|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 309 Bosted: I havgapet vestenfor Trondheim
|
Ultranasjonalisme
Her om dagen fikk jeg noe jeg trodde var bra norsk hardrock fra en på skolen. Gruppa kalte seg storm, og det viste seg å være norsk hardrock.
Bra var det også - musikalsk sett.
Tekstene derimot, var av typen man ikke hører på om man er normalt sunn i hodet. For det første hadde storm tatt livet av en bråte gamle norske folkeviser (ca).
Tatt livet av på den måten at de hadde byttet ut den oprinnelige teksten med ultranasjonalistisk drittpreik av typen "jeg er nordmann og stolt av det. Er ikke du stolt av det, skal vi hogge deg ned. Er du ikke nordmann i det hele tatt, er du hvertfall død. Er du kristen, skal du slaktes. Er du ikke odinist, skal du faen meg ikke føle deg trygg heller"
(Dette var ikke ordrett, bare hovedpoengene)
Jeg bare spør, hvem faen er det som hører frivillig på slikt?
Er det noe som får en til å skamme seg over å være norsk, så er det slikt som dette.
Jeg må si at slikt får en til å undres; avler nasjonalime mer vondt enn godt?
|
Skrevet: Fre 19 Jan 2001, 16:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lilin
Gjest
|
Norsk nasjonalisme
Har nasjonalisme *noen*gang avlet noe godt?!?
Jada, jeg vat at mange opprørsbevegelser har brukt nasjonalistiske virkemidler for å rive seg løs fra undertrykkende krefter - men hva har det vært godt for? Når opprøret går over til å være nasjonalistisk, begynner jo folk å gi faen i at de egentlig skulle kjempe mot undertrykkelse - det hele blir bare til en hyllning av egen fullkommenhet, som ender med at man får sin egen stat (hva nå enn det skal være godt for, politikerne er like tullete i hodet overalt uansett) og minoritetene i landet blir ekstra mye herset med på grunn av at majoriteten nå er overbevist om at de er Verdens Salt (noe nasjonalister for øvrig ER: hvite, stygge og skadelige for helsa)!
Norge er et godt eksempel på dette, etter 2.verdenskrig var Norge endelig var en fri *nasjonalstat* igjen - og folk var mer "stolte av å være norske" enn noen sinne (siden Motstandsbvevegelsen hadde brukt nasjonalistiske virkemidler). Dette medførte en intens fornorskningsprosess blant samer og kvener, samt tvangssterilisering av tatere. Med en gang våre besteforeldres generasjon var kvitt naziene, så begynte de på samme måte selv - "de som bygde landet " bygde det på minoritetenes lidelser.
Nasjonalisme og rasisme er svakhet i høyeste potens: Man er så redd for forandringer og "fremmede" impulser at man opphøyer sitt eget folkeslag til Gud og tramper på alle som kommer i veien.
Jepp, Storm er nasjonalistiske svin (selv om de dessverre er jævlig talentfulle musikere) og alle som hører på dem av andre grunner enn selve *musikken* er verdensfjerne, svake tullinger!
hilsen
en lettere irritert LiLiN.
|
Skrevet: Fre 19 Jan 2001, 17:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mirta
Gjest
|
Re: Norsk nasjonalisme
Å vera stolt over den du er er bra. Men det er ikkje det same som å hate alle andre for dei dei er. Å vera stolt over landet sitt er og bra. Men desse Storm (har ikkje høyrd om dei før) har tydeleg missforstått eitt eller anna. De seier dei er bra musikarar, det er trist dei bruker talenta sine på ein slik måte.
Mirta
|
Skrevet: Ons 24 Jan 2001, 20:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
larsih
Gjest
|
Re: Norsk nasjonalisme
Digger storm!
Plata deres er genial spør du meg. Syns ikke man behøver å ta budskapet så bokstavlig, men jeg må si at raseriet deres mot det kristne avskummet apellerer til meg. Har lite til overs for en del kristenfolk selv, etter å ha blitt dømt til fortapelse av en del av dem. Syns man burde forby kristendom i skolen jeg. Alt for mange voldsappeller i bibelen til at det er sunt.
Jeg støtter storm sitt budskap der... Se den kritne kjøteren! Ta øksa! Ta øksa, og hugg den neeeed!
Ok, mener ikke det, da : / men som jeg sa.. en noe aggresivt budskap skader neppe et sunt menneske. Da har jeg mindre til overs for de der brølebanda, med budskap om at du skal brenne kirker og ta ditt eget liv og anna styggedum
Min lille mening
Lars IH
|
Skrevet: Tor 01 Feb 2001, 01:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

|
To ting.
Egentlig var dette en sånn "slenger innom i farten og skriver noen åf ord"-sak. Men det blir nok mer.
LiLiN: Jeg er uenig i at all nasjonalisme er undertrykkende.
Eks: Ivar Aasen (gidder ikke slenge drit her, dette er et for meg heller seriøst tema) ble i sin samtid betegnet som nasjonalist. Jeg kan ikke se hvordan han på noen måte undertrykket noen.
Larshih: Jeg kan ærlig talt ikke fatte at man klarer å høre på det drittet. Greit, det høres tøft ut. Storm ER et bra band, men tekstene betyr faktisk litt. For meg. Og jeg her i utgangspunktet ingenting imot satanistmusikk heller. Jeg gir i grunnen en god F.. i hvilken gud man hyller i en sangtekst, da de (gudene) for meg er ett fett. Jeg er ateist, så all form for gudedyrking er, mener jeg, like tåpelig.
Forøvrig er det et historisk faktum at ingen religion har forårsaket så mye blodbad som kristendommen. Antakelig med islam på en god andreplass. Fellesnevneren for disse to er misjonsvirksomhet. Hvilket igjen er basert på den tro at ens egen religion er bedre enn alle andres. Minner litt om overdrevet nasjonalisme der.
Jeg har forøvrig ei heller noe til overs for brøleband. Som oftest. Det finnes noen hederlige unntak. Som grievance. og en god del til. My dying bride brøler. Det høres tåpelig ut. Klin umulig å oppfatte noe som helst av teksten. Men deres tristeste er bare nydelige. Dark voyage. The crown of sympathy. osv. *nyte*
|
Skrevet: Fre 02 Mar 2001, 21:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
abiotic
Gjest
|
Re: To ting.
Nå skal ikke jeg sitte her og forsvare kristendommen (eller andre religioner for den sakens skyld).. Misjonsvirksomhet er basert på at ens egen religion er bedre enn alle andres er vel å ta det noe langt. Jeg kan vanskelig se at man dro rundt og 'vervet' mennesker for sammen å stå sterkere mot andre religioner, og da slå ned på disse. Kan ikke se noen forankring til overdreven nasjonalisme der.
Det er en kjensgjerning at for mye av noe, ofte ikke er bra, for å si det sånn. Det samme gjelder nasjonalisme: Nasjonalisme i seg selv har da ikke utrettet stor skade. Slik jeg ser det, er det kun med å styrke og binde mennesker tettere sammen. Det er i det dette blir blåst opp til de grader og tredd nedover hodet på 'utenforstående', at det begynner å bli farlig.
|
Skrevet: Lør 23 Feb 2002, 21:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eithor
SteinHakkeToillat

|
Re: To ting.
Digresjon: Den russiske ultra-nasjonalisten Vladimir Sjirnovske sa i et Bergens Tidende-intervju noen år tilbake at om han var presiden i Russland, vllle etthvert forsøk på NATO-utvidelse østover bli møtt våpen. Mener også at han eksemplifiserte (om det er et ord) dette med et lekefly - ett kampfly av en eller annen sort- som skulle brukes til å bombe europeiske hovedsteder.
|
Skrevet: Lør 29 Jun 2002, 20:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
bare det at jeg skulle ønske jeg hadde nasjonalfølelse. når vi vinner avgjørende fotballkamper...jeg er alt annet enn patriotisk! 17-mai er no tradisjonelt møkk. å pusse på gamle ting istedet for å se fremover forstår jeg ikke. men når jeg ser på fellesskapet skulle jeg ønske jeg hadde litt nasjonalfølelse. nok til å være litt stolt. men det har jeg ikke...
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
jeg er vel stolt over skisporten. Jeg liker at norge hevder seg litt, for da føler jeg at jeg gjør det og. selv om jeg ikke gjør det.
Alle har behov for å hevde seg.
jeg trener litt akrobatikk, fordi jeg liker å gjøre noe andre ikke kan.
Alle syns det er morsomt å kunne svare på ett spørsmål i klassa, ingen andre kan svare på.
alle hevder seg på sin måte, og jeg tror det er for å føle at en selv kan noe andre ikke kan.
Det som er rart er att noen fks idrettsutøvere er ganske hyggelige og får metta hevdelsesbehovet, mens andre blir høye på pæra virker som å ikke få metta hevdelsesbehovet.
At noen liker å høre på slikt er kanskje for å føle seg stolt en stund...vet ikke jeg.
nasjonalisme gjør vel godt for de som ikke har så mye å være stolt av, og de binder folk sammen, men de som kan bli høye på pæra..kan bli høye på pæra. spørs hvor mange nordmenn som blir høye på pæra og hvem som ikke blir det da kanskje.
hmmm må lage ny tråd..
edit: dette er mine egne teorier da, min egen oppfatning, skal ikke si bastant at det er slik.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 19:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jeg er enig med deg, men jeg føler at jeg er veldig lite norsk....
jeg er mot patrioter, man må kunne noe selv, ikke støtte seg ppå de som er [overforbruk av tegn]men jeg skulle fortsatt ønske jeg hadde mer tilfelles med dere norskinger...(jeg er født norsk altså, det er ikke der problemet ligger)
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 20:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er jeg stolt av å være norsk? Utvilsomt.
Synes jeg Norge dermed automatisk er bedre enn alle andre land? Overhodet ikke - jeg bare liker meg best her. Om andre liker seg best andre steder er da det helt utmerket.
Er jeg en patriot? Tja, det kommer an på hva du legger i ordet.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 23:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
betyr det at du føler deg norsk at du forstår deg på/ligner de andre fola vi bor sammen med?
|
Skrevet: Lør 21 Feb 2004, 09:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
| meine hüter skrev: | | betyr det at du føler deg norsk at du forstår deg på/ligner de andre fola vi bor sammen med? |
Slettes ikke nødvendigvis.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 07:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
nei, men det hjelper ikke. du forstår deg på det norske samfunn, jeg hater det. det å få kunnskap om ting har to utslag, enten svekkes hatet, eller så vokser det.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
| meine hüter skrev: | | nei, men det hjelper ikke. du forstår deg på det norske samfunn, jeg hater det. det å få kunnskap om ting har to utslag, enten svekkes hatet, eller så vokser det. |
Du minner meg mer og mer om meg selv slik jeg var for endel år tilbake. Min tidligere opprørstrang og hat til det etablerte var i stor grad fundamentert på en manglende helhetsforståelse av de mekanismer som forklarer det moderne samfunn. Mitt sinn er av en art som gjør det viktig for meg å forstå for å kunne akseptere. Da tenker jeg ikke på aksept for de elementer jeg fortsatt ikke finner tilfredstillende, men heller en indre ro i forhold til det jeg observerer.
Isteden for å la meg frustrere over all idioti, urett og galskap har jeg nå i økende grad begynt å le av det hele. På den måten tilfører jeg positivitet istedenfor å bidra med negativitet. Det er nemlig ikke vanskelig å påpeke alle feil og mangler med det samfunnet man er en del av, det som er utfordringen er å komme opp med bedre alternativer og løsninger, samt dele sine idéer til løsning på en lettfattelig måte.
Jeg vil anbefale deg å studere litt sosialantropologi 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 13:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jeg skal studere sosialantropologi, men må bli ferdig med ungdomsskolen først!
jeg begynner å forstå litt, bruddstykker, men det gjør bare hatet verre. men jeg har endelig forstått poenget med monarkiet!
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Til å være ungdomsskoleelev så er du høyst oppegående, det skal du ha!
Hva er forøvrig poenget med monarkiet slik du ser det?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
vel poenget med monarkiet er (sånn jeg har forstått det) representasjonsoppgaver. fordi politikerene har det så travelt(selv om de ikke gjør noe har de det travelt) må noen andre representere landet, være ett intetgjørende symbol. kongen skaffer faktisk norge penger, ved å representere norge får vi solgt mer fisk o.l. hvis vi hadde hatt republikk, ville presidenten ha det så travelt att noen andre måtte representere landet. selv om det er stivt, formelt og kjedelig må noen alltid ha det vervet. så vi får håpe kongen nyter sitt livslange slaveverv!
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hehe, det finnes vel ikke noe annet menneske i Norge som har blitt plaget med så mye hornmusikk som Harald, stakkars mann 
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jeg tror faktisk han liker det, men skjuler det godt.
|
Skrevet: Søn 22 Feb 2004, 14:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |