DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
USA og tilsåingar
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Av Innlegg
marte
Gjest

USA og tilsåingar

kva tykkjer de om at usa nå vurderer å bruka fysisk makt får å få tak i informasjon og tilståingar? Er USA fritatt for alle regler? Usa har heller ikkje skreve under menneskerettighetserklæringen. Det er det ingen andre vestlige land som har gjort.

InnleggSkrevet: Fre 02 Nov 2001, 09:14
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: USA og tilsåingar

Jeg liker ikke USA. Sannsynligvis hadde det nok vært best å bombe hele USA, sånn at man kunne redde resten av verden.. Eller, egentlig så mener jeg vel ikke det. Det finnes mange uskyldige mennesker i USA også. På samme måte som det fantes uskyldige i Tyskland under 2.verdenskrig.

InnleggSkrevet: Fre 02 Nov 2001, 14:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Da anthrax-sjokket kom, vurderte USA å bryte patentreglene knyttet til anthrax-medisiner, men protesterer selv når afrikanske/sør- og mellomamerikanske og asiatiske land bryter og/eller ønsker å bryte samme regler for AIDS-medisiner.
Hvor mange har dødd av miltbrann hittil?
Hvor mange dør HVER dag av Aids?

USA er og blir dobbeltmoralens land.

Når det gjelder den fysiske maktbruken (tortur), kan jeg også nevne at Israel seriøst vurderte å benytte det samme mot palestinske terrorister, men om det ble noe av, vet jeg ikke.. (Israel er som kjent støttet av USA nesten i enhver sammenheng)
Når det gjelder hvilke maktmidler man ønsker å ta i bruk, så aner jeg ikke hva USA vurderer, men poenget med tortur er å forårsake mest mulig smerte med minst mulig dødsrisiko. Jeg leste, i forbindelse med mitt pågående særemne om Jens Bjørneboe, en del om akkurat dette. (Jeg hadde ingen anelse om hva bøkene handlet om på forhånd.) I en av mine tre bøker, sto en relativt grundig avhandling om forskjellige torturmetoder, samtlige utprøvd (spesielt av de store imperialistmaktene, dvs: USA, storbritannia, Frankrike, Belgia, (Tyskland kanskje) Russland (sovjet-tiden...) osv...Alt i alt av de fleste vestlige land)
Jeg er fristet til å skrive av akkurat den delen som omhandlet torturmetodene, utelukkende i den hensikt å gi et klarere bilde på hva det innebærer å bli torturert, men med tanke på at: 1) Det er jævlig greier det er snakk om. 2) Det er enklete ting man rett og slett ikke ønsker å få vite. 3) Hadde en del av dette på noen måte blitt antydet på film, ville den nok blitt forbudt av de samme myndigheter som brukte metodene.. 4) Det er rett og slett jævlig. 5) Mindreårige

InnleggSkrevet: Søn 04 Nov 2001, 22:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
marte
Gjest

Re: USA og tilståingar

Eg trur israel har like mange svin på skogen som usa når det gjelder tortur.

Det om tortur er eg heilt einig i. Leste i Amnesty nytt om ein som va torturert under pinochet(trur det va han) Det var heilt forferdeleg å lesa. Eg lurer påkorleis ho i det heil klara å snakka om det.

Men det er jo på ein måte viktig at folk får veta kva som faktisk skjer slik at me kan ha eit standpunkt.

www.amnesty.no er ei fin side. Der kan du finna apellbrev som du kan senda rundt. Og dei hjelp faktisk!

InnleggSkrevet: Ons 07 Nov 2001, 09:53
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Advarsel : Guffent

Det var en stund snakk om at Israel skulle legitimere tortur slik USA nå vurderer? Ble det noe av?
At det skjer i praksis tviler jeg dog ei et sekund på.

Utdrag fra 'Stillheten':

Her følger punkt en til syv fra en liste over forskjellige torturmetoder.
Saken dreier seg i utgangspunktet om Vietnam-krigen, men det gir uansett et lite innblikk i emnet tortur.

1) Den elementære fysiske mishandlingen - slag med knytteneve eller gjenstander, med geværkolber og andre ting - til dette hører naturligvis spark i maven, mellomgolvet og skrittet. En av de mest brukte formene var å binde fangens føtter sammen og ta av ham skoene for så å slå ham med stokk eller geværkolbe under fotsålene. Det lyder ikke så blodig, men forårsaker uutholdelige smerter. Når det dreier seg om å få folk til å snakke, er fremgangsmåten ikke dårlig. Men det er allikevel bare første grad av forhør. Nekter fangen å fortelle - eller har han ikke noe å fortell, - går han videre.
2) Bambusmetoden, som er hårdere, forutsetter at man oppholder seg i et land, hvor bambus alltid er for hånden. Man splitter bambusen opp og spisser splintene i den ene enden. Disse kan man bruke på forskjellig vis; for eksempel stikke dem i ørene på fangen og banke dem linger og lenger inn gjennom trommehinnene, til begge ørene er punktert. Så kan man bruke noen mindre splinter til å stikke under neglene på fangen, og litt efter litt slå dem så langt inn at de kommer mellom neglene og knoklene i fingrene. Holder man på, vil efter hvert bambusnålene komme ut igjen der hvor fingrene ved leddene går over i hånden. Man har hos hver fange ti fingre å gjøre dette med. Hjelper det ikke, gjør man det samme med tærene. Man kan videre stikke bambussplinter gjennom alle myke deler av kroppen, i armhulen, i maven - gjennom brystene på kvinnelige fanger, i bukhulen, eller man kan spisse en tykk bambusstokk og banke den inn i vagina på kvinner eller i rektum på menn. Det minner meg om at i det land hvor vi befinner oss i nu, var herrefolket en utpreget vindrikkende nasjon, og i stedet for bambusstokker brukte de vinflasker på samme måten, - altså ved å banke dem inn i de naturlige åpninger på fanger som ble avhørt.
3) Fingrene kan man også gjøre andre ting med; skjæredem løs med kniv eller klippe dem av med piggtrådsaks ledd for ledd. Først bruker man eletriker-nebbtang til å trekke ut neglene med, hvis dette enr ønskelig. Man har også neglene på tærene.
4) Til de så og si stadig naturlige fremgangsmåtene hører metodene med våte lærremmer, som bindes rundt halsen og anklene på bena, som er bøyet lengst mulig opp bakover, altså mot ryggen på vedkommende. Når lærremmene begynner å tørke, skrumper de inn, og fangen blir langsomt kvalt eller han får ryggen brukket i meget langsomt tempo.
5) Her møter vi de tekniske metoderm og først hva man kan gjøre med et almindelig bilbatteri. MAn lager et slags lærbelte, som på innsiden er belagt med metalltråder, - og disse kobler man bare til et vanlig 12-volts batteri. Det gjør undreverker, selv på den minst sammarbeidsvirkelige fange. Man tar her ikke sikte på eletrisk støt, - bare på strømmens varmevirkning. Trådene blir glødende og efterlater striper hvor beltene har vært anbragt.
6) Dette er vannmetoden: Man fyller fangens munn meget hårdt med en stor, våt klut, og derpå stikker man en gummislange inn i neseborene på ham eller henne, og setter en trakt i den andre enden av slangen. Så heller man vann i, og fangen kan på den måten i timesvis holdes på kanten av drukning. Metoden nådde sitt høydepunkt her i landet, hvor koloniherrene kombinerte den med å sette en haveslange inn i endetarmen på den personen som skulle forhøres, slik at hele maven svulmet opp til en forbausende størrelse. Det et var meget effektivt, men hadde det aber at man ofte påførte fangen brist i tarmveggen, slikat de dødde av bukhinnebetennelse en stund efter forhøret.

InnleggSkrevet: Ons 07 Nov 2001, 22:06
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Re: Advarsel : Guffent

*grøsse*

InnleggSkrevet: Man 12 Nov 2001, 19:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
wildkatta
Gjest

Vel la de banke tilståinger ut av folk. bare man får bank nok tilstår man alt. dermed har de sin gjerningsmann uansett... dermed kan jo den virkelige terroristen fortsette og planlegge - vel og bra. for da kan jo han drepe de amrikanerne som banker tilståinger ut av uskyldige mennesker. Lurt ikke sant...

men skjer ikke det i norge også da ???

InnleggSkrevet: Tor 15 Nov 2001, 08:34
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet