Av
Slushpuppy!
Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
Egoisme Er det galt Ă„ vĂŠre egoist?
Hvor langt kan man eventuellt trekke egoisme fÞr det gÄr galt?
GÄr det i det hele tatt ant Ä overleve uten Ä vÊre egoistisk?
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Sűn 31 Okt 2004, 22:50
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
Re: Egoisme Uansett hva du gjÞr sÄ bunner det ut i egoisme. Slik har alltid vÊrt, og det kommer nok ikke til Ä endre seg.
_________________ Biiip!
Skrevet: Sűn 31 Okt 2004, 23:12
Glahn
Mors Lille Ole
Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
Re: Egoisme Randar skrev: Uansett hva du gjÞr sÄ bunner det ut i egoisme. Slik har alltid vÊrt, og det kommer nok ikke til Ä endre seg.
Akkurat det tror ikke jeg noe pÄ. Men det kan vÊre fordÞmt frustrerende Ä forsÞke Ä gjÞre noe for andre, uten Ä ha egoistiske grunner for det. Vanvittig frustrerende.
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 31 Okt 2004, 23:21
QIQrrr
Hurrafantastisk
Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
Jeg forsvarer egoisme sÄ lenge den er rasjonell .
Det vil si at man er fri til Ä handle utfra egeninteresse sÄ lenge dette ikke gÄr ut over andre menneskers rett til Ä gjÞre det samme. Man kan eksempelvis ikke agere pÄ en mÄte som begrenser andre menneskers frihet til Ä vÊre rasjonell egoist.
http://www.objektivisme.no/hvaero.html
"Objektivismen hevder at mennesket - ethvert menneske - er et mÄl i seg selv, og ikke et middel for andres mÄl. Enhver mÄ leve for sin egen skyld, uten Ä ofre seg selv for andre, eller ofre andre for seg selv. Et menneskes hÞyeste verdi er dets eget liv, og hensikten med livet er Ä oppnÄ egen lykke. Objektivismen forkaster derfor enhver form for altruisme, overbevisningen om at det gode er Ä ofre sine egne interesser for andre - uansett om "andre" betyr staten, rasen, samfunnet, de svake/syke/fattige, familien, Gud, dyrene, plantene eller atmosfÊren. Den fremste dyd, i henhold til Objektivismen, er Ä leve et produktivt liv med sin egen, uavhengige, rasjonelle vurderingsevne som sin eneste veiledning for handling."
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 09:07
SecretWindancer
l33t
Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
Hvis man hater naboen ekstremt, mer enn man kan fatte. Og blir tvunget av en eller annen til Ă„ hjelpe denne naboen med Ă„ klippe gresset, noe som gleder naboen. Er man da egoist?
_________________ ~Du er ikke mye original om du gÄr inn for det. K thx bai~
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 14:08
SecretWindancer
l33t
Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
AltsÄ, hvis man overhode ikke har lyst til at noe godt skal skje denne naboen sÄklart.
_________________ ~Du er ikke mye original om du gÄr inn for det. K thx bai~
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 14:09
QIQrrr
Hurrafantastisk
SecretWindancer skrev: Hvis man hater naboen ekstremt, mer enn man kan fatte. Og blir tvunget av en eller annen til Ă„ hjelpe denne naboen med Ă„ klippe gresset, noe som gleder naboen. Er man da egoist?
Nei, dette er tvang , det stikk motsatte av frihet. Naboen og hans "medsammensvorne" er da Ă„ betrakte som frihetsberĂžvere.
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 14:30
M_Stuff
OoaHelaNatten
Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
Vi hadde dugnad i blokka, og jeg var ikke med fordi jeg tjente noe sÊrlig pÄ det selv. Jeg synes Êrlig talt at Ä skrape kantstein for mose er totalt unÞdvendig, og at en grÞnn kantstein er mye finere enn en betong-farget kantstein. Men jeg syntes det var Älreit allikevel.
Var jeg egoistisk?
Eller var det tvang/frihetsberĂžvelse?
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 14:36
QIQrrr
Hurrafantastisk
M_Stuff skrev: Var jeg egoistisk?
Du mÄ nesten stille deg de spÞrsmÄlene selv. Hva mener du selv?
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 15:29
Terning
Hurrafantastisk
Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
Alt vi mennesker foretar oss av "gode" handlinger blir vi tvunget til. Vi tror kanskje vi velger det av egen fri vilje, men der tar vi nok feil. Hadde vi handlet av egen fri vilje hadde det ikke vÊrt noe som hindret oss i Ä la oss rive med av vÄre lyster. HÞr pÄ Freud. Personligheten blir dannet i krysningspunktet mellom vÄre lyster, og samfunnets krav.
Derfor er alt "ondt" av egen fri vilje, og alt "godt" av sammfunnets krav, altsÄ tvang.
Og hvor kommer egoisme inn? Jo, egoisme er ondt. Men ogsÄ godt. Det er jo egoistisk Ä gÄ rundt Ä voldta folk for Ä tilfredstille sine lyster. Men det er ogsÄ egoistisk Ä hjelpe gamle damer over veien, slik at folk rundt deg ser hvor snill du er, og Þker din sosiale status.
SÄ alle handlinger er altsÄ egoistiske, men ikke alle er tvungne.
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 18:10
M_Stuff
OoaHelaNatten
QIQrrr skrev: M_Stuff skrev: Var jeg egoistisk?
Etter hva jeg kan se av Ternings innlegg sÄ var jeg egoistisk og ville at de andre i blokka skulle fÄ inntrykket av at jeg er snill
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 19:24
QIQrrr
Hurrafantastisk
"The defining features of friendship that are found in friendships to one's neighbours would seem to be derived from features of friendship towards oneself"
Aristoteles EN: 9-4-30
Skrevet: Man 01 Nov 2004, 20:35
mattestykke
OoaHelaNatten
Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
gjĂžr du noe ikke egoistisk er det vel oppdragelsen blitt hjernevasking.
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 09:52
Terning
Hurrafantastisk
Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
M_Stuff skrev: QIQrrr skrev: M_Stuff skrev: Var jeg egoistisk?
Etter hva jeg kan se av Ternings innlegg sÄ var jeg egoistisk og ville at de andre i blokka skulle fÄ inntrykket av at jeg er snill
Det er klart jeg har rett, ser jo hvor sur du blir nÄr du ikke fÄr noe igjen for slitet liksom ved at jeg sier det var for Ä oppnÄ noe. Du blir sur fordi du liksom tenker at jeg ikke anerkjenner deg som "snill", men som "egoistisk".
Og det beviser jo bare hva du er ute etter.
Men er ikke noe galt i det, selvsagt
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 16:26
QIQrrr
Hurrafantastisk
I min verden er uttrykket "snill" negativt ladet hvis det bunner ut i altruisme...altsÄ selvoppofrelse. Derimot assosierer jeg positivt til ordet "egoisme" den tid egoismen er rasjonell. For Ä forstÄ hva som menes med mitt utsagn anbefaler jeg fÞlgende nettsted.
www.objektivisme.no
Objektivisme snur pÄ mange mÄter opp ned pÄ den subjektivistiske verdensanskuelsen med en del meget interessante og langt mer troverdige filosofiske teser enn den det "moderne" samfunn bygger pÄ.
Dette er min mening, og ingen filosofisk retning underbygger det rasjonelle i egoismen bedre og mer klart enn den objektivistiske filosofi.
Skrevet: Tir 02 Nov 2004, 17:26
metaxa
SteinHakkeToillat
Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
halleluja
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 01:47
QIQrrr
Hurrafantastisk
...objektivisme forkaster forĂžvrig enhver religiĂžs tilbĂžyelighet.
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 07:27
M_Stuff
OoaHelaNatten
QIQrrr skrev: ...objektivisme forkaster forĂžvrig enhver religiĂžs tilbĂžyelighet.
blir objektivisme en religion for deg?
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 08:56
QIQrrr
Hurrafantastisk
Nei det er en filosofi.
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 09:01
Glahn
Mors Lille Ole
Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
Hva er vesensforskjellen mellom en religion og en filosofi?
Bare lurer.
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 11:02
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg 1 Dag 7 Dager 2 Uker 1 Mćned 3 Mćneder 6 Mćneder 1 Ćr Sorter etter: Dato Innleggets tittel Av Stigende Synkende