|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Nynorsk VS bokmål
diskuter
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Tir 15 Mai 2001, 23:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Gjest
|
Re: Nynorsk VS bokmål
Nynorsk er tøfft. Jeg liker nynorsk. Føler at jeg kan uttrykke meg litt bedre på nynorsk enn bokmål.. Bokmål er litt ordfattig, synes jeg, i forhold til nynorsk.
Hvorfor skirver ikke jeg da på nynorsk? Har jeg aldri tenkt på. Kanskje jeg burde begynne med det...
|
Skrevet: Fre 18 Mai 2001, 15:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Snodig. For meg er det absolutt motsatt.
Bortsett fra at jeg skriver på det målet jeg behersker best, da.
Jeg liker det at bokmål er så.. tungt. Jeg har en tilbøyelighet til å skrive meget konservativt bokmål, og snapper opp gøyale ord overalt hvor jeg finner dem. Desto mindre de brukes til dagen (her som jeg bor), desto bedre. Ord som: finurlig, snodig osv er mye artigere å bruke enn de gamle kjedelige rart.
Osv.
Har etterhvert fått en anelse om at disse ordene er mer brukt andre steder i landet enn her i Bergen, men det er gøyt likevel.
|
Skrevet: Fre 18 Mai 2001, 21:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Saikoro
Gjest
|
ASså.. Jeg bor en plass hvor vi nærmest snakker nynorsk, men alikevel lærer vi bokmål som hovedmål.
Jeg går nå i 2.klase på vgs. og må si det at nynorsk er det styggeste jeg vet!!!
FÃ¥ det vekk!
|
Skrevet: Lør 19 Mai 2001, 11:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kuh
Gjest
|
Nynorsk er totalt unødvendig mener jeg. De som absolutt vil ha nynorsk her og der kan få det, men la oss stakkarser som ikke vil ha det være i fred! Nynorsk kan være et valgfag.
Hva skal vi egentlig med to skriftspråk? Gi meg ett friggin' godt svar, noen..!
|
Skrevet: Lør 19 Mai 2001, 23:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mirta
Gjest
|
To skriftspråk er bra, sidan Noreg har eit slikt uhorveleg anntal dialektar.
Nynorsk har mange fleire fine ord, og samstundes ein del mekjelege OG fine ord. Til dømes einsemd. Ensomhet er platt og keisamt, og høyrer ikkje heime nokon stad. Det finst og sjølvsagd mange direkte teite ord på nynorsk, til dømes Jordkloten, men dei er det heldigvis få av.
Ein treng mangfaldet i språket. Derfor to skriftspråk. (Eg vil ikkje ha noko "nytale"språk (jamfør 1984).
Nynorsk er bra
|
Skrevet: Søn 20 Mai 2001, 18:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Kuh: Ta deg en tur innom mållaget sin hjemmeside. De har noen gode argumenter.
|
Skrevet: Søn 20 Mai 2001, 21:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Jeg mener at nynorsk burde være valgfritt.. Selv om nynorsk er veldig bra når man skal skrive dikt og sånnt, så er det vanskeligere å skrive korrekt. Så jeg mener at de som vil kan bruke det, men at det ikke bør være noen tvang. For da kan de som liker det skrive det, og de som hater det ville kanskje ikke hate det hvis de ikke MÅTTE skrive det.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Tir 22 Mai 2001, 14:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Gjest
|
Jeg synes egentlig og at nynorsk burde være valgfritt, tror jeg.
Nei, det synes jeg ikke.
Jeg liker nynorsk. Tenk dere om, alle nynorskhatere.. nynorsk er en stor del av norsk kultur og historie. Det er viktig. (jeg skrev stil om dette på examen i går.. ) Dessuten er det mye penere. Personlig greier jeg bedre å uttrykke meg på nynorsk enn bokmål. Kanskje jeg har skrevet dette før? Vet ikke.
Uansett. Nynorsk er bra for sjelen.. elns..

|
Skrevet: Tir 22 Mai 2001, 15:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
BSDgirl: Meiner du at berre nynorsk skal vere valfritt? Eller kan bokmål vere valfritt også? Kva om nokon ikkje vil ha nokon av delene? Kva om nokon ikkje vil ha norsk? Skal dei få lov å ikkje ha norsk i det heile teke?
|
Skrevet: Tir 22 Mai 2001, 16:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gump
Gjest
|
eg vil berre tilføya--som det kanskje også stod på heimesida som nemnt over--at eg har om språkhistorie no. eg vil påpeka at ein gong etter andre verdskrig byrja dei med å gå over til gammaldagse former av måten dei skreiv bokmål på. Det vil seia at forskjellen mellom nynorsk og bokmål vart større. Før hadde dei vore meir like kvarrandre. Så, at nynorsk og bokmål er så forskjellige i dag, er bokmål-forkjemparane si feil. Uansett min nynorsk er jo dårleg grunna at eg leser bokmål heile tida, og så vidare.. Min norsk er jo generelt sett dårleg (det er sikkert haugevis med feil her). Det var alt eg hadde å seia.. 
|
Skrevet: Fre 25 Mai 2001, 00:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

|
"Personlig greier jeg bedre å uttrykke meg på nynorsk enn bokmål." En smule ironisk at dette står på bokmål da kanskje?
|
Skrevet: Fre 25 Mai 2001, 01:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

|
Jeg mener at bare nynorsk skal være valgfritt. Fordi det er bokmål som blir brukt i det offentlige til tross for diverse bestemmelser om at det skal bli mer likestilling. Alle bør lære nok nynorsk til at de fullt ut forstår ting som er skrevet på nynorsk, men det er ikke det samme som at de MÅ skrive det. Selv har jeg hatt nynorsk som hovedmål i 8 år, men som dere ser, så skriver jeg på bokmål likevel. Det er nok fordi det virker som om alle andre gjør det, og da har det bare blitt en vane. Dessuten har jeg blitt lei av å daglig irritere meg over at jeg må skrive ord som byrgskap i steden for stolthet, medynksam i steden for barmhjertig, falskleik i stedem for falskhet, kjenslevar i steden for følsom osv. Men i følge de nye rettskrivingsreglene kan man skrive mjølk på bokmål.. Kanskje man bare skulle gi opp og skrive engelsk i steden?
|
Skrevet: Fre 25 Mai 2001, 02:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Gjest
|
Det er ikke sant at bare bokmål blir brukt i det offentlige. Alle skriv som kommuner og regjeringen og alt annet offentlig sender ut, kommer både på nynorsk og bokmål.
|
Skrevet: Fre 25 Mai 2001, 12:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PyroPia
Gjest
|
Hvorfor er det alltid nynorsken som skal ut? Det er jo nynorsk som er det orginale norske språket, bokmål stammer jo egentlig fra dansk. Det er en god grunn til at alle skal kunne nynorsk. Hvorfot skriver jeg da bokmål? Fordi at på min skole (Fagelia VGS) så kommer omtrent alle prøver og all undervisning på bokmål så min nynorsk er nok i en bedrøvelig tilstand... Men ta vare på den virkelige norske kulturen!
|
Skrevet: Man 28 Mai 2001, 11:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
PyroPia, heilt einig, kvifor er det alltid prat om å verte kvitt nynorsk, eller ha ei blanding av nynorsk og bokmål?
Eg hadde ein del år der eg skreiv stort sett berre bokmål, avdi nesten alt eg les er på bokmål. Men no held eg på å gå tilbake til nynorsk, og eg vert faktisk i betre humør av å skrive nynorsk.
Det som er keisamt, er at ein har rett til eksamen på målføret sitt, men får nynorsk-skrivarar det? Nei, svært sjeldan. Oftast får vi eksamen på bokmål, og øvst står det: "Setningsbygging og ord er dei same på nynorsk og bokmål", men det er faktisk berre den setninga som står på nynorsk. Men eg finn meg i det, seier ikkje noko, avdi eg skjøner jo bokmål.
Men 10.mai fekk vi faktisk eksamen på NYNORSK! Og den setninga stod der oppe, den som brukar stå der. Du kan tru det vart rabalder når folk ikkje fekk eksamen på bokmål. Huff, stakkars folk. Nynorsk er jo så vanskeleg.
|
Skrevet: Man 28 Mai 2001, 13:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Grebgas
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 81 Bosted: Tromsø
|
Pent språk!!!
Jeg syns Nynorsk er et kjempepent språk!! Gammelt nynorsk er NYDELIG!! For en variasjon..
Nå får vi beskjed om at "noen" kan vi godt skrive på nynorsk, for det er valgfritt nå.. blablablavalgfrittmyass!
Det går jo ikke an å gjøre språkene mer og mer like, det er LATTERLIG!!!
For det første blir det mye vanskeligere for de som lærer språket fra byrjan av å lære seg forskjellene mellom dem! For det andre er jo den gamle nynorsken hundretusener mye finere!! Og læreren min TREKKER meg for at jeg skriver konservativ nynorsk... GrUMPh
Nemlig.
|
_________________ "There's a crack in everything, that's how the light gets in." ~Cohen
Skrevet: Man 04 Jun 2001, 12:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Grebgas
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 81 Bosted: Tromsø
|
Norsk kultur
Helt enig, EiriN!! Go Disim!
|
_________________ "There's a crack in everything, that's how the light gets in." ~Cohen
Skrevet: Man 04 Jun 2001, 12:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Politibil
Gjest
|
Dansk som valgfag
Selv skriver jeg bokmål, men har kommet frem til at skalv vi ha et skriftspråk som ligger nermest talemålet til brorparten av det norske folk, er vi nødt til å bruke nynorsk som utgangspunkt for et skriftspråk, og om så er, innføre dansk (bokmål) som valgfag. For vi er jo norske dere, eller???
|
Skrevet: Man 11 Jun 2001, 09:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

|
Engelsk?
Egentlig mener jeg at hele verden burde ha et felles språk.. Tror en del ting hadde blitt lettere da. Vi hadde sluppet kommunikasjonsproblem med innvandrere og flyktninger, og da hadde det kanskje blitt mindre rasisme? Arbeid på tvers av landegrense hadde blitt lettere, og verden hadde blitt mer som en helhet, noe som kanskje hadde ført til færre kriger.. Det hadde ikke vært løsningen på alle problemer, men det hadde kanskje gjort dem mindre. Vi hadde vært fall sluppet å krangle om vi skulle skrive bokmål eller nynorsk 
|
Skrevet: Tor 14 Jun 2001, 03:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |