DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Lisens eller ikke lisens?

Billigere lisens
10%
 10%  [ 2 ]
Ingen lisens, men behold kanalen(annen finansiering)
45%
 45%  [ 9 ]
Lukk ned hele skjiten
0%
 0%  [ 0 ]
La lisensen vĂŠre i fred!
45%
 45%  [ 9 ]

Antall stemmer : 20

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Stopp NRK nÄ, kutt lisensen!
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
 Stopp NRK nĂ„, kutt lisensen!

'Men er ikke det reklame?' Du har kanskje stilt deg dette spÞrsmÄlet nÄr du ser flere bedrifters logo flimre over skjermen fÞr et program starter. 'Sponset av.. ' sier de - reklame mener du. Teknisk sett er det ikke reklame, for de viser ingen produkter; kun firmanavn. Uansett tjener NRK ekstra penger pÄ dette. I tillegg betaler vi alle sammen en pÄlagt avgift pÄ nesten 2000 kr i Äret. Dette bare pga at vi har et elektrisk apparat i hjemmet som har en tuner. Det hjelper ikke Ä si at du kun ser pÄ TV2 og hÞrer pÄ P4. Neida, betale skal du uansett. Og vi betaler til og med ekstra avgift nÄr vi kjÞper en TV e.l.
Er du en av dem som er lei av dette og synes det er noe tull? Ja, da kan du registrere deg her. Spre nyheten om denne siden til alle du kjenner! MÄlet mÄ vÊre Ä sende resultatet (nÄr vi mener mange nok har registrert seg) til Stortinget og NRK.

Kan vi klare Ă„ avskaffe NRK-avgiften? La oss prĂžve!!

http://www.linkmissing.com/neitilnrkavgift/

Linken sirkulerer allerede Norge pr. mail, sÄ send den gjerne til alle kjente du ogsÄ!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 08:20
Sist endret av toth42 den Ons 22 Sep 2004, 13:32, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Bra initiativ.
Jeg synes ikke NRK er en nÞdvendighet for oss nordmenn lenger, og at man har en tuner betyr langt ifra at man har til hensikt Ä se pÄ NRK, sÄ jeg har ingenting til over for Ä betale lisens. Fikk nesten litt sjokk jeg nÄr jeg fant ut at jeg mÄtte betale bortimot 2000 i Äret for Ä beholde en tv som jeg kjÞpte brukt for et par hundrelapper!

EDIT:
Se ogsÄ:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=245784

Der det stÄr at NRK hÄver inn masse penger pÄ SMS-tull

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 08:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
NÄ betaler man jo for TV2 ogsÄ da. Hver gang man handler matvarer, fÄr forsikring eller kjÞper diverse forbruksvarer, sÄ gÄr en andel av den summen man betaler for varene til Ä finansiere reklame som vises pÄ TV2, TV3 og andre privateide reklamekanaler. Eneste forskjellen er at folk flest er klar over at de betaler penger til NRK!

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 12:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

PeeWee skrev:
NÄ betaler man jo for TV2 ogsÄ da. Hver gang man handler matvarer, fÄr forsikring eller kjÞper diverse forbruksvarer, sÄ gÄr en andel av den summen man betaler for varene til Ä finansiere reklame som vises pÄ TV2, TV3 og andre privateide reklamekanaler. Eneste forskjellen er at folk flest er klar over at de betaler penger til NRK!

Du tar skammelig feil. Man velger selv om man vil sponse privateide kanaler, det er opp til enhver hva slags produkter en velger Ä handle. man har absolutt ingen valgmulighet nÄr det gjelder NRK-lisens.

Poenget her er forsÄvidt ogsÄ at folk tvinges til Ä betale for NRK og NRK2, selv om de faktisk bor sÄ grisgrendt til at de ikke fÄr inn kanalene en gang! Om man kjÞper en videospiller idag, mÄ man faktisk betale lisens, kun fordi den inneholder en tuner. om ikke du har tilgang til antenne/signaler der du skal bruke spiller'n spiller ingen trille, betale mÄ du uansett..
fair?

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 12:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
For det fÞrste har man mulighet til Ä ikke betale lisenes, selv om man har en TV/videospiller/antennemottaker. Man mÄ fÄ utstyret plombert, sÄ det ikke gÄr ann Ä bruke det til Ä ta inn signalene lenger.

For det andre forstÄr jeg ikke hvorfor folk klager, NRK er stortsett de eneste som LAGER god TV-underholdning i norge. Jeg skal innrÞmme at jeg ikke betaler lisens selv, men hadde jeg hatt fast jobb med normalinntekt hadde jeg ikke hatt problemer med Ä betale den. Som student er faktisk 2000 i Äret en rimlig stor kostand (omtrent 2.5% av 'inntekta' mi).

Som jeg har sett andre si fÞr i dag, jeg er glad for at sportsendinger har noen firmalogoer, sÄ kan NRK bruke pengene pÄ mer fornuftige ting Wink

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 15:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ăžnskemestern skrev:

Du tar skammelig feil. Man velger selv om man vil sponse privateide kanaler, det er opp til enhver hva slags produkter en velger Ä handle. man har absolutt ingen valgmulighet nÄr det gjelder NRK-lisens.

Velger man virkelig det? Sannheten er jo at en veldig stor majoritet ikke engang tenker pÄ at man sponser privateide kanaler ved Ä handle i bestemte butikker. Slik ender man opp at folk betaler for TV2 uten Ä vÊre klar over det selv. Dessuten, sÄ kan man jo ikke vite hvem butikker som har reklame hvor uten Ä faktisk se pÄ kanalene, og da kan man jo ikke vite om man sponser TV2 sÄ lenge man ikke ser pÄ TV2. I tillegg til dette lever vi ogsÄ i en tid da de fleste butikker er kjedebutikker, ihvertfall pÄ Þstlandet, og da blir det nok vanskelig Ä unngÄ Ä sponse private media.

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 16:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Litt off topic kanskje:

PeeWee! Det er ikke tv2 som forteller butikkene at de skal markedsfĂžre seg hos dem... det er butikkene som Ăžnsker Ă„ markedsfĂžre seg hos tv2.

AT tv2 tilbyr Ä markedsfÞre en butikk gjÞr jo bare at det er en reklameaktÞr til pÄ markedet og det skaper vel mer konkurranse pÄ reklame-markedet. ergo: lavere priser i butikkene

butikkene mÄ markedsfÞre seg uansett!

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 17:46
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

M_Stuff skrev:
Litt off topic kanskje:

PeeWee! Det er ikke tv2 som forteller butikkene at de skal markedsfĂžre seg hos dem... det er butikkene som Ăžnsker Ă„ markedsfĂžre seg hos tv2.

AT tv2 tilbyr Ä markedsfÞre en butikk gjÞr jo bare at det er en reklameaktÞr til pÄ markedet og det skaper vel mer konkurranse pÄ reklame-markedet. ergo: lavere priser i butikkene

butikkene mÄ markedsfÞre seg uansett!

Jeg mener det med markedsfÞring er oppskrytt. PÄ syttitallet var det ingen reklame pÄ TV, men folk handlet mat, TVer, biler, TV-spill og andre forbruksvarer uansett. Det at det er sÄ mange som kjÞper reklame fÞrer jo bare til at du sponser private TV kanaler uansett hvor du handler. Reklame kan ogsÄ vÊre et onde, da det gir de som er store fra fÞr en fordel, som i praksis gjÞr det umulig for nye og smÄ aktÞrer Ä komme inn pÄ markedet.

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 22:24
Kaipa
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 22 Mai 2004
haakoo skrev:
For det fÞrste har man mulighet til Ä ikke betale lisenes, selv om man har en TV/videospiller/antennemottaker. Man mÄ fÄ utstyret plombert, sÄ det ikke gÄr ann Ä bruke det til Ä ta inn signalene lenger.

For det andre forstÄr jeg ikke hvorfor folk klager, NRK er stortsett de eneste som LAGER god TV-underholdning i norge. Jeg skal innrÞmme at jeg ikke betaler lisens selv, men hadde jeg hatt fast jobb med normalinntekt hadde jeg ikke hatt problemer med Ä betale den. Som student er faktisk 2000 i Äret en rimlig stor kostand (omtrent 2.5% av 'inntekta' mi).

Som jeg har sett andre si fÞr i dag, jeg er glad for at sportsendinger har noen firmalogoer, sÄ kan NRK bruke pengene pÄ mer fornuftige ting Wink

Aaaah... Eneste fornuftige innlegget her i debatten!! Ok, sÄ synes folk 2000,- er mye Ä bli tvunget pÄ seg... MEN nÄr det gjelder NRKs TV-tilbud er de enestÄende i Norge! De har de beste programlederne, beste nyhetssendinger, beste humorprogram, de er flinke til Ä dekke alle aldersgrupper og ikke minst - de tÞr Ä satse pÄ nye konsepter!! INGEN andre kanaler har den muligheten i dag.. De styres av markedet og er avhengi av Ä sende program man er sÄ og si sikker pÄ vil slÄ an. Hvis ikke, og de velger mer sÊre program, risikerer de Ä miste sponsorer og inntekter. Derfor er det veldig trygt for TV2, TV3, TVNorge osv.. Ä satse pÄ innkjÞpte program som allerede er prÞvd ut andre steder. Hvor er nyskapingen her??

Nei, jeg stÞtter NRK fult ut og betaler linsen uten stÞrre problemer fordi jeg veit jeg fÄr servert bra TV. I tillegg er det mulig Ä se en hel film pÄ kanalen uten avbrytelser av reklame, nyhetssendinger o.l. Og NRK satser pÄ kvalitetsfilmer, MEN ogsÄ litt mer sÊre filmer for Ä deke et smalere publikum. Det stÄr det respekt av!

SÄ lenge NRK har de kvalitetene de har i dag er jeg storfornÞyd, men hadde de vÊrt pÄ nivÄ med f.eks landets nest stÞrste kanal - TV2 hadde jeg ikke betalt lisensen med like stor glede.

Og til alle dere som har et hat mot NRK og mener det er en dritt kanal med dÄrlige programmer - enten har dere elendig smak og er styrt av det kommersielle, eller sÄ er det bare en ubegrunnet tilstand fordi det er "in" Ä hate kanalen.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 00:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg er enig i at NRK har et godt programtilbud, og jeg er prinsipielt ikke imot Ă„ betale tv-lisens. Men to tusen er mye penger, sĂŠrlig for fattige studenter, og jeg er ikke helt overbevist om tv-tilbudet er SÅ bra at det, for meg, er verdt nesten 200 kr. pr. mnd.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 01:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg synes iallefall noe mÄ gjÞres med ordninga, ettersom tv nÄ er allemanns-eie og nrk's inntektsituasjon er ganske annerledes enn nÄr de faktisk startet opp for over 30 Är siden.

NÄ kunne de vel kanskje trukket det av skatten direkte. SÄ hadde studenter uten inntekt fÄtt se pÄ tv gratis, mens rÞkkerike kan betale dobbelt!

PeeWee: Den almenn-Þkonomiske tilstand i dagens samfunn er en helt annen enn for 30 Är siden. Vi kjÞper allskens dritt som vi ikke har bruk for, og det er mer enn ett produkt pÄ markedet. Samfunnet krever konkurranse, og med konkurranse fÞlger markedsfÞring.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 07:10
Sist endret av M_Stuff den Tir 21 Sep 2004, 07:31, endret 1 gang
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Det Ä fjerne TV-lisensen og hente penger ut fra statsbudsjettet er en mulighet, men det blir nok kraftige reaksjoner om det blir foreslÄtt...

Jeg tror det hadde vÊrt en god ting, og gjerne en skatt som Þkte med inntekten. Tjener man 1 000 000 i Äret kan man betale 5000, tjener man 100 000 i Äret er det kanskje nok med 200.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 07:26
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Forutsatt at vi skal ha en statskanal:

For det fĂžrste synes jeg NRK burde innfĂžre studentpris.Smile

NÄr det gjelder firmalogoer er jeg veldig glad for dem. Og for alle pengene som kommer inn via SMS. Det gjÞr at NRK kan ha et betraktelig bedre tilbud enn om de ikke hadde hatt disse alternative inntektskildene.

Alternativet hadde tross alt vĂŠrt at lisensavgiften var enda hĂžyere..
--

SpÞrsmÄlet blir, slik jeg ser det, om vi har behov for en statskanal, og hvordan den evt burde drives.

Fordelen med NRK, er at de i praksis IKKE er avhengig av hÞyere seertall for Ä fÄ penger. Derfor kan (og burde) NRK i stÞrre grad enn de gjÞr idag seriÞse opplysningsprogrammer. Demokratiet vÄrt er avhengig av at informasjon kommer til folket, og jeg mener at NRK burde bidra til dette i en mer omfattende og seriÞs grad enn idag.

NRK nyhetene skal ikke vÊre som TV2-nyhetene. Jeg setter ikke pÄ nyhetene for hÞre om triste bygdehistorier. Jeg savner dybdereportasjer. Jeg savner utenriksnyheter. (StÞrste utenriksnyheten i lÞrdagsrevyen var at noen engelske krigsveteraner skulle feire 60Ärsdagen for et slag pÄ sÞndagen, dette i en tid hvor det russiske demokratiet stÄr pÄ avgrunnens rand.)

Jeg vil ikke se politiske debatter der programlederen legger opp til at populistene i SV og FrP kan vinne. Jeg vil se skikkelige debatter der politikerne mÄ redegjÞre for LØSNINGER, ikke for ideologier.

Mer opplysning, mindre populisme. Greit nok, det vil nok ikke vÊre sÄ mange seere, men jeg mener at dette er nÞdvendig for demokratiet.

I tillegg er jeg enig med haakon at NRK har et gode, egenproduserte programmer for alle aldersgrupper. Viktig!

Konklusjonen blir vel at vi trenger NRK, men at den burde fÄ en litt mer seriÞs profil. Slik kanalen er i dag, fortjener den knapt nok lisenspengene.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 13:19
toth42
Cowboy
Cowboy

InnsÄ at en vote ville vÊre pÄ sin plass nÄ.. lÞp og stem!

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 13:33
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg er 100% for en statskanal. NRK er Norges uten tvil beste programprodusent, vi kan jo blandt annet nevne Lille LĂžrdag, OJ, Åpen Post, XLTV, TVTV, Ut i vĂ„r hage, Team Antonsen, etc. etc. De reklamefinansierte kanalene vĂ„re virker, med noen hederlige unntak, nesten fullstendig uten satsningsvilje. NRK bĂžr og forbli en reklamefri statskanal slik at vi har en pressekilde som er mest mulig uavhengig av nĂŠringslivet.

Lisenssystemet derimot er jeg for Ä endre, men jeg har ikke tenkt sÄ mye over det at jeg kan komme med noen god plan for hvordan sÄnn pÄ sparket...

Jeg er i tillegg meget enig med JC i at NRK kunne spart seg en mengde populisme og drive langt mer reelt opplysningsarbeide, slik strengt tatt det meste av pressen i kongeriket burde.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 14:53
Sist endret av Mr_Pin den Ons 22 Sep 2004, 20:32, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Helt klart, de mÄ ikke finne pÄ Ä stenge den kanalen. De programmene Mr. Pin nevner er uunnvÊrlige, og masse annet bra for alle generasjoner (selvom jeg synes barne tv har tapt seg voldsomt).

Men det grunnlaget som lisens-systemet var basert pÄ er sÄ forandret at man bÞr tenke gjennom det en gang til... derfor har jeg stemt for annen finansiering! Ikke reklame eller sms, men for eksempel fra staten via skatt.

(Jeg er en av dem som ikke klager pÄ at vi betaler mye skatt her i landet)

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 16:28
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg har ikke noe imot NRK, men mÄten kanalen finansieres pÄ har nok gÄtt ut pÄ dato.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 19:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Kaipa
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Jeg har ogsÄ i likhet med endel andre her tenkt meg grÞnn pÄ hvordan NRK kan finansieres uten pÄlagt lisens... Denne lÞsning begynner, som sagt over her, Ä bli gammal. Eneste fornuftige og kanskje mest gjennomfÞrbare lÞsning jeg kommer pÄ er rett og slett kombinert lisens og stÞtte fra staten... Si f.eks et sted mellom 500 og 1000 kroner i Äret, noe jeg tror de fleste kan leve med, og fritak for studenter. Eventuelt flytende belÞp etter inntekt. Rein statsstÞtte er vel uaktuelt uten Þkt skatt eller reklame.

En annen ting, som jeg ikke nevnte i mitt forrige innleg, er NRKs dekning i Norge. I 2004 klarer man ikke Ä nÄ ut alle landets kriker og kroker, men allikevel krever betalt, er ikke helt holdbart. NRK1 fÄr vel de fleste inn, om ikke sÄ altfor bra. NRK2 derimot er det flere som ikke fÄr inn i det hele tatt. Folk betaler faktisk for en vare de ikke fÄr, og dette mÄ jo vÊre brudd pÄ kjÞpslover e.l., selv om jeg antar at egne regler gjelder for NRK. Desverre virker det som om de det gjelder ikke blir hÞrt godt nok, men jeg tror man er tjent med Ä pushe pÄ TVselskapet... Det er ikke vÊrre enn Ä sette opp flere antenner, eventuelt legge ut kabler til smÄsteder. Norge er et kronglete land geografisk sett, noe NRK mÄ ta til etterretning nÄr de krever sÄ mye av eiere av apparater med tunere.

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 00:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
M_Stuff skrev:
(selvom jeg synes barne tv har tapt seg voldsomt).

Kanskje det er fordi du ikke er i mÄlgruppen lengre? Razz

Jeg synes vi kan beholde lisensen som det er, men med mulighet til Ä sÞke om dispensasjon om man ikke har rÄd. Det er ikke dyrt med 2000 i Äret om man har en fast jobb med normalinntekt, og nÄr jeg fÄr det kommer nok ogsÄ jeg til Ä betale lisens.. men sÄ lenge jeg er student, tar lisensen et stort jafs av "inntekten" min. (Dersom jeg hadde betalt jah..)

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 13:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Kaipa skrev:
Det er ikke vÊrre enn Ä sette opp flere antenner, eventuelt legge ut kabler til smÄsteder. Norge er et kronglete land geografisk sett, noe NRK mÄ ta til etterretning nÄr de krever sÄ mye av eiere av apparater med tunere.

Det er ikke bare Ä sette opp antenner i hvert fall, kabel blir da ofte lÞsningen. Problemet med antenner er at man fÄr interferens og andre fenomen som byr pÄ problemer.

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 15:36
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet