|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Bakoyma
Varm i trøya

Ble Medlem: 25 Mar 2003 Innlegg: 94 Bosted: Trondheim
|
Senke aldersgrensa
Jeg har sett at det (igjen) går diskusjoner om å senke aldergrensa på sex.
Nå er det noen som har foreslått fjorten år fordi manga fjortenåringer som har sex med sin nogenlunde jevngamle kjæreste allikevel og dersom han/hun er over 16 er dette et problem da han/hun teknisk sett kan tiltales for voldtekt.
Jeg synes vel egentlig selv at dette ikke er en grunn til å senke aldersgrensa. Dersom en 16åring er sammen med en 14åring over lenger tid og de vil ha sex (over lengre tid) så gjerne det, det er litt lite grunnlag for at den eldste dømmes likevel siden det er (om enn litt flytende) 'dispensasjon' i loven nettopp pga slike forhold. Loven er jo tross alt mer siktet mot situasjoner der mennesker i godt voksen alder utnytter mindreårige.
Jeg synes uansett ikke at det at disse situasjonene ikke blir kriminelle "veier opp" for det presset som evt. (og da mener jeg evt.) kommer til å påføres de som idag er under den seksuelle lavalderen. Jeg synes 14 faktisk er litt tidlig å debutere....
Men det kan jo hende jeg bare er gammal
Synspunkter?
|
_________________ Anne Karen
- The Awesome One in the pink panties
(www.annekaren.com)
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 02:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
men syns du det er riktig at 14 åringer skal fly rundt og ha sex??da man er 14 år er liksom den tiden man driver og finner seg selv osvosv,you have been there,og da er mange 14 åringer forvirret,og hvis den seksuelle lavalder hadde vert 14 hadde så alle disse 14åringene hatt en undskyldning til og ha sex,"fordi jeg kan".jeg sliter litt med og få ut det jeg mener her,men jeg syns 16 er en meget passelig,sexuel lavalder
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 07:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Jeg ser ikke noe problem i at 14-åringer har sex, hvis de føler seg klar for det så go ahead.
MEN, jeg ser problemer i å flytte grensen for når man er "lovlig". Det er ikke like lett å si nei når man er 14 som når man er 16, man er ofte mer usikker på seg selv på denne tiden, som darkfrog sa, det er en tid da man prøver å finne seg selv.. (om man finner seg selv er en annen sak) Jeg ser for meg en hel rekke saker hvor gutten er 17-18, jenta er 14-15 og gutten kan bruke som argument at det er lovlig.. og jenta gir etter for presset selv om hun egentlig ikke er klar for det..
håper jeg gjorde meg forstått, har tross alt nettopp stått opp 
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 08:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Når man er 14 er man skikkelig umoven, eller kanskje det bare var jeg som var det? jeg tenkte faktisk innmari lite på sex da jeg var 14, jeg onanerte, men egentlig helt uten og vite hva det var da engang. Jeg visste bare at det var deilig. Nå i dag oser alt av sex blader, aviser osv osv,da oppstår det et visst press og jeg tror alle på 14 i dag vet hva en orgasme er og hva det vil si og mastrubere, hvertfal de fleste, vi snakket ikke om slikt da jeg var 14, og det er ikke mer en 5 år siden! da bare kikket vi på guttene og fniste masse! Og jeg tror ikke de på 14 har blitt noe særlig modnere,det er bare et større press,og da ogsåfler som gir etter for presset. jeg syntes ikke lavalderen skal senkes for jeg syntes det er altfor tidlig og ha sex når man er 14,16 er en bedre alder. Og en 14åring er bare et barn, som prøver og være voksent og det ogværekåt og det og væreklar for sex er to forskjellige ting, kanskje noen på 14 kommertil og bli sintenå, men jeg har vert 14 og jeg så ikke på meg selv som et barn da jeg var det, men når man ser tilbake på det så ja da var man et barn, på vei inn i de voksnes rekker da vel og merke! og man kan jo spørre seg en 14åring om vedkomne er klar for barn, for har du sex må du og være voksennok til og kunne ta konsekvensene, selv om det finnes abort osv, for mange sliter faktisk medabort inngrep leeeeeeeeenge etter på, kanskje hele livet.
|
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 12:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
14-Ã¥ringer er barn.
Barn skal ikke ha sex.
Herregud. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 13:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Bakoyma
Varm i trøya

Ble Medlem: 25 Mar 2003 Innlegg: 94 Bosted: Trondheim
|
Flott at så mange har synspunkter
For å svare Darkfrog så er egentlig hele poenget mitt at jeg synes 14 er for tidlig å debutere, jeg synes ikke man skal ha sex når man er 14 år.
Noe som også er grunnen til at jeg ikke synes den lovlige seksuelle lavalder skal senkes til 14.
Har man en dame/type på 14 eller 15 (eller yngre, men da håper jeg virkelig ikke temaet kommer opp engang) kan man vente... Synes jeg da. men jeg debuterte ikke før jeg var nesten 19 så jeg tenkte jeg skulle sjekke om det var jeg som var "gammal" som sagt 
|
_________________ Anne Karen
- The Awesome One in the pink panties
(www.annekaren.com)
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 14:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jos
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004 Innlegg: 306 Bosted: Hamar
|
selv om 14-åringer i dager kjønnsmodne (og denne alderen blir visstnok stadig vekk lavere og lavere), så er de ikke psykisk modne for et sexliv.
|
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 16:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
de er ikke mer kjønnsmodne enn før, jeg hadde mensen og pupper da jeg var 12, det bbetydde ikke at jeg var klarfor sex, jeg tror ikek folk blir kjønnsmodne så mye tidligere, de vet bare mye mer om sex fordi det er overalt, og da "virker" da kanksjemer modne, mens de egentlig ikke ersærlig merkjønnsmodne enn hva vi var da vi var 14. det er flott at det er mer åpnhet rundt temaet, men det er fryktelig at 14 åringer har sex syntes jeg hvertfall! særlig hvis partneren er mange år eldre og de ikke tør si nei nesten fordi man serså opp til partneren og syntes det er litt "tøft" og ha type på 20 og vil gjøre alt for og beholde vedkomne..(tenker mest på jenter her,for sex får faktisk størrekonsekvenser for jenter, det er de som evt. blir gravide)
|
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 16:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
14 er fryktelig tidlig. Hvor mange gutter på den alderen er egentlig modne nok til slikt? Til å ta skikkelig hensyn til og bry seg om partneren sin? Og hvor mange jenter på den alderen er egentlig modne nok til å være sammen med gutter som er 16 og oppover? Nei - lavalderen ligger nok der den burde.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 18:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
hadde vi vert like kloke som dyr hadde vi ikke trengt aldersgrense.
|
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 19:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
mattestykke skrev: | hadde vi vert like kloke som dyr hadde vi ikke trengt aldersgrense. |
Omvendt - hadde vi vært like dumme. Dyr bruker sex stort sett kun for å forplante seg. Mennesker bruker det til å skape sosiale bånd, osv osv.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 21:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
hadde alle dsgf'r vært 14 år hadde nok den avstemingen vært omvendt 
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 22:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
aniraC skrev: | hadde alle dsgf'r vært 14 år hadde nok den avstemingen vært omvendt  |
Det er vel akkurat derfor vi har grensa der vi har, de som er under "vet ikke bedre"...
|
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 22:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Re: Senke aldersgrensa
Bakoyma skrev: | Dersom en 16åring er sammen med en 14åring over lenger tid og de vil ha sex (over lengre tid) så gjerne det, det er litt lite grunnlag for at den eldste dømmes likevel siden det er (om enn litt flytende) 'dispensasjon' i loven nettopp pga slike forhold. Loven er jo tross alt mer siktet mot situasjoner der mennesker i godt voksen alder utnytter mindreårige.
Synspunkter? |
Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden vi ikke heller lager en lov som øker prosentvis proporsjonalt med alder, når det gjelder hva som er misbruk/minderårig eller ikke.
16 og 15 er trossalt helt greit, likeså 30 og 23.. men 20 og 13 er absolutt ikke greit! skjønner..?
Så istedet for å si; "du er over 16, han var under. du må straffes!", kan vi(norge) ikke bare lage en enkel tabell, som er mer saklig enn at en 16åring som har seg med kjæresten på 15 bryter loven?!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Søn 19 Sep 2004, 23:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Re: Senke aldersgrensa
ønskemestern skrev: |
Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden vi ikke heller lager en lov som øker prosentvis proporsjonalt med alder, når det gjelder hva som er misbruk/minderårig eller ikke.
16 og 15 er trossalt helt greit, likeså 30 og 23.. men 20 og 13 er absolutt ikke greit! skjønner..?
Så istedet for å si; "du er over 16, han var under. du må straffes!", kan vi(norge) ikke bare lage en enkel tabell, som er mer saklig enn at en 16åring som har seg med kjæresten på 15 bryter loven?! |
Her er jeg ikke helt enig. Den loven er ikke bare for at eldre menn/gutter skal straffes for å forgripe seg på mindreårige (evt. omvendt; for å hindre gamle grisekjerringer fra å forgripe seg på lammekjøtt), men for å rett og slett forhindre at for unge jenter skal ha sex.
En gutt på f.eks. 16 vil tenke seg om flere ganger før han har sex med ei jente på 14, enn han vil med ei jente på 16. Det har ikke noe med aldersforskjellen å gjøre, men rett og slett at jenta er for ung.
Og jeg hadde stemt akkurat det samme hadde jeg vært under 14. Da jeg var 14 visste jeg at jeg ikke var klar for å ha sex, og ble forferdet da jeg året etter fikk vite at bestevenninna mi hadde hatt sex da hun var 13. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 20 Sep 2004, 16:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg synes ikke den skal senkes. Jeg har et veldig konsant forhold til den saken. Når den seksuelle lavalder er 16 så er den det. Jeg var dessuten veldig flink og overholdt den. For jeg ville ikke ha sex med en jeg ikke hadde vært sammen med over en litt lengre periode. Derfor ventet man i tillegg 3 mnd etter man ble sammen. Det er jeg glad for.
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 20 Sep 2004, 20:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg sitter her i Trondheim og hører på Fremmed Rase. Låta heter Råne og teksten (i refrenget) er noe slikt som dette:
Det blir dugg på rutan/ligg på gutan/bugg på sætan/å sæd på putan/e du blond, berusa/me blondetrusa/får du'n dypt i kusa/me ei hånd i musa (nesten ordrett)
Låta er et kraftig ballespark til råne-kulturen - hvor nettopp 14 år gamle jenter blir med i baksetet på rånebilene. Guttene, som er fra 18 år og oppover (ja, det finnes rånere med barnesete!!), utnytter de små jentene på det groveste. Takket være at det er en seksuell lavalder på 16 år har foreldrene til disse jentene noe å stille opp med - hvis ting går for langt.
Når det gjelder seksuell lavalder tror jeg det er best å tenke slik:
"Hvis jeg hadde vært far/mor til ei jente på 14, hadde jeg likt at "alle" kunne ha pult henne da?" Mitt svar er et rungende NEI! (Egentlig er svaret mitt et rungende "IKKE FA'EN DIN J'ÆVLA KÅTSTAUR!!!" etterfulgt av et par knallharde knyttnever, men det egner seg ikke på trykk... )
|
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 09:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Sep 2004 Innlegg: 30 Bosted: Bergen
|
Som Veronica sa, en 14 åring er et barn, og barn skal ikke ha sex. Men utenfor den rammen, så er den største "faren" med det at eldre vedkommener kan "overtale" mindreåringer til å ha sex med dem, og det er ikke positivt på noen måter
|
_________________ Jeg er dyslektiker, så ikke stress med å påpeke ørti skrivefeil. (og ja, Ørti er et ord, så ikke påpek det heller)
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 13:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Som den gode pedagogen jeg er skal jeg bruke meg selv til et tenkt eksempel. (Dette er ikke noe som har skjedd, kommer til å skje, eller jeg drømmer om. Dette er et EKSEMPEL!)
La oss si at jeg, som instruerer ungdommer i taekwondo tilbyr meg å kjøre hjem ei av jentene, la oss si hun er 14. Hun setter pris på det og neste gang hun ser meg slår hjertet litt fortere: "Vil han kjøre meg hjem i dag også?"
Så trening etter trening kjører jeg henne hjem og hun begynner (kanskje ubevist, kanskje bevist) å sende "signaler" til meg. Etter en stund er det helt klart at hun flørter med meg, og hun tror kanskje at hun og jeg er "Den Store Kjærligheten!".
Etterhvert begynner hun å sminke seg etter at hun har dusjet (etter trening, før hjemturen) og kanskje å kle seg utfordrende. La oss også si at hun har "ferdig-"utviklet de kvinnelige formene og at hun "ser bra ut". Jeg hadde nok lagt merke til det etter hvert vil jeg tro, og så en dag når hun har blitt kjørt hjem lener hun seg over mot meg og kysser meg på kinnet før hun går ut av bilen. Kanskje sender hun sms til meg, kanskje sender hun mms.
La oss også late som at jeg ikke er gift, (Jeg er jo gift, og jeg elsker kona mi og har ikke lyst til å finne på noe tull for å ødelegge ekteskapet!) og at jeg ikke har dame. Så, en kveld jeg kjører henne hjem sier hun: "Jeg er alene hjemme i kveld. Lyst til å bli med inn en tur?" Kanskje lokker hun med noe å drikke, kanskje "trenger hun hjelp med leksene" eller noe annet. Jeg parkerer bilen og blir med inn.
Idet døren lukker seg bak oss kaster hun seg rundt halsen min og sier: "Jeg elsker deg!" og så, før noen har summet seg - har vi hatt sex.
Jeg gjentar!!! DETTE ER ET EKSEMPEL, DET HAR ALDRI SKJEDD!!!!
Det store spørsmålet her er: Er jenta gammel nok til å bestemme selv om hun vil ha sex med meg eller ikke? Hun er 14 jeg er 29. Og i tillegg er jeg instruktøren hennes. (OG DETTE ER ET EKSEMPEL!!!)
Jeg synes synd på alle mannlige lærere, idrettsledere/-instruktøerer som ikke har tenkt igjennom denne problemstillingen før de befinner seg i den. Det er ikke et tema som er oppe i pedagogikk på lærerskolen for eksempel, men det burde være det. Jeg har selv opplevd å bli tilbudt oralsex av ei jente på 15 mot å ikke føre opp fraværet hennes... (Hun fikk annmerkning for det i tillegg til fraværet!)
På den andre side: Er saken bedre om jenta i eksemplet over hadde vært 15? 16? 17? Hva med 13?
|
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 13:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Tittan skrev: | : Er saken bedre om jenta i eksemplet over hadde vært 15? 16? 17? Hva med 13? |
Mye bedre om hun er 17, da er de fleste relativt oppegående.. men 13, nei det er en slags magisk grense mellom 13 og 14(barn-ungdom), hvertfall i mitt hode. 13-åringer skal ikke vite hva sex er!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 21 Sep 2004, 14:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |