DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
VedrĂžrende missbruk av Guds navn.
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [20 Posts]  
Av Innlegg
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
 VedrĂžrende missbruk av Guds navn.

Hvas er egentlig Missbruk av Guds navn, et uttrykk kanskje best kjent fra bibelens fĂžrste bud :
1. Du skal ikke missbruke Guds navn.

Det er nemlig mulig Ä tolke dette litt hit og dit. Eksempelvis, hvis jeg blir riktig sÄ irritert sÄ kan det henne at jeg sier "Herregud!" er det dette det fÞrste budet referer til? Banning. Alternativet er at man uttaler seg pÄ Guds vegne, som i "Gud hater homser!". Hva er den stÞrste blasfemien av de to? Er de likeverdige? HÄper helst pÄ at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare pÄ dette.

InnleggSkrevet: Lűr 04 Sep 2004, 16:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Eller man kan jo gÄ sÄ langt som i "Life of Brian"... (lÞselig husket)

...you have been found guilty of uttering the name of our Lord, and so as a BLASPHEMER... You are to be stoned to death!

I don't think it ought to be blasphemy, just saying Jehova.

Jeg tror nok forskjellige mennesker med forskjellige syn pÄ den kristne/jÞdiske tro vil ha ganske sÄ forskjellige syn pÄ dette. Noen lettere Ä svelge enn andre...

InnleggSkrevet: Lűr 04 Sep 2004, 17:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: VedrĂžrende missbruk av Guds navn.

Mr_Pin skrev:
Hva er den stÞrste blasfemien av de to? Er de likeverdige? HÄper helst pÄ at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare pÄ dette.

Alle synder er like store for Gud. Om du banner, "blasfemiserer" pÄ andre mÄter, dreper, eller stjeler.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Sűn 05 Sep 2004, 00:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003

Ăžnskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:
Hva er den stÞrste blasfemien av de to? Er de likeverdige? HÄper helst pÄ at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare pÄ dette.

Alle synder er like store for Gud. Om du banner, "blasfemiserer" pÄ andre mÄter, dreper, eller stjeler.

Alle synder er vel ikke like store. Ikke i fĂžlge katolikker hvertfall.

InnleggSkrevet: Sűn 05 Sep 2004, 23:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004

metaxa skrev:
Ăžnskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:

Kan du fortelle hvilke synder som er verre enn andre?

InnleggSkrevet: Man 06 Sep 2004, 10:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Tja, tenk pÄ filmen "Seven"... Forskjellige trosretninger opererer nok med forskjellige begreper nÄr det gjelder synd, ja.

InnleggSkrevet: Man 06 Sep 2004, 16:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Haaa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004

Mr_Pin skrev:
Hvas er egentlig Missbruk av Guds navn, et uttrykk kanskje best kjent fra bibelens fĂžrste bud :
1. Du skal ikke missbruke Guds navn.

Det er nemlig mulig Ä tolke dette litt hit og dit. Eksempelvis, hvis jeg blir riktig sÄ irritert sÄ kan det henne at jeg sier "Herregud!" er det dette det fÞrste budet referer til? Banning. Alternativet er at man uttaler seg pÄ Guds vegne, som i "Gud hater homser!". Hva er den stÞrste blasfemien av de to? Er de likeverdige? HÄper helst pÄ at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare pÄ dette.

Jeg ville vel sagt at alle eksemplene gÄr under Ä missbruke navnet hans.

InnleggSkrevet: Man 06 Sep 2004, 16:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003

Ronja skrev:
metaxa skrev:
Ăžnskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:

Kan du fortelle hvilke synder som er verre enn andre?

Nei, det kan jeg ikke ettersom jeg ikke er katolikk. Men jeg mener Ä huske at katolikker har grader av synder. Hvorfor ellers skulle man mÄtte be 100 ave mariaer for en synd og 50 for en annen synd?

InnleggSkrevet: Tir 07 Sep 2004, 01:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ăžnskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:

Mener du at kirken, eller Gud, sidestiller det Ä si faen med Ä voldta en niÄring?

InnleggSkrevet: Tir 07 Sep 2004, 09:51
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Seraphim
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 07 Sep 2004

Mr_Pin skrev:
Ăžnskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:

Mener du at kirken, eller Gud, sidestiller det Ä si faen med Ä voldta en niÄring?

Ja, ifÞlge flere kristne jeg har prat med, sÄ gjÞr "Han" det.
Ettersom det Ă„ akseptere jesus som frelser vistnok skal tillgi deg like mye uansett hva du har gjort.

InnleggSkrevet: Tir 07 Sep 2004, 11:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

Mr_Pin skrev:
Ăžnskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:

SÄ lenge du ikke angrer det du har gjort og ber om tilgivelse, har du noe uoppgjort og dermed blir du heller ikke salig. (Det vil ikke si at du mÄ be om tilgivelse for hver og en synd du gjÞr, for det vet du ikke selv, men har har du Alterens Sakrament).

Men straffen skal Þvrigheten sette, og vi skal fÞlge det Þvrigheten sier, sÄ lenge det ikke gÄr imot Guds ord. Dermed, siden Þvrigheten har retten til Ä straffe blir jo disse syndene behandlet forskjellig pÄ jorden, etter Guds vilje.

InnleggSkrevet: Tir 07 Sep 2004, 18:30
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ronja skrev:
Mr_Pin skrev:
Ăžnskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:

SÄ lenge du ikke angrer det du har gjort og ber om tilgivelse, har du noe uoppgjort og dermed blir du heller ikke salig. (Det vil ikke si at du mÄ be om tilgivelse for hver og en synd du gjÞr, for det vet du ikke selv, men har har du Alterens Sakrament).

Men straffen skal Þvrigheten sette, og vi skal fÞlge det Þvrigheten sier, sÄ lenge det ikke gÄr imot Guds ord. Dermed, siden Þvrigheten har retten til Ä straffe blir jo disse syndene behandlet forskjellig pÄ jorden, etter Guds vilje.

I din Guds Þyne er det altsÄ jeg like ille som dr Mengele? At jeg banner uten Ä angre pÄ det er likestilt med at enkelte lager lampeskjermer av andre mennesker.

Vi er dog en smule pÄ siden av temaet. Jeg mener, hvis jeg kan lÄne Glahns eksempel fra LoB, at det er en umÄtelig mye verre synd Ä drepe noen i Guds navn enn Ä uttale det. At det Ä sette seg i skaperens plass og utÞve hans dom for ham er den virkelige synden. Selv om det muligens passer enkelte kristne dÄrlig...

InnleggSkrevet: Tor 09 Sep 2004, 10:10
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
NÄ skal de 10 bud angivelig vÊre oppgitt i prioritert rekkefÞlge. SÄ alle synder er nok ikke like store. Men alle syndere, uansett synd, mÄ ha Guds tilgivelse.

NĂ„ har Jesus kommet med det dobbelte kjĂŠrlighets bud i senere tid.

Noe i retning av:
Du skal elske herren din, Gud.
Du skal elske din neste som deg selv.

(Tro, hÄp og kjÊrlighet, men stÞrst blant disse er kjÊrligheten)

Utnyttelse av Guds navn er i mine Þyne stÞrre synd enn tilfeldig bruk. I mine Þyne? Vel; slik mine Þyne ser nÄr jeg ÄrÞver Ä se med kristendommen som utgangspunkt, istedet for min helt egen idé om virkeligheten.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Sűn 12 Sep 2004, 14:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

theJack skrev:
NĂ„ skal de 10 bud angivelig vĂŠre oppgitt i prioritert rekkefĂžlge. SĂ„ alle synder er nok ikke like store.

Kan du komme med ett bibelsprÄk som sier det?

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 14:27
toth42
Cowboy
Cowboy

theJack skrev:
NĂ„ skal de 10 bud angivelig vĂŠre oppgitt i prioritert rekkefĂžlge. SĂ„ alle synder er nok ikke like store.

Her tar du feil, i det minste i forhold til til den protestantiske kirke. Da er alle synder like store. I tillegg er det noe som heter at "bryter du et bud, bryter du alle", men ikke be meg forklare dette, vet det ikke noe mer grundig enn det..

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 14:39
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Misbruk av Guds navn er Ä utgi noe for Ä vÊre Gud, uten at det er det. Noe aŽla "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Det blir noe sÄnt som at du skal ikke innbille noen at noe annet enn meg er gud. Dvs. misbruke Guds navn, for Ä opphÞye noe annet. Folk som f.eks. dyrker Elvis som Gud kan sies Ä misbruke guds navn. Det samme med folk som sier at penger er viktigere enn Gud (les: materialisme vs. spiritualitet).
Er ikke kristen, men dette er hvordan jeg tolker dette begrepet.

...-:CinĂĄed:-...

InnleggSkrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Dj_Ista skrev:
Misbruk av Guds navn er Ä utgi noe for Ä vÊre Gud, uten at det er det. Noe aŽla "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Det blir noe sÄnt som at du skal ikke innbille noen at noe annet enn meg er gud. Dvs. misbruke Guds navn, for Ä opphÞye noe annet. Folk som f.eks. dyrker Elvis som Gud kan sies Ä misbruke guds navn. Det samme med folk som sier at penger er viktigere enn Gud (les: materialisme vs. spiritualitet).
Er ikke kristen, men dette er hvordan jeg tolker dette begrepet.

Du har nok misforstÄtt litt, det du skriver med elvis og penger og slikt, det gÄr under det fÞrste bud; "du skal ikke ha andre guder enn meg". mens "du skal ikke misbruke Guds navn", som er et annet bud, gÄr mer pÄ banning, sverging, og Ä utgi seg for Ä prate pÄ guds vegne.

InnleggSkrevet: Fre 24 Sep 2004, 14:00
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Fikk ikke frem poenget helt slik jeg ville, men jeg har ikke misforstÄtt. At det Ä banne er Ä misbruke guds navn er en vanlig tolkning, men det er ikke dermed sagt at det er sÄnn. StÄr det noe sted i Bibelen at det er akkurat det som menes?
Det jeg mener er at bud 1 og 2 er to sider av samme sak. NÄr vi snakker om "du skal ikke ha andre guder enn meg" sÄ betyr det det som stÄr der. Ikke dyrk annet/andre enn Gud som gud. Men i bud 2 stÄr man pÄ den andre siden, og er pÄ en mÄte forkynneren, som gir andre inntrykk av at noe annet enn Gud er gud (og man vet selv at det ikke er sant). Vet ikke helt om du skjÞnner hva jeg mener. I bud misbruker du Guds navn for Ä opphÞye noe annet, mens i bud 1 dyrker du en annen gud, muligens av uvitenhet.

InnleggSkrevet: Fre 01 Okt 2004, 21:36
toth42
Cowboy
Cowboy

I noen tilfeller har du rett, men det trenger ikke vÊre for Ä opphÞye noe annet, som sagt gjelder det ogsÄ bl.a. sverging, om man sier "jeg sverger ved gud", eller om man sier "gud vil straffe deg", da tillegger man seg selv makt over hva gud gjÞr, og misbruker dermed hans navn.

Om man sier "gud sa det var greit at jeg ranet den shell-stasjonen" er det ogsÄ misbruk av guds navn, men man bryter ikke det fÞrste bud for det..

InnleggSkrevet: Lűr 02 Okt 2004, 00:23
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Er vel no sÄnt jeg mente ogsÄ. Gud vet Wink
Er skikkelig rĂŠva til Ă„ argumentere i disse dager. Hjernen er alene, og fungerer kun i godt selskap.

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 19:27
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [20 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet