|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Hvordan åpne en vinflaske?
Etter store problemer på Halloween er det ønskelig å få flest mulig forslag til hvordan man kan åpne vinflasker hvis man ikke har vinopptrekker.
Glahn og jeg klarte oss etterhvert ved hjelp av en stor skrue, en litt for liten skrutrekker og en skiftenøkkel. Men vi frykter at vi kanskje ikke finner alt dette på neste treff... andre muligheter?
PS: Det skal sies at en god vin smaker enda bedre hvis man har jobbet skikkelig hardt for å få opp flaska!
|
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 14:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg kan på det varmeste anbefale vår metode, men den er naturligvis avhengig av at man finner de riktige ingrediensene. Skiftenøkkelen kan antagelig byttes ut med en hammer om man finner en, men om noen har flere oppfinnsomme metoder er det selvfølgelig fint.
Og ja - det smakte ekstra godt 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 17:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 439 Bosted: Trondheim
|
Da ringer man CITROËN!
|
_________________ This is not here.
-Yoko Ono
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 19:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| springwillow skrev: | | Da ringer man CITROËN! |
Hva er nummeret deres, og hva gjør de?
|
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 20:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 439 Bosted: Trondheim
|
Jeg vet ikke, men vi har en vinopptrekker som det står Citroën på.
|
_________________ This is not here.
-Yoko Ono
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 20:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Hakke, hakke og mose, litt korkbiter flytende rundt gjør ikke så mye. Ellers så kan man slå av tuppen eller feste et tau i korka og flaska i noe stort og tungt og så kan man få en elefant til å trekke. Og om man liker glass kan man knuse flaska. Eller man kan prøve å brenne opp korka.
Nå har jeg aldri påstått at jeg vet hva jeg snakker om så jeg garanterer ikke for at noen av disse metodene kan føre til alvorlige helseskader osv. Man kan også kjøpe vin på kartong i stedet for flaske.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 20:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vel - har man en skikkelig tang kan man faktisk varme opp den i en skikkelig flamme, og bruke den til å rett og slett klippe av hele flasketuten - er faktisk vanlig å gjøre på flasker hvor korken har blitt så gammel at noe annet bare vil gjøre at korken går i masse biter.
|
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 23:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
Hva med å øke trykket i flaska slik at korken spretter ut? Ingen rester.
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 23:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gaute
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003 Innlegg: 512 Bosted: Trondheim
|
Foretrekker vinåpneren jeg... hender faktisk at jeg tar med meg den på fest hvis jeg skal til folk som ikke drikker vin...
|
_________________ "Its a Backstreet Boy world, and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself" Billy Corgan
Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 02:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
| Randar skrev: | | Hva med å øke trykket i flaska slik at korken spretter ut? Ingen rester. |
spesifiser nærmere: vil du bore hull i korken og sette trykk på gjennom det, eller bore hull annet steds i flasken (hullboring er risky uansett for glass og korkbiter i vinen). Eller vil du varme opp flasken til vinen er nær kokepunktet...
Kunne vi rett og slett, istedet for å øke trykket i flasken, lage et voldsomt under-trykk i rommet rundt flasken!!!
Så hvis vi på kjøkkenet til Baj hadde lukket alle dører og vinduer og satt kjøkkenvifta på fullt. Så hadde vi oppnådd litt undertrykk i rommet, også er det bare å vente... hmm
|
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 08:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vel - en tradisjonell vinopptrekker er selvfølgelig det enkleste, men man kan jo ikke alltid være så lur at man tar med seg det Undertrykksteorien virker interessant, men det er vanskelig å vite om flasken vil eksplodere før korken spretter ut. Å jobbe på et champagnelager var jo før i tiden høyrisikojobb, fordi flasker eksploderte både titt og ofte før man fant ut hvordan man skulle lage sterke nok flasker. Vanlige vinflasker er like eksplosjonsvillige.
|
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 12:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Ah, sånne situasjoner har jeg kommet opp i titt og ofte! Men det er umulig gi en standardløsning ettersom man alltid må jobbe med de midlene man har for hånden. Men metoder jeg kommer på akkurat nå er:
-fiskekrok og snøre: rett ut kroken og dunk den lett ned i korken, resten går av seg selv.
-skrue/spiker og tang-metoden
-dytte kork ned i flaska(siste trygge utvei)
ellers er metodene som omhandler knusing av deler av flaska, oppvarming av glasset ol testet dithen at de har tendens til å ødelegge vinen og/eller konsumet av den.
noen metoder jeg ikke har prøvd ennå men som kanskje funker:
-skape undertrykk ved tuten for å suge ut korken (penispumpe eller lignende?)
-helle noe brennbart over tuten, tenne på, skrape bort aske, repeter. Må avsluttes meget forsiktig for ikke å søle sot i vinen.
-kakk bort to fortenner men la den midterste stå igjen, kjør den så inn i korken og dra/vipp den opp.
-muligens det samme med en negl?
hvis ikke kan man jo:
-bruke "the force"
-vente litt til, kanskje det ordner seg
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 15:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Ringe en venn som bor i nærheten og be han/henne om å ta med seg.
Gå å spørre naboen om han/hun har en korketrekker du kan få låne.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 17:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
| M_Stuff skrev: | | Randar skrev: | | Hva med å øke trykket i flaska slik at korken spretter ut? Ingen rester. |
spesifiser nærmere: vil du bore hull i korken og sette trykk på gjennom det, eller bore hull annet steds i flasken (hullboring er risky uansett for glass og korkbiter i vinen). Eller vil du varme opp flasken til vinen er nær kokepunktet...
Kunne vi rett og slett, istedet for å øke trykket i flasken, lage et voldsomt under-trykk i rommet rundt flasken!!!
Så hvis vi på kjøkkenet til Baj hadde lukket alle dører og vinduer og satt kjøkkenvifta på fullt. Så hadde vi oppnådd litt undertrykk i rommet, også er det bare å vente... hmm |
Tenker mer på å trenge ei hul nål igjennom korken. Nåla er da selfølgelig festet til ei pumpe. enkelt.
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 20:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gaute
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003 Innlegg: 512 Bosted: Trondheim
|
sier bare en ting... kjøp deg en sveitsisk militær kniv...
|
_________________ "Its a Backstreet Boy world, and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself" Billy Corgan
Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 23:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| Gaute skrev: | | sier bare en ting... kjøp deg en sveitsisk militær kniv... |
Det var noe av det første vi spurte om folk hadde, men dengang ei. Derfor er det veldig fint om man istedet vet hvor folk har gjemt verktøyet sitt 
|
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 23:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |