|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik Støwer
Gjest
|
Attac og økonomisk globalisering
(Artikkel fra Magasinet (DSGF.no)
av Tom Erik Støwer
Den internasjonale organisasjonen Attac er i ferd med å bli stiftet i Norge, men etter å ha snakket med en del mennesker har jeg lagt merke til at mange ikke vet hva Attac egentlig er og hva de står for. Her er en porsjon folkeopplysning under parolen 'En annen verden er mulig!'
Attac er en forkortelse for:
Association pour une Taxation des Transactions financières pour l'Aide aux Citoyens.
Som i fresk oversettelse til norsk skulle bli noe i retning av Organisasjon for skattlegging av valutatransaksjoner for å hjelpe folket.
Attac ble stiftet i Frankrike høsten 1998 etter initiativet fra redaktøren i Le Monde med innføring av den såkalte Tobin-skatten som hovedmål.
Tobin-skatt handler nettopp om skattlegging av internasjonale pengetransaksjoner. Inntektene av denne skatten skal utelukkende gå til u-land, og ikke til å finansiere vestlig byråkrati eller velferd, som vanlig 'skatt'.
Det ligger selvsagt en dypere politisk forklaring bak denne Tobin-skatten, som også legger grunnlaget for Attac's andre paroler. Jeg skal prøve å si det så enkelt som mulig. Det handler i storgrad om å samle motstanden mot den såkalte nyliberalismen.
Et viktig stikkord i denne sammenhengen er 'globalisering'. Kapitalisme og globalisering av finanskapitalen har gang på gang vist seg å øke den økonomiske utryggheten og forverre de sosiale ulikhetene. Globaliseringen setter sin egen snevre logikk i høysetet, en logikk som kun er et uttrykk for de internasjonale selskapene og finansmarkedenes interesser, og undergraver de demokratiske institusjonene, nasjonalstatene og dermed folkets interesser.
'Den fullstendige friheten kapitalen har til å flytte seg rundt, skatteparadisene og eksplosjonen i omfanget av de spekulative transaksjonene tvinger statene til å kappes vilt om å lokke til seg de største investorene. Mer enn 1800 milliarder dollar (!! red. anm.) flyttes daglig rundt på valutamarkedene i jakten på rask profitt, uten tilknytning til produksjonslivet og handelen med varer og tjenester.' (fra den internasjonale plattformen til Attac)
Denne handelen har større konsekvenser enn folk flest er klar over. De sosiale følgene innebærer blant annet usikkerhet i arbeidsmarkedene, svingninger i økonommien som igjen rammer velferdssystemene, og folks personlige økonomi. De største konsekvensene finner imidlertid sted i land med svak økonomi, u-land, Øst-Europa, som særlig er rammet av finanskrisene og som har blitt tvunget til å underlegge seg de beinharde strukturtilpasningene til Det internasjonale pengefondet (IMF) og Verdensbanken. Et viktig poeng her er u-landsgjelda som henger over landene i den tredje verden som en ond sirkel.
Samtidig blir velferdsordningene i kapitalistiske land (som Norge) stadig bygget ned, som et ledd i den nyliberalistiske utviklingen. I Norge er Arbeiderpartiregimet et godt eksempel på dette, med planene om privatisering av helsevesenet, de forskjellige delene av jernbanen og Statoil. Resultatet blir at penga rår og ikke de demokratisk valgte. Noe som igjen fører til at de som har råd til det får tilgang til de beste tjenestene, og økte sosiale forskjeller.
Under parolen 'en annen verden er mulig' mener ATTAC at denne utviklingen, gjennom en massiv og samlet folkebevegelse, kan stoppes og til og med snus.
Om Tobin-skatten legges til 0.1 % eller _en_ promille, vil dette innbringe nær 100 milliarder dollar i året. Disse ville gå til tiltak for å jevne ut forskjeller, likestilling, utdanning og folkehelse i de fattige landene, og på lengre sikt i kampen for mavaretrygghet og bærekraftig utvikling. I motsetning til pengemarkedet har dette et klart anti-spekulativt mål; å gi handlingsrommet tilbake til det folkevalgtet demokratiet og gi folket tilbake den tryggheten i hverdagen de har krav på.
For å gi et kort sammendrag av hva Attac mener kan gjøres presenterer jeg her hovedpunktene i den internasjonale plattformen:
- stoppe internasjonal spekulasjon
- skattlegge kapitalinntekter
- straffe skatteparadis
- hindre videre utbredelse av private pensjonsfond
- arbeide for innsyn i og åpenhet omkring investeringene i land med svak økonomi
- etablere en rettslig ramme for bank- og finansoperasjonene som ikke straffer forbrukerne og innbyggerne
- støtte kravet om allmenn sletting av den offetnlige gjelden i land med svak økonomi og en bruk av ressuresene som slik frigjøres som er til beste for befolkningene og en bærekraftig utvikling, det som mange kaller en avvikling av den "sosialt og økologisk skadelige gjelden."
På denne måten vil man kunne:
- gjenerobre områdene som er gått tapt for demokratiet til fordel for finanskapitalen
- motsette seg alle nye angrep på statenes suverenitet som vil bli gjennomført under påskudd av å sikre "retten" til investorene og handelsinteressene
- skape en mer demokratisk økonomi på verdensbasis.
I bunn og grunn dreier det seg at vi i felleskap krever tilbake makten over vår verdens fremtid.
|
Skrevet: Tor 05 Apr 2001, 04:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Re: Attac og økonomisk globalisering
Hva har denne klubben med DSGF å gjøre? Det virker på meg som om du forsøker å promotere en forening du er tilhenger av gjennom en web-side du vet er hyppig besøkt. Det at du poster denne laange og kjedelige artikkelen på to forskjellige steder samme dag mener jeg underbygger dette.
Hva er det egentlig å diskutere? Det er ikke noe nytt at en gruppe mennesker setter seg ned og skal redde verden.
|
Skrevet: Tor 05 Apr 2001, 09:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik Støwer
Gjest
|
Artikkelen har ingenting med DSGF å gjøre. Det er ikke gitt at alle artiklene i Magasinet nødvendigvis skal ha noe med DSGF å gjøre. Attac har hatt ganske mye medieomtale ellers også, så jeg ser ingen grunn til at DSGF skulle la være å ta opp Attac som tema.
Jeg forsøker ikke å promotere Attac. Bakgrunnen for at jeg skrev denne artikkelen var at jeg så hvor mange som ikke hadde hørt om Attac, eller visste hva de stod for, men trodde at det sikkert var noe 'kommunist propaganda igjen' etc. Noe som selvfølgelig er helt feil. Derfor følte jeg at jeg kunne bidra til litt folkeopplysning, siden jeg vet en del om den politiske bakgrunnen for stiftelsen av Attac.
At du syns artikkelen er kjedlig er jo for så vidt ditt eget problem, ingen tvinger deg til å lese den, men kanskje den burde vært mindre tung og litt kortere, det kan jeg ta selvkritikk for, men det er også ganske kompliserte spørsmål som forklares og som trenger noe annet enn overfladisk begrunnelse, noe som det lett kunne ha blitt om jeg kortet det ned.
Det er heller ingen som tvinger deg til å diskutere, jeg sa bare at jeg var fullt åpen for en diskusjon om temaet, eller hvis noen lurer på noe mer.
Når du sier 'en gruppe mennesker' så kan jeg opplyse deg om at Attac er en bred internasjonal folkebevegelse som nærmer seg et medlemstall på 200 millioner. Dette vil jeg nødig karakterisere som en gruppe mennesker. Og når det gjelder 'å redde verden'. Så, ja, jeg mener det er nødvendig, med tanke på den retningen den vestlige verdens nyliberalisme er på vei mot. V tremgeri en motaksjon av den størrelsen Attac representerer. Du kan selvfølgelig være så uenig du vil i dette.
|
Skrevet: Tor 05 Apr 2001, 11:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Det må da være lov å diskutere politiske saker i et forum som har Politikk til overskrift selv om forumet ligger på DSGF sine sider? Og det er jo ikke sikkert at alle oppfatter artikkelen som lang og kjedelig. Økonomisk globalisering er noe vi må prøve å stoppe, men for å klare det må man jo gjøre folk oppmerksome på problemet.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Søn 08 Apr 2001, 18:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Gjest
|
Hvorfor ikke bare slette ulandsgjelden og hjelpe med utdanning og arbeidsopplæring i steden for å gi penger?
Det å slette ulandsgjeld, tror jeg mye mere på enn det å gi penger for å være snille..
|
Skrevet: Søn 08 Apr 2001, 22:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Ja, selvfølgelig skal man diskutere politikk her. Det jeg kicker litt på er hvordan artikkelen er utformet, og at den blir publisert to steder på dsgf.no samtidig.
Etter min mening gjør formuleringene at dette blir litt for mye propaganda. Når den ligger i magasinet kan det oppfattes av enkelte som at forbundet tar et politisk standpunkt, og det mener jeg ikke denne typen organisasjon uten videre bør gjøre.
|
Skrevet: Man 09 Apr 2001, 13:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik Støwer
Gjest
|
Jeg skrev artikkelen for Magasinet under kategorien 'Propaganda', og etter min mening så kan det vanskelig bli for mye propaganda under denne kategorien. For det andre så skriver jeg denne artikkelen uavhengig av forbundets politiske nøytralitet. Denne friheten tar jeg meg, en frihet enhver annen skribent for Magasinet ville fått. Redaksjonen har blitt enige om at skribentene i Magasinet har frie tøyler til å skape debatt blant medlemmene, som skribenten ønsker ved å skrive artikkelen. At jeg legger meg på en linje som gjør det klart synlig hvor mitt politiske standpunkt ligger, er hverken skadelig å lese eller uvanlig i politisk journalistikk.
I forumet postet jeg denne artikkelen for at den debatten som eventuelt oppstår, kunne få et fritt spillerom. Jeg kan ikke se noen betenkeligheter ved dette.
La meg understreke til slutt at forbundet som helhet ikke på noen måte har tatt, tar, eller kommer til å ta noe som helst politisk standpunkt, like lite som f.eks. Aftenposten gjør det. Leserne av Magasinet bør allikevel kunne tåle å lese standpunkter av slik karakter og likevel kunne gjøre seg opp sin egen mening.
|
Skrevet: Tir 10 Apr 2001, 01:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik Støwer
Gjest
|
hvis du leste artikkelen, så skrev jeg bl.a. at en del av Attac's plattform innebærer sletting av ulands-gjeld.
Det har aldri vært noen intensjon å spytte pengene fra Tobin-skatten rett inn i landet uten noen som helst form for styring. (Dette er jo nettopp den form for politikk Attac arbeider i mot jfr. IMF og Verdensbanken.)
Pengene skal i stedet, som du sier, brukes i konkrete prosjekter for å bygge opp igjen den delen av verden som Vesten har vært med på å ødelegge de siste fem hundre årene. Et viktig punkt er selvfølgelig å få fjernet korrupte statsmakter, og sletting av ulandsgjelda vil lette på de statlige byrder slik at de ikke lenger blir tvunget til å la seg kjøpe av store kapitalgiganter. Pengene kan da igjen gå til å bygge opp velferdssystemene.
Et annet viktig punkt er frihandelen. Ved full frihandel som WTO støtter, blir råvarene sugd ut av de fattige landene og inn i de rike landene. Så blir ferdige produkter solgt tilbake med høy profitt. Råvarer bør bli i landene og videreforedles. Dette skaper arbeidsplasser, og mindre går tapt i mellomleddet til Vesten.
Dette er selvfølgelig en lang, men på mange måter nødvendig prosess. Et av Attac's hovedmål er å samle en så bred folkemasse som mulig under deres plattform, for å få kapitalmaktene og WTO til å innse at deres u-lands'hjelp' kun tjener vestens interesser.
|
Skrevet: Tir 10 Apr 2001, 01:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Gjest
|
En ting jeg reagerer på, er at den samme artikkelen er lagt inn i magasinet og. Hva er poenget med å ha den to steder? Hadde det ikke kanskje vært lurere å bare skrive et lite innlegg her? Mange mennesker oppfatter det at denne artikkelen ligger her som probaganda og kanskje og litt provoserende. Den er iallefall skrevet på en litt provoserende, og på en måte som gjør den slitsom å lese. Og ikke kom med noe sånnt 'det er bare fordi du er for dum til å forstå den' tull.
|
Skrevet: Ons 11 Apr 2001, 10:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik Støwer
Gjest
|
'det er bare fordi du er for dum til å forstå den'
har jeg aldri sagt eller ment, hold deg til saken
svar forøvrig kan finnes i svarene på fidos svar.. uhm.. ja
hva er forresten galt med å provosere?
|
Skrevet: Ons 11 Apr 2001, 16:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Det er vel i utgangspunktet ikke noe galt i å provosere.
Det man kan stille spørsmålstegn ved er formålet med det.
Og måten det gjøres på, ikke minst.
MEn jeg ser ikke noe gale i måten det er gjort på her, egentlig.
Det burde kanskje vært opplyst i artikkelen i magasinet at dette ikke var et offisielt DSGF-standpunkt (for alt jeg vet kan det være det, jeg leste hele saken her).
|
Skrevet: Ons 11 Apr 2001, 20:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Gjest
|
Det å provosere på den måten som det virker som her, er galt, mener jeg. Men jeg skal gå og være dum et annet sted.
|
Skrevet: Ons 11 Apr 2001, 23:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik Støwer
Gjest
|
så du oppfatter kritikk av kapitalisme som en provokasjon?
|
Skrevet: Ons 11 Apr 2001, 23:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Gjest
|
Nei. Jeg oppfatter måten du kritiserer kapitalismen (på en propagandisk måte) som provokasjon.
|
Skrevet: Tor 12 Apr 2001, 09:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik Støwer
Gjest
|
på hvilken måte?
|
Skrevet: Fre 13 Apr 2001, 00:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Det er det ikke, så det var nevnt.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Fre 13 Apr 2001, 03:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
En liten ting jeg lurte på.. Er Attac for eller imot norsk medlemskap i EU? Og hvorfor?
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Søn 13 Mai 2001, 00:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Attac har vedtatt i den internasjonale plattformen, som det norske interimstyret også har verifisert, at organisasjonen generelt ikke skal ta stilling til for/mot eu eller eumedlemskap.
Når det er sagt så er det selvfølgelig åpent for å kritisere EU's organisasjon og politikk etc.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Tir 15 Mai 2001, 06:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tom Erik
Gjest
|
heh.. den siste meldingen ble altså skrevet av meg (Tom Erik) men jeg brukte webbrowsern til baj (fordi pc'en min er på reparasjon), så er den saken oppklart
|
Skrevet: Tir 15 Mai 2001, 06:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |