|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
skrivesperre
Noen gode råd for å komme ut av en?
denne begynner å bli faretruende langvarig.
|
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 15:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
ta en titt på...
writer's digest - de har daglige writing prompts, blant annet
eller
creative writing prompts - mye bullshit, men kan være hjelpsom.
les forumene til NaNoWriMo, hvor flere titalls mennesker utveksler råd og tips for nettopp skrivesperre.
eller, aller best, les en bok. les en bok du har lest før og vet at er god. les en helt ny bok i en genre du vanligvis ikke er så glad i. les noe skrevet på sidemålet ditt. et lite skifte av vinkel er ofte nyttig.
men, blah, jeg klarer aldri å karre meg forbi en skrivesperre selv. hjelper meg en hel del å lese gjennom og kommentere ting andre har skrevet - da må jeg jo tenke over hva som er bra med teksten deres, hva som er dårlig, hva kunne vært bedre, hva ville JEG gjort annerledes? er gjerne på slutten av en slik spørsmålsrekke at en ny idé dukker opp.
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 15:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Først og fremst - les!
Se om du kan få tak i "Alexandria-kvartetten" av Lawrence Durrell. Den er lang, men god.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 17:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
Jeg leser og leser...
forhåpentligvis hjelper det når novemberskrivingen starter.
|
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 17:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Dette kan virke i noen tilfeller: sett deg ned med ark og papir og skriv ned alt som dukker opp i hodet ditt, absolutt alt. Ikke tenk på hvordan det ser ut eller høres eller virker bare skriv ned akkurat det som dukker opp der og da. Etter en stund bruker det å løsne litt slik at man får ut noe av det man vil ha ut.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Ons 27 Okt 2004, 18:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mærta-bærta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
For meg funker det å ta en dag fri (da mener jeg HELT fri), gjør minst mulig. Hør på musikk, lytt skikkelig på teksten, hør gjerne samme plate om og om igjen.
|
Skrevet: Søn 19 Des 2004, 21:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
| mærta-bærta skrev: | | For meg funker det å ta en dag fri (da mener jeg HELT fri), gjør minst mulig. Hør på musikk, lytt skikkelig på teksten, hør gjerne samme plate om og om igjen. |
det ville neppe funket for meg ettersom jeg teknisk sett har helt fri hver eneste dag...
Planen fremover er å få gjennomført flest mulig av de spontane ideene som til stadighet dukker opp i hodet mitt. Som oftest små, helt enkle ting, som ikke krever annet enn litt tid. Ta t-bane til et sted jeg ikke har vært, og rusle rundt der en stund. Eller sitte på en benk og se på folk. Snakke med en katt. Finne skogens vakreste kongle. Sånne ting...
Ellers så funker det ofte å sette seg ned litt hver dag og skrive skildringer. Jeg liker skildringer. De kan skrives om absolutt hva som helst, og tvinger deg til å virkelig gå inn i dybden og føle på det som er. Fine greier.
|
Skrevet: Søn 19 Des 2004, 23:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mærta-bærta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
Jeg synes songbird kommer med gode ideer her. Hmm... hvorfor tenkte ikke jeg på det?? Men uansett, musikk funker for meg.
|
Skrevet: Man 20 Des 2004, 19:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
Musikk er alltid bra. Gjerne masse ny musikk som jeg ikke har hørt så mye på før. Alt som kan inspirere.
|
Skrevet: Man 20 Des 2004, 22:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ha med musikk og gå en lang tur i skogen.. Bort fra mennesker og støy og la tankene vandre fritt..
|
Skrevet: Søn 26 Des 2004, 02:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg har alltid så mange utrolig gode (synes jeg) ideer, men jeg klarer nå aldri å skrive dem. Jeg har rett og slett ikke tålmodighet nok. Skriver et dikt i ny og ne, men er en stund siden det også nå.
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tir 28 Des 2004, 07:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Men hva er det du skriver du for noe, Songbird, dikt, fortellinger, noveller?
|
Skrevet: Ons 29 Des 2004, 02:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
| Ronja skrev: | | Men hva er det du skriver du for noe, Songbird, dikt, fortellinger, noveller? |
sånn ca alt? dikt, sangtekster, fortellinger, noveller, romaner... derimot holder jeg meg langt unna alt som har med fakta å gjøre. Virkeligheten er så kjedelig.
|
Skrevet: Ons 29 Des 2004, 13:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
Prøv å skrive litt fakta
Så skal du se at fingrene dine begynner med en skikkelig kløe etter å skrive noe som plutselig dukker opp i hodet ditt og er skikkelig skjønnlitterært 
|
Skrevet: Tor 30 Des 2004, 19:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
that just might work...
tror jeg må teste ut det der. jeg har iallfall som et av mine nyttårsforsett og ta skriveøvelser hver dag. skrive skildringer av helt usaklige ting. brunost foreksempel. kanskje ting løsner da.
|
Skrevet: Fre 31 Des 2004, 14:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| songbird skrev: | | Ronja skrev: | | Men hva er det du skriver du for noe, Songbird, dikt, fortellinger, noveller? |
sånn ca alt? dikt, sangtekster, fortellinger, noveller, romaner... derimot holder jeg meg langt unna alt som har med fakta å gjøre. Virkeligheten er så kjedelig. |
Men vis du vil skrive no, prøve å drømme ved å stille deg i en sitvasjon lik den du skal skrive...
|
Skrevet: Fre 31 Des 2004, 17:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
Jeg har et godt råd. Innimellom så TRENGER jeg å skrive. Jeg skriver ikke for at det skal være dikt eller noe sånt, men jeg skriver for å forstå tanker og følelser. Har hatt litt skrivespere en stund nå, men i går fikk jeg først lese noe en veldig kjær venn av meg har skrevet. Så skreiv jeg noe. Noe jeg ikke trodde jeg kom til å skrive. Men jeg skreiv til noen. Ikke sånn at den personen skulle lese, men sånn at jeg skulle forstå.
Prøv å skriv hvordan du tenker om en person. kanskje fler, for du ser sider av dem som vekker andre bilder i deg.
Det kan nok hjelpe.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 16:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
slå hodet i veggen, og dra inn til en hytte langt fra folk. Pass på at du får være i fred. Ensomhet er tingen. det og god drikke. hjelper alltid for meg
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Tor 02 Mar 2006, 16:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Fant du noen løsning? Jeg må vel prøve disse triksene selv, hvis jeg noen sinne skal klare å skrive ferdig boka mi... 
|
Skrevet: Ons 29 Mar 2006, 16:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Arghh. Feite så irriterende..
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tor 20 Apr 2006, 17:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |