangskrets)
|
Skrevet: Fre 22 Feb 2002, 21:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Jeg er ganske enig med Marianne. Kvinnekamp er teit. Likestilling til en viss grad er bra, men -kvinnekamp- er teit.
Hvorfor er mange kvinner så opptatt av at alt skal være helt likestilt hele tiden? Vi er ikke like! Vi har ikke de samme fysiske forutsetningene, og vi tenker heller ikke likt. Jeg tror at vi kommer mye lenger om vi heller lærer oss å utnytte fordelene ved kjønnsforskjellene, enn å prøve å late som de ikke finnes. Gutter og jenter er generelt sett (alle individ er selvsagt forskjellige, uansett kjønn, men sånn generelt sett) best egnet for forskjellige arbeidsoppgaver, fordi hjernen arbeider forskjellig. (Ja, det har blitt forsket på dette.
Kvotering har blitt et resultat av likesillingen. Er dere jenter virkelig for det? At dere skal få jobber fordi dere er jenter, ikke fordi dere er de beste til jobben? Ville dere føle dere noe bedre om dere visste det? Den beste bør få jobben, uansett kjønn, og uansett hvor mange av hvilket kjønn som jobber der fra før. Kvinner bør ikke få jobb i mannsdominerte lettere fordi de er kvinner, og menn bør ikke få jobb i barnehagen bare fordi de er menn. men de skal ha LIK sjanse! Likestilling til en -viss- grad altså.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Lør 23 Feb 2002, 01:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
Er det egentlig likestilling når en jente får jobben fordi hun er jente.. jeg vil påstå at det IKKE er likestilling.. det er jo forskjellsbehandling deluxe!!
*kose Anne-Stine*
|
Skrevet: Søn 24 Feb 2002, 17:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
Hmm.. på TV i dag så omtalte Kongen de kvinnelige langrennsløperne for menn.. dvs. nordmenn.. dere feminister mener vel at man skal kalle oss norske kvinner for nordkvinner..
det høres jo bra ut.. *kremte*
|
Skrevet: Søn 24 Feb 2002, 17:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Jeg tror egentlig ikke det er det som er det viktigste, du setter det aldri så lite på spissen her Ikke det at jeg ikke gjør det for å fremme poengene mine, menmen *humrer for seg selv*
|
Skrevet: Man 25 Feb 2002, 06:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
feministen
Gjest
|
Feil. Igjen. Poenget e nøytrale ord. Norskar e fint.
|
Skrevet: Man 25 Feb 2002, 19:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

|
"Norskar".. ja det hørtes bra ut.. jeg er forresten stolt over å være nordMANN!!
|
Skrevet: Man 25 Feb 2002, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
feministen
Gjest
|
Fint for deg.
|
Skrevet: Tir 26 Feb 2002, 10:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
feministen
Gjest
|
Likestilling går ut på at alle ska ha lik sjanse, IKKJE at kvinner ska få ein jobb fordi hu e kvinne. Vil kvinner var sjefar, så ska di få lov te det. Vil menn var sjukepleiarar, så ska di få lov te det. Uansett ka kjønn ein har, må ein få lik sjanse, å sjå på personen i staden for kjønnet. Misforstå meg rett.
|
Skrevet: Tir 26 Feb 2002, 10:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Filuri
Gjest
|
Kvotering
I dag er det slik at jenter ikkje får dei jobbane dei burde fått, dei blir forbigått av mindre kvalifiserte menn. Den beste måten å få slutt på dette, er å kjønnskvotera. Etter ei stund vert det då så naturleg for desse trangsynte lederskikkelsane å ha kvinner rundt seg, at dei mistar illusjonen om at menn er betre i alle situasjoner. Då treng ein ikkje kjønnskvotering lengre, fordi alle stillar likt.
|
Skrevet: Tir 26 Feb 2002, 10:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Turid
Gjest
|
Viktige saker
Viktige saker? Som sminke og neste helgs fest?
|
Skrevet: Tir 26 Feb 2002, 10:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nils Hallvard
Gjest
|
Altså, ordet nordkvinne ville truleg vera like naturleg for deg som nordmenn gjer, viss du hadde høyrt det heilt livet og vorte lærd opp til å seie det.
|
Skrevet: Tir 26 Feb 2002, 10:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nils
Gjest
|
OK, eg skulle prøve å vera nøytral i dette, men eg klarar det ikkje.
Feminisme, for meg, har ikkje døyt med kjønnskvotering å gjera. Feminisme er det at mennesker skal ha ein rett til å verta sett på som personar, ikkje mann eller kvinne. Så får det heller vera at det er fleir kvinner i barnehagar for augneblinken. Poenget er at jenter skal få lov til å gjere kva dei vil, utan å få stempel som bitch, berre fordi ho ikkje finsar og ler nøgd når gutar opnar BHen hennar. At gutar slep å verta homoar, berre fordi dei ikkje er Uggh ughh, harde som stein. Det er feminisme!!!! Og det er viktig!
Og eg skal ikkje eingong byrja på all uretten mot kvinner som hender i mindre "likestilte" land enn Noreg.
|
Skrevet: Tir 26 Feb 2002, 10:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |