|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Slutten for amerikansk tobakksbransje?
Denne lille saken var å finne i Dagbladets magasin :
http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/09/21/408968.html
Et erstatningskrav på $280 000 000 000 ( tett oppunder 2 000 milliarder kroner), er det rimelig at tobakksgigantene skal kunne måtte betale så mye hvis det bevises at de har bedratt allmenheten?
Jeg synes faktisk det. Kravet handler for meg om at bransjen (og alle andre bransjer) står ansvarlig for å gi riktig informasjon om sitt produkt og eventuelle helseskader det kan føre til. I motsetning til det det hevdes at tobakksbransjen har gjort, som er å systematisk lyve om produktene sine og drive 'falsk' forskning for å motvirke undersøkelser som kunne vært skadelig for deres omsetning. Den amerikanske stat vil og prøve å stille dem ansvarlig for markedsføring mot ungdom og spekulasjon i nikotinmengden for bevist å skape avhengighet.
Røyking synes jeg folk burde få gjøre fritt på egen risiko, men de har krav på riktig informasjon og bør få slippe spekulasjon på deres avhengighet.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 16:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jos
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004 Innlegg: 306 Bosted: Hamar
|
men hvem får pengene hvis et slik søksmål vinnes, staten bør ihvertfall ikke få dem
|
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 19:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Dette er faktisk et massesøksmål på vegne av folket. Det fungerer slik at noen tar ansvar og kjører saken(i dette tilfelle staten), men de fornærmede er faktisk alle som har blitt bedratt!
Sannsynligvis vil pengene bli delt ut på alle røykere som begynte å røyke i et visst tidsrom, eller som det er sannsynlig ikke hadde røykt dersom info'n hadde vært der..
Det blir sendt ut kunngjøring i aviser o.l, og folk som mener de er berettigede(ut i fra angitte kvalifikasjoner) til erstatning kan så sende inn søknad, og få sin del av kaka.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 07:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Jeg svarte: vet ikke helt.
Mest fordi dette er en sinnsykt stor sak, og jeg tror den komme til å balle på seg noe voldsomt hvis de vinner.
Jeg vet ikke hva folka som produserer røyk har fortalt brukerne med liten skrift på røykpakka
men jeg vet at på cola-flaska mi står det både sukker og koffein med liten skrift på etiketten. Men der står ingen stor hvit lapp med svart skrift om at innholdet på flaska kan skade tenner og ikke er verdens sunneste drikk. Kan jeg saksøke dem etterhvert for å ha ødelagt tenna mine?
Alle vet at røyk er skadelig, og det har alltid vært vært almenn kjent. Ingen normalt oppgående mennesker kan påstå at de mener at det å inhalere røyk og tjære er sunt.
Da er det det med at det er avhengighetsdannende denne saken kan stå på. Og der er det helt sikkert litt feilinformasjon ute og går som gir saksøkningsgrunnlag!
Men hvis de vinner, hvem er nestemann ut: Cola og kaffe! Hva med sjokolade?
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
Jos skrev: | men hvem får pengene hvis et slik søksmål vinnes, staten bør ihvertfall ikke få dem |
Vinner de, så håper jeg alt blir gitt til kreftforskning eller annen forskning basert på senskader av røyking. Skal dette fordeles tilbake til folket vil halvparten av pengene gå til papirarbeid!
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Sep 2004 Innlegg: 30 Bosted: Bergen
|
POLL skrev: | Er den amerikanske statens søksmål rimelig? |
Jeg svarte nei til dette, fordi jeg mener saken er drøy. Jeg røyker selv, og som alle andre røykere jeg kjenner er vi alle klar over at dritet sansynligvis dreper oss før eller senere. Jeg stiller søksmålet på lik linje med vedkommende som saksøkte McDonnalds fordi han var under inntrykk av at det var helsekost.
I tilleg til det er det bare pliktet til å oppgi identigrensene i produkte som selges, ikke ringvirkningene de har. Det har i alle år blitt forsket på hovedsaklig av statens universitets forskere, og tobbaksindustrien kan ikke sensurere dem.
Hadde de saksøkt tobbaksindustrien for å være noen kjipe jævler, hadde jeg fortsatt vært uenig, men jeg kunne forstått det.
Dette søksmålet her, er IMHO, latterligt. Alle kjenner faren ved tobbak, og alle som røker vet at de mest sannsynlig kommer til å dø av det.
|
_________________ Jeg er dyslektiker, så ikke stress med å påpeke ørti skrivefeil. (og ja, Ørti er et ord, så ikke påpek det heller)
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 09:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
M_Stuff skrev: | Alle vet at røyk er skadelig, og det har alltid vært vært almenn kjent. |
Det er langt ifra riktig. I begynnelsen var det ingen ofisielle uttalleser om dette i det hele tatt, var derfor han normannen saksøkte petterrøes og vant. Nettopp fordi de visste det var farlig, men aldri opplyste om det.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 09:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trøya

|
ønskemestern skrev: | M_Stuff skrev: | Alle vet at røyk er skadelig, og det har alltid vært vært almenn kjent. |
Det er langt ifra riktig. I begynnelsen var det ingen ofisielle uttalleser om dette i det hele tatt, var derfor han normannen saksøkte petterrøes og vant. Nettopp fordi de visste det var farlig, men aldri opplyste om det. |
Ikke alltid da, men siden 70 tallet. Og det er den perioden og videre som er spørsmålet her.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 10:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
ønskemestern skrev: | M_Stuff skrev: | Alle vet at røyk er skadelig, og det har alltid vært vært almenn kjent. |
Det er langt ifra riktig. I begynnelsen var det ingen ofisielle uttalleser om dette i det hele tatt, var derfor han normannen saksøkte petterrøes og vant. Nettopp fordi de visste det var farlig, men aldri opplyste om det. |
Jeg prøver å unngå å puste inn røyk jeg, uansett om det kommer fra en brennende container eller en bil eller en sigarett. Trodde dette var almenn praksis. Noenlunde oppegående mennesker skjønte det på den tida også, at røyk/gass utviklet fra noe som brenner er usunt!
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 10:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
Vi vet at røyking er skadelig nå. Vi har vist det en stund og, men det er ikke så lenge siden det ikke var et opplest og vedtatt faktum. Jeg fant en grei uttalelse om dette i Tidsskrift for Den norske lægeforening, intervju med Asgeir Storvand.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=516469 skrev: | (...) Ansvar for egen helse?
- Hvordan ser du på argumenter om at røykerne må ta ansvar for egen helse og ikke skylde på industrien?
- Jeg har tenkt nøye gjennom dette og vil tredele ansvaret mellom meg selv, staten og industrien, sier Storvand. Jeg tar ansvaret for ødelagt helse, det er rimelig. Staten må ta ansvar for å ha unnlatt å gå ut med kjent informasjon om tobakkens skadevirkninger. Først da reklameforbudet mot tobakk kom i 1975, begynte informasjon å komme ut til folket, sier Storvand, før han plasserer den tredje skyldbiten på tobakksindustrien.
- Industrien må ta sin del av ansvaret for å ha spredd desinformasjon om tobakkens skadevirkninger mot bedre vitende og for villedende markedsføring. I 1960-80-årene satt industrien med oppsiktsvekkende forskningsresultater om skadevirkninger, men holdt informasjonen skjult, sier Storvand. (...) |
Det er direkte feil å påstå at det er 70 tallet og utover som er den aktuelle perioden. Søksmålet benytter seg av en lov som ble introdusert i 1970 uten tilbakevirkende kraft. Derav benyttes denne loven for å få maksimalt utbytte av søksmålet. Men selve hovedomfanget av søksmålet går tilbake til 50-tallet.
Søksmålet går slik jeg forstår det ut på at tobakksbransjen i perioden da skadevirkningene ble stadig klarere prøvde å tåkelegge dette. Nevnt er presseuttalelser hvor det hevdes at talsmenn for selskapene bevist løy for å forsvare produktet sitt, samt sponsing av forskning for å vise det motsatte. At store selskaper driver forskning burde ikke være en nyhet for noen, ei heller at forskningen de gjør utrolig nok så godt som alltid er positiv for selskapene. Jeg skal ikke påstå at all forskning som drives på denne måten er falsk, men den er i svært stor grad tvilsom. Hvis det kan vises til at denne forskningen faktisk har vært konsekvent falsk mot bedre vitende er det faktisk ganske alvorlig.
Selskapene står selvsagt ikke bare ansvarlig for å avklare innholdet i produktene sine, de står og ansvarlig for å ta til seg forskning som føres på produktet og å ikke drive feilinformasjon.
Skadevirkningene av junkfood kan vi godt ta på en annen tråd, men den saken er langt fra så enkel som enkelte vil ha det til. Skadevirkningene av et kosthold preget av mat fra McDonalds er langt i fra godt dokumentert. Næringsinnholdet i maten fra McDonalds til en stor grad innformasjon som selskapet prøver å holde delvis skult fra kundene. Jeg vil gjerne anbefale dokumentaren "Supersize me" som gir et intressangt perspektiv på saken.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 10:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trøya

|
Mr_Pin skrev: | Det er direkte feil å påstå at det er 70 tallet og utover som er den aktuelle perioden. Søksmålet benytter seg av en lov som ble introdusert i 1970 uten tilbakevirkende kraft. Derav benyttes denne loven for å få maksimalt utbytte av søksmålet. Men selve hovedomfanget av søksmålet går tilbake til 50-tallet. |
Det jeg baserte utsagnet mitt på var at saken på femti tallet er foreldet, og for det andre var slik "marketsføring" lovlig på den tiden. Jeg antar at industriens forsvar vil basere seg på dette.
Det aktor må klare å overbevise dommeren om er at dette proppagandatoget fortsetter per i dag og vil fortsette inn i fremtiden, som ble nevnt i artikkelen. Jeg er meget spent på de 40.000 bevisene de har på at tobbaksindustrien fortsatt legger skjul på tobbakens skadevirkning, en slik sak må omfatte bestikkelser av uavhegige forskningsinstitutt, statlige institutt og andre slike fasiliteter.
Når du gir ut ett produkt er du påbudt til å oppgi innholdet av det, ikke faren som følger. I dette tilfellet vil det si at b.annet nikotin eller kjære ikke står på pakningene, noe de har gjort så lenge jeg vet om. Det er selvsagt muligt at det er andre skadelige midler i tobakken som de har holdt tilbake i moderne tid, men med tanke på hvor mye forskning som er rundt tobbak ser jeg det som urealistiskt.
At de doserer nikotinet så avhengighetsfaktoren skal være max, er heller ikke ulovligt. Tobbak er et lovlig produkt, og så lenge de ikke bryter helsereglemanget kan de dosere det som de vill.
Litt off toppic; men det kan også nevnes at Tidemans (norsk tobbaks-industri) tok inn tre nikotin og kjære fri merker for en tid til bake, men fikk ikke lov til å selge dem av staten siden det er ulovligt og importere nye tobbaksmerker til Norge. Dobbeltmoral, neida.
|
_________________ Jeg er dyslektiker, så ikke stress med å påpeke ørti skrivefeil. (og ja, Ørti er et ord, så ikke påpek det heller)
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 11:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
Jeg har ikke inngående kjennskap til det amerikanske rettssystemet, men jeg antar at den amerikanske statens advokatkorps har såppass peiling at de ikke prøver å framstille foreldet bevismateriale. Kanskje du kan utdype med den oversikten du tydeligvis har?
Det er ikke en nødvendighet å bevise at propagandaen fortsetter til i dag, men kun at det har foregått og å gi en rimelig oversikt av ringvirkningene av dette. Dette ligger jo i at tidsrommet søksmålet dekker er fra 50-tallet og utover.
Nå er ikke dette en sak om produktmering, men om salg av et giftstoff under falske premisser. Tobakksbransjen står tiltale for å tåkelegge de skadelige effektene av de giftstoffene som finnes i tobakk.
Det juridisk tvilsomme i å spekulere i avhengighetsdannelse tror jeg nok og har en rimelig dekkelse i amerikansk lov. Som sagt tidligere tror jeg ikke de forente staters aktorat kaster bort tiden sin på å konstruere en sak som kan plukkes så lett fra hverandre.
|
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 12:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det var ganske lenge at tobakk faktisk ble sett på som et vidundermiddel mot både den ene og den andre sykdommen. Det har også blitt sett på som et temmelig harmløst nytelsesmiddel. Så det er tydelig at det å inhalere røyk ikke alltid har blitt sett på som skadelig.
Cola er ikke nødvendigvis skadelig - det er først når du drikker store mengder av det at tenna virkelig får svi. Med tobakk spiller det ingen rolle om du bare røyker litt eller veldig mye - det er skadelig uansett. Og dette har industrien visst om lenge, men ingen ville fortelle kundene det. så sent som for noen få år siden stod jo representanter for tobakks-selskapene i rettshøringer i USA, og påstod høyt og tydelig at nikotin ikke er vanedannende. Om slike løgnhalser får svi litt gjør det ikke meg noe.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 22 Sep 2004, 19:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |